Milan Design Week verplaatst naar  7 t/m 12 juni 2022

Milan Design Week verplaatst naar 7 t/m 12 juni 2022

De Salone del Mobile in Milaan wordt verplaatst naar 7 t/m 12 juni 2022. De gebruikelijke datum van medio april was voor de organisatie nog te risicovol. De belangrijkste designbeurs ter wereld viert dit jaar het zestigjarige jubileum.

PREVIEW 2022 DEEL #1 – Van Strandbeesten tot Formafantasma: alle tentoonstellingen van 2022 op een rij

PREVIEW 2022 DEEL #1 – Van Strandbeesten tot Formafantasma: alle tentoonstellingen van 2022 op een rij

Aan het begin van dit nieuwe jaar zet Design Digger alle grote tentoonstellingen, beurzen en openingen, designweeks en andere manifestaties op een rij. Met vandaag: de actuele exposities in de Nederlandse musea. Van materiaalexperiment in Stedelijk tot Theo Jansen in het Kunstmuseum.

Expo ‘Roaring Twenties’ toont non-binaire feestpakjes en stijlvol minimalisme van toen én nu

Expo ‘Roaring Twenties’ toont non-binaire feestpakjes en stijlvol minimalisme van toen én nu

Aan de hand van kunst, mode en design vergelijkt de sprankelende expositie ‘The Roaring Twenties’ de onstuimige jaren twintig van de vorige en deze eeuw. Van revue-ster Josephine Baker en het badpak voor mannen naar Beyoncé en 3D-printen.

De vijf dominante trends van 2021 – van natuur-inclusief en deepfakes tot theaterrevues en NFT’s

De vijf dominante trends van 2021 – van natuur-inclusief en deepfakes tot theaterrevues en NFT’s

Het ‘Dutch Designers Yearbook’ is een kloek overzicht van 2021. Een preview van dit jaarboek aan de hand de hoogtepunten – van natuur-inclusief design en virtuele expo’s tot deep fakes of theaterrevues.

Dit waren de vijf meest gelezen stukken op DesignDigger in 2021

Dit waren de vijf meest gelezen stukken op DesignDigger in 2021

Wat waren de meest spraakmakende events van 2021? Welke personen haalden het nieuws? Voordat wij ons opmaken voor 2022 wordt nog één keer teruggeblikt op afgelopen jaar.

Zo woont architect Mels Crouwel – modern monument aan Noord-Zuidlijn

Zo woont architect Mels Crouwel – modern monument aan Noord-Zuidlijn

Een monumentaal wevershuis in Amsterdam is door architect Mels Crouwel verbouwd tot een eigentijds woonhuis. In het strakke design zijn de sporen van de rijke geschiedenis zichtbaar gebleven.

Deel 3 (slot) van de nieuwe podcast-serie  Designers write: ‘Over de valkuilen van duurzaam ontwerpen’

Deel 3 (slot) van de nieuwe podcast-serie Designers write: ‘Over de valkuilen van duurzaam ontwerpen’

‘Designers write’ is een nieuwe podcast over de rol van ontwerpers in de klimaatcrisis en alle andere wereldwijde rampen waarmee we worden geconfronteerd. Vandaag het afsluitende deel 3: Dit gaat pijn doen!

IMM Köln wordt een jaar doorgeschoven – eerste designevent van 2022 afgelast

IMM Köln wordt een jaar doorgeschoven – eerste designevent van 2022 afgelast

Daar gaan we weer. Het eerste designevent van 2022 – de meubelbeurs IMM Köln – is afgelast. De organisatie verwacht het event pas in 2023 op het verwachte niveau te kunnen realiseren.

Deel 2 van de nieuwe podcast-serie  Designers write: ‘What design can NOT do’

Deel 2 van de nieuwe podcast-serie Designers write: ‘What design can NOT do’

‘Designers write’ is een nieuwe serie van drie podcasts over de rol van ontwerpers in de klimaatcrisis en alle andere wereldwijde rampen waarmee we worden geconfronteerd. Vandaag deel 2 – Wie wijn ‘wij’?

Dutch Invertuals lanceert online-expo ‘Objects for a New Kind of Society’

Dutch Invertuals lanceert online-expo ‘Objects for a New Kind of Society’

Het Eindhovense platform Dutch Invertuals presenteert werk van elf ontwerpers in en speciaal gecreëerde website. De digitale expositie sluit aan de bij de fysieke manifestatie op de laatste DDW in oktober 2021.

Simone Post ontwerpt kleurrijke muurschildering voor hoofdkantoor Vlisco

Simone Post ontwerpt kleurrijke muurschildering voor hoofdkantoor Vlisco

De Rotterdamse ontwerper Simone Post heeft met de grootste muurschildering van Nederland een spectaculaire make-over van het hoofdkantoor van Vlisco gerealiseerd. De wilde, kleurrijke schildering is geïnspireerd op haar wandkleden ‘Wildflowers’.

Nieuwe podcast ‘Designers write’ verkent rol van ontwerper in maatschappelijke crises van nu

Nieuwe podcast ‘Designers write’ verkent rol van ontwerper in maatschappelijke crises van nu

‘Designers write’ is een nieuwe podcast over de rol van ontwerpers in de klimaatcrisis en alle andere wereldwijde rampen waarmee we worden geconfronteerd. De komende weken presenteert DesignDigger alle drie edities.

Nederlandse première voor Japans kunstcollectief Teamlab in Buitenplaats Doornburgh

“Dit moet een plek worden waar kunst, natuur en wetenschap elkaar ontmoeten. Een plek voor bezinning ook, waar mensen kunnen ontsnappen aan de spanning en drukte van het alledaagse bestaan.” Tevreden kijkt Maya Meijer-Bergmans om zich heen. Twee jaar geleden kocht MeyerBergman Erfgoed Groep de voormalige priorij Doornburgh aan de Vecht in Maarsen. Het klooster had op dat moment nog vier bewoners en bleef daardoor een ontoegankelijke burcht. Inmiddels is het gebouw getransformeerd in een intrigerende ‘buitenplaats’ met exposities en culturele evenement, conferenties, lezingen en debat. “En het sfeervolle restaurant De Zusters, waar we biologisch koken met kruiden, paddenstoelen en bloemen uit het omliggende park.”

Restaurant De Zusters

teamLab bestaat uit ruim honderd kunstenaars en wetenschappers

Op 1 juli opende Buitenplaats Doornburgh de deuren voor publiek na de gedwongen lockdown. De blikvanger deze zomer is de tijdelijke installatie Continuous Life & Death at the Now of Eternity van teamLab. Het is voor het eerst dat in Nederland werk is te zien van dit succesvolle Japanse kunstcollectief – in totaal werken er meer dan honderd kunstenaars, wetenschappers, ontwerpers en ingenieurs aan de digitale kunstwerken. In hun thuisland trekken deze een miljoenenpubliek met immersive installations waarin je loopt over deinende bloemenzeeën of een fictieve een onderwaterwereld. Hoogstaande technologie wordt vermengd met ambachtelijk handwerk met de digitale pen. Het werk Continuous Life & Death at the Now of Eternity verandert gedurende dag. Bloemen gaan open, verwelken en laten hun zaden weer los. “Dit sluit aan bij het kloosterleven waarin het natuurlijke ritme van de dag het leven bepaalde”, zegt Maya Meijer-Bergmans.

“Een plek voor bezinning, waar mensen kunnen ontsnappen aan de spanning en drukte van het alledaagse bestaan.”

Maya Meijer-Bergmans

Daarnaast wordt een steeds verder uitdijende vaste collectie getoond, waaronder het wandkleed orange or red van Marieke van Heck dat met zijn strakke grid verwant is aan de geometrische architectuur. Maar in een van de lange gangen staat ook het ontregelende wassenbeeld Gerard van kunstenaar Margriet van Breevoort; met zijn regenponcho en rubber laarzen lijkt het een wandelaar die even schuilt voor de regen. “Ik kies de werken puur associatief”, licht Meijer-Bergmans toe. “Maar er moet wel een connectie zijn met het gebouw. De getoonde werken ontregelen of inspireren tot bezinning. Ze bieden nieuwe perspectieven op levensvragen als liefde of vergankelijkheid.”

Architectuur van de Bossche school

De voormalige priorij van de kanunnikessen van het Heilig Grafbehoort tot de Bossche school en is een ontwerp uit 1966 van Jan de Jong (1917-2001), een leerling van ‘Dom’ Hans van der Laan (1904-1991) die in kleine kring wereldberoemd is. De architectuur van de Bossche school oogt voor niet-kenners misschien niet zo spectaculair. De muren zijn opgetrokken uit strakke bakstenen. Binnen- en buitenmuren zijn gespeend van elke vorm van decoratie; de gesloten volumes worden alleen onderbroken door de vierkante ramen, die in een dwingend ritme zijn geplaatst.

“In al zijn eenvoud voel je het grootse gebaar van dit gebouw.”

Maya Meijer-Bergmans

Achter deze ogenschijnlijke eenvoud schuilt een doorwrochte architectuurtheorie. Dom van der Laan was architect én Benedictijner monnik en zag het als zijn taak God en de mens te dienen met verheffende gebouwen. Uitgangspunt daarbij was zijn opvatting dat gebouwen de mens troost, beschutting en bezinning moeten bieden. Maar wel met behoud van de natuurlijke orde. Daarom weidde hij zijn werkende leven aan de ontwikkeling van ‘het Plastisch getal’, een wiskundige ordening die resulteerde in basale gebouwen met een sobere harmonie. Deze architectuur maakt van Buitenplaats Doornburgh een bijna zintuigelijke ervaring. Weldadige rust voor de een, beklemmende somberheid voor de ander. Meijer-Bergmans: “Hoe dan ook, in al zijn eenvoud voel je het grootse gebaar van dit gebouw.”

Een park van J.D. Zocher

Het contrast met het omliggende park, een landschapsontwerp van J.D. Zocher, ook de ontwerper van het Vondelpark in Amsterdam, is enorm. Door het platte dak is de priorij een gedrongen volume in een weelderig park met uitzicht op de Vecht bij Maarssen, een van de meest pittoreske rivieren van Nederland. “Later deze zomer wordt daar het beeld Burger Queen geplaatst van David Bade. Een roze beeld, dus dat gaat wel opvallen.” Het park is volgens Meijer-Bergmans onlosmakelijk verbonden met het gebouw. “Bezoekers kunnen een picknickmand kopen en zelf een plekje zoeken in het park. Ideaal voor deze anderhalve meter tijden.”





Maya Meijer-Bergmans
MeyerBergman Erfgoed Groep maakt zich hard voor het behoud van historische erfgoed als Buitenplaats Doornburgh. Het was de investeerder die de Westergasfabriek in Amsterdam ontwikkelde en tot een succes maakte met innovatieve concepten als; De Rollende Keukens, Unseen, Picknick, maar ook met een filmhuis en theater. Ze ruilden het in 2018 in voor Paleis Soestdijk. “Dat hopen we volgend jaar te openen voor publiek.” 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *