INTERVIEW  Maarten Baas & Walter van Beirendonck: “Ik een provocateur? Zeker niet!”

INTERVIEW Maarten Baas & Walter van Beirendonck: “Ik een provocateur? Zeker niet!”

Voor meubelmerk Lensvelt ontwierp de Vlaamse modekoning Walter van Beirendonck een nieuwe look voor de 101 Chair van Maarten Baas. Deze ‘Characters’ zijn vervaardigd in een exclusieve oplage van 120 unieke stuks. Beide ontwerpers zijn blij. “Ik ben al lang fan van u.”

DesignDigger LIVE 11 – Een terugblik op 2021, een preview op 2022

DesignDigger LIVE 11 – Een terugblik op 2021, een preview op 2022

Het live(stream) programma DesignDigger LIVE maakt dinsdag 25 januari (18.30-19.45u) de balans op. Wat waren de hoogtepunten van 2021? Welke trends tekenden zich af in een jaar dat wederom wordt gedomineerd door covid? En welke trends zullen we komend jaar terugzien? 

PREVIEW 2022 DEEL #3 – Van Versace tot Mondriaan: alle historische tentoonstellingen op een rij

PREVIEW 2022 DEEL #3 – Van Versace tot Mondriaan: alle historische tentoonstellingen op een rij

Aan het begin van dit nieuwe jaar zet Design Digger alle grote tentoonstellingen, beurzen en openingen, designweeks en andere manifestaties op een rij. Met vandaag: de historische exposities in de Nederlandse musea. Van de art nouveau van Alphonse Mucha tot de strenge geometrie van Mondrian of het zwart van Balenciaga.

Milan Design Week verplaatst naar  7 t/m 12 juni 2022

Milan Design Week verplaatst naar 7 t/m 12 juni 2022

De Salone del Mobile in Milaan wordt verplaatst naar 7 t/m 12 juni 2022. De gebruikelijke datum van medio april was voor de organisatie nog te risicovol. De belangrijkste designbeurs ter wereld viert dit jaar het zestigjarige jubileum.

PREVIEW 2022 DEEL #1 – Van Strandbeesten tot Formafantasma: alle tentoonstellingen van 2022 op een rij

PREVIEW 2022 DEEL #1 – Van Strandbeesten tot Formafantasma: alle tentoonstellingen van 2022 op een rij

Aan het begin van dit nieuwe jaar zet Design Digger alle grote tentoonstellingen, beurzen en openingen, designweeks en andere manifestaties op een rij. Met vandaag: de actuele exposities in de Nederlandse musea. Van materiaalexperiment in Stedelijk tot Theo Jansen in het Kunstmuseum.

Expo ‘Roaring Twenties’ toont non-binaire feestpakjes en stijlvol minimalisme van toen én nu

Expo ‘Roaring Twenties’ toont non-binaire feestpakjes en stijlvol minimalisme van toen én nu

Aan de hand van kunst, mode en design vergelijkt de sprankelende expositie ‘The Roaring Twenties’ de onstuimige jaren twintig van de vorige en deze eeuw. Van revue-ster Josephine Baker en het badpak voor mannen naar Beyoncé en 3D-printen.

Zo woont architect Mels Crouwel – modern monument aan Noord-Zuidlijn

Zo woont architect Mels Crouwel – modern monument aan Noord-Zuidlijn

Een monumentaal wevershuis in Amsterdam is door architect Mels Crouwel verbouwd tot een eigentijds woonhuis. In het strakke design zijn de sporen van de rijke geschiedenis zichtbaar gebleven.

Kunstcentrum MU heeft primeur met ‘online only’ expositie

Een challenge. Rondleidingen langs de topstukken in het depot door conservatoren. Een virtueel zaalbezoek, al dan niet 360-camera. Vragenuurtjes met de samenstellers van tentoonstellingen. Een bak aan online content wordt over de virtuele museumbezoekers heen gestort sinds de musea half maart hun deuren moesten sluiten. Soms moet je er voor naar Instagram. (Met alle risico’s van dien – voor je het weet ben je in plaats van het Rijksmuseum of het Mauritshuis beland op de tijdlijn van je ex.) Soms ook kun je gewoon door de zalen surfen op de homepage van het museum. Waar dan ook, hoe dan ook: uiteindelijk blijft het allemaal een slap aftreksel. Bovendien, waarom kon dit allemaal nog geen twee maanden geleden allemaal niet? Kortom, echt bij de lurven grijpen de Nederlandse musea nog niet online.

Maar als er een plek zou kunnen zijn waar ze de brug tussen echte en virtuele beleving van design en kunst kunnen slechten, dan is het MU in Eindhoven. Niet voor niets was hier in 2017 de expositie Materialising The Internet te zien, waarbij het internet letterlijk tastbaar werd gemaakt. Waarom zou het dan nu ook niet andersom kunnen? Dat de materiële wereld een vanzelfsprekende digitale afspiegeling krijgt op internet? Dat is ook hoe MU de ‘online only’ expositie Worlding worlds aankondigt: imaginaire werelden die een digitaal alternatief kunnen vormen voor de harde Corona-realiteit – en dan ook nog eens met één muisklik naar de eigen website en een Vimeo-kanaal.

Things City – Viviane Komati

De tentoonstellingszaal is feitelijk een aangemaakte pagina op het videokanaal Vimeo. Deze start met een 20 minuten-durende introductie van de dertien ‘geëxposeerde’ digitale kunstwerken met video-interviews met de makers zelf. Waarom gebeurt dit niet vaker, vraag je je meteen af. In dit geval is deze context ook cruciaal om sommige van de abstracte en conceptuele werken te kunnen doorgronden. De video Earth Mother, Sky Father van kunstenaar Kordea Jatafa Henry bijvoorbeeld verbeeldt de koloniale uitbuiting van Afrika in het verleden (Europa) en heden (China) en neemt de kijker mee naar een onafhankelijk en zelfbewust continent dat Afrika in 2030 moet zijn. Wat je ziet is een straatdanser die in een desolaat landschap danst tussen digitale machines en gereedschappen. Een beeld dat pas lading krijgt als je de achterliggende boodschap weet. Kortom, beeld en tekst (gesproken of geschreven) kunnen ook bij deze online-expositie heel klassiek niet zonder elkaar.

Earth Mother, Sky FatherKordea Jatafa Henry
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is worlding-worlds-medium-500778.jpg

In de meeste gevallen wordt de fysieke ervaring van MU – een imposante hoge ruimte op de begane grond van een stoere Philips-fabriek op Strijp-S – niet direct gemist. Flesh Nest is een fictieve game Andrew Thomas Huang  van waarin data zijn gemuteerd in mensachtige wezens die kanibaliserend door een dystopisch landschap struinen. De computeranimaties zijn rauw en hebben een esthetiek die eind jaren negentig nog cutting edge was. Mits je beschikt over minimaal een 15inch beeldscherm met hoge resolutie is dit werk ook online goed te zien. Een ‘bezoek’ op de smartphone is wel teleurstellend.

Flesh NestAndrew Thomas Huang 

Waarin Worlding worlds tekortschiet, is bij de presentatie van de installaties die nu in een levenloos MU staan. Weightless Collaboration van Soft Bodies is een virtuele tuin waarin je met z’n tweeën de grond kan bewerken, de planten water kan geven en de vruchten kan plukken van je werk. Maar nu kun je alleen passief op scherm meekijken met twee personen in MU die fictief aan het tuinieren zijn. Zonder vr-bril en de mogelijkheid om als bezoeker fysiek door deze creatie te bewegen, blijft het echt ervaren dit werk en daarmee het toetreden tot deze digitale alternatieve wereld onbereikbaar.

Weightless CollaborationSoft Bodies

Worlding worlds is als online-expositie bij vlagen goed gelukt. De zorgvuldige keuze van het onderwerp – het scheppen van alternatieve realiteiten – leent zich er ook goed voor. Waarmee wordt onderstreept dat het welslagen van een online expositie niet alleen de kwaliteit van de werken doorslaggevend is. Daarvoor zijn de digitale kijkmiddelen (beamer, vr-bril etc) van de gemiddelde bezoeker simpelweg niet toereikend genoeg. Minstens zo belangrijk is de samenhang tussen de geselecteerde selectie, waardoor zich in dit geval daadwerkelijk een heldere verhaallijn vol alternatieve realiteit ontvouwt.

Maar wat zich uiteindelijk toch wreekt is dat bij Worlding worlds een hybride is. De expositie zou in MU te zien zijn geweest maar werd – op bewonderenswaardige manier, dat wel – omgekat naar een online manifestatie. Waardoor er toch een onvervulde behoefte achterblijft. Hoe zou het geweest zijn als deze expositie nooit een fysieke aanwezigheid had gehad? Een nieuwsgierigheid die het bestaansrecht van de online-expositie in elk geval bevestigd.

In juni gaat – onder voorbehoud, uiteraard – opent in MU een reguliere expositie over Lucy McRae.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *