MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

Is dat geen stoel van Ron Arad die pontificaal tussen de tulpen staat bij de entree van Masterly op de Milan Design Week? Het zou vreemd zijn. Allereest omdat Masterly het officieuze Nederlandse paviljoen is. De banden met het Nederlandse consulaat zijn innig en de ondertitel is niet voor niets ‘the Dutch in Milano’. Waarom dan deze Londense grootheid op het podium hijsen? Daarbij, er is op Masterly toch nauwelijks plek voor het gallery-design van Ron Arad. De naam zegt het al, Masterly gaat over degelijk design dat is doordesemd met het nuchtere Nederlandse design-dna.

Cooloo

Bij nadere inspectie blijkt de stoel van Ron Arad voorzien van een dekkende toplaag. Alsof er dikke stoflaag op vastgelijmd zit. Dat had ook een scherp en conceptuele commentaar kunnen zijn op de status van Ron Arad. Maar de stoel heeft een duurzame make-over gekregen door de Nederlandse design start-up Cooloo. Met een eigen research is dit bedrijf erin geslaagd om een ecologische binder te ontwikkelen waarmee gerecylede of biobased materialen op allerhande oppervlakken kunnen worden aangebracht. Dus ook een afgedankte bureaustoel van Ron Aard.

Lizan Freijsen

Bondgenoot in moeilijke tijden

Cooloo is daarmee een van de terechte blikvangers op Masterly. En daarmee staat het jonge merk ook internationaal in de schijnwerpers, want Masterly is de grote Nederlandse publiekstrekker op de Milan Design Week (MDW). Het is met het internationale Alcova (daarover morgen meer!) een van de schaarse echte groepspresentaties. De Italiaanse kranten noemden Masterly al “een bondgenoot in moeilijke tijden”, want het initiatief van Nicole Uniquole is een van de weinige vaste deelnemers aan MDW die er ook dit moeizame jaar op volle kracht tegenaan is gegaan. Het monumentale Palazzo Turati op steenworp afstand van de statige Duomo is letterlijk tot het dak aan toe volgepakt met Nederlandse ontwerpers en producenten.

Het nieuwe label Woestijnreus

Interessant is vooral dat er met Masterly een nieuw soort Dutch design op de internationale bühne wordt neergezet. Experimenteerdrift, een kritische en onderzoekende houding en vooral een ontregelende humor zijn verruild voor duurzaamheid, een geruststellende knipoog en een zakelijke insteek. Wat aan de individuele kwaliteit van de veel deelnemers niets afdoet. Cooloo is gewoon een coole producent die met een zelfontwikkeld procedé reststromen uit de marmerindustrie of de modebranche een toplaag voor oude en nieuwe meubels heeft ontwikkeld. Ook van Cooloo is een serie robuuste zitmeubels bestaande uit forse kubussen en rechthoeken die met supersterke magneten aan elkaar kunnen worden geklikt tot zitobjecten.

Ook Stefan Scholten werkt met gerecyled marmer zijn zijn nieuwe project Stone House, eveneens te zien bij Masterly. Reststukken marmer worden met een granulaat aaneen gelijmd tot onder meer een karaktervolle tafel en vloerpanelen. Lees het interview hier: MILAAN PREVIEW Stefan Scholten: “Mijn werk oogt nu minder streng”

Stefan Scholten

Hoogstaande houtbewerking

Natuurlijk zijn er tal van producenten van duurzaam en degelijk design op Masterly, zoals Blok Plaatmateriaal, tuftfabriek Monasch met een nieuwe collectie van het designduo Kranen en Gille of Fritz Jurgens met hightech scharnierdeuren. Het zijn bedrijven die vooral hun internationale afzetmarkt willen verbreden. Sympathiek is dan ook dat plaats is ingeruimd aan jong talent. Alleen dit geen avontuurdrift van Design Academy Eindhoven of technologische innovaties van de TU Delft maar ambachtelijk vakmanschap van het Hout & Meubileringscollege. Ook wel eens een verademing om hoogstaande houtbewerking te zien tussen als het glimmende of onderzoekende design in Milaan.

Maar de echte sjeu komt van ambachtelijke en hoogwaardige ontwerpers zoals Nynke Koster met haar krukken met latexafdrukken van architeconische detials van historische gebouwen die in het Palazzo Turati perfect tot hun recht komen. Of Fransje Gimbrere met haar room dividers die ogen als fragiele colliers van glanzend goud. House Thol presenteert een inventieve koelschaal voor groente en fruit. Intrigerende sierobjecten van Rive Roshan. Hiermee is nog een zweem te zien van het gedurfde Dutch design dat de afgelopen decennia business as usual was in Milaan. Daarbij zijn ook deze individuele ontwerpers een potentieel exportproduct van Nederland. Want waarom zouden talenten als Koster of Grimbrere niet de volgende internationale lichting kunnen worden die doorbreekt.

Nynke Koster

Het is met deze mix van koopmansgeest en individualisme dat Masterly zich inderdaad profileert als hét Nederlandse paviljoen. Het biedt daarmee een alternatief voor het stoffige verhaal van Dutch design als doorwrochte maar ook onproduceerbare concepten. Maar een volledige beeld van de actuele staat van het Nederlandse ontwerp biedt Masterly niet. Goed dat het er is dus. Maar ook goed dat er nog meer plekken zijn waar Nederlandse ontwerpers die niet meteen zijn gericht op afzet en export zich kunnen profileren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *