Jonge ontwerpers gezocht voor relatiegeschenk van de burgemeester – Amsterdam schrijft prijsvraag uit

Jonge ontwerpers gezocht voor relatiegeschenk van de burgemeester – Amsterdam schrijft prijsvraag uit

Alleen ontwerpers onder de 30 jaar en wonend in Amsterdam mogen meedoen aan de ontwerpwedstrijd voor het officiële relatiegeschenk van Amsterdam.

Help DesignDigger nóg beter te maken en vul de enquête in. Deelnemers maken kans op een gratis boek!

Help DesignDigger nóg beter te maken en vul de enquête in. Deelnemers maken kans op een gratis boek!

Om nog beter te inzicht te krijgen in de interesses van onze lezers is een enquête opgesteld, met dank aan Artemis Academy Amsterdam. Invullen duurt nog geen 5 minuten.

Verlaten autokerkhof wordt verstilde filmset door lens van fotoduo Erik & Petra Hesmerg

Verlaten autokerkhof wordt verstilde filmset door lens van fotoduo Erik & Petra Hesmerg

De foto’s tonen de schoonheid van vergankelijkheid. Ze zijn gemaakt op een autokerkhof dat al meer dan een halve eeuw verlaten in de Zwitserse natuur ligt.

NU ONLINE: ‘Design Digger Live #5 – Ego-design’. Over doe-het-zelf ontwerp van onze identiteit en emoties

NU ONLINE: ‘Design Digger Live #5 – Ego-design’. Over doe-het-zelf ontwerp van onze identiteit en emoties

De talkshow van een uur is nu terug te kijken. Met als hoofdgast Mieke Gerritzen over haar boek ‘Help Je Zelf!’ Maar ook tech-fashion, e-girls en burn-out animaties.

Zuiverende mondkapspray ‘ontworpen’ met lokale extracten als munt en laurier

Zuiverende mondkapspray ‘ontworpen’ met lokale extracten als munt en laurier

Het Limburgse ontwerpcollectief SOM Tales of Perfume heeft een mondkapspray ontwikkeld waarmee een mondkapje een frisse geur krijgt. De extracten zijn uitsluitend afkomstig van lokale grondstoffen

Red Bull heeft de primeur van het nieuwe kantoorconcept ‘habitoor’ van Casper Schwarz

Red Bull heeft de primeur van het nieuwe kantoorconcept ‘habitoor’ van Casper Schwarz

Het ‘habitoor’ is een nieuw interieur voor de werkomgeving dat zo inspirerend en sociaal is, dat het thuiswerkplek aftroeft. Het is ontwikkeld door interieurarchitect Casper Schwarz.

De musea zijn weer open: welke designexpo’s mag je niet missen?

De musea zijn weer open: welke designexpo’s mag je niet missen?

Zeven exposities in Nederlandse musea met één ding gemeen: een zintuiglijke ervaring van design. Met onder meer muziek in Groningen, kleur in Den Haag en gedachtespinsels in Tilburg.

De fragiele amforen van Tomáš Libertíny groeien door co-creatie met een bijenvolk

De fragiele amforen van Tomáš Libertíny groeien door co-creatie met een bijenvolk

De ontwerper laat bijen een honingraat bouwen op een metalen structuur als ode aan vergankelijkheid. Nu te zien in Rademakers Gallery.

Esther Stam van Studio Modijefsky: “Onze interieurs moeten de mood van gasten versterken”

Esther Stam van Studio Modijefsky: “Onze interieurs moeten de mood van gasten versterken”

Een interview de oprichter van Studio Modijefsky. Al meer dan tien jaar drukt zij een stempel op hippe horeca, die in Amsterdam in het bijzonder. Interieurarchitect en oprichter Esther Stam maakt de balans met het boek Making Space.

Weggeefactie: koffietafelboek ‘Wasted’ is ook handleiding voor circulair design

Weggeefactie: koffietafelboek ‘Wasted’ is ook handleiding voor circulair design

Dertig internationale ontwerpstudio’s die oplossing bieden voor het groeiende afvalprobleem worden uitgelicht. Waaronder ook drie uit Nederland: Sanne Visser, Super Local en Simón Ballen. En oh ja, we geven ook een exemplaar weg aan de eerste inzender naar info@designdigger.nl!

Organische sieraden van Isaac Monté verzamelen gezondheidsdata bij ouderen

Organische sieraden van Isaac Monté verzamelen gezondheidsdata bij ouderen

Met Prosthetic X heeft de Rotterdamse ontwerper een esthetisch alternatief ontwikkeld voor het communiceren van gegevens over de mentale en fysieke gezondheid van ouderen. De privacy blijft bovendien in handen van de gebruiker.

Design Digger Live #5 – Ego-design: doe-het-zelf ontwerp van onze identiteit en emoties

Design Digger Live #5 – Ego-design: doe-het-zelf ontwerp van onze identiteit en emoties

Op dinsdag 24 november (20.30-21.30u) focust de talkshow met hoofdgast Mieke Gerritzen op ‘self design’. Het event wordt live-gestreamed vanuit Pakhuis de Zwijger.

Ambachtelijke lamp van Christien Meindertsma knipoogt naar glasblazen

De nieuwe lampcollectie Bulb Bullée van Christien Meindertsma voor het verfijnde ambachtslabel t.e. van Thomas Eyck is een intrigerend ontwerp dat bijna achteloos laat zien hoe het is gemaakt maar ook zonder dat verhaal kan boeien. De lamp bestaat uit een glazen bol met daarin een ledlamp. Deze bol is bevestigd aan het uiteinde van een koperen blaaspijp van ongeveer 120 centimeter. Deze buis scharniert weer op een ranke houten lat, die rechtop in een houtenblok staat. In dat blok zit een halfronde inkeping met exact hetzelfde heeft als de glazen bol. Oftewel: het glazen ‘gloeipeertje’ is met mond geblazen in de houten voet, die feitelijk een mal is. De glazen bol is met de koperen blaaspijp versmolten. Alsof het maakproces ergens halverwege is afgebroken en alle onderdelen nog even snel zijn gemonteerd.

De ambachtelijke glasblazer Gert Bullée van National Glasmuseum – vandaar de naam Bulb Bullée – heeft een glazen bol met een koperen pijp geblazen. De vloeibare roodgloeiende glasbel wordt tijdens dit proces in de houten mal in vorm geperst . Vervolgens gaan de kopen pijp mét glasbel in de koeling, waarbij het glas vastsmelt aan de pijp. In de glazen bol zit een ledlamp met een levensduur van 50 duizend jaar. De speciale led oogt een beetje als een ouderwetse gloeidraad. Dit ledlampje kan worden ingevouwen en zo door de pijp worden geschoven. Met een haakje wordt het lampje weer uitgevouwen als deze eenmaal in de glasbel is. “Dat gaat volgens hetzelfde principe als een zeilschip dat een fles wordt geplaatst”, verduidelijk Tomas Eijck. “Het snoer is onzichtbaar weggewerkt in de staande houten lat. De transformator zit in het houten blok, dat is verzwaard met gerecycled lood uit een scheepswrak uit de Noordzee.”

Lokale en duurzame materialen

Om praktische en esthetische redenen zijn geen originele blaaspijpen en mal gebruikt in de Bulb Bullée. “Een mal wordt ondergedompeld in water en krijgt schroeiplekken. Aangezien de rest van het hout wel nieuw zou zijn, geeft dat een rommelig beeld .” Ook wordt glas normaal gesproken niet met een koperen maar met een metalen pijp geblazen. “Maar metaal krimpt nauwelijks bij het koelen, waardoor het glas zich kapot zou trekken om de blaaspijp, omdat het sterker krimpt. Koper heeft ongeveer dezelfde krimpfactor als glas Bovendien oogt dat materiaal ook veel mooier.” Om de koperen buis zit een rubber handvat. “Dat is een hittebestendige slang uit een automotor. Die hebben we gekocht bij een autosloperij. Bij sommige lampen staan de fabrieksletters nog op de slang.”

De lampen komen in twee uitvoeringen: een van perenhout dat afkomstig is uit de fruitstreek rond Leerdam, waar het glas is geblazen. De andere editie is zwart gebeitst iepenhout. Naast de staande lamp is er een tafellamp en wandlamp. De koperen buis kan om de houten staander scharnieren, zodat de lamp in hoogte kan worden versteld. Van elke lamp zijn tien edities gemaakt. In totaal worden er dus slechts driehonderd exemplaren gemaakt. Voor de productie werkt t.e. samen met  Roxal BV, Kuperus & Gardenier, het National Glasmuseum Leerdam en LedLabel ’s-Hertogenbosch – allemaal bedrijven in een straal van veertig kilometer.

Zadelkruk en knuffelpaardjes

In samenwerking met meubelmerk Gelderland lanceren Christien Meindertsma en Thomas Eyck ook de collectie Off Cut. “Van lappen reststof van bekleding van stoelen en sofa’s wordt een collectie knuffelpaardjes gemaakt. Deze paarden verbeelden het ras Gelderlander, een betrouwbaar en gewillig werkpaard met een lange levensduur. “Dat kan natuurlijk geen toeval zijn”, lacht Titus Darley, de CEO van de Gelderland Groep. De computergestuurde snijmachines zijn zo afgesteld dat de omtrek van de paardjes al meteen wordt uitgesneden op de coupures die zouden overblijven.

Daarnaast worden volgens een ingenieus procedé grote lappen reststof van wol vervilt door ze langdurig onder water te behandelen. Deze lappen hebben een rijke en unieke kleurschakering, afhankelijk van de verschillende lappen die over en door elkaar zijn gebruikt. Deze stevige doeken kunnen als onder meer akoestische wandpanelen worden gebruikt. Daarnaast worden ze om een houten frame gespannen tot een zadelvormig krukje, de Saddle Stool. Darley: “Het zou leuk zijn als je na verloop van jaren kunt zien wanneer een paardje, plaid of krukje is gemaakt, aan de hand van het kleurpalet dat op dat moment in de mode was.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *