INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Alles moet kapot in online-expositie ‘De Afbreekeconomie’ van Boijmans

De Afbreekeconomie is een tentoonstelling over het maken en kapotmaken van dingen. Het gaat hier niet over economische groei of efficiënt produceren. Maar juist over hoe we alles weer kunnen afbreken wat we als mens maken. Het kantelt ons economisch model”, zegt curator Annemartine van Kesteren van Museum Boijmans van Beuningen.

Om de economische structuren te veranderen moeten eerst de weeffouten worden verkend. De Afbreekeconomie zoomt in op drie ontwerpcollectieven die alternatieve systemen bedenken; sommigen onderzoeken historische modellen en anderen werken hun ideeën uit tot een werkbare oplossing. In deze mentaliteitsverandering ligt een creatieve revolutie besloten: de veranderkracht van het hedendaags design. In deze online-expositie tentoonstelling navigeer je vrij door de verschillende werken. Een serie van interviews wordt afgewisseld met detail opnames en begeleidende teksten. Van Kesteren: “We willen als Boijmans de komende jaren meer van dit soort online-exposities te maken.”

Een zelfgebouwde olieraffinaderij

“Ik wil dingen verpulveren. Helemaal kapot maken. En dan nog eens verbranden”, zegt Joep van Lieshout en hij kijkt er indringend bij in de camera. Want, zo zegt de kunstenaar/ontwerper, om een nieuwe betere wereld op te kunnen bouwen, moet de oude eerst kapot. De basis van zijn onbehouwen recyclesysteem is de pyrolizer, een zelfgebouwde raffinaderij die ruwe stookolie uit non-recyclebare plastics en autobanden distilleert waarmee de pulvermachines en verbrandingsovens worden aangedreven.

Atelier Van Lieshout (AVL) is een van exposanten van De Afbreekeconomie. De lancering daarvan is niet alleen vanwege de lockdown; het Rotterdamse museum is vanwege in een ingrijpende verbouwingen de komende zeven jaar dicht. Een virtuele museumzaal ligt vervolgens voor de hand. Al is De Afbreekeconomie meer dan dat. Met mini-documentaires, interviews, productpresentaties en een visueel essay word je meegenomen naar een nieuw economisch model waarin het niet draait om efficiënte productie en groeicijfers maar juist om hoe alles wat we maken uiteindelijk ook weer kapot kunnen maken.

Cluster van posters

Tegenover de destructie door Van Lieshout staat het constructieve onderzoek van het ontwerpduo Dros & Klarenbeek naar zeewier als duurzame grondstof voor de productie van tal van gebruiksvoorwerpen – van drinkservies tot bloempotjes. De historische context van zowel plastics als zeewier wordt geschetst door het grafisch ontwerpduo Koehorst in ’t Veld. Daarvoor is een cluster van posters ontworpen. De grafische installatie geeft historische context aan zowel de mogelijkheid als de onmogelijkheid van een economie op basis van wier. De posters laten een tijdlijn zien die het gebruik van petrochemische plastic afzet tegen dat van bio-plastic. 

Het spannende decor waarin dit drieluik is gefilmd is AVL Mundo, de oude fabrieksloods in de Rotterdamse havens die Joep van Lieshout gebruikt als uitvalsbasis. Daar vertellen Toon Koehorst en Jannetje in ’t Veld naast walmende oliedrums met geaffecteerde stem over een negentiende-eeuwse dominee in Engeland die als eerste het potentieel van zeewier in zwierige boeken vastlegde. Om met slechts één muisklik met sfeervolle beelden van filmmaker Roel van Tour verder te reizen naar een wierplantage naast de pier van IJmuiden en vandaar naar de werkplaats van Maartje Dros en Eric Klarenbeek aan de Zaan. In wat ooit het grootste industriegebied ter wereld was, experimenteert dit duo nu met 3D-printers en afbreekbare bio-plastics. Door producten op dezelfde locatie te maken en weer af te breken verdwijnen de transportkosten en verkleint de uitstoot. Als bij het groeien van het materiaal dan ook nog het overschot van CO2 in de atmosfeer wordt opgenomen – zoals bij het kweken van zeewier –  dan is grootschalige consumptie opeens een milieuvriendelijke daad. 

De Afbreekeconomie is een interactieve dwaal-expositie met een vleugje Tegenlicht, de VPRO-documentaires over actuele kwesties. Het verschil met de gangbare statische opstelling in een museumzaal is dat je over schouder van de ontwerper kunt meekijken naar het maakproces. En dat deze expositie altijd open is. Al is het maar om af en toe naar de livestream te kijken van een drinkglazen van zeewier die langzaam verpulveren in een aquarium met zeewater.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *