INTERVIEW Dirk van der Kooij: “Ik word gewoon geil van dikke klodders plastic”
Habitat
Product
De ‘Stop Stool’ is de nieuwste creatie van ontwerper Dirk van der Kooij. Net als zijn overige producten is ook dit eigenzinnige ontwerp met een zelfontwikkelde productietechniek vervaardigd van afvalplastic. “Je ziet in een oogopslag hoe mijn meubels zijn gemaakt.”
Marjan van Aubel lanceert lamp met zonnepanelen ‘Sunne’ op Kickstarter
Product
De lamp ‘Sunne’ van de Amsterdamse ontwerper Marjan van Aubel brandt op zonne-energie. “Ik stel me een toekomst voor waarin alle objecten autonoom zijn en zichzelf van stroom kunnen voorzien door middel van zonne-energie ontwerp.”
INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”
Habitat
Product
Met een zelfgebouwd design-lab reed de Floris Schoonderbeek door Nederland. Op locatie werkte hij samen met experts uit verschillende disciplines. Recalculating Route noemt Schoonderbeek dit onconventionele ontwerpproces. “Door te werken in situaties die je niet kent, wordt je gedwongen om je open te stellen voor de ideeën van een ander.”
Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”
Digitaal
Elke laatste vrijdag van de maand laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: Waarom audio het nieuwe hip is
Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep
Grafisch
Algemene Beschouwingen is oproep aan Nederlandse ontwerpers voor een alternatieve verkiezingsposter te ontwerpen. Op de verkiezingsdag 17 maart wordt er ook één winnende poster gekozen.
Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups
Product
Zijn nieuwe collectie Floris Schoonderbeek heeft zijn nieuwste collectie ontwikkelt op roadtrips met zijn zelfgebouwde ontwerp-lab, de ‘fieldstation’. Tijdens dit veldonderzoek werkt hij samen met uiteenlopende experts.
Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks
Event
Talentroom
Het driedaagse modefestival bestaat uit modeshows, performances, exposities, cross-overs met theater en dans, fashion talks en expertmeetings. Dit jaar zijn alle events uitsluitend online te bezoeken.
VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”
Habitat
Interieur
‘A Pop of Colour’ heet de nieuwe Fatboy-collectie van ontwerper Carole Baijings. In een exclusief interview met DesignDigger vertelt zij over de toepassing van kleur en geometrie.
BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”
Research
De helft van de ontwerpers vreest voor 2020 een afname van de omzet. Voor 2021 wordt een licht herstel verwacht. Opvallend: ontwerpbureaus zijn daarbij positiever dan de ZZP-ers.
Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren
Kleur
Product
Het Belgische designlabel Valerie Objects lanceert RE: Circles, een collectie multifunctionele ronde keukenbladen in een uitgebalanceerd kleurpalet. Het is ontworpen door het echtpaar Fien Muller en Hannes van Severen
Ontwerpers verliezen minstens helft inkomsten door corona
Uit een onderzoek onder Nederlandse ontwerpers bleek dat
minimaal 45 procent meer dan de helft van de omzet te zijn misgelopen in de
eerste drie maanden van de lockdown. Meer dan 50 procent van de ontwerpers
verwacht ook het komende jaar minimaal tussen een kwart en de helft minder
omzet te draaien. Meer dan 20 procent van de ontwerpers verwacht zelfs nog meer
omzet te verliezen. Opvallend is ook dat meer dan de helft van ondervraagde
ontwerpers zich niet gesteund voelt door de maatregelen van het kabinet,
waarbij opvallend is dat een groot deel geen steun ontvangt.
Zzp-ers oververtegenwoordigd in ontwerpsector
De enquête is uitgevoerd door de BNO in samenwerking met het Stedelijk Museum in Amsterdam. De onderzoeksresultaten zijn opgenomen in de lopende expositie Van Thonet tot Dutch design. “We monitoren de gevolgen van de coronacrisis sinds maart en herkennen de uitkomsten van deze poll”, zegt Madeleine van Lennep, directeur van de BNO, dat deze enquête uitvoerde. “Het ontwerpvak is conjunctuurgevoelig, want vanzelfsprekend onderdeel van vele ketens en praktijken. We lobbyen natuurlijk voor steunmaatregelen, maar onderstrepen vooral het belang van concrete opdrachten, van werk: het beste bewijs voor de relevantie van een vak met wonderbaarlijke potentie.”
“Het ontwerpvak is conjunctuurgevoelig, want vanzelfsprekend onderdeel van vele ketens en praktijken.”
Madeleine van Lennep, directeur van de BNO
De kwetsbaarheid van de ontwerpers hangt voor een groot deel
samen met het feit dat veel ontwerpers werken als zzp-er of als een eigen
bureau hebben. Deze groep lijkt in deze enquête oververtegenwoordigd: bijna een
derde van de respondanten werkt als zelfstandige, 30 procent heeft een eigen
bureau en slechts 6 procent is werknemer. Bovendien is het waarschijnlijk dat
een groot deel van hen werkt (grotendeels) voor de culturele sector.
Focus op maatschappelijke impact corona
Van de ondervraagde ontwerpers zegt bijna de helft dat hun
werk sterk is veranderd door de coronacrisis. Maar 79 procent zegt ook zij
juist een positieve bijdrage kunnen leveren in het creëren van solidariteit en
connectiviteit. Dat is niet vreemd – ontwerpers zijn getraind in het oplossen
van problemen en vormgeven van nieuwe mogelijkheden.
Govert Flint lanceerde het ontwerpprincipe van Neo Hygiëne voor een transformatie van de openbare ruimte. Ontwerpduo Van Eijk en Van der Lubbe ontwierpen in reactie op de pandemie schermen voor gebruik tussen kantoorwerkplekken voor Lensvelt. Toen ook na de heropening van de restaurants mensen angst bleken te hebben om uit eten te gaan, ontwierp Mediamatic kleine glazen kassen waarin mensen coronaproof kunnen dineren, de Serres Séparées. Deze en andere voorbeelden van ontwerpen die reageren op de coronacrisis zijn eveneens opgenomen in de expositie Van Thonet tot Dutch Design.
“Ontwerpers kunnen vernieuwende en andere oplossingen bieden om de uitdagingen die de huidige tijd ons stelt aan te gaan.”
Rein Wolffs, directeur Stedelijk Museum
“Deze onderzoeksresultaten tonen aan dat óók de creatieve industrie hard wordt geraakt door de huidige situatie. Tegelijkertijd kunnen juist ontwerpers vernieuwende en andere oplossingen bieden om de uitdagingen die de huidige tijd ons stelt aan te gaan”, zegt Stedelijk-directeur Rein Wolffs. “Het Stedelijk vindt het daarom belangrijk naast de onderzoeksresultaten enkele prikkelende ontwerpen te presenteren die reageren op de coronacrisis.”
Historische parade van design iconen
De meer dan 300 voorwerpen uit de eigen collectie van het Stedelijk voert van een van de oudste meubels in de collectie, een bank van Thonet uit 1849, langs stromingen als de Wiener Werkstätte, de Amsterdamse School, Scandinavische vormgeving, de opkomst van plastic in de jaren 60, het kleurrijke Italiaanse Memphis design uit de jaren 80 en Dutch design dat sinds de jaren 90 succesvol is. De recensie van deze historische parade van design iconen op Design Digger lees je HIER.