INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

PREVIEW 2022 DEEL #1 – Van Strandbeesten tot Formafantasma: alle tentoonstellingen van 2022 op een rij

Aan het begin van dit nieuwe jaar zet Design Digger alle grote tentoonstellingen, beurzen en openingen, designweeks en andere manifestaties op een rij. Met vandaag: de actuele exposities in de Nederlandse musea. Van de de milieu-ontwrichtende gevolgen textiel kleuren en de duurzame materiaalexperimenten van Christien Meindertsma en de strandbeesten van Theo Jansen.

Strandbeesten van Theo Jansen

Kunstmuseum. 26 februari t/m 3 juli 2022

Indrukwekkende geraamtes, zelfstandig bewegend in de wind: de strandbeesten van kunstenaar Theo Jansen (1948) wandelen regelmatig langs de Haagse kustlijn. Ze zijn bovendien in de hele wereld getoond. Naast de Animaris Omnia die sinds 2018 in de Tuinzaal van het Kunstmuseum is te zien, zijn vanaf 26 februari zowel in de Projectenzaal als buiten langs de vijverrand diverse strandbeesten te bewonderen. 

Theo Jansen

Private Eye Butler Spy

Arcam. 11 maart t/m 26 juni

De groeiende rol van data, algoritmes, robotics en artificial intelligence heeft impact op onze fysieke leefomgeving. De tentoonstelling Private Eye Butler Spy in het Amsterdamse architectuurcentrum ARCAM onderzoekt hoe de steeds complexere technologische relatie met ons huis om nieuwe oplossingen van ontwerpers vraagt. Want de relatie tussen mens en gebouw, technologie en omgeving wordt steeds complexer. Daarmee ontstaan ook andere behoeften voor onze leefomgeving. Een stralingsvrij huis bijvoorbeeld, een huis als beste vriend, of een leefomgeving waarin mensen invloed kunnen uitoefenen op alle data die van hen worden verzameld. Als ontwerpers zich rekenschap geven van deze nieuwe opgaves, hoe ziet het ideale huis van de toekomst er dan uit? De tentoonstelling Private Eye Butler Spy voert je aan de hand van vier thema’s – Mens//Machine, Ruimtelijke manifestaties van smart, Privacy & ethiek en Signaal niet gevonden – langs video- en kunstinstallaties, fotoreportages en maquettes van concrete architectuurprojecten en speculatieve, artistieke scenario’s van deze high-tech toekomst.

Futuristisch interieur uit 1969 van Joe Colombo

Vorm aan de Vecht

Buitenplaats Doornburgh. Opening 18 maart

Hoe kan hedendaags ontwerp een nieuw perspectief bieden op een rijksmonument met een unieke en rijke historie? De tentoonstelling Vorm aan de Vecht die vanaf 18 maart 2022 op Buitenplaats Doornburgh te zien is geeft antwoord op die vraag. Curator Nicole Uniquole presenteert samen met bekende en opkomende ontwerpers, kunstenaars en fotografen eigentijds werk dat is geïnspireerd op de gelaagde geschiedenis van de buitenplaats. Buitenplaats Doornburgh is een bijzonder voormalig klooster, gebouwd door architect Jan de Jong in de beroemde vormentaal van de Bossche School, maar diende ooit als buitenverblijf van welgestelde regenten. De strakke en sobere architectuur van het klooster uit 1966 is even indrukwekkend als adembenemend, en staat in sterk contrast met de klassieke vormgeving van het 18e-eeuwse hoofdhuis en landschapspark.

Jan Taminiau

Vorm aan de Vecht reflecteert op de bijzondere geschiedenis van het landgoed door het in een nieuw daglicht te zetten. Nicole Uniquole heeft kunst en design geselecteerd die een dialoog aangaan met de architectuur en geschiedenis van de plek. Vorm aan de Vecht toont historische objecten in combinatie met werk van diverse gerenommeerde ontwerpers, kunstenaars en fotografen, onder meer van Suzanne Jongmans, Lita Cabellut, Jan Taminiau, Esmé Hofman, Winnie Teschmacher, Danielle Kwaaitaal en Bert Kuizenga. Vanaf het najaar van 2021 verblijft een deel van de makers als artist in residence in het klooster om nieuwe ontwerpen te maken, zoals Bert Timmermans en Aleksandra Gaca. Hun werk zal tijdens de tentoonstelling gepresenteerd worden.

Lees ook de reportage over Buitenplaats Doornburgh: Nederlandse première voor Japans kunstcollectief Teamlab in Buitenplaats Doornburgh

Kleurstof

TextielMuseum. 9 april t/m 2 oktober 2022 in het

De bank waar je op zit, de kleding die je draagt: textiel omringt je overal en is altijd geverfd. Het TextielMuseum presenteert komend voorjaar de tentoonstelling Kleurstof, waarin bezoekers in de oorsprong en verhalen achter kleurstoffen duiken, aan de hand van oude en nieuwe kunst, mode en vormgeving. In de expositie verkent het museum met jong en oud de schoonheid en dilemma’s van kleur in textiel. Het verven van textiel heeft wereldwijd ongekende impact op mens en milieu. De voorjaarstentoonstelling Kleurstof toont de uitdagingen en oplossingen van ambachtslieden, designers, wetenschappers en kunstenaars van vroeger en vandaag. De expositie presenteert uiteenlopende mode-, kunst-, en designobjecten uit de museumcollectie en nieuwe werken van internationale kunstenaars en vormgevers met geverfd of gekleurd textiel. De bezoeker ervaart het maakproces en de context van verschillende kleurstoffen in textiel, steeds op basis van een fysiek kunstwerk of designstuk. Zo zijn er hedendaagse wetenschappelijke innovaties te ontdekken zoals het verven met bacteriën, naast eeuwenoude inheemse tradities op basis van natuurlijke kleurbronnen. Ook staat de tentoonstelling stil bij de gevolgen van al die eeuwen textiel verven voor mens en natuur – van de relatie met het koloniaal verleden en (moderne) slavernij tot en met wereldwijde (water)vervuiling – en komen duurzame oplossingen en innovaties aan bod.

It’s our f***ing backyard. Designing material futures

Stedelijk Museum. 7 mei t/m 4 sep 2022

Ontwerpers zetten steeds meer hun creativiteit in om te zoeken naar oplossingen voor de klimaatcrisis. Anders omgaan met grondstoffen is hierin essentieel. Er worden geheel nieuwe materialen ontwikkeld, natuurlijke materialen krijgen een nieuwe functie (zoals plastic van algen) en afval wordt gerecycled of veranderd in hoogwaardig materiaal (zoals textiel en meubels van dennennaalden). Daarnaast zijn er projecten die zich richten op energieopwekking die het milieu minder belast of op een grotere bewustwording bij de gebruiker. In de tentoonstelling It’s our f***ing backyard. Designing material futures in het Stedelijk Museum in Amsterdam worden zowel experimenten getoond als producten die al op een grotere schaal worden toegepast. Met werk van onder meer Fernando Laposse, FormaFantasma, Christien Meindertsma, Shahar Livne, Yamuna Forzani, Basse Stittgen en werk van producenten als Vitra en Ikea.

Flax Chair – Christien Meindertsma

Cosmos. Design, van hier tot in de ruimte

Site Grand-Hornu, Hornu (België). T/m 27 februari 2022

Sinds het begin van de mensheid is het Universum een bron van eindeloze verwondering geweest. Wat is onze plaats in deze immense uitgestrektheid van de ruimte, van 13,8 miljard lichtjaar? Hoe vond de kosmische evolutie plaats? Zijn we alleen? Waarom bestaat het Universum?

Sea of Tranquolity – Studio Unfold

De tentoonstelling Cosmos toont het werk van ontwerpers die op conceptuele, technisch of poëtische wijze de architectuur van het Universum en de verborgen wetten van de fysica die het Universum beheersen, in vraag hebben gesteld. Van Einsteins algemene relativiteit tot de kwantumtheorie, van de zwaartekracht tot de aard van ruimte en tijd, van micro tot macro, het moderne beeld van de kosmos wordt belichaamd in verschillende ontwerpen of architectonische projecten die ons veel verder brengen dan deze wetenschappelijke wortels, wat getuigt van zijn mysteries en schoonheid.

Eén reactie op: PREVIEW 2022 DEEL #1 – Van Strandbeesten tot Formafantasma: alle tentoonstellingen van 2022 op een rij

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *