INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Nuchter design en melancholieke kunst op duo-expo Ineke Hans

Kunst en design – als ze samen worden tentoongesteld staan ze vaak naast elkaar. Letterlijk. Beide disciplines blijven gevangen in hun eigen wereld. Van een dialoog tussen de verschillende werken is zelden sprake – vaak ook is er een strenge hiërarchie, waarbij design meestal het onderspit delft. Op de expositie Geel als Citroen, Rood als Tomaat in Museum Het Valkhof is er niet alleen sprake van gelijkwaardigheid maar de ontwerper Ineke Hans en beeldend kunstenaar Erik Mattijssen reageren op elkaars werk. Dagen elkaar uit en verrassen elkaar, maar voortdurend wordt er een relatie opgebouwd tussen hun oeuvres.

Folklore, archetypes en melancholie

Ineke Hans (1966) is productontwerper met een veelzijdig portfolio, dat bestaat uit meubels, gebruiksvoorwerpen en interieurs. Ze laat zich daarbij inspireren door zowel nieuwe als traditionele materialen en technieken, als ook het boerenverstand, materialen, folklore en het menselijke gedrag. Haar gebruiksvriendelijke producten kenmerken zich in een uitgesproken nuchtere, soms zelfs archetypische uitstraling.

Erik Mattijssen (1957) maakt hoofdzakelijk schilderijen waaruit een zekere melancholie, soms een vleug van nostalgie spreekt. Kleuren, typografie en productreclame uit de vooroorlogse jaren zijn een belangrijke invloed. Mattijssen weet zo op persoonlijke herinneringen in beeld te brengen die refereren aan ons collectieve geheugen.

Intuïtie, vorm of kleur als leidraad

In de zalen van Museum Het Valkhof hebben de twee één samenhangende compositie gemaakt waarin werk van beiden naast, voor, door of zelfs óp elkaar wordt gezet. Verrassend is hoe goed dat werkt. Soms sluiten de werken naadloos aan, soms is alleen de kleur de leidraad en soms ook zijn ze contrasterend. Soms is de intuïtie leidend, soms de vorm of de inhoud. Maar steeds zijn kleur, vorm en betekenis vrolijk verbindende elementen. Het resultaat is dan ook  eenduidig: een verzamelingen van bijzondere voorwerpen met opmerkelijke functies, of van objecten met herinneringen aan lang vervlogen tijden.

FOTO Het Valkhof/ Flip Franssen

Gelderse grootheden in kunst en design

Functionaliteit en nuchterheid staan bij Ineke Hans hoog in het vaandel. Een product moet toegankelijk zijn, maar tegelijkertijd bijzonder. Haar werk oogt eenvoudig maar komt tot stand met een intensief proces van creatief denken en puzzelen tot het klopt. Het resultaat: een oeuvre aan producten ‘zonder opsmuk’. Het werk van Mattijssen roept herkenning op van plekken die je vaag bekend voorkomen, een slaap- of huiskamer, een keuken, een winkel met een rijkdom aan voedselwaren die niet langer op de markt lijken te zijn. Zijn minutieuze aandacht voor detail verleidt de kijker tot steeds opnieuw ontdekken; een kat die onder een sprei slaapt, een rolletje naaigaren, een puntenslijper. We kennen het beeld en toch weet de kunstenaar ons te verrassen met nieuwe associaties en betekenissen.

FOTO Het Valkhof/ Flip Franssen

Geels als Citroen, Rood als Tomaat is onderdeel van een tentoonstellingsreeks in het Museum Het Valkhof waarin telkens twee Gelderse kunstenaars en creatieven worden uitgedaagd om samen te werken. De opdracht daarbij is eenvoudig: stel een tentoonstelling samen waarin je duidelijk zichtbaar reageert op elkaars werk. T/m 13 september 2020.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *