INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Centraal Museum eert Martin Visser met zeven eigentijdse re-makes

Alles stond klaar om het publiek te ontvangen voor de opening van de expositie De slaapbank die ogen opende op 14 maart in het Centraal Museum in Utrecht. Totdat diezelfde middag premier Rutte het land toesprak met een inmiddels historische boodschap. Het land ging op slot, net als de museumdeuren.

FOTO Benning & Gladkova @ Galerie Eenwerk (architect Barend Koolhaas)

Voor de expositie De slaapbank die ogen opende zijn zeven Nederlandse topontwerpers gevraagd om een eigentijdse editie te maken van een meubel dat Martin Visser (1922-2009) ontwierp voor het designlabel Spectrum. “De ontwerpers mochten zelf kiezen welk ontwerp “, zegt Titus Darley, mede-eigenaar van Spectrum. Ook de selectie van de deelnemende ontwerpers is zo divers mogelijk. “Er zijn ontwerpers gekozen uit verschillende generaties. Jan des Bouvrie heeft bijvoorbeeld in de jaren zeventig nog samen met Martin Visser geëxposeerd. Terwijl Sabine Marcelis nog niet eens was afgestudeerd toen Visser in 2009 overleed.”

Daarnaast is gekozen voor ontwerpers met uiteenlopende stijlen. Met als resultaat een zeer divers eerbetoon waarin oude en hedendaagse ontwerpen maar ook de hedendaagse ontwerpen onderling een spannende dialoog aangaan. Darley: “Marcel Wanders is een romanticus die grootse en meeslepende meubels ontwerpers. Visser was juist ingetogen en gericht functionaliteit. Wanders heeft zwarte versie met 3D-geprinte deurtjes met een subtiele decoraties gemaakt van en een kratkast van Visser. Richard Hutten heeft een bekende bank van Visser bijna geheel in act gelaten maar wel een zeer kleurrijke stoffering aangebracht.”

De autodidact Visser werd na een korte loopbaan als ontwerper voor de Bijenkorf door Spectrum ingelijfd als hoofdontwerper; art director heet dat tegenwoordig. Naast talloze eigen ontwerper wist Visser ook befaamde tijdgenoten als Gerrit Rietveld , Kho Liang Ie en Benno Premsela te strikken om meubels voor Spectrum te ontwerpen. Maar Vissers naam is voor altijd verbonden aan het designlabel met de slaapbank BR2, oftewel de ‘Beter Rusten 2’. “De invloed van Visser op latere generaties is enorm geweest. Hij was een van de moderne art directors ontwerpers die een compleet label heeft vormgegeven”, aldus conservator Natalie Dubois van het Centraal Museum.

Naast ontwerper was Visser ook fervent kunstverzamelaar. “Hij bezat een van de grootste naoorlogse verzamelingen moderne kunst. Hij had een scherp oog voor nieuwe ontwikkelingen en was een van de eerste in Nederland die werk van Soll Lewitt en Anselm Kiefer kocht.” Naast de veertien oude en nieuwe ontwerpen hangen op De slaapbank die ogen opende werken uit de collectie van het Centraal Museum van kunstenaars die Vissers verzamelde. “Het topstuk is een schets van ingepakte Spectrum meubels die Christo speciaal voor Visser maakte.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *