INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Kunstcentrum MU heeft primeur met ‘online only’ expositie

Een challenge. Rondleidingen langs de topstukken in het depot door conservatoren. Een virtueel zaalbezoek, al dan niet 360-camera. Vragenuurtjes met de samenstellers van tentoonstellingen. Een bak aan online content wordt over de virtuele museumbezoekers heen gestort sinds de musea half maart hun deuren moesten sluiten. Soms moet je er voor naar Instagram. (Met alle risico’s van dien – voor je het weet ben je in plaats van het Rijksmuseum of het Mauritshuis beland op de tijdlijn van je ex.) Soms ook kun je gewoon door de zalen surfen op de homepage van het museum. Waar dan ook, hoe dan ook: uiteindelijk blijft het allemaal een slap aftreksel. Bovendien, waarom kon dit allemaal nog geen twee maanden geleden allemaal niet? Kortom, echt bij de lurven grijpen de Nederlandse musea nog niet online.

Maar als er een plek zou kunnen zijn waar ze de brug tussen echte en virtuele beleving van design en kunst kunnen slechten, dan is het MU in Eindhoven. Niet voor niets was hier in 2017 de expositie Materialising The Internet te zien, waarbij het internet letterlijk tastbaar werd gemaakt. Waarom zou het dan nu ook niet andersom kunnen? Dat de materiële wereld een vanzelfsprekende digitale afspiegeling krijgt op internet? Dat is ook hoe MU de ‘online only’ expositie Worlding worlds aankondigt: imaginaire werelden die een digitaal alternatief kunnen vormen voor de harde Corona-realiteit – en dan ook nog eens met één muisklik naar de eigen website en een Vimeo-kanaal.

Things City – Viviane Komati

De tentoonstellingszaal is feitelijk een aangemaakte pagina op het videokanaal Vimeo. Deze start met een 20 minuten-durende introductie van de dertien ‘geëxposeerde’ digitale kunstwerken met video-interviews met de makers zelf. Waarom gebeurt dit niet vaker, vraag je je meteen af. In dit geval is deze context ook cruciaal om sommige van de abstracte en conceptuele werken te kunnen doorgronden. De video Earth Mother, Sky Father van kunstenaar Kordea Jatafa Henry bijvoorbeeld verbeeldt de koloniale uitbuiting van Afrika in het verleden (Europa) en heden (China) en neemt de kijker mee naar een onafhankelijk en zelfbewust continent dat Afrika in 2030 moet zijn. Wat je ziet is een straatdanser die in een desolaat landschap danst tussen digitale machines en gereedschappen. Een beeld dat pas lading krijgt als je de achterliggende boodschap weet. Kortom, beeld en tekst (gesproken of geschreven) kunnen ook bij deze online-expositie heel klassiek niet zonder elkaar.

Earth Mother, Sky FatherKordea Jatafa Henry
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is worlding-worlds-medium-500778.jpg

In de meeste gevallen wordt de fysieke ervaring van MU – een imposante hoge ruimte op de begane grond van een stoere Philips-fabriek op Strijp-S – niet direct gemist. Flesh Nest is een fictieve game Andrew Thomas Huang  van waarin data zijn gemuteerd in mensachtige wezens die kanibaliserend door een dystopisch landschap struinen. De computeranimaties zijn rauw en hebben een esthetiek die eind jaren negentig nog cutting edge was. Mits je beschikt over minimaal een 15inch beeldscherm met hoge resolutie is dit werk ook online goed te zien. Een ‘bezoek’ op de smartphone is wel teleurstellend.

Flesh NestAndrew Thomas Huang 

Waarin Worlding worlds tekortschiet, is bij de presentatie van de installaties die nu in een levenloos MU staan. Weightless Collaboration van Soft Bodies is een virtuele tuin waarin je met z’n tweeën de grond kan bewerken, de planten water kan geven en de vruchten kan plukken van je werk. Maar nu kun je alleen passief op scherm meekijken met twee personen in MU die fictief aan het tuinieren zijn. Zonder vr-bril en de mogelijkheid om als bezoeker fysiek door deze creatie te bewegen, blijft het echt ervaren dit werk en daarmee het toetreden tot deze digitale alternatieve wereld onbereikbaar.

Weightless CollaborationSoft Bodies

Worlding worlds is als online-expositie bij vlagen goed gelukt. De zorgvuldige keuze van het onderwerp – het scheppen van alternatieve realiteiten – leent zich er ook goed voor. Waarmee wordt onderstreept dat het welslagen van een online expositie niet alleen de kwaliteit van de werken doorslaggevend is. Daarvoor zijn de digitale kijkmiddelen (beamer, vr-bril etc) van de gemiddelde bezoeker simpelweg niet toereikend genoeg. Minstens zo belangrijk is de samenhang tussen de geselecteerde selectie, waardoor zich in dit geval daadwerkelijk een heldere verhaallijn vol alternatieve realiteit ontvouwt.

Maar wat zich uiteindelijk toch wreekt is dat bij Worlding worlds een hybride is. De expositie zou in MU te zien zijn geweest maar werd – op bewonderenswaardige manier, dat wel – omgekat naar een online manifestatie. Waardoor er toch een onvervulde behoefte achterblijft. Hoe zou het geweest zijn als deze expositie nooit een fysieke aanwezigheid had gehad? Een nieuwsgierigheid die het bestaansrecht van de online-expositie in elk geval bevestigd.

In juni gaat – onder voorbehoud, uiteraard – opent in MU een reguliere expositie over Lucy McRae.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *