Bouwen Aan Talent #2 – De geometrische kunstinstallatie van Siba Sahabi en Merijn Sabée

Bouwen Aan Talent #2 – De geometrische kunstinstallatie van Siba Sahabi en Merijn Sabée

Het programma Bouwen Aan Talent van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie geeft startende ontwerpers de ruimte hun praktijk te verdiepen door samen te werken met een ervaren vakgenoot. In een tweeluik komen de deelnemers aan het woord. In deel 2 zijn dat de ervaren productontwerper Siba Sahabi en de pas afgestudeerde interaction designer Merijn Sabée.

Avatars en virtuele mode in NXT Museum op eerste expositie over metaverse

Avatars en virtuele mode in NXT Museum op eerste expositie over metaverse

De tentoonstelling UFO – Unidentified Fluid Other in het NXT Museum in Amsterdam verkent de grenzen van onze identiteit door middel van kunst en technologie. Het is daarmee de eerste expositie die ons toekomstige digitale leven in de metaverse verkent.

Bouwen aan Talent #1 – De interactieve installatie van Jeroen Snik en Sandipan Nath

Bouwen aan Talent #1 – De interactieve installatie van Jeroen Snik en Sandipan Nath

Het programma Bouwen Aan Talent van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie geeft startende ontwerpers de ruimte hun praktijk te verdiepen door samen te werken met een ervaren vakgenoot. In een tweeluik komen de deelnemers aan het woord. In deel 1 zijn dat ervaren 3D animator Jeroen Snik en mediakunstenaar Sandipan Nath, in 2020 afgestudeerd aan KABK.

Live-interview met ‘koningin van het boek’ Irma Boom in ‘Dutch Masters’ – de sidekick is een Benedictijnermonnik

Live-interview met ‘koningin van het boek’ Irma Boom in ‘Dutch Masters’ – de sidekick is een Benedictijnermonnik

In de serie Dutch Masters van Pakhuis de Zwijger in Amsterdam is vrijdag 20 mei Irma Boom te gast. Met als rode draad: waarom gaat Irma telkens weer zo diep om het boek als medium te doorgronden? En zoals altijd brengt deze master een Dutch Talent mee: Benedictijnermonnik Thomas Quartier, die dit jaar werd uitgeroepen […]

Nieuwe museum W in Weert kreeg een ‘gouden’ gevel van Maurice Mentjens

Nieuwe museum W in Weert kreeg een ‘gouden’ gevel van Maurice Mentjens

Ontwerper Maurice Mentjens maakte het ontwerp voor het exterieur en interieur van het nieuwe stadsmuseum W in Weert. Hij bedacht de opvallende gouden gevelbekleding en een eigentijds kleurenschema voor het interieur.

Nieuw 10-daags festival Design Fest Gent focust op duurzaamheid en traagheid – “daarom is het ook tweejaarlijks”

Nieuw 10-daags festival Design Fest Gent focust op duurzaamheid en traagheid – “daarom is het ook tweejaarlijks”

Design Fest Gent (nog tot zondag 1 mei) is een nieuw tiendaags evenement verspreid over de binnenstad van Gent. Met lezingen, workshops, performances en een hoofdtentoonstelling over duurzaamheid wil het evenement een actueel overzicht bieden wat design kan – misschien ook wel moet – zijn.

Teun Zwets maakt multifunctioneel meubel van gerecyclede denim van G-Star

Teun Zwets maakt multifunctioneel meubel van gerecyclede denim van G-Star

Het Nederlandse denimmerk G-Star RAW lanceert een nieuw initiatief waarbij jonge kunstenaars en ontwerpers worden uitgenodigd om aan de slag te gaan met restmateriaal. De aftrap is door de Eindhovense ontwerper Teun Zwets.

Kiki van Eijk maakt ‘drijvende’ installatie op Amerika’s grootste popfestival Coachella

Kiki van Eijk maakt ‘drijvende’ installatie op Amerika’s grootste popfestival Coachella

Kiki van Eijk heeft als eerste Nederlandse ontwerper een installatie gemaakt voor popfestival Coachella. De installatie ‘Buoyed’ bestaat uit drie totems die diversiteit verbeelden.

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

Het artistieke platform Designalism organiseert een intensieve workshop waarin ervaren journalisten van drie gevestigde nieuwsorganisaties samenwerken met jonge talentvolle ontwerpers, kunstenaars, experimentele developers en andere creatieven om vernieuwende mediaproducties maakt voor een gevarieerd publiek. In de producties van deze ‘newsroom of the future’ worden design, kunst, journalistiek en technologie ingezet om een onderscheidende nieuwsverslag te realiseren.

Het Nieuwe Instituut in Rotterdam wordt hoofdcurator van Londen Design Biënnale in 2023

Het Nieuwe Instituut in Rotterdam wordt hoofdcurator van Londen Design Biënnale in 2023

Het Nieuwe Instituut is in 2023 artistiek directeur van de vierde editie van de Londen Design Biënnale, volgend jaar van 1 tot en met 25 juni. In landenpaviljoen presenteren zich ontwerpers en instituten in het Somerset House in de Engelse hoofdstad.

Innovatief journalistiek platform Designalism zoekt creatief talent voor de ‘newsroom of the future’

Innovatief journalistiek platform Designalism zoekt creatief talent voor de ‘newsroom of the future’

Om innovatieve vormen van nieuwsvoorziening te onderzoeken heeft Designalism een open call uitgeschreven voor voor designers en kunstenaars. Zij werken acht weken met ervaren journalisten in een ‘redactie van de toekomst’.

TERUG NAAR NU #2 – Thuiswerken met de sexy typemachine van Ettore Sottsass

TERUG NAAR NU #2 – Thuiswerken met de sexy typemachine van Ettore Sottsass

In de serie ‘Terug naar nu’ wordt een actuele gebeurtenissen gekoppeld aan een iconisch ontwerp. Want design vertelt immers het verhaal van ons dagelijks leven. Met vandaag: thuiswerken op de analoge iBook van Ettore Sottsass

Hella jongerius: “vlindersofa resultaat jaren textielresearch”

Het duurde bijna vijftien jaar maar eindelijk lanceert Vitra de opvolger de succesvolle Polderbank van Hella Jongerius: de Vlindersofa. Uitgangspunt was een bank die lekker zit én ligt. Dus  is over een recht-toe-recht-aan frame een zware wollen matras gedrapeerd gevuld met pads en veren. Op de armleuningen hangt een plat kussen. Door deze dikke, uitkragende lappen kleurrijk textiel lijkt de bank inderdaad op een vlinder.

Meer dan vier jaar mocht Jongerius in haar Berlijnse studio aan het ontwerp van Vitra. Waarbij de meeste aandacht uitging naar het vinden van de juiste stoffen en kleuren. “De vorm komt min of meer altijd op dezelfde langwerpige vorm uit met rug- en armleuningen”, aldus Jongerius. Maar het materiaal, in dit geval wol, ervaar je een bank voelen. “Hard of zacht, grof of juist glad.” Met de juiste kleurcombinatie deze fysieke ervaring bevestigd of zelfs versterkt. “Bovendien geeft kleur expressie aan de vorm.”

De Vlindersofa is uitgevoerd met een tiental verschillende weefpatronen, variërend van ragfijn en zacht tot grof met een ruw reliëf. De ank is leverbaar in vier ‘kleurwerelden’ van rood en groen in diverse tinten. Door een uitgebalanceerd geometrisch patroon komen de kleurnuances optimaal tot hun recht. Door de lappendeken aan kleuren en informele uitstraling draagt de sofa – net als zijn voorganger de Polderbank – onmiskenbaar de hand van Jongerius.

De afgelopen tien jaar ontwikkelde Jongerius ook al één samenhangend kleurpalet voor de versnipperde collectie van deze bijna zeventig jaar oude Duitse meubelfabrikant Vitra. Een intensieve onderzoek waarmee ze zich op de kaart zette als een kritisch maar gerespecteerd kleurgoeroe. Haar missie: de introductie van ‘instabiele kleuren’. Rood wordt gemengd met een vleugje groen; zwart bestaat uit uitsluitend natuurlijke pigmenten.

Eenzelfde zoektocht ontspon zich naar de juiste stoffen voor de Vlindersofa. “In Europa is de weefindustrie de afgelopen twintig jaar in verval geraakt door de opkomst van fast fashion. Daarom zien zoveel banken en gordijnen er hetzelfde uit.” De bekleding van de Vlindersofa werd gedaan door een meer dan honderd jaar oude, kleine weverij in Italië. “Geweven stoffen hebben een complexe structuur die uitnodigt om te worden aangeraakt. Je voelt wat je ziet.”

Jongerius noemt de Vlindersofa “een bibliotheek van ingenieuze weeftechnieken”. Want, zo zegt ze, het is uiteindelijk niet haar doel om telkens maar weer een product te ontwerpen. “Ik wil de industrie aansporen om betere producten te vervaardigen.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.