INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

De musea zijn weer open: welke designexpo’s mag je niet missen?

Wat hebben we het gemist. De rust. De inspiratie. En vooral ook de schoonheid en verwondering. Maar vanaf vandaag mogen we weer naar de musea, Maar waar moeten we heen? In elk geval deze zeven design exposities.

Victor Papanek: The Politics of Design. Design Museum Den Bosch. Tot 7 februari 2021

De Oosterijks-Amerikaanse designactivist Victor Papanek schreef in 1971 het manifest Design for the Real World: Human Ecology and Social Change. Het in bijna elke taal te verkrijgen en behoort tot het standaard studiemateriaal. Papanek was een pionier op het gebied van duurzaamheid en veranderingen binnen de samenleving en dat maakt de timing van deze expositie juist zo interessant. Studenten, beginnende ontwerpers maar ook bekende designers voelen zich – misschien nu meer dan ooit– geroepen tot ‘rethinking’ en ‘re-shaping’ van thema’s als duurzaamheid, het consumptiegedrag, welvaartsverdeling en sociale inclusiviteit. Pananeks visie kan als design tool dienen om verschuivingen in kaart te brengen of aan te pakken.

In vier delen brengt Designmuseum Den Bosch dit invloedrijke oeuvre van Victor Papanek in kaart. Zo wordt zijn vroege werk getoond, onder wie ook tijdsgenoten en inspiratiebronnen Frank Lloyd Wright en Charles & Ray Eames. Het boek Design for the real world: Human Ecology and Social Change staat centraal in het tweede deel. Deel drie gaat in op de kern van Papaneks werk: sociale kritiek en deel vier haakt in op de nog heilige uitspraak ‘doing the most with the least’ waarmee hij verwijst naar duurzaamheid. De tentoonstelling The Politics of Design blikt terug op Victors Papaneks grote nalatenschap: ‘design thinking’ en stopt het in een nieuw jasje door het in de hedendaagse context te plaatsen.

Gedachtespinsels van Kiki van Eijk.  Textielmuseum Tilburg. Tot 12 september 2021

De ontwerppraktijk van Kiki van Eijk kenmerkt zich in grote diversiteit in materiaalgebruik en productietechnieken, waarin vakmanschap voorop staat. Veel van Van Eijk’s werken zijn ontstaan in het TextielLab, de hoogwaardige werkplaats van het Textielmuseum en dat maakt de plek van deze expositie dan ook zo bijzonder. Met scenograaf Theun Mosk presenteert Van Eijk een andere manier, meer intuïtieve waarneming  van haar objecten en het designproces. Haar klokken, wandkleden en poëtische etalages zijn speels tentoongesteld, waardoor je de topstukken van alle kanten kunt ontdekken en van dichtbij kunt bekijken. Buig door je knieën en bekijk tafelgoed door een grote kijkdoos of speel met de cameralens om schetsen van de ontwerper te zien. De enorme diversiteit en vooral ok hoeveelheid aan echte topstukken gekoppeld aan het eigenzinnige expositieontwerp maken van Gedachtenspinsels een bijna fysieke ervaring. Kiki van Eijk gaat onderzoekend te werk en door haar nieuwsgierigheid ontdekt ze van alles en met die gedachtespinsels neemt ze je mee door de expositie.

Gedachtenspinsels – Kiki van Eijk
FOTO Floor Knapen

The Rolling Stones – Unzipped. Groninger Museum. Tot 28 februari 2021

Het grootse overzicht The Rolling Stones – Unzipped toert als een concertreeks door Europa en het Groninger Museum heeft de primeur. De tentoonstelling geeft een inkijk in de carrières van Mick Jagger, Keith Richards, Charlie Watts en Ronnie Wood – en vooruit ook een beetje Bill Wym, en toont honderden originele objecten,  zoals persoonlijke dagboeken, posters, instrumenten, legendarische kostuums, albumcovers, audiofragmenten en videomateriaal. In Unzipped wordt er ook ingezoomd op culturele en historische context; werk van onder meer Andy Warhol, Alexander McQueen en Jeff Koons. Muziek, kunst, mode, fotografie en film werden door de Stones samengevoegd tot gesamtkunstwerken. De technologie (een multidimensionale Dolby Atmos Sound-technologie bijvoorbeeld) is cutting edge, wat een bijna echte theaterbeleving creëert.

Een exacte replica van het eerste appartement van ‘Mick & Keith’ in Londen

“We willen iedereen die komt kijken meenemen op een reis door onze geschiedenis om te ervaren en beleven hoe het is om onderdeel te zijn van The Rolling Stones. We zijn er oprecht trots op. ”

Mick Jagger

Claudy Jongstra: Nine, Cosmic Cry & Woven Skin. Museum de Lakenhal, Leiden Tot 28 februari 2021

Claudy Jongstra staat als beeldend kunstenaar, boerin en herder midden tussen mens en natuur in. Haar wandtapijten en installaties van wol illustreren haar engagement met natuur. Ze roept hiermee tegelijkertijd op om accuraat om te gaan met onze planeet. Nine (Jongstra’s grootste geweven werk ooit) en Cosmic Cry zijn nieuwe werken die speciaal zijn ontwikkeld voor haar solotentoonstelling in Museum De Lakenhal. Het werk is een reactie op de agrarische monocultuur en op landschappen als met zonnepanelen gevulde weilanden. De gebruikte pigmenten voor het kleuren van de wol zijn dit voorjaar ingezaaid in Leidse grond – bijvoorbeeld de plantsoort wede  – als onderdeel van Jongstra’s project Community Seed Bank for Colour in samenwerking met de Hortus Botanicus van Leiden. De tentoonstelling in de Museum de Lakenhal is ook het begin van Extended Ground. Een manifest die Jongstra schreef met Claudia Busson over de herontdekking van vakmanschap waarmee verbanden worden gelegd tussen landbouw-, zorg- en onderwijsorganisaties.

Claudy Jongstra

New Melancholy – een selectie uit de collectie van Lidewij Edelkoort en het Van Abbemuseum. Van Abbemuseum & De Kazerne, Eindhoven. Tot 10 januari 2021

Met New Melancholy schets trendforecaster Lidewij Edelkoort een haarscherp maar ook genadeloos tijdsbeeld. Het is feitelijk een duo-expositie verspreid over twee design hubs in Eindhoven: het Van Abbemuseum en op loopafstand De Kazerne. De dubbelexpositie geeft inzicht in de huidige emotionele staat van de samenleving tijdens een pandemie, een klimaatcrisis en toenemende sociale spanningen. In de rijk aan kunst en design gevulde exposities ontstaan overschrijdende dialogen tussen de objecten waarvan elk een vervreemd karakter heeft. Gezamenlijk dragen zij een gevoel van melancholie en weemoedigheid uit, al is een relativerende humor altijd dichtbij. Deze staat van zijn is The New Normal, schrijft Edelkoort in haar essay De Nieuwe Melancholie, lees het HIER.

New Melancholy – De Kazerne

Edelkoort cureert haar eigen verzamelde designcollectie en de kunstwerken van het museum vanuit reflectie en perspectief; met onder meer topstukken van Maarten Baas, Kiki van Eijk, Studio Job, Pieke Bergmans en Allan McCollum. Met als criterium, hoe kan design bijdragen aan de ontplooiing van een gelukkig leven in tijden van zwaarmoedigheid? Via onderstaande link kun je een virtuele toer maken:

Mode in Kleur. Kunstmuseum Den Haag. Tot 28 februari 2021

Hoop, moed, trots en dankbaarheid zijn allesomvattende woorden voor de tentoonstelling Mode in Kleur. De museumcollectie bestaande uit onder andere kostuums uit de achttiende eeuw worden afgewisseld met het werk van hedendaagse ontwerpers als Iris van Herpen, Bas Kosters en Claes Iversen. Ook internationale topontwerpers als Comme des Garçons, Dries van Noten, Louis Vuitton, Vivienne Westwood, Gianni Versace, Thierry Mugler, Jacques Heim, Fong Leng en The People of the Labyrinth vullen de ruimtes. Het cocktailensemble uit 1960 van Givenchy – gedragen door Audry Hepburn – is zelfs te bewonderen.

Iris van Herpen
FOTO Gio Staiano / NOW FASHION

Kleuren die we nu veel zien zijn sprankelend en stralend. Toeval of niet? ‘In difficult times, fashion is always outrageous’, zei Elsa Schiaparelli ooit. Voor modeontwerpers is het vanzelfsprekend om vooruit te kijken en te reageren op de wereld om ons heen. In elke ruimte van Mode in Kleur beleef je een kleurervaring waarin bovendien diverse visies op de toekomst zijn verweven. Een tentoonstelling die niet alleen emoties oproept maar ook inspireert en hoop biedt.

‘In difficult times, fashion is always outrageous.’

Elsa Schiaparelli

Ineke Hans & Erik Mattijssen: Geel als citroen, rood als tomaat. Museum Het Valkhof Nijmegen

Een dubbelexpositie van ontwerper Ineke Hans (1966en beeldend kunstenaar Erik Mattijssen (1957), waarop  geschilderde stillevens  van herkenbare plekken zoals huis- en slaapkamers (Mattijsen) een duet aangaan met folklore en duurzame meubels (Hans). Lees de recensie op DesignDigger HIER.

Geel als citroen. Museum het Valkhof
FOTO Flip Franssen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *