Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

De 9de editie van designbeurs Object Rotterdam is van 1 tot en met 4 juli, evenals de voorgaande jaren in het monumentale HAKA-gebouw.

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

Met een zelfgebouwd design-lab reed de Floris Schoonderbeek door Nederland. Op locatie werkte hij samen met experts uit verschillende disciplines. Recalculating Route noemt Schoonderbeek dit onconventionele ontwerpproces. “Door te werken in situaties die je niet kent, wordt je gedwongen om je open te stellen voor de ideeën van een ander.”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Elke laatste vrijdag van de maand laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: Waarom audio het nieuwe hip is

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Algemene Beschouwingen is oproep aan Nederlandse ontwerpers voor een alternatieve verkiezingsposter te ontwerpen. Op de verkiezingsdag 17 maart wordt er ook één winnende poster gekozen.

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Zijn nieuwe collectie Floris Schoonderbeek heeft zijn nieuwste collectie ontwikkelt op roadtrips met zijn zelfgebouwde ontwerp-lab, de ‘fieldstation’. Tijdens dit veldonderzoek werkt hij samen met uiteenlopende experts.

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

De producent van linoleumvloeren lanceert sfeervolle portretten van onder meer Christien Meindertsma en architect Remi Versteeg.

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Het driedaagse modefestival bestaat uit modeshows, performances, exposities, cross-overs met theater en dans, fashion talks en expertmeetings. Dit jaar zijn alle events uitsluitend online te bezoeken.

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

‘A Pop of Colour’ heet de nieuwe Fatboy-collectie van ontwerper Carole Baijings. In een exclusief interview met DesignDigger vertelt zij over de toepassing van kleur en geometrie.

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

De helft van de ontwerpers vreest voor 2020 een afname van de omzet. Voor 2021 wordt een licht herstel verwacht. Opvallend: ontwerpbureaus zijn daarbij positiever dan de ZZP-ers.

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Het Belgische designlabel Valerie Objects lanceert RE: Circles, een collectie multifunctionele ronde keukenbladen in een uitgebalanceerd kleurpalet. Het is ontworpen door het echtpaar Fien Muller en Hannes van Severen

Modeontwerper Ann Demeulemeester wint belangrijkste Vlaamse oeuvreprijs

Modeontwerper Ann Demeulemeester wint belangrijkste Vlaamse oeuvreprijs

Ann Demeulemeester weet “een object tot zijn essentie terug te brengen, ongeacht de vorm, materiaal of functie van dat object”, aldus de jury van de Lifetime Achievement Award. Deze oeuvreprijs is onderdeel van de Henry van de Velde Awards.

Designlabels Arco en Occony bundelen expertise in duurzame tafelcollectie ‘Kami’

Designlabels Arco en Occony bundelen expertise in duurzame tafelcollectie ‘Kami’

De tafelcollectie ‘Kami’ wordt gemaakt van lokaal hout en afvalpapier. De productie is in de Arco-fabriek in de Achterhoek.

Ambachtelijke lamp van Christien Meindertsma knipoogt naar glasblazen

De nieuwe lampcollectie Bulb Bullée van Christien Meindertsma voor het verfijnde ambachtslabel t.e. van Thomas Eyck is een intrigerend ontwerp dat bijna achteloos laat zien hoe het is gemaakt maar ook zonder dat verhaal kan boeien. De lamp bestaat uit een glazen bol met daarin een ledlamp. Deze bol is bevestigd aan het uiteinde van een koperen blaaspijp van ongeveer 120 centimeter. Deze buis scharniert weer op een ranke houten lat, die rechtop in een houtenblok staat. In dat blok zit een halfronde inkeping met exact hetzelfde heeft als de glazen bol. Oftewel: het glazen ‘gloeipeertje’ is met mond geblazen in de houten voet, die feitelijk een mal is. De glazen bol is met de koperen blaaspijp versmolten. Alsof het maakproces ergens halverwege is afgebroken en alle onderdelen nog even snel zijn gemonteerd.

De ambachtelijke glasblazer Gert Bullée van National Glasmuseum – vandaar de naam Bulb Bullée – heeft een glazen bol met een koperen pijp geblazen. De vloeibare roodgloeiende glasbel wordt tijdens dit proces in de houten mal in vorm geperst . Vervolgens gaan de kopen pijp mét glasbel in de koeling, waarbij het glas vastsmelt aan de pijp. In de glazen bol zit een ledlamp met een levensduur van 50 duizend jaar. De speciale led oogt een beetje als een ouderwetse gloeidraad. Dit ledlampje kan worden ingevouwen en zo door de pijp worden geschoven. Met een haakje wordt het lampje weer uitgevouwen als deze eenmaal in de glasbel is. “Dat gaat volgens hetzelfde principe als een zeilschip dat een fles wordt geplaatst”, verduidelijk Tomas Eijck. “Het snoer is onzichtbaar weggewerkt in de staande houten lat. De transformator zit in het houten blok, dat is verzwaard met gerecycled lood uit een scheepswrak uit de Noordzee.”

Lokale en duurzame materialen

Om praktische en esthetische redenen zijn geen originele blaaspijpen en mal gebruikt in de Bulb Bullée. “Een mal wordt ondergedompeld in water en krijgt schroeiplekken. Aangezien de rest van het hout wel nieuw zou zijn, geeft dat een rommelig beeld .” Ook wordt glas normaal gesproken niet met een koperen maar met een metalen pijp geblazen. “Maar metaal krimpt nauwelijks bij het koelen, waardoor het glas zich kapot zou trekken om de blaaspijp, omdat het sterker krimpt. Koper heeft ongeveer dezelfde krimpfactor als glas Bovendien oogt dat materiaal ook veel mooier.” Om de koperen buis zit een rubber handvat. “Dat is een hittebestendige slang uit een automotor. Die hebben we gekocht bij een autosloperij. Bij sommige lampen staan de fabrieksletters nog op de slang.”

De lampen komen in twee uitvoeringen: een van perenhout dat afkomstig is uit de fruitstreek rond Leerdam, waar het glas is geblazen. De andere editie is zwart gebeitst iepenhout. Naast de staande lamp is er een tafellamp en wandlamp. De koperen buis kan om de houten staander scharnieren, zodat de lamp in hoogte kan worden versteld. Van elke lamp zijn tien edities gemaakt. In totaal worden er dus slechts driehonderd exemplaren gemaakt. Voor de productie werkt t.e. samen met  Roxal BV, Kuperus & Gardenier, het National Glasmuseum Leerdam en LedLabel ’s-Hertogenbosch – allemaal bedrijven in een straal van veertig kilometer.

Zadelkruk en knuffelpaardjes

In samenwerking met meubelmerk Gelderland lanceren Christien Meindertsma en Thomas Eyck ook de collectie Off Cut. “Van lappen reststof van bekleding van stoelen en sofa’s wordt een collectie knuffelpaardjes gemaakt. Deze paarden verbeelden het ras Gelderlander, een betrouwbaar en gewillig werkpaard met een lange levensduur. “Dat kan natuurlijk geen toeval zijn”, lacht Titus Darley, de CEO van de Gelderland Groep. De computergestuurde snijmachines zijn zo afgesteld dat de omtrek van de paardjes al meteen wordt uitgesneden op de coupures die zouden overblijven.

Daarnaast worden volgens een ingenieus procedé grote lappen reststof van wol vervilt door ze langdurig onder water te behandelen. Deze lappen hebben een rijke en unieke kleurschakering, afhankelijk van de verschillende lappen die over en door elkaar zijn gebruikt. Deze stevige doeken kunnen als onder meer akoestische wandpanelen worden gebruikt. Daarnaast worden ze om een houten frame gespannen tot een zadelvormig krukje, de Saddle Stool. Darley: “Het zou leuk zijn als je na verloop van jaren kunt zien wanneer een paardje, plaid of krukje is gemaakt, aan de hand van het kleurpalet dat op dat moment in de mode was.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *