Milan Design Week verplaatst naar  7 t/m 12 juni 2022

Milan Design Week verplaatst naar 7 t/m 12 juni 2022

De Salone del Mobile in Milaan wordt verplaatst naar 7 t/m 12 juni 2022. De gebruikelijke datum van medio april was voor de organisatie nog te risicovol. De belangrijkste designbeurs ter wereld viert dit jaar het zestigjarige jubileum.

PREVIEW 2022 DEEL #1 – Van Strandbeesten tot Formafantasma: alle tentoonstellingen van 2022 op een rij

PREVIEW 2022 DEEL #1 – Van Strandbeesten tot Formafantasma: alle tentoonstellingen van 2022 op een rij

Aan het begin van dit nieuwe jaar zet Design Digger alle grote tentoonstellingen, beurzen en openingen, designweeks en andere manifestaties op een rij. Met vandaag: de actuele exposities in de Nederlandse musea. Van materiaalexperiment in Stedelijk tot Theo Jansen in het Kunstmuseum.

Expo ‘Roaring Twenties’ toont non-binaire feestpakjes en stijlvol minimalisme van toen én nu

Expo ‘Roaring Twenties’ toont non-binaire feestpakjes en stijlvol minimalisme van toen én nu

Aan de hand van kunst, mode en design vergelijkt de sprankelende expositie ‘The Roaring Twenties’ de onstuimige jaren twintig van de vorige en deze eeuw. Van revue-ster Josephine Baker en het badpak voor mannen naar Beyoncé en 3D-printen.

De vijf dominante trends van 2021 – van natuur-inclusief en deepfakes tot theaterrevues en NFT’s

De vijf dominante trends van 2021 – van natuur-inclusief en deepfakes tot theaterrevues en NFT’s

Het ‘Dutch Designers Yearbook’ is een kloek overzicht van 2021. Een preview van dit jaarboek aan de hand de hoogtepunten – van natuur-inclusief design en virtuele expo’s tot deep fakes of theaterrevues.

Dit waren de vijf meest gelezen stukken op DesignDigger in 2021

Dit waren de vijf meest gelezen stukken op DesignDigger in 2021

Wat waren de meest spraakmakende events van 2021? Welke personen haalden het nieuws? Voordat wij ons opmaken voor 2022 wordt nog één keer teruggeblikt op afgelopen jaar.

Zo woont architect Mels Crouwel – modern monument aan Noord-Zuidlijn

Zo woont architect Mels Crouwel – modern monument aan Noord-Zuidlijn

Een monumentaal wevershuis in Amsterdam is door architect Mels Crouwel verbouwd tot een eigentijds woonhuis. In het strakke design zijn de sporen van de rijke geschiedenis zichtbaar gebleven.

Deel 3 (slot) van de nieuwe podcast-serie  Designers write: ‘Over de valkuilen van duurzaam ontwerpen’

Deel 3 (slot) van de nieuwe podcast-serie Designers write: ‘Over de valkuilen van duurzaam ontwerpen’

‘Designers write’ is een nieuwe podcast over de rol van ontwerpers in de klimaatcrisis en alle andere wereldwijde rampen waarmee we worden geconfronteerd. Vandaag het afsluitende deel 3: Dit gaat pijn doen!

IMM Köln wordt een jaar doorgeschoven – eerste designevent van 2022 afgelast

IMM Köln wordt een jaar doorgeschoven – eerste designevent van 2022 afgelast

Daar gaan we weer. Het eerste designevent van 2022 – de meubelbeurs IMM Köln – is afgelast. De organisatie verwacht het event pas in 2023 op het verwachte niveau te kunnen realiseren.

Deel 2 van de nieuwe podcast-serie  Designers write: ‘What design can NOT do’

Deel 2 van de nieuwe podcast-serie Designers write: ‘What design can NOT do’

‘Designers write’ is een nieuwe serie van drie podcasts over de rol van ontwerpers in de klimaatcrisis en alle andere wereldwijde rampen waarmee we worden geconfronteerd. Vandaag deel 2 – Wie wijn ‘wij’?

Dutch Invertuals lanceert online-expo ‘Objects for a New Kind of Society’

Dutch Invertuals lanceert online-expo ‘Objects for a New Kind of Society’

Het Eindhovense platform Dutch Invertuals presenteert werk van elf ontwerpers in en speciaal gecreëerde website. De digitale expositie sluit aan de bij de fysieke manifestatie op de laatste DDW in oktober 2021.

Simone Post ontwerpt kleurrijke muurschildering voor hoofdkantoor Vlisco

Simone Post ontwerpt kleurrijke muurschildering voor hoofdkantoor Vlisco

De Rotterdamse ontwerper Simone Post heeft met de grootste muurschildering van Nederland een spectaculaire make-over van het hoofdkantoor van Vlisco gerealiseerd. De wilde, kleurrijke schildering is geïnspireerd op haar wandkleden ‘Wildflowers’.

Nieuwe podcast ‘Designers write’ verkent rol van ontwerper in maatschappelijke crises van nu

Nieuwe podcast ‘Designers write’ verkent rol van ontwerper in maatschappelijke crises van nu

‘Designers write’ is een nieuwe podcast over de rol van ontwerpers in de klimaatcrisis en alle andere wereldwijde rampen waarmee we worden geconfronteerd. De komende weken presenteert DesignDigger alle drie edities.

Het Nieuwe Instituut verwerft unieke maquette van De Stijl-icoon Theo van Doesburg

Theo van Doesburg ontwerpt in 1928 een interieur voor Café-restaurant Aubette. Dit achttiende-eeuwse kazernegebouw in Straatsburg werd verbouwd tot een amusementscomplex met cafés, bars, restaurants, een bioscoop en danszalen. Voor de belangrijkste ruimte in de Aubette, de Ciné-dancing, maakte Theo van Doesburg een ontwerp met diagonalen voor de wanden en het plafond. Hij ontwierp het interieur inclusief het meubilair, de verlichting en het grafisch werk.

Het werk dat door Het Nieuwe Instituut (HNI) is verworven is een voorlopig ontwerp voor de Ciné-dancing uit 1926. Het lijkt op het eerste gezicht een op een traditioneel De Stijl-schilderij, vol kleurbalken en grove plakkaatverf. Maar feitelijk is het een maquette. De wanden kunnen worden opgeklapt, ware het niet dat ze naderhand zijn volgesmeerd met lijn. In HNI zal het te zien dan ook worden getoond in lijst.  Alle maquettes van Van Doesburg zijn verloren gegaan, op dit werk na. Dat maakt dit object in materiële zin uniek. Het zal, zodra de musea weer opengaan, te zien zijn in de entreehal van het Nieuwe Instituut.

Theo van Doesburg. Café Aubette. Definitief kleurontwerp voor het plafond in de Grand Hall, 1927. Collectie Het Nieuwe Instituut (gift Van Moorsel)

Synthese van schilderkunst en architectuur

De Aubette geldt als een van de grote kunstwerken van de avant-garde van de twintigste eeuw. Met deze opdracht kreeg Van Doesburg bovendien voor het eerst de kans om zijn theorieën over abstract interieurontwerp in de praktijk te brengen. Met diagonale vormen en lijnen creëerde hij een dynamisch geheel waarmee hij bezoekers wilde verleiden om zich van de ene ruimte naar de andere te verplaatsen. Daarmee doorbrak hij het gangbare, meer statische ruimtebegrip.

C. Van Eesteren. Universiteitshal Amsterdam, 1923. Kleurontwerp van Th. van Doesburg. Collectie Het Nieuwe Instituut, EEST 3.168

De interieurmaquette, die zowel in gevouwen als in opengeklapte toestand een ruimtelijk beeld geeft, weerspiegelt Van Doesburgs beoogde synthese van schilderkunst en architectuur. Hij plaatste de bezoeker van de Ciné-dancing letterlijk ín de schilderkunst in plaats van ervoor. Deze interieurmaquette werd gebruikt om de opdrachtgevers te overtuigen van de ruimtelijke kwaliteit van het totaalontwerp. Bovendien kon hiermee de uitvoerende schilders worden geïnstrueerd aan de hand van de nummers in de kleurvlakken. Theo van Doesburg maakte het ontwerp met de kunstenaars Sophie Taeuber-Arp, die hij later overigens uit de credits zou schrappen.

De maquette in het het atelier van Van Doesburg aan de Place Kleber in Straatsburg, 1927. Archief Theo and Nelly van Doesburg, RKD – Nederlandse Instituut voor Kunstgeschiedenis.

Profilering als erfgoedinstelling

De maquette kostte 550 duizend euro en werd verworven op de Tefaf in 2020. Met deze aankoop bekrachtigd HNI de status als erfgoedinstelling, die in het januari kreeg. HNI is hiermee onderdeel van BIS-regeling, de vierjaarlijke subsidieronde waaronder ook grote instellingen als het Rijksmuseum en het Concertgebouw vallen.

Theo van Doesburg. Café Aubette. Collectie Het Nieuwe Instituut (gift Van Moorsel)

De aankoop maakt onderdeel van de Rijkscollectie en de collectie Van Doesburg die daar onderdeel van is. Onderdeel van dat laatstgenoemde archief zijn andere tekeningen van de Aubette, waaronder een reeks van de eerste schetsen uit 1926 tot de definitieve ontwerptekeningen twee jaar later. De aankoop is mogelijk gemaakt door bijdragen van het Mondriaan Fonds, de Vereniging Rembrandt en Galerie Gmurzynska.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *