Interview

Exclusief interview over Atlas of Furniture Design – “Het is encyclopedie, prentenboek en tekstbundel ineen”

Eerst de cijfers, die zijn indrukwekkend namelijk: 1740 gedocumenteerde interieurobjecten van 546 ontwerpers en 565 fabrikanten, herkenbaar gepresenteerd met meer dan 2500 afbeeldingen, van gedetailleerde objectfoto’s tot historische documentatie zoals interieurs, patenten, brochures en naslagwerken in kunst en architectuur. Een team van 71 auteurs werkte acht jaar aan dit monumentale, bijna megalomane boek van meer dan 1050 bladzijden. En oh ja, het weegt ongeveer 4 kilo.

 Atlas of Furniture Design kan HIER worden besteld.  

De Atlas of Furniture Design is een uitgave van het Vitra Design Museum en is zowel een volledig naslagwerk voor designliefhebbers als een encyclopedisch referentiemiddel en een onmisbare bron voor wetenschappers en experts. “Het boek wil een aanvulling zijn op de bestaande designboeken, die veelal niet meer zijn dan glossy bladerboeken voor op de koffietafel”, zegt  eindredacteur Jochen Eisenbrand van het Vitra Design Museum. Niet voor niets is de eerste in in het boek een quote van de filosoof Bruno Latour: To design is always to redesign. “Hiermee willen we laten zien dat al die baanbrekende meubels van Thonet, Jacobsen of de Bouroullecs in dezelfde lange traditie van meubelontwerp staan. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.”

Het complete interview met Jochen Eisenbrand kan hieronder worden bekeken:

Een van de grootste uitdagingen in dit… nou ja krankzinnige boek was het aanbrengen van hiërarchie. De belangrijkste objecten zijn paginagroot afgebeeld met nog eens een afzonderlijke pagina met een gedetailleerde tekst. De ook best belangrijke meubelstukken staan op één pagina met beeld en tekst; de ruim twaalfhonderd resterende meubels staan met een dozijn of meer bij elkaar op één pagina. “Bij sommige ontwerpen staat de iconische status buiten kijf, zoals de Roodblauwe stoel van Gerrit Rietveld of de Lockheed Lounge Chair van Marc Newson. Maar geloof, het waren lange, soms verhitte discussies met het redactionele team. Sommige stoelen zijn weliswaar onlosmakelijk verbonden met onze visuele cultuur maar daarvan bleek het verzamelen van informatie over het ontwerpproces of de afwegingen in de productie niet mogelijk. Deze moesten noodgedwongen klein worden afgebeeld.”

Atlas of Furniture Design is onderverdeeld in vier chronologische hoofdstukken: Early modernism (1780-1914), Modernism (1914-40), Post-war (1945-73) en Post-modernism-present (1974-now). Daarnaast zijn er aparte rijk geïllustreerde hoofdstukken over onder meer Plywood, het Monoblock en een tijdsbalk over het gebruik van diverse materialen.

De selectie is gebaseerd op de eigen collectie van meer dan zevenduizend meubelstukken, beginnend bij een houten eetstoel, handgemaakt in België in 1808. Ook bezit het Vitra Design Museum unieke prototypes en materiaalexperimenten van klassiekers als de Pantone Chair of de Plastic Chair van Ray & Charles Eames. Maar er zijn ook unieke stukken als een pauselijke troon of de Aluminium Chair van Rietveld uit 1942 (er zijn slechts vier van!) in de museumcollectie.

Vitra is onderdeel van GLUE, het driedaagse designevenement op diverse locaties in Amsterdam. In het Citizen M Hotel aan de Sarphatistraat staan onder meer de nieuwe Citizen Chair van Konstantin Grcic en exclusieve vazen van Ronan & Erwan Bouroullec.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *