INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Dit zijn de designexposities die je straks (en in het najaar) niet mag missen

Nog “een paar dagjes zonder”. Maar dan gaan de musea toch echt open. Wat zal er te zien zijn? Wat is het effect van social distancing op fysieke exposities? En in hoeverre zijn deze veranderingen permanent? Wat zijn de blockbusters? En wat worden die kleine maar fijne exposities die inspelen op de actualiteit? DesignDigger zet de belangrijkste designexposities op een rij.

Must see, Zuiderzeemuseum

Must See, Zuiderzeemuseum

Dit voorjaar staat het Zuiderzeemuseum (ZZM) in Enkhuizen met de designmanifestatie Must See in het teken van toerisme. Vijftien creatieve talenten uit de wereld van kunst, design, mode en fotografie hebben speciaal voor de tentoonstelling Must See een kunstinstallatie ontworpen, geïnspireerd op bekende Nederlandse iconen als kaas, klederdracht, en uiteraard de beroemde Hollandse luchten, dijken en waterwerken. Deze vijftien ontwerpers en kunstenaars hebben speciaal voor het ZZM ieder een nieuwe installatie gemaakt geïnspireerd telkens een ander icoon.

Bas van Beek: moord en brand, Kunstmuseum Den Haag

Bas van Beek: moord en brand

Hoe exclusief is design eigenlijk en waarom zou je designklassiekers niet mogen kopiëren, aanpassen of uitbreiden? Het zijn dit soort vragen die ontwerper Bas van Beek (1974) bezighouden. In designland Nederland is Bas van Beek een vreemde eend in de bijt. In tegenstelling tot anderen begint hij nooit met een leeg vel papier, maar borduurt hij voort op dat wat reeds bestaat. Zijn werk, begeeft zich op het snijvlak van vormgeving, architectuur, beeldende kunst en commercie en doet nogal eens stof opwaaien. Precies wat Van Beek wil: discussies ontketenen over de status van hedendaags én historisch design. Dat deed doet hij als sinds 2005 met de Rip-offs, een collectie waarmee hij Dutch Design bekritiseert, dat volgens hem steevast vol pretenties in de markt wordt gezet en daardoor de valse indruk wekt van exclusiviteit. Hij reproduceerde tien ontwerpen van onder meer Wieki Somers en Dick van Hoff en voorzag deze van een monochrome autolak-laag in de standaard kleuren van een CMYK-printer en bood de objecten te koop aan voor een eenheidsprijs van 95 euro.

Voices of fashion, Centraal Museum

Voices of fashionCentraal Museum

Voices of Fashion gaat in op de witte blik waarmee decennialang mode is gepresenteerd, gedragen en verzameld. Op basis van jarenlang onderzoek door zwarte, witte en niet-zwarte personen van kleur, moeten we constateren dat de gevolgen van het koloniale verleden tot op de dag van vandaag doorwerken, óók in de modesystemen. Voices of Fashion biedt een weinig verteld modeverhaal. Co-curator en Diversity Rules-oprichter Janice Deul: “Deze expo is een viering van black beauty, talent en cultuur, die hopelijk tot nadenken stemt en modellen en ontwerpers de credits geeft die ze verdienen. Black people zijn de ‘curators of Cool’, wordt regelmatig gezegd, maar dat wordt lang niet altijd erkend of herkend waar het ertoe doet. Dat heeft alles te maken met macht en historie.” De deelnemende ontwerpers zijn onder meer: Cross Colours, Louis Vuitton/Virgil Abloh, Moncler x Valentino x Lemlem, Ozwald Boateng, Paco Rabanne, Ikire Jones, Sunny Dolat, Patta, Moncler, Edward Buchanan, Marga Weimans en XULY.Bët, allen voorzien van een persoonlijke stem. Daarnaast zijn designs te zien van nieuwe labels als Patta en jong talent als The New Originals en Thebe Magugu.

Joost van Bleiswijk: Reconnect, Centraal Museum Utrecht

Joost van Bleiswijk: Reconnect, Centraal Museum Utrecht

Terwijl zijn partner Kiki van Eijk een heel jaar lang een solo heeft in het Textielmuseum, strijkt ontwerper Joost van Bleiswijk deze zomer neer in in het Centraal Museum met zijn solo-expositie Reconnect. Het maakproces speelt een dominante rol in zijn ontwerpen. Dat kan een ingenieuze constructie zijn, zoals een doe-het-zelf lamp voor Moooi die als een bouwpakket uit tentallen losse metalen plaatjes is opgebouwd. Maar het kan ook ambachtelijk houtsnijwerk of grove gelaste installatie van roestig staal zijn. Ontwerpen is voor Van Bleiswijk een fysieke handeling. Hij scheurt, snijdt, brandt, last, schetst en schuift uiteenlopende in en uit elkaar. Reconnect toont zijn oeuvre in vier thema’s: No Screw No Glue, Sketch, Ripped and Teared en Proto-Punk. Deze werken worden gecombineerd met moderne en hedendaagse kunst die Van Bleiswijk eigenhandig uit de collectie van het Centraal Museum selecteerde, waaronder werk van Charley Toorop, Theo van Doesburg, Dick Bruna en Jan Schoonhoven. Ook de expositie is door hemzelf vormgegeven, zodat de bezoekers zich kan onderdompelen in zijn fantasiewereld.

Op de leest van Jan Jansen – 60 jaar Schoenen & Dutch design, Museum JAN

Op de leest van Jan Jansen – 60 jaar Schoenen & Dutch design, Museum JAN

Ruim zestig jaar is Jan Jansen een meester in kleurrijk, extravagant en grensverleggend schoenontwerp. Hij verwierf wereldfaam met zijn eigenzinnige werkwijze en technische constructies die de zwaartekracht uitdagen, zoals de ‘zweefhak’. Museum JAN in Amstelveen eert het omvangrijke oeuvre van de ontwerper – die dit voorjaar ook zijn 80ste verjaardag viert – en laat paralellen zien met werk van onder andere: couturier Ronald van der Kemp (RVDK), productontwerpers Lex Pott en Mae Engelgeer en modetalent Lisa Konno. Naast elke schoen wordt werk geplaatst van ontwerpers die een soortgelijke stijl of werkwijze hebben, of geïnspireerd zijn door de bekende schoenontwerper. Zo toont zijn patchwork overeenkomsten met de manier waarop Ronald van der Kemp zijn stoffen hergebruikt. De felgekleurde vrolijkheid van Bas Kosters collecties sluit aan bij het kleurgebruik van Jansen. Modeontwerper Karim Adduchi maakt met zijn outfits van traditioneel Berbers gevlochten kleden een moderne interpretatie van een oud ambacht, een aspect dat kenmerkend is voor Jan Jansens vakmanschap.

Lees HIER een uitgebreide preview van Op de leest van Jan Jansen – 60 jaar Schoenen & Dutch design.  

De Afbreekeconomie

De Afbreekeconomie, Museum Boijmans van Beuningen.

De Afbreekeconomie is een tentoonstelling over het maken en kapotmaken van dingen. Het gaat hier niet over economische groei of efficiënt produceren. Maar juist over hoe we alles weer kunnen afbreken wat we als mens maken. Het kantelt ons economisch model”, zegt curator Annemartine van Kesteren van Museum Boijmans van Beuningen. Te zien zijn werken van en interviews met Atelier Van Lieshout (AVL), die letterlijke destructie bepleit. Want om een nieuwe betere wereld op te kunnen bouwen, moet de oude eerst kapot. De basis van zijn onbehouwen recyclesysteem is de pyrolizer, een zelfgebouwde raffinaderij die ruwe stookolie uit non-recyclebare plastics en autobanden distilleert waarmee de pulvermachines en verbrandingsovens worden aangedreven. Tegenover de destructie door Van Lieshout staat het constructieve onderzoek van het ontwerpduo Dros & Klarenbeek naar zeewier als duurzame grondstof voor de productie van tal van gebruiksvoorwerpen – van drinkservies tot bloempotjes. De historische context van zowel plastics als zeewier wordt geschetst door het grafisch ontwerpduo Koehorst in ’t Veld. Het spannende decor waarin dit drieluik is gefilmd door filmmaker Roel van Tour  is AVL Mundo, de oude fabrieksloods in de Rotterdamse havens die Joep van Lieshout gebruikt als uitvalsbasis.

Lees HIER een uitgebreide preview van De Afbreekeconomie

Frank van der Salm: NOWHERE – Imagining The Global City, Fotomuseum

Frank van der Salm: NOWHERE – Imagining The Global City, Fotomuseum

Met de expositie  NOWHERE – Imagining The Global City in het Fotomuseum  in Rotterdam bundelt Frank van der Salm een kwart eeuw fotografie. Het werkterrein van de Rotterdamse fotograaf/kunstenaar zijn metropolen over de hele wereld, vooral in Azië, de VS, Europa en de Golfstaten. En dan vooral de architectuur die steeds nadrukkelijker onderdeel is van onze beeldcultuur. Met zijn abstracte foto’s van iconische gebouwen in talloze wereldsteden toont hij een ontluisterend beeld een consumptiegerichte en inwisselbare architectuur. De blikvanger op NOWHERE – Imagining The Global City in het  is een videowall van stedelijke dimensies, aangestuurd door kunstmatige intelligentie. Met behulp van deze technologie haalt de projectie op een experimentele manier onderliggende verbanden tussen zijn werk van de afgelopen vijfentwintig jaar naar boven. Achter de muur, die de tentoonstellingszaal radicaal in tweeën deelt, is een selectie van zo’n vijftien originele foto- en videowerken te zien. Deze wisselt iedere vijf weken van samenstelling. De expositie gaat vergezeld van een gelijknamig boek (uitgeverij Paradox), dat is vormgegeven door Irma Boom, die daarbij de vrije hand kreeg om los te gaan op zijn werk. Het resultaat is een ongelooflijk spannend boek van 368 pagina’s met meer dan 240 foto- en videowerken.

Lees HIER een uitgebreide preview van NOWHERE – Imagining The Global City

Radical Austria – Everything is Architecture, Designmuseum Den Bosch 

Radical Austria – Everything is Architecture zoomt in op de geestverruimende, grensverleggende en maatschappijkritische werken van de Oostenrijkse avant-garde in de jaren zestig en zeventig. Deze groep Oostenrijkse ontwerpers liet zich niet begrenzen door traditionele ontwerpdisciplines en maakte gebouwen, omgevingen, objecten, mode, performances, meubilair en zelfs ervaringen. Getoond worden werken van onder andere Coop Himmelblau, Haus-Rucker-Co, Zünd-Up, Walter Pichler, Valie Export, Hans Hollein, Angela Hareiter en Raimund Abraham. Wat deze Oostenrijkse avant-garde uniek maakt, is hun fascinatie voor het lichaam en het feit dat hun ontwerpen vaak verder reikten dan de tekentafel. Bijna alles is ook echt uitgevoerd en is te zien in de tentoonstelling. Ontwerper Hans Hollein stelde Alles ist architectuur, en vanuit die gedachte gaven zij hun visie op de wereld daadwerkelijk vorm in alle mogelijke disciplines: van opblaasbare onderkomens tot performances en van mode tot meubilair.

Lees HIER een uitgebreide preview van Radical Austria – Everything is Architecture

VERWACHT

GOTH – Designing Darkness, Design Museum Den Bosch

GOTH – Designing Darkness, Design Museum Den Bosch

Dit najaar opent Ook in Designmuseum Den Bosch loopt van 16 oktober tot 6 februari 2022 een expositie die inzoomt op een van de grootste subculturen, Goth. Of eigenlijk een complete levensstijl vol onbestemd verlangen naar de donkere kant van het leven. De tentoonstelling GOTH – Designing Darkness gaat op zoek naar de bronnen van die subcultuur en presenteert een cultuurgeschiedenis vol dramatische verbeeldingen, onheilspellend design en zwartgallige kunst. Midden in het historische Den Bosch met zijn middeleeuwse en neogotische monumenten toont GOTH – Designing Darkness ook hoe deze duistere tegencultuur nu wordt verbeeld.

Real Feelings, MU

Real Feelings, MU

Emoties zijn essentieel voor de menselijke ervaring. Maar weten we eigenlijk nog wel wat we werkelijk voelen, nu de kloof van emotionele intelligentie die mensen van machines scheidt steeds smaller wordt? Wie of wat beheerst onze emoties; liefde, empathie, haat, angst? Zijn we dat nog zelf of raken we grip kwijt en begint technologie ons gevoel te beïnvloeden? Deze en andere prikkelende vragen komen aan bod in Real Feelings (28 mei – 12 september 2021), aan de hand van het uitdagende en onderzoekende werk van twintig internationale kunstenaars in kunstcentrum MU in Eindhoven. Met werk van onder meer Dani Ploeger (NL)Lucy McRae (AU)Shinseungback Kimyonghun (KR)Maija Tammi (FI)Troika (UK)Coralie Vogelaar (NL)Liam Young (AU). MU geeft met Real Feelings een preview van een emotionele revolutie die we ons maar amper kunnen voorstellen, laat staan begrijpen. De grenzen tussen mens en machine, emotie en intelligentie lijken weg te vallen – een proces dat door de pandemie in een stroomversnelling is gekomen. Onze hartslag, transpiratie, spraak, gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal worden bijgehouden met trackers, sensoren, apps en webcams die ons dagelijks leven steeds dieper infiltreren en manipuleren.

Fake Me Hard, AVL Mundo

AVL Mundo, Rotterdam transformeert van 30 juni tot 15 augustus in een plek waar de impact van big data, algoritmes, fake news wordt geanalyseerd en binnenstebuiten gekeerd. Ervaar ruim 40 kunstwerken, performances en debatten die de complexe realiteit van de 21e eeuw laten zien en ons ontsnappingsroutes bieden. Met grote, futuristische installaties geeft Fake Me Hard ons de tools om de verovering van onze kunstmatige overlords te weerstaan. De tentoonstelling onderzoekt hoe mens en machine kunnen samenleven en samenwerken. We hoeven zelf geen robots te zijn om dat te bereiken, maar moeten juist onze menselijke stem laten horen.

Walt Disney. De architectuur van een wondere wereld, HNI

De tentoonstelling Walt Disney. De architectuur van een wondere wereld, die vanaf 4 september 2021 te zien is in Het Nieuwe Instituut, onderzoekt de invloed die het fantasie-imperium van Walt Disney tot op de dag van vandaag uitoefent op de gebouwde omgeving en een gevoel van identiteit. Hij wordt geroemd om zowel zijn technologische innovaties als de schijnbare eenvoud en herkenbaarheid van zijn storytelling, maar zijn imperium en hijzelf zijn inmiddels ook berucht. De vindingrijkheid waarmee hij sprookjes en de werkelijkheid naadloos in elkaar liet overgaan, ging gepaard met een nogal dwingende en eenzijdige opvatting van hoe de wondere werelden die daaruit voortkomen – en hun bewoners – eruit zouden moeten zien. Maar die geconstrueerde indruk, van Disney als een zorgeloos genie, de ‘vader van de middenklasse’, die met zijn bedrijf voor de hele wereld feelgood-omgevingen produceert, heeft een keerzijde. Met het traditionele witte gezin in het middelpunt wordt er een tamelijk eenvormige identiteit uitgedragen. De geanimeerde personages en verhaallijnen bevestigen en versterken genderrollen en raciale stereotyperingen, wat bijdraagt aan de normalisering van discriminatie en de uitsluiting van iedereen die ‘anders’ is. Wat is de sociale en culturele impact van deze ambigue nalatenschap van Walt Disney? Die vraag was leidend voor curator Saskia van Stein.

MVRDVHNI: The Living Archive of a Studio

Maquette van Nederlands Paviljoen op World Expo in Hannover in 2002, MVRDV

Nog later dit najaar presenteert HNI ook een tentoonstelling over het archief van het architectenbureau MVRDV. Dat archief wordt getoond als “een levende entiteit in de kantoorruimten” en niet in de museumzalen. Immers, als werkomgeving is het kantoor de plek waar “ideeën en projecten vloeiend heen en weer bewegen tussen heden, verleden en toekomst”. Door de expositie dan ook hier te presenteren wordt de bezoekers uitgenodigd om het archief te verkennen en met het materiaal aan de slag te gaan. Zoals in de HNI de opzet van de expositie in gebruiklijk wollig jargon verwoordt. Maar wat vooral van belang is: dit archief is meer dan het archief van een inmiddels iconisch architectenbureau. MVRDV is een schoolvoorbeeld van een multidisciplinaire werkwijze, waarbij verschillende vormen van interdisciplinaire kennis worden ontwikkeld. Bovendien gaat de tentoonstelling vergezeld van een inhoudelijk programma waarin de verschillende thema’s in het werk van MVRDV worden uitgediept. Wordt het toch vast nog wel leuk.

MAISON AMSTERDAM, Nieuwe Kerk in Amsterdam

MAISON AMSTERDAM. De stad, de mode en de vrijheid.

We hebben er lang op moeten wachten maar na een jaar uitstel opent op 18 september in De Nieuwe Kerk dan eindelijk MAISON AMSTERDAM. De stad, de mode en de vrijheid. Deze tentoonstelling laat een nog niet eerder vertoond overzicht zien van 250 jaar modegeschiedenis in een Amsterdamse context. Aan de hand van 150 objecten uit de modecollectie van samenwerkingspartner Amsterdam Museum en collecties van toonaangevende modeontwerpers, vertelt de tentoonstelling over de vrijzinnige en creatieve stad waar alles kan. En over de excentrieke modestad die Amsterdam daardoor werd. Centraal thema is hoe vrijheid, maar ook onvrijheid, het modebeeld door de eeuwen heen bepaalden. Als in een tijdscapsule struinen de bezoekers door de stad, langs bekende plekken als de Dam, de Zeedijk, de Oostelijke Handelskade en het Vondelpark. Zo wordt het uitgaansleven belicht vanaf de roaring twenties en komen de extravagante stijlen van de RoXY en club iT weer tot leven; net als de ‘ministijl’ van Mary Quant en de lieve hippies en rebelse punk. Ook wordt Amsterdam als Denim Capital belicht– de bakermat van vele bekende jeansmerken. Oftewel: een half jaar lang fungeert de eeuwenoude kerk als een hoofdstedelijk en toonaangevend ‘modehuis’.

Eén reactie op: Dit zijn de designexposities die je straks (en in het najaar) niet mag missen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *