DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: ontwerper zoekt industrie. Beide zijn onmisbaar om de productieketen te innoveren. Een tv-format kan uitkomst bieden?

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Van meer naar genoeg, hoe doen we dat? Twee projecten op de Dutch Design Week wijzen de weg. “Laten wij vooral niet vergeten dat de 80 procent samenleving ook heel leuk kan zijn.”

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: “Van fake news en deep fakes tot augmented realities en data driven polictics – de grenzen tussen on- en offline versmelten.”

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag twee: “Met knutseldesign nemen jonge ontwerpers een voorschot op de toekomst.”

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. De aftrap is vandaag: “Dankzij de verbeeldingskracht van ontwerpers wordt minder juist vrolijker en speelser.”

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius is de winnaar van de BNO Piet Zwart Prijs 2021. De jury koos haar unaniem vanwege haar uitzonderlijke staat van dienst en haar betekenis voor huidige en volgende generaties ontwerpers. Ook is zij meermaals in staat gebleken om ook haar eigen praktijk opnieuw vorm te geven.

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

Op DDW presenteert het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie de nieuwste lichting ontwerpers met een talentenbeurs. DesignDigger blikt vooruit met het vierde en laatste deel in een serie longreads over talent.

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

In de tentoonstelling ‘De architectuur van een wondere wereld’ focust curator Saskia van Stein op de invloed van het Disney imperium op het denken over gender, kolonialisme en identiteit.

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Het thema van Dutch Design Week is dit jaar The Greater Number. Deze zoektocht naar een optimaal getal gaat uit van minder in plaats van altijd maar méér. Op deze drie presentaties op DDW kun je zoeken naar jouw ‘greater number’.

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

Op uitnodiging van BLOK Plaatmateriaal verkennen drie bouwexperts de rol van hout in de klimaatopgave. De uitdagingen zijn groot. “Maar hout heeft goede kaarten.”

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

Op maandag 18 oktober (20-21u) is een speciale – gratis! – editie van DesignDigger LIVE in De Kazerne met Nienke Hoogvliet en Dave Hakkens. In hoeverre zijn hun duurzame ambities haalbaar nu milieuproblemen zo overweldigend worden dat de meeste mensen de hoop verliezen?

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

Deel drie uit een serie van vier longreads waarin de balans wordt opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? “De blik verschuift van expressie en succes naar ongelijkheid en inclusiviteit.”

Museum JAN zet eigenzinnige schoencreaties van Jan Jansen naast hedendaags design

Ruim zestig jaar is Jan Jansen een meester in kleurrijk, extravagant en grensverleggend schoenontwerp. Hij verwierf wereldfaam met zijn eigenzinnige werkwijze en technische constructies die de zwaartekracht uitdagen, zoals de ‘zweefhak’. Museum JAN in Amstelveen eert het omvangrijke oeuvre van de ontwerper – die dit voorjaar ook zijn 80ste verjaardag viert – en laat paralellen zien met werk van onder andere: couturier Ronald van der Kemp (RVDK), productontwerpers Lex Pott en Mae Engelgeer en modetalent Lisa Konno

Jan Jansen (Nijmegen, 1941) is onze bekendste schoenontwerper. Met duizenden ontwerpen op zijn naam is hij ook een internationaal mode-icoon. “The crazy shoe maker” was de liefdevolle titel die hij kreeg van Vogue Italia. Zijn schoenontwerpen combineren comfort en ambacht met innovatief design, mét een knipoog.

Lisa Konno & Mae Engelgeer (rechts)

Duurzaam bamboe en patchwork

Museum JAN koppelt hedendaagse ontwerpers aan dit eigenzinnige oeuvre. Naast elke schoen wordt werk geplaatst van ontwerpers die een soortgelijke stijl of werkwijze hebben, of geïnspireerd zijn door de bekende schoenontwerper. Zo toont zijn patchwork overeenkomsten met de manier waarop Ronald van der Kemp zijn stoffen hergebruikt. De felgekleurde vrolijkheid van Bas Kosters collecties sluit aan bij het kleurgebruik van Jansen. Modeontwerper Karim Adduchi maakt met zijn outfits van traditioneel Berbers gevlochten kleden een moderne interpretatie van een oud ambacht, een aspect dat kenmerkend is voor Jan Jansens vakmanschap.

Explosief kleurgebruik en extravagante vormen zijn het handelsmerk van Jansen, een intuïtief ontwerper die wars is van hipheid maar toch altijd de tijdgeest net iets voor is. Zo ontwierp hij in 1973 al de duurzame Bamboeschoen met hoge bamboeconstructie als sleehak. Om verspilling tot een minimum te beperken, hergebruikt hij zijn leesten en worden restpartijen leer verwerkt in patchwork en details die zijn schoenen sieren.

Bamboeschoen

Memoires in museum JAN

Lisa Goudsmit is gastcurator van de tentoonstelling en selecteerde het werk van de Nederlandse ontwerpers. Speciaal voor de tentoonstelling verschijnen in gelimiteerde, gesigneerde oplage, de memoires van de ontwerper. Deze zijn vormgegeven door zijn zoon Lok Jansen. 

Museum JAN is in 1991 opgericht door kunstverzamelaar Jan van der Togt. In zijn werkende leven was Jan van der Togt de oprichter en directeur van de Tomado-fabriek. Hij had een goed oog voor kunst en legde een collectie aan die de basis vormt van het huidige museum. De vaste collectie bestaat uit een brede verzameling moderne glaskunst en beeldende kunst. Hiertoe behoren topstukken van Nederlandse grootheden als Andries Copier als ook van de avant-gardistische Tsjechische glaskunstenaars Václav Cigler en Stanislav Libensky.

Op de leest van Jan Jansen – 60 jaar schoenen en Dutch Design. Museum JAN. 2 april t/m 29 augustus 2021.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *