LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van de ‘swoosh’ van Nike, het meest herkenbare – en daardoor wellicht ook meest waardevolle – sportlogo, dat dit jaar zijn 50ste verjaardag viert?

Kantoorontwerp van Beyond Space met golvende gordijnen weerspiegelt het Amsterdamse IJ

Kantoorontwerp van Beyond Space met golvende gordijnen weerspiegelt het Amsterdamse IJ

Het Amsterdamse architectenbureau Beyond Space heeft een kantoor annex showroom ontworpen met opvallende gordijnen. De golvende “constructie van stof” weerspiegelt de locatie aan het IJ in Amsterdam.

Eindhovense ontwerpers en merken presenteren nieuw werk op 3-daags event Design Open

Eindhovense ontwerpers en merken presenteren nieuw werk op 3-daags event Design Open

Een groot aantal Eindhovense ontwerpers en andere initiatieven laten tijdens het weekend van 13 t/m 17 juni publiek toe in hun studio’s en werkplaatsen. tijdens het event Design Open. Om zo hun nieuwste producten te kunnen tonen aan een professioneel publiek. Bezoek is op afspraak.

Spoorwegmuseum toont unieke treinaffiches – van art deco tot Anthon Beeke

Spoorwegmuseum toont unieke treinaffiches – van art deco tot Anthon Beeke

De tentoonstelling ‘Spoor van verbeelding’ in het Spoorwegmuseum toont historische spoorwegaffiches. De verzameling Nederlandse affiches schetst een fraai beeld van hoe reizigers door de tijd heen werden verleid om de trein te nemen.

Expositie ‘Waterschool’ van Studio Makkink & Bey onderdeel van Architectuurbiënnale van Rotterdam

Expositie ‘Waterschool’ van Studio Makkink & Bey onderdeel van Architectuurbiënnale van Rotterdam

Met deze tentoonstelling die is opgezet als een alternatieve school wordt verkend hoe de toekomstige bewoners van het nieuwe woongebied MH4 in Rotterdam op een duurzame manier kunnen leven op, rond en met water. Te zien is werk van meer dan dertig geselecteerde ontwerpers, architecten en kunstenaars.

‘Ocean Chair’ van Zuiver is vervaardigd van afvalplastic uit zee

‘Ocean Chair’ van Zuiver is vervaardigd van afvalplastic uit zee

De ‘Ocean Chair van designlabel Zuiver is gemaakt van plastic afval dat uit de oceanen is gehaald. hiervoor wordt samengewerkt met het internationale ReSae Project. Hert ontwerp is van de Amsterdamse ontwerpstudio APE.

Covid-proof designbeurs OBJECT reguleert bezoekersstroom met verruimde openingstijden

Covid-proof designbeurs OBJECT reguleert bezoekersstroom met verruimde openingstijden

Designbeurs OBJECT (1-4 juli) is dit jaar een dag langer open. Het event opent op donderdag om open te blijven tot zondag. Daarmee duurt deze negende editie maar liefst vier dagen lang. Ook worden de openingstijden verruimd, om de bezoekersstromen nog beter te reguleren.

WEGGEEFACTIE – Vijf vrijkaarten voor talkshow ‘Designalism: Design + Journalism’ op 9 juni

WEGGEEFACTIE – Vijf vrijkaarten voor talkshow ‘Designalism: Design + Journalism’ op 9 juni

In de talkshow Designalism: Design + Journalism’ op 9 juni (20:00 – 21:30) vertellen professionals en innovators op het snijvlak van design, kunst en journalistiek over hun beroepspraktijk. Het event wordt live gestreamed vanuit het Instituut voor Beeld en Geluid Den Haag. DesignDigger geeft vijf vrijkaart weg!

THEO PLOEG – TECH TALK #5  “Waarom we moeten leren luisteren naar complotdenkers”

THEO PLOEG – TECH TALK #5 “Waarom we moeten leren luisteren naar complotdenkers”

Elke laatste vrijdag van de maand (of incidenteel een eerste maandag) laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: waarom complotdenkers. ons bewust maken van de absurditeit van wat wij zien als normaal.

DRIFT verheft het maakproces van ‘paardenbloemlamp’ tot een 4-daagse performance in Carré

DRIFT verheft het maakproces van ‘paardenbloemlamp’ tot een 4-daagse performance in Carré

Lonneke Gordijn en Ralph Nauta van de Amsterdamse ontwerpstudio DRIFT tonen voor de eerste en laatste keer het maakproces van Fragile Future, het kunstwerk met paardenbloemen dat te zien was in het verjaardagsinterview van Konigin Máxima. Dat doen zijn vier dagen lang op het podium van Carré.

Kunstenaar Florentijn Hofman plaatst groene cocon voor persoonlijke transformatie in Schiedamse kerk

Kunstenaar Florentijn Hofman plaatst groene cocon voor persoonlijke transformatie in Schiedamse kerk

Kunstenaar Florentijn Hofman heeft een groen, opblaasbaar kunstwerk geplaatst tussen de zuilen van de Grote of Sint Janskerk in Schiedam. Bezoekers kunnen deze ‘Stadscocon’ betrden voor een “persoonlijke transformatie, aldus Hofman.

Super Salone in Milaan van 5-10 september wordt verkoopbeurs met alle meubelmerken op één lange wand, een idee van curator Stefano Boeri

Super Salone in Milaan van 5-10 september wordt verkoopbeurs met alle meubelmerken op één lange wand, een idee van curator Stefano Boeri

Onder de noemer Super Salone wordt de verplaatste meubelbeurs van Milaan Design Week in aangepaste vorm gehouden van 5 tot 10 september 2021. Nieuw is onder meer een digitaal platform voor het kopen van meubels en een flexibele wand in plaats van de reguliere beursstands. Het concept is bedacht de Italiaanse architect Stefano Boeri, die is aangesteld als hoofdcurator.

Kleurrijke ‘Caravaggio Bernini’-expo van Formafantasma in Rijks

Wapperende haren. Verbaasde ogen. Gesticulerende handen. Een vrolijke grimas. Emoties in gaan in de overdrive op expositie over Caravaggio-Bernini. Barok in Rome in het Rijksmuseum in Amsterdam. De 17de-eeuwse beeldhouwer Gian Lorenzo Bernini (1598-1680) en schilder Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) staan aan de basis van de Italiaanse barok, de kunststroming waarin het een onsje meer mag zijn. Veel kleur, veel expressie, veel bombast. Niet verwonderlijk dat Barok altijd al moeilijk heeft gelegen in het nuchtere Calvinistische Nederland. Te veel gedoe gewoon. Dus hoe een expositie eruit zien die zowel recht doet aan de levendige expressie van de Italiaanse Barok als aan de onderkoelde Hollandse zakelijkheid? 

Door een tentoonstellingsontwerp te laten maken door een ontwerpduo dat beide kunststijlen niet alleen begrijpt maar ook kan toepassen. Formafantasma dus.  Dat blijkt inderdaad goed uit te pakken.

Het Italiaanse duo Simone Farresin en Andrea Trimarchi studeerde af aan de masteropleiding aan de Design Academy Eindhoven en bouwde de afgelopen tien jaar een succesvolle ontwerppraktijk op die conceptuele diepgang en autonoom vakmanschap combineert met fijnbesnaarde esthetiek, lichtzinnige kleurgebruik en een interesse in industriële en maatschappelijke processen. Oftewel: ze staan met een been in de Italiaanse en met het andere in de Nederlandse ontwerptraditie.

Het uitgangspunt van de scenografie voor Caravaggio-Bernini. Barok in Rome is kleur. De architectonische ingrepen zijn Spartaans. Een recht muur hier, een schuine wand daar, een stevige sokkel en vooral veel wandpanelen – veel meer is het niet. Al Maar het is meer dan genoeg. De ogenschijnlijke recht-toe-recht-aan opstelling biedt spannende doorkijkjes en verrassende blikvelden. Het voelt als dwalen door de smalle steegjes van het 17-de-eeuwse Rome, inclusief onverwachte ontmoetingen en spontane ontdekkingen. Al lopend blijkt een beeld van Bernini opeens een dialoog aan te gaan met een schilderij van Caravaggio dat op een wand aan de andere kant van de zaal hangt. Doe je één stap opzij, dan krijgen beide werken opeens de individuele aandacht die ze ook verdienen. Opvallend zijn ook de strakke bankjes van eenvoudig multiplex. Qua vorm en lijnenspel heeft Formafantasma zich duidelijk geplooid naar de uitbundige kunst.  

Met kleur heeft het duo daarentegen breed uitgepakt. In elke zaal hangen wandpanelen van Kvadrat-stof in een andere kleur. De schilderijen zijn tegen deze doeken gehangen. Alsof Formafantasma met tactiele stoffen een brug heeft willen slaan tussen de harde, witte museummuren en de schilderdoeken vol leven en detail.

Eigeel, millennial pink, bloedrood, hemelsblauw en tal van tinten daartussen vormen het decor voor de doeken van Caravaggio en zijn tijdgenoten. Je kunt nauwelijks nog voorstellen dat er bij de opening van het Rijksmuseum in 2014 zoveel ophef was over de donkere blauwgrijze wanden. In Caravaggio-Bernini. Barok in Rome buitelen de kleuren over elkaar heen. Soms staat er een beeld voor een kleurvlak, soms ook helemaal niets. De kleurvlakken vormen dan een ingetogen decoratie.

De indeling van de expositie is in zalen met elk een eigen thema en bijbehorende kleur. Je zou een conceptuele verantwoording achter de kleurkeuze kunnen zoeken. Zo is in de zaal met als thema Visione – de extase als verbinding met God was een dominant thema in Barok – de dragende kleur een vaal hemelsblauw, een ijle kleur die zinspeelt op het hogere. De zaal Amore daarentegen  heeft de diepe kleur van bloedkoraal. Orrore e Terribilata, de ontzetting en afschuw als superlatieve emotie? Een verontrustend bruin uit de diepte der aarde. En natuurlijk heeft Scherzo (de bevrijdende humor) roze als motief. Zo krijgt elke kleur een eigen logica.

Maar je hoeft niet zo te kijken. Misschien nog wel belangrijker is dat de kleuren op de doeken van Cavaggio meer diepte krijgen. Het ontwerp van Formafantasma is volledig dienstbaar aan de Barok. Alsof er met Hollandse pragmatisme voor een praktische ontwerp is gekozen. Kleur is door Formafantasma ingezet als intermediair tussen Barokke kunst en de architectonische moderniteit van witte museummuren, het is een even logische als verrassende ingreep. Het voorziet Caravaggio-Bernini. Barok in Rome van een bruisende vivacita, het Barokke streven naar levensechtheid.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *