INTERVIEW Dirk van der Kooij: “Ik word gewoon geil van dikke klodders plastic”
Habitat
Product
De ‘Stop Stool’ is de nieuwste creatie van ontwerper Dirk van der Kooij. Net als zijn overige producten is ook dit eigenzinnige ontwerp met een zelfontwikkelde productietechniek vervaardigd van afvalplastic. “Je ziet in een oogopslag hoe mijn meubels zijn gemaakt.”
Marjan van Aubel lanceert lamp met zonnepanelen ‘Sunne’ op Kickstarter
Product
De lamp ‘Sunne’ van de Amsterdamse ontwerper Marjan van Aubel brandt op zonne-energie. “Ik stel me een toekomst voor waarin alle objecten autonoom zijn en zichzelf van stroom kunnen voorzien door middel van zonne-energie ontwerp.”
INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”
Habitat
Product
Met een zelfgebouwd design-lab reed de Floris Schoonderbeek door Nederland. Op locatie werkte hij samen met experts uit verschillende disciplines. Recalculating Route noemt Schoonderbeek dit onconventionele ontwerpproces. “Door te werken in situaties die je niet kent, wordt je gedwongen om je open te stellen voor de ideeën van een ander.”
Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”
Digitaal
Elke laatste vrijdag van de maand laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: Waarom audio het nieuwe hip is
Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep
Grafisch
Algemene Beschouwingen is oproep aan Nederlandse ontwerpers voor een alternatieve verkiezingsposter te ontwerpen. Op de verkiezingsdag 17 maart wordt er ook één winnende poster gekozen.
Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups
Product
Zijn nieuwe collectie Floris Schoonderbeek heeft zijn nieuwste collectie ontwikkelt op roadtrips met zijn zelfgebouwde ontwerp-lab, de ‘fieldstation’. Tijdens dit veldonderzoek werkt hij samen met uiteenlopende experts.
Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks
Event
Talentroom
Het driedaagse modefestival bestaat uit modeshows, performances, exposities, cross-overs met theater en dans, fashion talks en expertmeetings. Dit jaar zijn alle events uitsluitend online te bezoeken.
VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”
Habitat
Interieur
‘A Pop of Colour’ heet de nieuwe Fatboy-collectie van ontwerper Carole Baijings. In een exclusief interview met DesignDigger vertelt zij over de toepassing van kleur en geometrie.
BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”
Research
De helft van de ontwerpers vreest voor 2020 een afname van de omzet. Voor 2021 wordt een licht herstel verwacht. Opvallend: ontwerpbureaus zijn daarbij positiever dan de ZZP-ers.
Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren
Kleur
Product
Het Belgische designlabel Valerie Objects lanceert RE: Circles, een collectie multifunctionele ronde keukenbladen in een uitgebalanceerd kleurpalet. Het is ontworpen door het echtpaar Fien Muller en Hannes van Severen
De corona-files #4: Web-event ‘Crisis of kans?’ van Design Digger Live
De wereld verkeert in een ongekende crisis die directe en hevig ingrijpt op onze gezondheid, het sociale klimaat en de economie. Is het al mogelijk om de schade op te maken binnen de wereld van ontwerp & design? En wat kan de overheid doen om ontwerpers te ondersteunen?
Tegelijkertijd begint de nieuwe realiteit van een intelligente lockdown al beetje te wennen. Maar goed ook, want waarschijnlijk gaan we voor lange tijd over op een 1,5 meter samenleving. Wat kunnen ontwerpers bijdragen aan deze ingrijpende transitie? Want – zo wordt ook gezegd – de huidige gezondheidscrisis is ook een teken dat een systeemverandering noodzakelijk is. Kortom, biedt de corona crisis ook kansen?
Animatie van ontwerper Toby Morris en viroloog dr. Siouxsie Wiles CREDITS Thespinoff.com
In het live-event Corona: kans of crisis? worden deze thema’s door DESIGN DIGGER verkent op donderdag 23 oktober van 18.30-19.30u in Pakhuis de Zwijger. Tafelgast is Madeleine van Lennep, directeur van de BNO . Daarnaast zijn er de online-gasten: Bart Ahsman, directeur ClickNL; Syb Groeneveld, directeur van het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie; grafisch ontwerp Nikki Gonnissen, oprichter van Thonik; Martijn Paulen, directeur van de Dutch Design Week. Kijken kan via de website van De Zwijger. Zelf inloggen en meepraten kan ook via Zoom. Hiervoor moet je van te voren registreren op de programmapagina van Pakhuis – HIER.
Deelnemers aan het gesprek zijn:
Madeleine van Lennep, directeur van de BNO. De BNO houdt een dossier bij over de financiële gevolgen en steunmaatregelen, de temperatuur in de designsector en met adviezen, tips en informatie. Verder in het dossier een blik op de gevolgen van de coronacrisis voor de internationale ontwerpsector, tips om als ontwerpbureau financieel te overleven en een nieuw verslag uit de bureauwereld.
Bart Ahsmann van CLICKNL werkte jarenlang zelf als ontwerper, en hield zich daarna bij de TU Delft bezig met het vormgeven van valorisatie in het designveld. Samen met experts uit de creatieve industrie en kennisinstellingen stelde CLICKNL de Kennis- en Innovatieagenda voor de Creatieve Industrie op. Ook CLICKNL probeert ontwerpers zoveel mogelijk te informeren over de gevolgen voor de creatieve industrie en ze er in te steunen.
Syb Groeneveld is directeur van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, dat verschillende subsidieregelingen uitvoert die zijn gericht op het verdiepen en ontwikkelen van de ontwerpende disciplines. Ook en zijn team proberen een bijdrage te leveren om de gevolgen voor de Nederlandse ontwerpsector minder groot te laten zijn.
Martijn Paulen is directeur van de Dutch Design Foundation, een platform dat het ontwerpveld wil stimuleren als matchmaker, accelerator podium en inspirator . Met verkenningen van de toekomst inspireren zij hen die verandering kunnen bewerkstelligen. Dat wordt gerealiseerd met de organisatie van onder meer de Eindhovense Dutch Design Week, What-If-labs, World Design Embassies en de Dutch Design Awards.
Nikki Gonnissen is medeoprichter en directeur van Thonik, een ontwerpbureau gespecialiseerd in visuele communicatie met een nadruk op grafisch ontwerp, interaction design en motion design. Ook is zij International President van de gezaghebbende Alliance Graphique Internationale, een wereldwijde organisatie van grafisch vormgevers.