Bronzen stadslicht en lege discobollen op ‘corona-proof’ editie van big art

“Het was even spannend maar we gaan door”, zegt Anne van der Zwaag, initiatiefnemer van Big Art en tevens directeur van designfair Object Rotterdam. Even leken de aangescherpte Corona-maatregelen roet in het eten te gooien. “Maar vanwege de ruime opzet en de hoge halen op het Hembrugterrein is het vrij eenvoudig voor bezoekers om anderhalve meter afstand te houden. Wel is het verplicht om te reserveren voor een specifiek timeslot.” De kunstmanifestatie Big Art opent donderdag 1 oktober voor publiek. Een reservering maken kan HIER.

Dit is de vijfde editie alweer van deze unieke kunstbeurs; na eerste edities in een leegstaande diamantbeurs, een voornaam grachtenpand en de Bijlmerbajes is het nu voor de tweede keer op in drie industriële loodsen op het Hembrugterrein in Zaandam. Niet alleen de locatie is ‘big’, ook de werken zijn bovenmaats. De werken worden gepresenteerd door zowel vooraanstaande galeries als door individuele kunstenaars en ontwerpers. Verkoop van de werken is ook op deze kunstbeurs uiteraard het uitgangspunt maar dat lijkt een ondergeschikte rol te spelen. Zo zijn er murals en objecten die toch echt te groot zijn voor de gemiddelde woonkamer. Big Art voelt eigenlijk meer aan als een cultureel publieksevenement dan een commerciële verkoopbeurs. “Diverse kunstenaars hebben speciaal voor Big Art nieuw werk gemaakt”, aldus Van der Zwaag, die ook grote tentoonstellingen maakte als Pastoe (Kunsthal, 2014), WIT (Nederlands Fotomuseum, 2012) en BAL! (Paleis Soestdijk, 2018).

De locatie van Big Art is al even groots en meeslepend, het Hembrugterrein in Zaandam. Dit voormalige militaire terrein – het deed meer dan en halve eeuw dienst als munitiefabriek – wordt het komende decennium getransformeerd tot een bijzondere woon- en werkplek met veel ruimte voor cultuur. Zoals is de expositieruimte Hem er gevestigd en hebben bekende kunstenaars en ontwerpers als Levi van Veluw en Dirk van der Kooij er werkplaatsen in de diverse kazernegebouwen die verspreid over het terrein liggen. De tentoonstellingsvloer van zevenduizend vierkante meter – ongeveer zo groot als een voetbalveld – heeft met meer dan tien meter plafonds en voorzien van goede ventilatie vanwege kierende deuren en tochtgaten in dak en muur.

Te zien zijn uiteenlopende werken: tekeningen, foto’s, sculpturen, schilderijen, pronkobjecten en installaties. De werken worden gepresenteerd door zowel individuele kunstenaars als vertegenwoordigende galeries. Om wegwijs te worden in het ‘big’ aanbod van ruim zeventig deelnemers hier vier tips van werken die balanceren op de grens van kunst en design.

STUDIO MOLEN

Voor Frederik Molenschot en zijn Studio Molen is exposeren op Big Art een thuiswedstrijd. Zijn werkplaats is op steenworpafstand op het Hembrugterrein. Hier werkt hij aan zijn majestueuze sculpturen van gegoten brons. Na zijn afstuderen aan de Design Academy Eindhoven startte hij in 2005 Studio Molen. Zijn signature werk is City Lights. Deze bronzen kroonluchter was aanvankelijk geïnspireerd op de snelwegplattegrond van Shanghai. De donkere buitenkant van gepatineerd brons representeert de nacht. De glimmende weerspiegelen het licht als autokoplampen. Inmiddels heeft hij talloze variaties op deze ‘grotestadslichtenlamp’ lamp gemaakt, zoals Lost in Traffic. Sinds 2011 wordt Studio Molen vertegenwoordig door de internationale galerieketen Carpenters Workshops.

Studio Molen

PETRA HART

Petra Hart (1972) visualiseert in haar werk verschillende natuurlijke fenomenen, zoals zonlicht overdag of het biologische ritme van organismen. Hiermee wil ze bewustwording creëren over de inventieve kracht van de natuur. De afgelopen jaren deed ze onderzoek naar licht, tijd en ruimte. Ze stelde vragen als: is het universum een ​​illusie? Wat is echt of denkbeeldig en zijn er verschillende tijdpaden? Hart maakt vernuftige installaties waarin kleur en licht een loopje nemen met onze waarneming. Zo toont haar werk bijvoorbeeld een langzaam en continu kleurverloop van 24 uur, dat wordt geanimeerd door via de computer geprogrammeerde LED-lampjes. De vorm varieert van rechthoek tot vierkant en symboliseert de oneindigheid van lichtstralen.

Petra Hart
Petra Hart

ROTGANZEN

Rotganzen is een internationale ontwerpstudio bestaande uit Joeri Horstink, Robin Stam en Erik Schilp. Het trio opereert vanuit Rotterdam  en New York. De feestelijke objecten – denk aan discobollen en kleurrijke pronkstukken – hebben een dubbele laag. Het oogt natuurlijk vrolijk en luchtig maar hun werk verbeeldt ook vergane glorie. De leeggelopen discobollen uit de collectie Afterparty verbeelden een feest dat allang voorbij is. Het werk van Rotgazen is actueler dan ooit in de huidige Corona-pandemie, waarin zelfs een avond je in de kroeg niet meer mogelijk is. Het balanceert tussen een bubbel-achtige sprookjeswereld en de harde realiteit. Rotganzen werk samen met merken als Zara maar maakte ook een interieurcollectie voor het Italiaanse designlabel Gufram. Op Big Art worden ze vertegenwoordigd door Ramakers Gallery.

RIVE ROSHAN

Rive Roshan is de internationale ontwerpstudio van Ruben de la Rive Box en Golnar Roshan. Door middel van experimentele processen ontwerpt de studio meeslepende ruimtelijke ervaringen, materialen en objecten die levens verrijken en herinneringen creëren om te koesteren. Dat De la Rive Box heeft gewerkt bij Tom Dixon en Marcel Wanders is zichtbaar in het werk dat een technische verfijning paart aan expressieve zeggingskracht. Het werk van Rive Roshan was te zien in Les Musée des Arts Decoratifs in Parijs, het Powerhouse Museum Sydney en het Shanghai Museum of Glass.

Big Art. Van donderdag 1 t/m zondag 4 oktober 2020 (dagelijks 11-19 uur). Hembrugterrein, Zaandam. Entree €12,50. Reserveren is verplicht en kan HIER online.

Eén reactie op: Bronzen stadslicht en lege discobollen op ‘corona-proof’ editie van big art

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *