DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: ontwerper zoekt industrie. Beide zijn onmisbaar om de productieketen te innoveren. Een tv-format kan uitkomst bieden?

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Van meer naar genoeg, hoe doen we dat? Twee projecten op de Dutch Design Week wijzen de weg. “Laten wij vooral niet vergeten dat de 80 procent samenleving ook heel leuk kan zijn.”

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: “Van fake news en deep fakes tot augmented realities en data driven polictics – de grenzen tussen on- en offline versmelten.”

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag twee: “Met knutseldesign nemen jonge ontwerpers een voorschot op de toekomst.”

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. De aftrap is vandaag: “Dankzij de verbeeldingskracht van ontwerpers wordt minder juist vrolijker en speelser.”

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius is de winnaar van de BNO Piet Zwart Prijs 2021. De jury koos haar unaniem vanwege haar uitzonderlijke staat van dienst en haar betekenis voor huidige en volgende generaties ontwerpers. Ook is zij meermaals in staat gebleken om ook haar eigen praktijk opnieuw vorm te geven.

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

Op DDW presenteert het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie de nieuwste lichting ontwerpers met een talentenbeurs. DesignDigger blikt vooruit met het vierde en laatste deel in een serie longreads over talent.

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

In de tentoonstelling ‘De architectuur van een wondere wereld’ focust curator Saskia van Stein op de invloed van het Disney imperium op het denken over gender, kolonialisme en identiteit.

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Het thema van Dutch Design Week is dit jaar The Greater Number. Deze zoektocht naar een optimaal getal gaat uit van minder in plaats van altijd maar méér. Op deze drie presentaties op DDW kun je zoeken naar jouw ‘greater number’.

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

Op uitnodiging van BLOK Plaatmateriaal verkennen drie bouwexperts de rol van hout in de klimaatopgave. De uitdagingen zijn groot. “Maar hout heeft goede kaarten.”

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

Op maandag 18 oktober (20-21u) is een speciale – gratis! – editie van DesignDigger LIVE in De Kazerne met Nienke Hoogvliet en Dave Hakkens. In hoeverre zijn hun duurzame ambities haalbaar nu milieuproblemen zo overweldigend worden dat de meeste mensen de hoop verliezen?

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

Deel drie uit een serie van vier longreads waarin de balans wordt opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? “De blik verschuift van expressie en succes naar ongelijkheid en inclusiviteit.”

Fotograaf Frank van der Salm reduceert steden tot abstracte en levenloze geometrie in ‘NOWHERE’

Het afgelopen jaar moet zwaar zijn geweest voor Frank van der Salm. Immers, de Rotterdamse fotograaf/kunstenaar werkt in grote steden over de hele wereld, vooral in Azië, de VS, Europa en de Golfstaten. Aanvankelijk schoot hij vooral landschappen maar inmiddels vooral stedenbouw en architectuur. En dan vooral de architectuur die steeds nadrukkelijker onderdeel is van onze beeldcultuur. Met zijn abstracte foto’s van iconische gebouwen in talloze wereldsteden toont hij een ontluisterend beeld een consumptiegerichte en inwisselbare architectuur.

Maar het afgelopen jaar is goed besteed door Van der Salm met het maken van het boek NOWHERE – Imagining The Global City, (uitgeverij Paradox) waarin hij een kwart eeuw fotografie bundelt. De lancering gaat vergezeld van een expositie in het Fotomuseum in Rotterdam. Het boek is vormgegeven door Irma Boom, die daarbij de vrije hand kreeg om los te gaan op zijn werk. Het resultaat is een ongelooflijk spannend boek van 368 pagina’s met meer dan 240 foto- en videowerken. De essays van Shumon Basar (VK), Aaron Betsky (VS) en Urs Stahel (CH) verbinden fotografie, design, architectuur en filosofie. De vuistdikke pil is straks verkrijgbaar met drie verschillende covers. Een preview van het boek kun je hier zien: NOWHERE book launch (slices.co)

Videowall met kunstmatige intelligentie

De blikvanger op de gelijknamige expositie NOWHERE – Imagining The Global City in het Fotomuseum is een videowall van stedelijke dimensies, aangestuurd door kunstmatige intelligentie. Met behulp van deze technologie haalt de projectie op een experimentele manier onderliggende verbanden tussen zijn werk van de afgelopen vijfentwintig jaar naar boven. Achter de muur, die de tentoonstellingszaal radicaal in tweeën deelt, is een selectie van zo’n vijftien originele foto- en videowerken te zien. Deze wisselt iedere vijf weken van samenstelling. 

Boek en expositie NOWHERE tonen een wereld waarin Instagrammability voorop staat: waarin de ontworpen werkelijkheid wordt gedicteerd door het verleidelijke beeld dat er (later) van kan worden gemaakt, in dienst van de globaal opererende ‘big business’. De herkenbaarheid van het gebouw in fotografie is belangrijker geworden dan de fysieke ervaring ervan. De beeldcultuur als scheppende kracht voor de nieuwe werkelijkheid.

Instagrammable architectuuriconen

Van der Salm becommentarieert deze ontwikkeling met beelden – soms ondersteboven – die de werkelijkheid bevragen. Of hij zoomt in op details. Een saaie parkeergarage wordt dan opeens een spannend en fijnmazig raster, een monsterlijk flatgebouw krijgt een meditatief minimalisme van repeterende ramen, sommige donker en andere juist verlicht. Ook een veelgebruikte techniek is een gebouw of detail scherp stellen terwijl de omgeving vaag is. Bijna manipulatief stuurt hij zo de beleving van de kijker. Zo tonen zijn foto’s, waar ze ook zijn gemaakt, telkens dezelfde antiseptische schoonheid en verbeelden een denkbeeldige wereldstad die plotseling overal lijkt te zijn en tegelijkertijd nergens: zowel now here als nowhere

Mensen ontbreken dan ook grotendeels in de klinische maar toch sfeervolle fotografie van Van der Salm. Dat geeft de foto’s een tijdloze uitstraling – ook een sense of place ontbreekt. NOWHERE dus. Tegelijkertijd is er een enorme spanning voelbaar; alsof het leven elk moment weer in volle hevigheid kan terugkeren in deze levenloze metropolen. De mens is weldegelijk NOW HERE. Ze zijn weliswaar niet zichtbaar maar hun aanwezigheid is letterlijk tastbaar in de gebouwen.  

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *