Interieurarchitect Casper Schwarz ontwerpt ‘happy place’ voor design startup OCCO

Interieurarchitect Casper Schwarz ontwerpt ‘happy place’ voor design startup OCCO

OCCO is een Estlandse startup met een online database met ruim 200 duizend interieurproducten. Deze digitale tool waarmee (interieur) architecten snel en efficiënt kunnen zoeken naar een geschikt meubel wordt nu ondersteunt door een fysieke servicedesk. “Een happy space waarin je kunt werken en ontmoeten”, aldus interieurontwerper Casper Schwarz.

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie wordt in een serie van vier longreads de balans opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? Vandaag deel 1: “Het vakgebied is opgerekt met kritisch onderzoek, vrij experiment en verdiepende samenwerking.”

ICONISCH LOGO #3 Randstad: het autoritaire én warme functionalisme van Total Design

ICONISCH LOGO #3 Randstad: het autoritaire én warme functionalisme van Total Design

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van Randstad? Het strikte toepassing van het modernisme door Ben Bos (1930-2017) van Total Design. “Ik streef naar directheid in een heldere beeldtaal.”

DesignDigger LIVE #9 is nu online. ‘Fake this!’ – design tussen digitaal en analoog

DesignDigger LIVE #9 is nu online. ‘Fake this!’ – design tussen digitaal en analoog

Deze 9de editie van DesignDigger LIVE vanuit Pakhuis de Zwijger staat online. Onder de noemer Fake This! werden de vervagende grenzen tussen digitaal en analoog verkend.

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

De jonge ontwerper Teun Zwets is de winnaar van de Kazerne Design Award, een jaarlijkse prijs voor pas-afgestudeerde ontwerpers van de Design Academy Eindhoven. Zwets kreeg de prijs voor zijn ‘spontane interieurcollectie Teunland,

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

De afgelopen week deed DesignDigger verslag van een ietwat teleurstelllende Milan Design Week. Al tekenden zich ook zichtbare trends af. De zes dominante staan hier op een rij.

PREVIEW GLUE Duurzame fabrikanten Banne en Interface slaan handen ineen op design event  Glue Amsterdam

PREVIEW GLUE Duurzame fabrikanten Banne en Interface slaan handen ineen op design event Glue Amsterdam

Deze week is in Amsterdam de vierdaagse designroute Glue. DesignDigger is erbij. Met vandaag: een dubbelpresentatie met een nieuwe stoel van Lex Pott voor meubelmerk Banne en een duurzaam vloertapijt van Interface.

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

Ontwerpers Bertjan Pot, Wieki Somers, Amie Dicke en Mattijs van Bergen hebben een ontwerp gemaakt voor One Square Meter Berber. Met dit sociaal designproject van Mina Abouzahra wordt samengewerkt met Marokkaanse ambachtsvrouwen. “Marokko heeft een ongelooflijke ambachtelijke vaardigheden, maar veel daarvan dreigen snel te verdwijnen”

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

De ‘verloren’ afstudeerlichting 2020 van de Design Academy Eindhoven kreeg eindelijk het podium. De werken op de Graduation show in Milaan getuigen van een krachtige, kritische maar hoopvolle en oplossingsgerichte blik op de wereld. Vijf worden er uitgelicht.

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

De groepsexpositie Alcova op een verlaten legerkazerne neemt een voorschot op een doemscenario waarin aarde en klimaat zijn uitgeput. Tussen de puinhopen en distels staat rudimentaire design, onverslijtbaar en gemaakt uit noodzaak. Functioneel? Nauwelijks. Maar wel beklemmend.

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

Het ‘officieuze’ Nederlandse paviljoen Masterly profileert Dutch design waarbij experiment, een kritische en onderzoekende houding en ontregelende humor zijn verruild voor duurzaamheid, een geruststellende knipoog en een zakelijke insteek.

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

DesignDigger is de hele week op Milan Design Week en doet dagelijks verslag. De aftrap is vanzelfsprekend vanaf de meubelbeurs zelf, die kleiner was dan ooit. Maar de stoelen zijn juist oversized.

‘Vrouwelijke rolmodellen’ Hella Jongerius en Claudy Jongstra onderscheiden door BNO

Hella Jongerius (1963) en Claudy Jongstra (1963) zijn tegelijkertijd benoemd tot erelid van de BNO, de brancheverenging van ontwerpers en ontwerpbureaus. Opmerkelijk is dat beide ontwerpers nog volop actief zijn. Claudy Jongstra’s werk is momenteel te zien in haar solotentoonstelling in Museum De Lakenhal. Van Hella Jongerius opent binnenkort de solotentoonstelling Woven Cosmos in de Gropius Bau in Berlijn. “Jonge ontwerpers snakken naar zichtbare rolmodellen. We kiezen onze ereleden tegenwoordig dan ook het liefst op het moment dat ze nog middenin de praktijk staan”, licht BNO-directeur Madeleine van Lennep toe. Bovendien was het gewoon “hoog tijd dat deze voorbeeldige vrouwelijke ontwerpers aan de grande parade ereleden van de BNO worden toegevoegd. Hella en Claudy volgen beiden al decennia lang een consequent en tegelijk avontuurlijk pad, en verrassen telkens weer.”

Claudy Jongstra
FOTO Christiaan Jaeggi

De BNO benoemt regelmatig ereleden, vanwege hun grote verdiensten voor het vak en/of de vereniging. De ereleden van de BNO maken prominent deel uit van de ontwerpgemeenschap, geven die gemeenschap extra reliëf, vormen er het hart en vaak ook de voorhoede van. Ze zijn de voorbeelden en voorvechters, veelal zichtbaar en soms op de achtergrond. Ze zijn ambassadeurs voor de vakgemeenschap, die helpen om nog sprekender te vertellen over het ontwerpvak, de geschiedenis, de betekenis van ontwerp in de samenleving.

Hella Jongerius
FOTO Nick Ballón / Maharam

Hella Jongerius – mix van kunst, onderzoek industrie

Hella Jongerius (1963) is een creatief toptalent en een voorbeeldige vakvrouw die een ongelofelijke hoeveelheid kennis opbouwde rond de toepassing van kleuren en ongebruikelijke materialen. Als geen ander koppelt Hella Jongerius ontwerpskills en ambachtelijkheid aan de mogelijkheden van industriële vervaardiging. Ze beweegt zich schijnbaar vanzelfsprekend in en tussen werelden die vaak nog ver van elkaar af staan: de wereld van de kunsten en de wereld van het bedrijfsleven.

Hella Jongerius bezit een bewonderenswaardige pioniersgeest, creativiteit en zakelijke vermogens en is daarmee een voorbeeldig rolmodel voor het Nederlandse ontwerpveld.

BNO-directeur Madeleine van Lennep

Jongerius werkt(e) voor internationale merken zoals Ikea, Vitra, KLM, Danskina, Maharam en Artek. Tegelijkertijd heeft ze een sterk onderzoekende en experimentele houding. Haar meubelontwerpen, stoffen en interieurproducten hebben inmiddels wereldfaam en haar werk is opgenomen in de vaste collecties van talloze musea waaronder MoMA (New York), V&A (London) en Centre Pompidou (Parijs). In het voorjaar van 2021 volgt de solotentoonstelling Hella Jongerius: Woven Cosmos in de Gropius Bau (Berlijn), die zich in de loop van de tijd verder zal ontwikkelen.

Een experimenteel weefsel van Hella Jongerius

Claudy Jongstra – circulaire activist

Claudy Jongstra (1963) maakt textiele kunstwerken en monumentale installaties van organische materialen zoals gevilte wol en zijde in natuurlijke pigmenten. Lang voordat haar mentaliteit en werkwijze door anderen werd omarmd, besloot zij al het productieproces dicht bij huis te houden op haar autarkische boerderij – onder meer door het in stand houden van een kudde Drentse heideschapen en het kweken en telen van oude plantsoorten voor het verven – en op duurzame, circulaire wijze te werken. 

“Claudy Jongstra stelt zich met haar oeuvre en de wijze waarop ze de kunstwerken maakt bewust ook op als activist, die zich hard maakt voor zaken die echt van belang zijn voor onze planeet.”

BNO-directeur Madeleine van Lennep
Installatie van Claudy Jongstra op haar solo-expositie in Museum De Lakenhal

Claudy Jongstra zet zich in voor behoud van biodiversiteit, revitaliseren van het landschap, inclusiviteit en kleinschalige samenwerking op het platteland. Zij heeft zich ontwikkeld tot een superspecialist die met kennis van traditionele technieken en natuurlijke materialen vooruit loopt op nieuwe ontwikkelingen, waarbij ze ook groot belang hecht aan onderzoek en experiment en overdracht van kennis en vaardigheden. Haar werk is opgenomen in de collecties van verschillende internationale musea. In 2019 werd ze uitgeroepen tot kunstenaar van het jaar en trad ze toe tot de Akademie van Kunsten, onderdeel van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen. Nu te zien: haar solotentoonstelling in Museum De Lakenhal, vanwege corona verlengd tot eind augustus.

Installatie van Claudy Jongstra op haar solo-expositie in Museum De Lakenhal

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *