INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Unieke designcollectie Stedelijk redt expo ‘van Thonet tot Dutch design’

Boomers zullen een zucht van herkenning slaken bij het eenvoudige maar sierlijke zitbankje van ontwerper Kho Liang Ie voor het Nederlandse meubelmerk Artifort. Het stond in de jaren zeventig in talloze woonkamers als toonbeeld van goede smaak. Millennials blijven waarschijnlijk haken aan de Endless Chair van Dirk van der Kooij, een kleurrijke stoel die is 3D-geprint met een reusachtige robotarm van afvalplastic. Duurzaam, catchy en dus trending op Instagram.

Thonet

Duidelijk dus: de expositie Van Thonet tot Dutch design in het Stedelijk Museum in Amsterdam is een groots overzicht die een al even groot publiek wil aanspreken. Dertien zalen met meer dan driehonderd objecten, daar moet toch voor ieder wat wils tussen zitten. Niet alleen vanwege de 125 jaar designhistorie die deze expositie beslaat. Maar ook door de diversiteit in objecten – van alledaagse speelgoedobjecten en plastic tuinstoeltjes tot de avant-garde lichtsculpturen van Aldo van den Nieuwelaar en een late Ettore Sottsass in de vorm van een kast met geïntegreerde houten installatie. Ook te zien zijn een replica van een Amsterdams bruggenhoofd van beeldhouwer Hildo Krop én Nike-gympies van Pharell Williams. Wat deze twee objecten te maken hebben met 125 jaar wonen is een raadsel, maar fraai zijn ze wel.

SWINGEND PLASTIC DESIGN UIT DE SIXTIES

Wat meteen ook de vinger op de zere plek legt: het belangrijkste manco van Van Thonet tot Dutch design is dat de ondertitel 125 jaar wonen in het Stedelijk niet wordt waargemaakt. Door een afstandelijke presentatie vol sokkels en vitrines zit er niets anders op dan hink-stap-springend langs de blikvangers zelf uitpluizen hoe onze woonhuizen zijn veranderd afgelopen eeuw. De opstelling is chronologisch, wat overzichtelijk maar ook ietwat voorspelbaar is. Je weet immers al wat er komt na het mid century modern uit Scandinavië – het swingende plastic van de jaren zestig. De zalen hebben thema’s als ‘Meubelen uit één stuk’ of ‘Ontwerpen voor ‘Kinderen’ Onverwachte dwarsverbanden of een tijdsschets blijven achterwege. Gelukkig staat er telkens weer in elke zaal dat ene onvervangbare icoon uit de eigen collectie.

Dertien zalen met meer dan driehonderd objecten, daar zit voor ieder wat wils tussen.

Aldo van den Nieuwelaar

Het tentoonstellingsontwerp is van Bas van Beek, die patronen en decoraties van de geëxposeerde werken heeft gesampeld en vervolgens opgeblazen tot muurvullende dessins. Hoe meer ruimte Van Beek krijgt, hoe leuker de expositie wordt. De postmoderne zaal met Memphis-design is met zijn bewegende animaties en kleurrijke behang een visueel hoogtepunt. Nota bene in de witte zaal met kinderspeelgoed slaat de expositie volkomen dood door koord en glas dat de bezoeker op afstand houdt. Ronduit een misser is de zaal Plastic Fantastic waar de meest uitzinnige stoelen saai naast elkaar zijn gezet; strak op chronologie ook nog eens. Elke stoel is drager van een rijk verhaal over de innovatie, experiment, lef en soms toch ook falen. Geen woord daarover op de zaalbordjes.

Plastic Fantastic

VERWANTSCHAP TUSSEN HELLA JONGERIUS EN KHO LIANG IE

Waarvoor deze bloemlezing uit de designcollectie zich als enige leent: je vergapen aan museale topstukken. Wat meteen al begint bij de zeldzame 19de-eeuwse houten meubels van de firma Thonet. Gevolgd door de aankondiging van een moderne tijd met de Amsterdamse School en de experimenteerdrift van Gerrit Rietveld en zijn tijdgenoten. Die weer wordt gevolgd door de radicale eenvoud van het polder-minimalisme van Kho Liang Ie en Aldo van den Nieuwelaar. En dat komt dan allemaal samen in Long Neck & Groove Bottles van Hella Jongerius – een icoon van het Dutch design en daarmee het passende sluitstuk van de expositie. De onderste helft van deze  intrigerende vaas (of is het nou een fles?) is van porselein, de bovenste van glas. Deze twee delen zijn vervolgens gewoon aan elkaar gelijmd, verstopt onder een slordig stuk tape. Jongerius introduceerde de herwaardering van imperfectie en ambacht.

Dit is vooral een museale zelffelicitatie van het Stedelijk met zijn – inderdaad overweldigende – collectie.

Op de voorgrond: de afgekeurde stoel van Richard Hutten

Het profiel van de designhistorie van het Stedelijk is subtiel in de opstelling verweven. Te zien zijn ontwerpopdrachten als posters door Anton Beeke en een uiteindelijk nooit gebruikte want door oud-directeur Ann Goldstein afgekeurde caféstoel van Richard Hutten. Sporadisch ook is beeldende kunst uit het depot bij de designobjecten geplaatst, zoals bij de stoelen van Rietveld waar een rood-geel-blauw-compositie van Mondriaan naast hangt. Dat had best vaker gemogen, al kun je daarvoor ook net zo goed naar The Base.

Dit is vooral een museale zelffelicitatie van het Stedelijk met zijn – inderdaad overweldigende – collectie. Altijd maar weer die Roodblauwe stoel als symbool van vooruitgang, dacht curator Ingeborg de Roode. Terwijl Gerrit Rietveld (1888-1964) nog zo veel andere baanbrekende ontwerpen heeft gemaakt. Zijn Birza bijvoorbeeld is een van de eerste stoelen die uit één stuk is vervaardigd. Rietveld gebruikte hiervoor een experimentele vezelkunststof. Hij was zijn tijd weer eens vooruit. Te ver. De stoel werd nooit industrieel vervaardigd. Het zijn uiteindelijk dit soort topstukken die deze expositie redden.

AFTRAP VIERING 125-JARIGE BESTAAN VAN STEDELIJK

Met Van Thonet tot Dutch design neemt het Stedelijk een voorschot op de grootse viering van zijn 125 jarige bestaan dit najaar. Al wordt pas sinds 1934 actief design verzameld. Sindsdien groeide de designcollectie met ruim 50 duizend objecten uit tot de grootste van Nederland. Het merendeel is grafisch en textiel maar toch ook nog drieduizend meubelstukken. Uit recent onderzoek bleek dat slechts 3 procent daarvan door vrouwen is ontworpen. Op Van Thonet tot Dutch design is de vrouwelijke inbreng opgekrikt tot 20 procent.

Van Thonet tot Dutch design. 125 jaar wonen in het Stedelijk. T/m 21 maart 2021 in het Stedelijk Museum Amsterdam.

Eén reactie op: Unieke designcollectie Stedelijk redt expo ‘van Thonet tot Dutch design’

  1. Ik moet nog gaan kijken. Ben benieuwd, is BvB wel vertrouwd. Wat ik mij afvraag is wat zelffelicitatie inhoudt. Daar ontkom je niet aan wanneer een museum zijn eigen topstukken toont? Hoe zou het anders moeten? Als je het volgens de letter van de geschiedenis zou doen dan hadden daar de gedemonteerde grachtenhuispanelen moeten staan waarvoor het Stedelijk aanvankelijk werd opgericht. Die waren bij het Nwe Instituut nog in een installatie te zien. Ruimtevreters dat wel.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *