INTERVIEW Dirk van der Kooij: “Ik word gewoon geil van dikke klodders plastic”
Habitat
Product
De ‘Stop Stool’ is de nieuwste creatie van ontwerper Dirk van der Kooij. Net als zijn overige producten is ook dit eigenzinnige ontwerp met een zelfontwikkelde productietechniek vervaardigd van afvalplastic. “Je ziet in een oogopslag hoe mijn meubels zijn gemaakt.”
Marjan van Aubel lanceert lamp met zonnepanelen ‘Sunne’ op Kickstarter
Product
De lamp ‘Sunne’ van de Amsterdamse ontwerper Marjan van Aubel brandt op zonne-energie. “Ik stel me een toekomst voor waarin alle objecten autonoom zijn en zichzelf van stroom kunnen voorzien door middel van zonne-energie ontwerp.”
INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”
Habitat
Product
Met een zelfgebouwd design-lab reed de Floris Schoonderbeek door Nederland. Op locatie werkte hij samen met experts uit verschillende disciplines. Recalculating Route noemt Schoonderbeek dit onconventionele ontwerpproces. “Door te werken in situaties die je niet kent, wordt je gedwongen om je open te stellen voor de ideeën van een ander.”
Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”
Digitaal
Elke laatste vrijdag van de maand laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: Waarom audio het nieuwe hip is
Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep
Grafisch
Algemene Beschouwingen is oproep aan Nederlandse ontwerpers voor een alternatieve verkiezingsposter te ontwerpen. Op de verkiezingsdag 17 maart wordt er ook één winnende poster gekozen.
Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups
Product
Zijn nieuwe collectie Floris Schoonderbeek heeft zijn nieuwste collectie ontwikkelt op roadtrips met zijn zelfgebouwde ontwerp-lab, de ‘fieldstation’. Tijdens dit veldonderzoek werkt hij samen met uiteenlopende experts.
Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks
Event
Talentroom
Het driedaagse modefestival bestaat uit modeshows, performances, exposities, cross-overs met theater en dans, fashion talks en expertmeetings. Dit jaar zijn alle events uitsluitend online te bezoeken.
VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”
Habitat
Interieur
‘A Pop of Colour’ heet de nieuwe Fatboy-collectie van ontwerper Carole Baijings. In een exclusief interview met DesignDigger vertelt zij over de toepassing van kleur en geometrie.
BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”
Research
De helft van de ontwerpers vreest voor 2020 een afname van de omzet. Voor 2021 wordt een licht herstel verwacht. Opvallend: ontwerpbureaus zijn daarbij positiever dan de ZZP-ers.
Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren
Kleur
Product
Het Belgische designlabel Valerie Objects lanceert RE: Circles, een collectie multifunctionele ronde keukenbladen in een uitgebalanceerd kleurpalet. Het is ontworpen door het echtpaar Fien Muller en Hannes van Severen
Hella jongerius: “vlindersofa resultaat jaren textielresearch”
Het duurde bijna vijftien jaar maar eindelijk lanceert Vitra de opvolger de succesvolle Polderbank van Hella Jongerius: de Vlindersofa. Uitgangspunt was een bank die lekker zit én ligt. Dus is over een recht-toe-recht-aan frame een zware wollen matras gedrapeerdgevuld met pads en veren. Op de armleuningen hangt een plat kussen. Door deze dikke, uitkragende lappen kleurrijk textiel lijkt de bank inderdaad op een vlinder.
Meer dan vier jaar mocht Jongerius in haar Berlijnse studio aan het ontwerp van Vitra. Waarbij de meeste aandacht uitging naar het vinden van de juiste stoffen en kleuren. “De vorm komt min of meer altijd op dezelfde langwerpige vorm uit met rug- en armleuningen”, aldus Jongerius. Maar het materiaal, in dit geval wol, ervaar je een bank voelen. “Hard of zacht, grof of juist glad.” Met de juiste kleurcombinatie deze fysieke ervaring bevestigd of zelfs versterkt. “Bovendien geeft kleur expressie aan de vorm.”
De Vlindersofa is uitgevoerd met een tiental
verschillende weefpatronen, variërend van ragfijn en zacht tot grof met een ruw
reliëf. De ank is leverbaar in vier ‘kleurwerelden’ van rood en groen in
diverse tinten. Door een uitgebalanceerd geometrisch patroon komen de
kleurnuances optimaal tot hun recht. Door de lappendeken aan kleuren en informele
uitstraling draagt de sofa – net als zijn voorganger de Polderbank – onmiskenbaar
de hand van Jongerius.
De afgelopen tien jaar ontwikkelde Jongerius ook al één
samenhangend kleurpalet voor de versnipperde collectie van deze bijna zeventig jaar
oude Duitse meubelfabrikant Vitra. Een intensieve onderzoek waarmee ze zich op
de kaart zette als een kritisch maar gerespecteerd kleurgoeroe. Haar missie: de
introductie van ‘instabiele kleuren’. Rood wordt gemengd met een vleugje groen;
zwart bestaat uit uitsluitend natuurlijke pigmenten.
Eenzelfde zoektocht ontspon zich naar de juiste stoffen voor
de Vlindersofa. “In Europa is de weefindustrie de afgelopen twintig jaar
in verval geraakt door de opkomst van fast
fashion. Daarom zien zoveel banken en gordijnen er hetzelfde uit.” De
bekleding van de Vlindersofa werd gedaan door een meer dan honderd jaar oude,
kleine weverij in Italië. “Geweven stoffen hebben een complexe structuur die
uitnodigt om te worden aangeraakt. Je voelt wat je ziet.”
Jongerius noemt de Vlindersofa “een bibliotheek van ingenieuze weeftechnieken”. Want, zo zegt ze, het is uiteindelijk niet haar doel om telkens maar weer een product te ontwerpen. “Ik wil de industrie aansporen om betere producten te vervaardigen.”