Marjan van Aubel lanceert lamp met zonnepanelen ‘Sunne’ op Kickstarter
Product
De lamp ‘Sunne’ van de Amsterdamse ontwerper Marjan van Aubel brandt op zonne-energie. “Ik stel me een toekomst voor waarin alle objecten autonoom zijn en zichzelf van stroom kunnen voorzien door middel van zonne-energie ontwerp.”
INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”
Habitat
Product
Met een zelfgebouwd design-lab reed de Floris Schoonderbeek door Nederland. Op locatie werkte hij samen met experts uit verschillende disciplines. Recalculating Route noemt Schoonderbeek dit onconventionele ontwerpproces. “Door te werken in situaties die je niet kent, wordt je gedwongen om je open te stellen voor de ideeën van een ander.”
Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”
Digitaal
Elke laatste vrijdag van de maand laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: Waarom audio het nieuwe hip is
Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep
Grafisch
Algemene Beschouwingen is oproep aan Nederlandse ontwerpers voor een alternatieve verkiezingsposter te ontwerpen. Op de verkiezingsdag 17 maart wordt er ook één winnende poster gekozen.
Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups
Product
Zijn nieuwe collectie Floris Schoonderbeek heeft zijn nieuwste collectie ontwikkelt op roadtrips met zijn zelfgebouwde ontwerp-lab, de ‘fieldstation’. Tijdens dit veldonderzoek werkt hij samen met uiteenlopende experts.
Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks
Event
Talentroom
Het driedaagse modefestival bestaat uit modeshows, performances, exposities, cross-overs met theater en dans, fashion talks en expertmeetings. Dit jaar zijn alle events uitsluitend online te bezoeken.
VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”
Habitat
Interieur
‘A Pop of Colour’ heet de nieuwe Fatboy-collectie van ontwerper Carole Baijings. In een exclusief interview met DesignDigger vertelt zij over de toepassing van kleur en geometrie.
BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”
Research
De helft van de ontwerpers vreest voor 2020 een afname van de omzet. Voor 2021 wordt een licht herstel verwacht. Opvallend: ontwerpbureaus zijn daarbij positiever dan de ZZP-ers.
Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren
Kleur
Product
Het Belgische designlabel Valerie Objects lanceert RE: Circles, een collectie multifunctionele ronde keukenbladen in een uitgebalanceerd kleurpalet. Het is ontworpen door het echtpaar Fien Muller en Hannes van Severen
Modeontwerper Ann Demeulemeester wint belangrijkste Vlaamse oeuvreprijs
Event
Ann Demeulemeester weet “een object tot zijn essentie terug te brengen, ongeacht de vorm, materiaal of functie van dat object”, aldus de jury van de Lifetime Achievement Award. Deze oeuvreprijs is onderdeel van de Henry van de Velde Awards.
Design Digger blikt terug op een turbulent
design-decennium. In de jaren tien gaven de avontuurlijke en kunstzinnige ‘Dutch
Designers’ het stokje over aan een aanstormende post-crisis ontwerpgeneratie met
een focus op maatschappelijke thema’s als zorg, het klimaat en inclusiviteit.
De 3D-printer kwam, zag… maar overwon vooralsnog niet. En na een krachtige
retro-beweging eindigen de jaren tien toch uitbundig met innovatieve materialen
en expressieve kleuren.
Japans én Westers porselein
Het hoogtepunt van de Milan Design Week is een eigentijdse porselein collectie die klassieke Japanse productietechnieken combineert met eigentijdse design, gefabriceerd in het japanse aardewerk stadje Arita, “Dat is het Makkum van Japan, zeg maar”, aldus ontwerper Stefan Scholten. “Sommige porseleinateliers zijn al vijftien generaties in handen van één familie. Er zijn er die nog met houtovens bakken. Deze regio beschikt over een kennis van porselein, dat is onvoorstelbaar.”
Het Amsterdamse ontwerpduo Scholten & Baijings was gevraagd om als art director van deze ambitieuze Arita 2016 collectie waarvoor vijftien internationale ontwerpers werden gekoppeld aan tien traditionele werkplaatsen in Arita. “We hebben een selectie gemaakt van gevestigde namen als Studio Wieki Somers en aanstormend talent als Pauline Deltour uit Frankrijk. Ook wilden we verschillende ontwerpstijlen. De Duitse Saskia Diez is sieradenontwerpster, terwijl Christien Meindertsma haar ontwerpen baseert op historisch onderzoek”, zegt Carole Baijings. Vervolgens moesten deze ontwerpers weer worden gekoppeld aan de juiste fabriek. “De ene producent is goed in handschilderwerk, een ander kan juist heel dun porselein stoken.” Ten slotte is er ook gelet op de samenstelling van de collectie. “Het mochten natuurlijk geen zestien theepotten worden.” Kortom, een heel gepuzzel. “Met als resultaat een diverse en toch samenhangende collectie die zowel de Japanse als de Westerse markt aanspreekt.”
Zoals veel traditionele industrieën hebben ook de tientallen fabriekjes in en rond Arita het steeds moeilijker. Daarom vroeg een van deze Japanse porseleinproducenten twee jaar geleden Studio Scholten & Baijings om een eigentijdse servies te ontwerpen. Dit Colour Porcelain, waarvan de abstracte decoraties waren gebaseerd op het traditionele kleurpalet, was zo’n succes dat het Amsterdamse ontwerpduo vervolgens werd gevraagd om met de Japanse artdirector Teruhiro Yanagihara de hele porseleinindustrie van Arita in de vaart der volkeren op te stoten.
Colour Porcelain
Zandglas van Atelier NL
De ranke waterkaraf uit de Zandglas collectie heeft een lichtgroene glans. Bij de nog dunnere glazen is alleen in de voet een groene mist zichtbaar. Het wonderschone glaswerk heeft deze subtiele groentint doordat Lonny van Ryswyck en Nadine Sterk – samen ontwerpstudio Atelier NL – voor het maken ervan gewoon strandzand bij Kijkduin gebruiken. “Transparant glaswerk wordt gemaakt van industrieel wit zand”, legt Van Ryswyck uit. “Als we zand van Brabantse zandverstuivingen gebruiken, geeft dat weer een andere kleur.”
Het lijkt zo simpel: door lokaal zand te gebruiken kun je aan het glaswerk zien waar het gemaakt is. Zand heeft immers een wisselende samenstelling van ijzers en andere mineralen, die bij verhitting weer wisselende kleuren afgeven. “Texel heeft al een andere kleur dan Schiermonnikoog.” De kleur wordt daarnaast beïnvloedt door soda en kalk (de andere grondstoffen om glas te maken), zegt Sterk. “We hebben meer dan 1700 proefjes gedaan om een collectie met een constante kwaliteit te kunnen maken.”
Het eerste glasservies van Atelier NL wordt gelanceerd tijdens de Dutch Design Week, die dit weekeinde van start gaat in Eindhoven. De zoektocht naar de rijkdom van de Nederlandse grond begint al met het afstuderen van Sterk en Van Ryswyck aan de Design Academy Eindhoven in 2006. Van klei uit verschillende plekken in Nederlanden maken ze een tafelservies. “Net als bij een glazen karaf is de kleur van een bord of beker afhankelijk van waar de klei vandaag komt. Het aardewerk uit bijvoorbeeld Friesland is geler dan dat uit rivierbedding in Brabant.” Ook voor deze serviescollectie Uit de klei getrokken deed het duo meer dan drie jaar bodemonderzoek naar kleisoorten. Inmiddels wordt het servies wereldwijd verkocht . Sterk: “Zo kwamen we op het idee van glas van lokaal zand. Nederland is daarvoor bij uitstek geschikt. Er is veel zand- en kleivariatie, doordat het via de rivieren vanuit heel Europa is aangevoerd.”
Met deze kleinschalige productie van lokale grondstoffen raakt Atelier NL een eigentijdse snaar. Er is een stijgende afkeer van zielloze massaproducten waarvan onduidelijk is waar en waarvan zijn gemaakt. Voor je het weet bevat je lamsvlees giftige toevoegingen of is je T-shirt gemaakt door kinderhandjes. Het zijn dan ook niet meer alleen hipsters die zelfgebreide truien dragen of een biertje van een micro-brouwerij drinken. Ook de doorsnee consument wil zich onderscheiden met een authentiek en transparant product – een bord van Friese klei met een glas van Schiermonnikoog bijvoorbeeld. Van Ryswyck. “Het glas en aardewerk is ontstaan vanuit een zoektocht naar wat je kunt maken met uitsluitend grondstoffen die direct voor handen zijn. Dat hebben we heel letterlijk genomen door bodemonderzoek te doen. Het is bijna alchemie, dat je gewoon uit zand zoiets moois kunt maken.”
Vlisco is een Nederlandse fabrikant van exclusieve stoffen voor de West-Afrikaanse markt. Bij het complexe productieproces van waxprinten, waarbij de stoffen tot wel zeven keer worden bedrukt, gaat veel mis. Dit resulteert in veel restmateriaal met soms slechts minieme productiefoutjes. Simone Post (cum laude Design Academy Eindhoven, 2015) ontwikkelde een procedé ontwikkeld waarbij deze afgekeurde Vlisco-stoffen worden gebruikt als grondstof voor tapijten, kamerschermen en krukjes. De hoogwaardige kwaliteit van de Vlisco-stoffen blijft zichtbaar, terwijl foutjes worden verstopt in het productieproces van vouwen, laseren en winden. De Post Vlisco Collection kleden worden verkocht door Label Breed.
In 2015 lijkt het er nog op dat het Stedelijk Museum Amsterdam weer de plek wordt voor relevant en actueel design. De actuele tentoonstelling Dream Out Loud: designing for tomorrow’s demandszoomt in op ontwerpers die hardop dromen over een betere wereld van morgen en zoeken naar oplossingen voor problemen van nu.
Van de 26 wereldverbeterende ontwerpen op Dream Out Loudheeft weliswaar slechts een klein aantal daadwerkelijk impact, alle goede bedoelingen ten spijt. Maar het oproepen van vragen kan interessanter zijn dan pasklare antwoorden leveren. Juist dankzij hun originele, soms onrealistische kijk op maatschappelijke vraagstukken kunnen ontwerpers onverwachte inzichten bieden; de titel Dream Out Loud zegt het al.
De samenstelling van de expositie is een selectie van 750 projecten die ruim 350 ontwerpers hebben ingezonden na een oproep van het museum. Dat maakt van Dream Out Loud een belangrijke richtingaanwijzer voor de designkoers van het Stedelijk Museum, dat de grootste designcollectie van Nederland bezit. Daarbij is dit de eerste tentoonstelling van Lennart Booij, de nieuwe designconservator die begin dit jaar aantrad. Maar datzelfde jaar zou Booij ook weer terugtreden. Inmiddels is het al weer lang stil in het Stedelijk wat urgent design betreft.