INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Bronzen stadslicht en lege discobollen op ‘corona-proof’ editie van big art

“Het was even spannend maar we gaan door”, zegt Anne van der Zwaag, initiatiefnemer van Big Art en tevens directeur van designfair Object Rotterdam. Even leken de aangescherpte Corona-maatregelen roet in het eten te gooien. “Maar vanwege de ruime opzet en de hoge halen op het Hembrugterrein is het vrij eenvoudig voor bezoekers om anderhalve meter afstand te houden. Wel is het verplicht om te reserveren voor een specifiek timeslot.” De kunstmanifestatie Big Art opent donderdag 1 oktober voor publiek. Een reservering maken kan HIER.

Dit is de vijfde editie alweer van deze unieke kunstbeurs; na eerste edities in een leegstaande diamantbeurs, een voornaam grachtenpand en de Bijlmerbajes is het nu voor de tweede keer op in drie industriële loodsen op het Hembrugterrein in Zaandam. Niet alleen de locatie is ‘big’, ook de werken zijn bovenmaats. De werken worden gepresenteerd door zowel vooraanstaande galeries als door individuele kunstenaars en ontwerpers. Verkoop van de werken is ook op deze kunstbeurs uiteraard het uitgangspunt maar dat lijkt een ondergeschikte rol te spelen. Zo zijn er murals en objecten die toch echt te groot zijn voor de gemiddelde woonkamer. Big Art voelt eigenlijk meer aan als een cultureel publieksevenement dan een commerciële verkoopbeurs. “Diverse kunstenaars hebben speciaal voor Big Art nieuw werk gemaakt”, aldus Van der Zwaag, die ook grote tentoonstellingen maakte als Pastoe (Kunsthal, 2014), WIT (Nederlands Fotomuseum, 2012) en BAL! (Paleis Soestdijk, 2018).

De locatie van Big Art is al even groots en meeslepend, het Hembrugterrein in Zaandam. Dit voormalige militaire terrein – het deed meer dan en halve eeuw dienst als munitiefabriek – wordt het komende decennium getransformeerd tot een bijzondere woon- en werkplek met veel ruimte voor cultuur. Zoals is de expositieruimte Hem er gevestigd en hebben bekende kunstenaars en ontwerpers als Levi van Veluw en Dirk van der Kooij er werkplaatsen in de diverse kazernegebouwen die verspreid over het terrein liggen. De tentoonstellingsvloer van zevenduizend vierkante meter – ongeveer zo groot als een voetbalveld – heeft met meer dan tien meter plafonds en voorzien van goede ventilatie vanwege kierende deuren en tochtgaten in dak en muur.

Te zien zijn uiteenlopende werken: tekeningen, foto’s, sculpturen, schilderijen, pronkobjecten en installaties. De werken worden gepresenteerd door zowel individuele kunstenaars als vertegenwoordigende galeries. Om wegwijs te worden in het ‘big’ aanbod van ruim zeventig deelnemers hier vier tips van werken die balanceren op de grens van kunst en design.

STUDIO MOLEN

Voor Frederik Molenschot en zijn Studio Molen is exposeren op Big Art een thuiswedstrijd. Zijn werkplaats is op steenworpafstand op het Hembrugterrein. Hier werkt hij aan zijn majestueuze sculpturen van gegoten brons. Na zijn afstuderen aan de Design Academy Eindhoven startte hij in 2005 Studio Molen. Zijn signature werk is City Lights. Deze bronzen kroonluchter was aanvankelijk geïnspireerd op de snelwegplattegrond van Shanghai. De donkere buitenkant van gepatineerd brons representeert de nacht. De glimmende weerspiegelen het licht als autokoplampen. Inmiddels heeft hij talloze variaties op deze ‘grotestadslichtenlamp’ lamp gemaakt, zoals Lost in Traffic. Sinds 2011 wordt Studio Molen vertegenwoordig door de internationale galerieketen Carpenters Workshops.

Studio Molen

PETRA HART

Petra Hart (1972) visualiseert in haar werk verschillende natuurlijke fenomenen, zoals zonlicht overdag of het biologische ritme van organismen. Hiermee wil ze bewustwording creëren over de inventieve kracht van de natuur. De afgelopen jaren deed ze onderzoek naar licht, tijd en ruimte. Ze stelde vragen als: is het universum een ​​illusie? Wat is echt of denkbeeldig en zijn er verschillende tijdpaden? Hart maakt vernuftige installaties waarin kleur en licht een loopje nemen met onze waarneming. Zo toont haar werk bijvoorbeeld een langzaam en continu kleurverloop van 24 uur, dat wordt geanimeerd door via de computer geprogrammeerde LED-lampjes. De vorm varieert van rechthoek tot vierkant en symboliseert de oneindigheid van lichtstralen.

Petra Hart
Petra Hart

ROTGANZEN

Rotganzen is een internationale ontwerpstudio bestaande uit Joeri Horstink, Robin Stam en Erik Schilp. Het trio opereert vanuit Rotterdam  en New York. De feestelijke objecten – denk aan discobollen en kleurrijke pronkstukken – hebben een dubbele laag. Het oogt natuurlijk vrolijk en luchtig maar hun werk verbeeldt ook vergane glorie. De leeggelopen discobollen uit de collectie Afterparty verbeelden een feest dat allang voorbij is. Het werk van Rotgazen is actueler dan ooit in de huidige Corona-pandemie, waarin zelfs een avond je in de kroeg niet meer mogelijk is. Het balanceert tussen een bubbel-achtige sprookjeswereld en de harde realiteit. Rotganzen werk samen met merken als Zara maar maakte ook een interieurcollectie voor het Italiaanse designlabel Gufram. Op Big Art worden ze vertegenwoordigd door Ramakers Gallery.

RIVE ROSHAN

Rive Roshan is de internationale ontwerpstudio van Ruben de la Rive Box en Golnar Roshan. Door middel van experimentele processen ontwerpt de studio meeslepende ruimtelijke ervaringen, materialen en objecten die levens verrijken en herinneringen creëren om te koesteren. Dat De la Rive Box heeft gewerkt bij Tom Dixon en Marcel Wanders is zichtbaar in het werk dat een technische verfijning paart aan expressieve zeggingskracht. Het werk van Rive Roshan was te zien in Les Musée des Arts Decoratifs in Parijs, het Powerhouse Museum Sydney en het Shanghai Museum of Glass.

Big Art. Van donderdag 1 t/m zondag 4 oktober 2020 (dagelijks 11-19 uur). Hembrugterrein, Zaandam. Entree €12,50. Reserveren is verplicht en kan HIER online.

Eén reactie op: Bronzen stadslicht en lege discobollen op ‘corona-proof’ editie van big art

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *