INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

DDW-tour DAG 6: Met zand en water naar de basis van materiaalonderzoek

Dutch Design Week is inmiddels afgelopen. Maar DesignDigger loodst je door het aanbod met een opvallende trend en de link naar de dagelijkse talkshow For Starters. Met vandaag: een herbezinning over grondstofgebruik en materiaalonderzoek zand en water. Materiaalexperiment is niet meer weg te denken uit het hedendaags design. Maar wat zijn nou eigenlijk de meest gebruikte grondstoffen? En hoe kunnen die duurzamer worden ingezet?

Kijk HIER naar de uitzending van zaterdag 23 oktober van For Starters 

Kijk HIER naar de uitzending van zaterdag 23 oktober van For Starters het dagelijkse ochtendprogramma van DesignDigger voor DDW-TV. Met vandaag Piet Hein Eek en ontwerptalent Joachim Morineau. Terugkijken van eerdere uitzendingen kan HIER.

Opgerekte journalistiek en design

De twee meest opvallende materiaalonderzoeken op DDW gaan dit jaar nu eens niet over recycleplastic, biokunststof, eco-vezels of natuurlijke kleurpigmenten maar over de meest gebruikte en tegelijkertijd ook meest voorradige grondstoffen: zand en water. Alsof design opnieuw moet aarden: welke grondstoffen zijn het meest onmisbaar? En welke alternatieven zijn voor handen? Als een soort lesmateriaal. Want de uitputting en verkwisting van zand en water – waarvan blijkbaar toch de schijn bestaat dat ze onuitputtelijk zijn – is vele malen verontrustender dan pak ‘m beet katoen of olie.

Verontrustend is in elk geval het beeld dat oprijst uit GEO-Design: Sand, een expositie in het van Abbe Museum waarin journalistiek en design gelijk optrekken. Op een groot scherm wordt een minidocumentaire vertoond over de zandafgraving Mayrouba in Libanon. Alsof een gulzig monster een enorme hap uit de aarde heeft genomen. Als mieren rijden vrachtwagen rond door de stofwolken. Met trage camerabeelden wordt vastgelegd hoe de aarde letterlijk wordt vernietigd. Want dat gulzige monster zijn wij namelijk zelf. Met dit apocalyptisch beeld opent deze expositie.

GEO-Design: Sand is de derde in een reeks jaarlijkse exposities tijdens DDW gecureerd door Martina Muzi en de Design Academy Eindhoven. Na de Chinese onlineshop Alibaba en Afval ligt de focus dit keer op zand, na water de meest gebruikte natuurlijke hulpbron. Volgens een inmiddels beproefd recept wordt met een tiental de mondiale impact van menselijk handelen vastgelegd. Van de Mekong-delta in Vietnam tot zoetwatermeren, overal ter wereld wordt gegraven, geboord, gebaggerd en geschraapt met zand. Om steden te bouwen maar ook om de ondergrondse communicatiekabels van te maken. Het wordt verwerkt tot glas om brillen en autovensters van te maken Maar je vindt het ook terug in de siliconenchips in onze computers. Deze strooptocht naar zand ontwricht niet alleen de natuur maar ook landen. Soms is het de bron van conflicten en oorlog. Want bruikbaar zand wordt schaars.

Water als oneindige energiebron

Nauwelijks nog voor te stellen na de indringhende expositie Geo-Design: Sand maar waterproblematiek is nog veel urgenter. Dat is in elk geval de strekking van Embassy of Water. En dat geldt voor Nederland misschien nog wel meer dan voor andere landen. Door klimaatverandering zijn de periodes van droogte of juist regen veel intensiever. Bovendien raken onze steden steeds meer ‘versteend’. Door gebrek aan groen wisselen tijdelijke enorme wateroverlast en grote droogte en bijbehorende groensterfte elkaar af. Daarnaast is er de constante dreiging van de een stijgende zeespiegel. Kortom, wij moeten een ​​andere manier vinden om met water om te gaan.

Eco Oasis is een ontwerp van The Weather Makers dat bestaat uit zes cilinders waarin opgevangen waarin het micro-organisme diatomeeën wordt gekweekt. Deze diatomeeën slaan CO2 en stikstof dat in het water zit op. Deze organismen vormen op hun beurt weer een interessant maalt waterinsecten en vissen. De mest van deze waterdieren kan weer worden gebruikt als meststof voor planten. De kring is gesloten.

Dat water niet alleen een levensbron is maar ook energiebron toont bio-designer Ermi van Oers met haar samenwerkingsproject Pond. Ook nu zijn het weer microben die het werk doen. Deze soort breekt organische verbindingen af ​​en geeft elektronen af ​​tijdens dit proces. Deze microben worden gekweekt in een drijvende netwerk, dat de energie onder meer gebruikt om gegevens te verzamelen over de waterkwaliteit, dat wordt gevisualiseerd met gekleurd licht. Zo wordt zowel het wonder als de kwetsbaarheid als ook de kracht water getoond: alsof het een levend wezen is waarvoor we goed moeten zorgen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *