Guus Beumer vertrekt mei 2021 als directeur van Het Nieuwe Instituut

Guus Beumer vertrekt mei 2021 als directeur van Het Nieuwe Instituut

Na acht jaar treedt Guus Beumer terug als artistiek directeur van Het Nieuwe Instituut. De zoektocht naar een opvolger is reeds begonnen.

3D-geprinte tulpenvazen en vier andere remakes van klassieke Delfts Blauw

3D-geprinte tulpenvazen en vier andere remakes van klassieke Delfts Blauw

Een jonge generatie ontwerpers wordt geïnspireerd door het eeuwenoude erfgoed van beschilderd aardewerk. “Ik maak een digitale update van een eeuwenoud ambacht.”

Jonge ontwerpers gezocht voor relatiegeschenk van de burgemeester – Amsterdam schrijft prijsvraag uit

Jonge ontwerpers gezocht voor relatiegeschenk van de burgemeester – Amsterdam schrijft prijsvraag uit

Alleen ontwerpers onder de 30 jaar en wonend in Amsterdam mogen meedoen aan de ontwerpwedstrijd voor het officiële relatiegeschenk van Amsterdam.

Help DesignDigger nóg beter te maken en vul de enquête in. Deelnemers maken kans op een gratis boek!

Help DesignDigger nóg beter te maken en vul de enquête in. Deelnemers maken kans op een gratis boek!

Om nog beter te inzicht te krijgen in de interesses van onze lezers is een enquête opgesteld, met dank aan Artemis Academy Amsterdam. Invullen duurt nog geen 5 minuten.

Verlaten autokerkhof wordt verstilde filmset door lens van fotoduo Erik & Petra Hesmerg

Verlaten autokerkhof wordt verstilde filmset door lens van fotoduo Erik & Petra Hesmerg

De foto’s tonen de schoonheid van vergankelijkheid. Ze zijn gemaakt op een autokerkhof dat al meer dan een halve eeuw verlaten in de Zwitserse natuur ligt.

NU ONLINE: ‘Design Digger Live #5 – Ego-design’. Over doe-het-zelf ontwerp van onze identiteit en emoties

NU ONLINE: ‘Design Digger Live #5 – Ego-design’. Over doe-het-zelf ontwerp van onze identiteit en emoties

De talkshow van een uur is nu terug te kijken. Met als hoofdgast Mieke Gerritzen over haar boek ‘Help Je Zelf!’ Maar ook tech-fashion, e-girls en burn-out animaties.

Zuiverende mondkapspray ‘ontworpen’ met lokale extracten als munt en laurier

Zuiverende mondkapspray ‘ontworpen’ met lokale extracten als munt en laurier

Het Limburgse ontwerpcollectief SOM Tales of Perfume heeft een mondkapspray ontwikkeld waarmee een mondkapje een frisse geur krijgt. De extracten zijn uitsluitend afkomstig van lokale grondstoffen

Red Bull heeft de primeur van het nieuwe kantoorconcept ‘habitoor’ van Casper Schwarz

Red Bull heeft de primeur van het nieuwe kantoorconcept ‘habitoor’ van Casper Schwarz

Het ‘habitoor’ is een nieuw interieur voor de werkomgeving dat zo inspirerend en sociaal is, dat het thuiswerkplek aftroeft. Het is ontwikkeld door interieurarchitect Casper Schwarz.

De musea zijn weer open: welke designexpo’s mag je niet missen?

De musea zijn weer open: welke designexpo’s mag je niet missen?

Zeven exposities in Nederlandse musea met één ding gemeen: een zintuiglijke ervaring van design. Met onder meer muziek in Groningen, kleur in Den Haag en gedachtespinsels in Tilburg.

De fragiele amforen van Tomáš Libertíny groeien door co-creatie met een bijenvolk

De fragiele amforen van Tomáš Libertíny groeien door co-creatie met een bijenvolk

De ontwerper laat bijen een honingraat bouwen op een metalen structuur als ode aan vergankelijkheid. Nu te zien in Rademakers Gallery.

Esther Stam van Studio Modijefsky: “Onze interieurs moeten de mood van gasten versterken”

Esther Stam van Studio Modijefsky: “Onze interieurs moeten de mood van gasten versterken”

Een interview de oprichter van Studio Modijefsky. Al meer dan tien jaar drukt zij een stempel op hippe horeca, die in Amsterdam in het bijzonder. Interieurarchitect en oprichter Esther Stam maakt de balans met het boek Making Space.

Weggeefactie: koffietafelboek ‘Wasted’ is ook handleiding voor circulair design

Weggeefactie: koffietafelboek ‘Wasted’ is ook handleiding voor circulair design

Dertig internationale ontwerpstudio’s die oplossing bieden voor het groeiende afvalprobleem worden uitgelicht. Waaronder ook drie uit Nederland: Sanne Visser, Super Local en Simón Ballen. En oh ja, we geven ook een exemplaar weg aan de eerste inzender naar info@designdigger.nl!

Kleurrijke ‘Caravaggio Bernini’-expo van Formafantasma in Rijks

Wapperende haren. Verbaasde ogen. Gesticulerende handen. Een vrolijke grimas. Emoties in gaan in de overdrive op expositie over Caravaggio-Bernini. Barok in Rome in het Rijksmuseum in Amsterdam. De 17de-eeuwse beeldhouwer Gian Lorenzo Bernini (1598-1680) en schilder Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) staan aan de basis van de Italiaanse barok, de kunststroming waarin het een onsje meer mag zijn. Veel kleur, veel expressie, veel bombast. Niet verwonderlijk dat Barok altijd al moeilijk heeft gelegen in het nuchtere Calvinistische Nederland. Te veel gedoe gewoon. Dus hoe een expositie eruit zien die zowel recht doet aan de levendige expressie van de Italiaanse Barok als aan de onderkoelde Hollandse zakelijkheid? 

Door een tentoonstellingsontwerp te laten maken door een ontwerpduo dat beide kunststijlen niet alleen begrijpt maar ook kan toepassen. Formafantasma dus.  Dat blijkt inderdaad goed uit te pakken.

Het Italiaanse duo Simone Farresin en Andrea Trimarchi studeerde af aan de masteropleiding aan de Design Academy Eindhoven en bouwde de afgelopen tien jaar een succesvolle ontwerppraktijk op die conceptuele diepgang en autonoom vakmanschap combineert met fijnbesnaarde esthetiek, lichtzinnige kleurgebruik en een interesse in industriële en maatschappelijke processen. Oftewel: ze staan met een been in de Italiaanse en met het andere in de Nederlandse ontwerptraditie.

Het uitgangspunt van de scenografie voor Caravaggio-Bernini. Barok in Rome is kleur. De architectonische ingrepen zijn Spartaans. Een recht muur hier, een schuine wand daar, een stevige sokkel en vooral veel wandpanelen – veel meer is het niet. Al Maar het is meer dan genoeg. De ogenschijnlijke recht-toe-recht-aan opstelling biedt spannende doorkijkjes en verrassende blikvelden. Het voelt als dwalen door de smalle steegjes van het 17-de-eeuwse Rome, inclusief onverwachte ontmoetingen en spontane ontdekkingen. Al lopend blijkt een beeld van Bernini opeens een dialoog aan te gaan met een schilderij van Caravaggio dat op een wand aan de andere kant van de zaal hangt. Doe je één stap opzij, dan krijgen beide werken opeens de individuele aandacht die ze ook verdienen. Opvallend zijn ook de strakke bankjes van eenvoudig multiplex. Qua vorm en lijnenspel heeft Formafantasma zich duidelijk geplooid naar de uitbundige kunst.  

Met kleur heeft het duo daarentegen breed uitgepakt. In elke zaal hangen wandpanelen van Kvadrat-stof in een andere kleur. De schilderijen zijn tegen deze doeken gehangen. Alsof Formafantasma met tactiele stoffen een brug heeft willen slaan tussen de harde, witte museummuren en de schilderdoeken vol leven en detail.

Eigeel, millennial pink, bloedrood, hemelsblauw en tal van tinten daartussen vormen het decor voor de doeken van Caravaggio en zijn tijdgenoten. Je kunt nauwelijks nog voorstellen dat er bij de opening van het Rijksmuseum in 2014 zoveel ophef was over de donkere blauwgrijze wanden. In Caravaggio-Bernini. Barok in Rome buitelen de kleuren over elkaar heen. Soms staat er een beeld voor een kleurvlak, soms ook helemaal niets. De kleurvlakken vormen dan een ingetogen decoratie.

De indeling van de expositie is in zalen met elk een eigen thema en bijbehorende kleur. Je zou een conceptuele verantwoording achter de kleurkeuze kunnen zoeken. Zo is in de zaal met als thema Visione – de extase als verbinding met God was een dominant thema in Barok – de dragende kleur een vaal hemelsblauw, een ijle kleur die zinspeelt op het hogere. De zaal Amore daarentegen  heeft de diepe kleur van bloedkoraal. Orrore e Terribilata, de ontzetting en afschuw als superlatieve emotie? Een verontrustend bruin uit de diepte der aarde. En natuurlijk heeft Scherzo (de bevrijdende humor) roze als motief. Zo krijgt elke kleur een eigen logica.

Maar je hoeft niet zo te kijken. Misschien nog wel belangrijker is dat de kleuren op de doeken van Cavaggio meer diepte krijgen. Het ontwerp van Formafantasma is volledig dienstbaar aan de Barok. Alsof er met Hollandse pragmatisme voor een praktische ontwerp is gekozen. Kleur is door Formafantasma ingezet als intermediair tussen Barokke kunst en de architectonische moderniteit van witte museummuren, het is een even logische als verrassende ingreep. Het voorziet Caravaggio-Bernini. Barok in Rome van een bruisende vivacita, het Barokke streven naar levensechtheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *