Interieurarchitect Casper Schwarz ontwerpt ‘happy place’ voor design startup OCCO

Interieurarchitect Casper Schwarz ontwerpt ‘happy place’ voor design startup OCCO

OCCO is een Estlandse startup met een online database met ruim 200 duizend interieurproducten. Deze digitale tool waarmee (interieur) architecten snel en efficiënt kunnen zoeken naar een geschikt meubel wordt nu ondersteunt door een fysieke servicedesk. “Een happy space waarin je kunt werken en ontmoeten”, aldus interieurontwerper Casper Schwarz.

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie wordt in een serie van vier longreads de balans opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? Vandaag deel 1: “Het vakgebied is opgerekt met kritisch onderzoek, vrij experiment en verdiepende samenwerking.”

ICONISCH LOGO #3 Randstad: het autoritaire én warme functionalisme van Total Design

ICONISCH LOGO #3 Randstad: het autoritaire én warme functionalisme van Total Design

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van Randstad? Het strikte toepassing van het modernisme door Ben Bos (1930-2017) van Total Design. “Ik streef naar directheid in een heldere beeldtaal.”

DesignDigger LIVE #9 is nu online. ‘Fake this!’ – design tussen digitaal en analoog

DesignDigger LIVE #9 is nu online. ‘Fake this!’ – design tussen digitaal en analoog

Deze 9de editie van DesignDigger LIVE vanuit Pakhuis de Zwijger staat online. Onder de noemer Fake This! werden de vervagende grenzen tussen digitaal en analoog verkend.

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

De jonge ontwerper Teun Zwets is de winnaar van de Kazerne Design Award, een jaarlijkse prijs voor pas-afgestudeerde ontwerpers van de Design Academy Eindhoven. Zwets kreeg de prijs voor zijn ‘spontane interieurcollectie Teunland,

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

De afgelopen week deed DesignDigger verslag van een ietwat teleurstelllende Milan Design Week. Al tekenden zich ook zichtbare trends af. De zes dominante staan hier op een rij.

PREVIEW GLUE Duurzame fabrikanten Banne en Interface slaan handen ineen op design event  Glue Amsterdam

PREVIEW GLUE Duurzame fabrikanten Banne en Interface slaan handen ineen op design event Glue Amsterdam

Deze week is in Amsterdam de vierdaagse designroute Glue. DesignDigger is erbij. Met vandaag: een dubbelpresentatie met een nieuwe stoel van Lex Pott voor meubelmerk Banne en een duurzaam vloertapijt van Interface.

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

Ontwerpers Bertjan Pot, Wieki Somers, Amie Dicke en Mattijs van Bergen hebben een ontwerp gemaakt voor One Square Meter Berber. Met dit sociaal designproject van Mina Abouzahra wordt samengewerkt met Marokkaanse ambachtsvrouwen. “Marokko heeft een ongelooflijke ambachtelijke vaardigheden, maar veel daarvan dreigen snel te verdwijnen”

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

De ‘verloren’ afstudeerlichting 2020 van de Design Academy Eindhoven kreeg eindelijk het podium. De werken op de Graduation show in Milaan getuigen van een krachtige, kritische maar hoopvolle en oplossingsgerichte blik op de wereld. Vijf worden er uitgelicht.

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

De groepsexpositie Alcova op een verlaten legerkazerne neemt een voorschot op een doemscenario waarin aarde en klimaat zijn uitgeput. Tussen de puinhopen en distels staat rudimentaire design, onverslijtbaar en gemaakt uit noodzaak. Functioneel? Nauwelijks. Maar wel beklemmend.

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

Het ‘officieuze’ Nederlandse paviljoen Masterly profileert Dutch design waarbij experiment, een kritische en onderzoekende houding en ontregelende humor zijn verruild voor duurzaamheid, een geruststellende knipoog en een zakelijke insteek.

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

DesignDigger is de hele week op Milan Design Week en doet dagelijks verslag. De aftrap is vanzelfsprekend vanaf de meubelbeurs zelf, die kleiner was dan ooit. Maar de stoelen zijn juist oversized.

Centraal Museum eert Martin Visser met zeven eigentijdse re-makes

Alles stond klaar om het publiek te ontvangen voor de opening van de expositie De slaapbank die ogen opende op 14 maart in het Centraal Museum in Utrecht. Totdat diezelfde middag premier Rutte het land toesprak met een inmiddels historische boodschap. Het land ging op slot, net als de museumdeuren.

FOTO Benning & Gladkova @ Galerie Eenwerk (architect Barend Koolhaas)

Voor de expositie De slaapbank die ogen opende zijn zeven Nederlandse topontwerpers gevraagd om een eigentijdse editie te maken van een meubel dat Martin Visser (1922-2009) ontwierp voor het designlabel Spectrum. “De ontwerpers mochten zelf kiezen welk ontwerp “, zegt Titus Darley, mede-eigenaar van Spectrum. Ook de selectie van de deelnemende ontwerpers is zo divers mogelijk. “Er zijn ontwerpers gekozen uit verschillende generaties. Jan des Bouvrie heeft bijvoorbeeld in de jaren zeventig nog samen met Martin Visser geëxposeerd. Terwijl Sabine Marcelis nog niet eens was afgestudeerd toen Visser in 2009 overleed.”

Daarnaast is gekozen voor ontwerpers met uiteenlopende stijlen. Met als resultaat een zeer divers eerbetoon waarin oude en hedendaagse ontwerpen maar ook de hedendaagse ontwerpen onderling een spannende dialoog aangaan. Darley: “Marcel Wanders is een romanticus die grootse en meeslepende meubels ontwerpers. Visser was juist ingetogen en gericht functionaliteit. Wanders heeft zwarte versie met 3D-geprinte deurtjes met een subtiele decoraties gemaakt van en een kratkast van Visser. Richard Hutten heeft een bekende bank van Visser bijna geheel in act gelaten maar wel een zeer kleurrijke stoffering aangebracht.”

De autodidact Visser werd na een korte loopbaan als ontwerper voor de Bijenkorf door Spectrum ingelijfd als hoofdontwerper; art director heet dat tegenwoordig. Naast talloze eigen ontwerper wist Visser ook befaamde tijdgenoten als Gerrit Rietveld , Kho Liang Ie en Benno Premsela te strikken om meubels voor Spectrum te ontwerpen. Maar Vissers naam is voor altijd verbonden aan het designlabel met de slaapbank BR2, oftewel de ‘Beter Rusten 2’. “De invloed van Visser op latere generaties is enorm geweest. Hij was een van de moderne art directors ontwerpers die een compleet label heeft vormgegeven”, aldus conservator Natalie Dubois van het Centraal Museum.

Naast ontwerper was Visser ook fervent kunstverzamelaar. “Hij bezat een van de grootste naoorlogse verzamelingen moderne kunst. Hij had een scherp oog voor nieuwe ontwikkelingen en was een van de eerste in Nederland die werk van Soll Lewitt en Anselm Kiefer kocht.” Naast de veertien oude en nieuwe ontwerpen hangen op De slaapbank die ogen opende werken uit de collectie van het Centraal Museum van kunstenaars die Vissers verzamelde. “Het topstuk is een schets van ingepakte Spectrum meubels die Christo speciaal voor Visser maakte.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *