Interieurarchitect Casper Schwarz ontwerpt ‘happy place’ voor design startup OCCO

Interieurarchitect Casper Schwarz ontwerpt ‘happy place’ voor design startup OCCO

OCCO is een Estlandse startup met een online database met ruim 200 duizend interieurproducten. Deze digitale tool waarmee (interieur) architecten snel en efficiënt kunnen zoeken naar een geschikt meubel wordt nu ondersteunt door een fysieke servicedesk. “Een happy space waarin je kunt werken en ontmoeten”, aldus interieurontwerper Casper Schwarz.

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie wordt in een serie van vier longreads de balans opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? Vandaag deel 1: “Het vakgebied is opgerekt met kritisch onderzoek, vrij experiment en verdiepende samenwerking.”

ICONISCH LOGO #3 Randstad: het autoritaire én warme functionalisme van Total Design

ICONISCH LOGO #3 Randstad: het autoritaire én warme functionalisme van Total Design

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van Randstad? Het strikte toepassing van het modernisme door Ben Bos (1930-2017) van Total Design. “Ik streef naar directheid in een heldere beeldtaal.”

DesignDigger LIVE #9 is nu online. ‘Fake this!’ – design tussen digitaal en analoog

DesignDigger LIVE #9 is nu online. ‘Fake this!’ – design tussen digitaal en analoog

Deze 9de editie van DesignDigger LIVE vanuit Pakhuis de Zwijger staat online. Onder de noemer Fake This! werden de vervagende grenzen tussen digitaal en analoog verkend.

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

De jonge ontwerper Teun Zwets is de winnaar van de Kazerne Design Award, een jaarlijkse prijs voor pas-afgestudeerde ontwerpers van de Design Academy Eindhoven. Zwets kreeg de prijs voor zijn ‘spontane interieurcollectie Teunland,

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

De afgelopen week deed DesignDigger verslag van een ietwat teleurstelllende Milan Design Week. Al tekenden zich ook zichtbare trends af. De zes dominante staan hier op een rij.

PREVIEW GLUE Duurzame fabrikanten Banne en Interface slaan handen ineen op design event  Glue Amsterdam

PREVIEW GLUE Duurzame fabrikanten Banne en Interface slaan handen ineen op design event Glue Amsterdam

Deze week is in Amsterdam de vierdaagse designroute Glue. DesignDigger is erbij. Met vandaag: een dubbelpresentatie met een nieuwe stoel van Lex Pott voor meubelmerk Banne en een duurzaam vloertapijt van Interface.

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

Ontwerpers Bertjan Pot, Wieki Somers, Amie Dicke en Mattijs van Bergen hebben een ontwerp gemaakt voor One Square Meter Berber. Met dit sociaal designproject van Mina Abouzahra wordt samengewerkt met Marokkaanse ambachtsvrouwen. “Marokko heeft een ongelooflijke ambachtelijke vaardigheden, maar veel daarvan dreigen snel te verdwijnen”

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

De ‘verloren’ afstudeerlichting 2020 van de Design Academy Eindhoven kreeg eindelijk het podium. De werken op de Graduation show in Milaan getuigen van een krachtige, kritische maar hoopvolle en oplossingsgerichte blik op de wereld. Vijf worden er uitgelicht.

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

De groepsexpositie Alcova op een verlaten legerkazerne neemt een voorschot op een doemscenario waarin aarde en klimaat zijn uitgeput. Tussen de puinhopen en distels staat rudimentaire design, onverslijtbaar en gemaakt uit noodzaak. Functioneel? Nauwelijks. Maar wel beklemmend.

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

Het ‘officieuze’ Nederlandse paviljoen Masterly profileert Dutch design waarbij experiment, een kritische en onderzoekende houding en ontregelende humor zijn verruild voor duurzaamheid, een geruststellende knipoog en een zakelijke insteek.

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

DesignDigger is de hele week op Milan Design Week en doet dagelijks verslag. De aftrap is vanzelfsprekend vanaf de meubelbeurs zelf, die kleiner was dan ooit. Maar de stoelen zijn juist oversized.

Nederlandse première voor Japans kunstcollectief Teamlab in Buitenplaats Doornburgh

“Dit moet een plek worden waar kunst, natuur en wetenschap elkaar ontmoeten. Een plek voor bezinning ook, waar mensen kunnen ontsnappen aan de spanning en drukte van het alledaagse bestaan.” Tevreden kijkt Maya Meijer-Bergmans om zich heen. Twee jaar geleden kocht MeyerBergman Erfgoed Groep de voormalige priorij Doornburgh aan de Vecht in Maarsen. Het klooster had op dat moment nog vier bewoners en bleef daardoor een ontoegankelijke burcht. Inmiddels is het gebouw getransformeerd in een intrigerende ‘buitenplaats’ met exposities en culturele evenement, conferenties, lezingen en debat. “En het sfeervolle restaurant De Zusters, waar we biologisch koken met kruiden, paddenstoelen en bloemen uit het omliggende park.”

Restaurant De Zusters

teamLab bestaat uit ruim honderd kunstenaars en wetenschappers

Op 1 juli opende Buitenplaats Doornburgh de deuren voor publiek na de gedwongen lockdown. De blikvanger deze zomer is de tijdelijke installatie Continuous Life & Death at the Now of Eternity van teamLab. Het is voor het eerst dat in Nederland werk is te zien van dit succesvolle Japanse kunstcollectief – in totaal werken er meer dan honderd kunstenaars, wetenschappers, ontwerpers en ingenieurs aan de digitale kunstwerken. In hun thuisland trekken deze een miljoenenpubliek met immersive installations waarin je loopt over deinende bloemenzeeën of een fictieve een onderwaterwereld. Hoogstaande technologie wordt vermengd met ambachtelijk handwerk met de digitale pen. Het werk Continuous Life & Death at the Now of Eternity verandert gedurende dag. Bloemen gaan open, verwelken en laten hun zaden weer los. “Dit sluit aan bij het kloosterleven waarin het natuurlijke ritme van de dag het leven bepaalde”, zegt Maya Meijer-Bergmans.

“Een plek voor bezinning, waar mensen kunnen ontsnappen aan de spanning en drukte van het alledaagse bestaan.”

Maya Meijer-Bergmans

Daarnaast wordt een steeds verder uitdijende vaste collectie getoond, waaronder het wandkleed orange or red van Marieke van Heck dat met zijn strakke grid verwant is aan de geometrische architectuur. Maar in een van de lange gangen staat ook het ontregelende wassenbeeld Gerard van kunstenaar Margriet van Breevoort; met zijn regenponcho en rubber laarzen lijkt het een wandelaar die even schuilt voor de regen. “Ik kies de werken puur associatief”, licht Meijer-Bergmans toe. “Maar er moet wel een connectie zijn met het gebouw. De getoonde werken ontregelen of inspireren tot bezinning. Ze bieden nieuwe perspectieven op levensvragen als liefde of vergankelijkheid.”

Architectuur van de Bossche school

De voormalige priorij van de kanunnikessen van het Heilig Grafbehoort tot de Bossche school en is een ontwerp uit 1966 van Jan de Jong (1917-2001), een leerling van ‘Dom’ Hans van der Laan (1904-1991) die in kleine kring wereldberoemd is. De architectuur van de Bossche school oogt voor niet-kenners misschien niet zo spectaculair. De muren zijn opgetrokken uit strakke bakstenen. Binnen- en buitenmuren zijn gespeend van elke vorm van decoratie; de gesloten volumes worden alleen onderbroken door de vierkante ramen, die in een dwingend ritme zijn geplaatst.

“In al zijn eenvoud voel je het grootse gebaar van dit gebouw.”

Maya Meijer-Bergmans

Achter deze ogenschijnlijke eenvoud schuilt een doorwrochte architectuurtheorie. Dom van der Laan was architect én Benedictijner monnik en zag het als zijn taak God en de mens te dienen met verheffende gebouwen. Uitgangspunt daarbij was zijn opvatting dat gebouwen de mens troost, beschutting en bezinning moeten bieden. Maar wel met behoud van de natuurlijke orde. Daarom weidde hij zijn werkende leven aan de ontwikkeling van ‘het Plastisch getal’, een wiskundige ordening die resulteerde in basale gebouwen met een sobere harmonie. Deze architectuur maakt van Buitenplaats Doornburgh een bijna zintuigelijke ervaring. Weldadige rust voor de een, beklemmende somberheid voor de ander. Meijer-Bergmans: “Hoe dan ook, in al zijn eenvoud voel je het grootse gebaar van dit gebouw.”

Een park van J.D. Zocher

Het contrast met het omliggende park, een landschapsontwerp van J.D. Zocher, ook de ontwerper van het Vondelpark in Amsterdam, is enorm. Door het platte dak is de priorij een gedrongen volume in een weelderig park met uitzicht op de Vecht bij Maarssen, een van de meest pittoreske rivieren van Nederland. “Later deze zomer wordt daar het beeld Burger Queen geplaatst van David Bade. Een roze beeld, dus dat gaat wel opvallen.” Het park is volgens Meijer-Bergmans onlosmakelijk verbonden met het gebouw. “Bezoekers kunnen een picknickmand kopen en zelf een plekje zoeken in het park. Ideaal voor deze anderhalve meter tijden.”





Maya Meijer-Bergmans
MeyerBergman Erfgoed Groep maakt zich hard voor het behoud van historische erfgoed als Buitenplaats Doornburgh. Het was de investeerder die de Westergasfabriek in Amsterdam ontwikkelde en tot een succes maakte met innovatieve concepten als; De Rollende Keukens, Unseen, Picknick, maar ook met een filmhuis en theater. Ze ruilden het in 2018 in voor Paleis Soestdijk. “Dat hopen we volgend jaar te openen voor publiek.” 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *