INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Kleurrijke ‘Caravaggio Bernini’-expo van Formafantasma in Rijks

Wapperende haren. Verbaasde ogen. Gesticulerende handen. Een vrolijke grimas. Emoties in gaan in de overdrive op expositie over Caravaggio-Bernini. Barok in Rome in het Rijksmuseum in Amsterdam. De 17de-eeuwse beeldhouwer Gian Lorenzo Bernini (1598-1680) en schilder Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) staan aan de basis van de Italiaanse barok, de kunststroming waarin het een onsje meer mag zijn. Veel kleur, veel expressie, veel bombast. Niet verwonderlijk dat Barok altijd al moeilijk heeft gelegen in het nuchtere Calvinistische Nederland. Te veel gedoe gewoon. Dus hoe een expositie eruit zien die zowel recht doet aan de levendige expressie van de Italiaanse Barok als aan de onderkoelde Hollandse zakelijkheid? 

Door een tentoonstellingsontwerp te laten maken door een ontwerpduo dat beide kunststijlen niet alleen begrijpt maar ook kan toepassen. Formafantasma dus.  Dat blijkt inderdaad goed uit te pakken.

Het Italiaanse duo Simone Farresin en Andrea Trimarchi studeerde af aan de masteropleiding aan de Design Academy Eindhoven en bouwde de afgelopen tien jaar een succesvolle ontwerppraktijk op die conceptuele diepgang en autonoom vakmanschap combineert met fijnbesnaarde esthetiek, lichtzinnige kleurgebruik en een interesse in industriële en maatschappelijke processen. Oftewel: ze staan met een been in de Italiaanse en met het andere in de Nederlandse ontwerptraditie.

Het uitgangspunt van de scenografie voor Caravaggio-Bernini. Barok in Rome is kleur. De architectonische ingrepen zijn Spartaans. Een recht muur hier, een schuine wand daar, een stevige sokkel en vooral veel wandpanelen – veel meer is het niet. Al Maar het is meer dan genoeg. De ogenschijnlijke recht-toe-recht-aan opstelling biedt spannende doorkijkjes en verrassende blikvelden. Het voelt als dwalen door de smalle steegjes van het 17-de-eeuwse Rome, inclusief onverwachte ontmoetingen en spontane ontdekkingen. Al lopend blijkt een beeld van Bernini opeens een dialoog aan te gaan met een schilderij van Caravaggio dat op een wand aan de andere kant van de zaal hangt. Doe je één stap opzij, dan krijgen beide werken opeens de individuele aandacht die ze ook verdienen. Opvallend zijn ook de strakke bankjes van eenvoudig multiplex. Qua vorm en lijnenspel heeft Formafantasma zich duidelijk geplooid naar de uitbundige kunst.  

Met kleur heeft het duo daarentegen breed uitgepakt. In elke zaal hangen wandpanelen van Kvadrat-stof in een andere kleur. De schilderijen zijn tegen deze doeken gehangen. Alsof Formafantasma met tactiele stoffen een brug heeft willen slaan tussen de harde, witte museummuren en de schilderdoeken vol leven en detail.

Eigeel, millennial pink, bloedrood, hemelsblauw en tal van tinten daartussen vormen het decor voor de doeken van Caravaggio en zijn tijdgenoten. Je kunt nauwelijks nog voorstellen dat er bij de opening van het Rijksmuseum in 2014 zoveel ophef was over de donkere blauwgrijze wanden. In Caravaggio-Bernini. Barok in Rome buitelen de kleuren over elkaar heen. Soms staat er een beeld voor een kleurvlak, soms ook helemaal niets. De kleurvlakken vormen dan een ingetogen decoratie.

De indeling van de expositie is in zalen met elk een eigen thema en bijbehorende kleur. Je zou een conceptuele verantwoording achter de kleurkeuze kunnen zoeken. Zo is in de zaal met als thema Visione – de extase als verbinding met God was een dominant thema in Barok – de dragende kleur een vaal hemelsblauw, een ijle kleur die zinspeelt op het hogere. De zaal Amore daarentegen  heeft de diepe kleur van bloedkoraal. Orrore e Terribilata, de ontzetting en afschuw als superlatieve emotie? Een verontrustend bruin uit de diepte der aarde. En natuurlijk heeft Scherzo (de bevrijdende humor) roze als motief. Zo krijgt elke kleur een eigen logica.

Maar je hoeft niet zo te kijken. Misschien nog wel belangrijker is dat de kleuren op de doeken van Cavaggio meer diepte krijgen. Het ontwerp van Formafantasma is volledig dienstbaar aan de Barok. Alsof er met Hollandse pragmatisme voor een praktische ontwerp is gekozen. Kleur is door Formafantasma ingezet als intermediair tussen Barokke kunst en de architectonische moderniteit van witte museummuren, het is een even logische als verrassende ingreep. Het voorziet Caravaggio-Bernini. Barok in Rome van een bruisende vivacita, het Barokke streven naar levensechtheid.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *