Interieurarchitect Casper Schwarz ontwerpt ‘happy place’ voor design startup OCCO

Interieurarchitect Casper Schwarz ontwerpt ‘happy place’ voor design startup OCCO

OCCO is een Estlandse startup met een online database met ruim 200 duizend interieurproducten. Deze digitale tool waarmee (interieur) architecten snel en efficiënt kunnen zoeken naar een geschikt meubel wordt nu ondersteunt door een fysieke servicedesk. “Een happy space waarin je kunt werken en ontmoeten”, aldus interieurontwerper Casper Schwarz.

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie wordt in een serie van vier longreads de balans opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? Vandaag deel 1: “Het vakgebied is opgerekt met kritisch onderzoek, vrij experiment en verdiepende samenwerking.”

ICONISCH LOGO #3 Randstad: het autoritaire én warme functionalisme van Total Design

ICONISCH LOGO #3 Randstad: het autoritaire én warme functionalisme van Total Design

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van Randstad? Het strikte toepassing van het modernisme door Ben Bos (1930-2017) van Total Design. “Ik streef naar directheid in een heldere beeldtaal.”

DesignDigger LIVE #9 is nu online. ‘Fake this!’ – design tussen digitaal en analoog

DesignDigger LIVE #9 is nu online. ‘Fake this!’ – design tussen digitaal en analoog

Deze 9de editie van DesignDigger LIVE vanuit Pakhuis de Zwijger staat online. Onder de noemer Fake This! werden de vervagende grenzen tussen digitaal en analoog verkend.

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

De jonge ontwerper Teun Zwets is de winnaar van de Kazerne Design Award, een jaarlijkse prijs voor pas-afgestudeerde ontwerpers van de Design Academy Eindhoven. Zwets kreeg de prijs voor zijn ‘spontane interieurcollectie Teunland,

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

De afgelopen week deed DesignDigger verslag van een ietwat teleurstelllende Milan Design Week. Al tekenden zich ook zichtbare trends af. De zes dominante staan hier op een rij.

PREVIEW GLUE Duurzame fabrikanten Banne en Interface slaan handen ineen op design event  Glue Amsterdam

PREVIEW GLUE Duurzame fabrikanten Banne en Interface slaan handen ineen op design event Glue Amsterdam

Deze week is in Amsterdam de vierdaagse designroute Glue. DesignDigger is erbij. Met vandaag: een dubbelpresentatie met een nieuwe stoel van Lex Pott voor meubelmerk Banne en een duurzaam vloertapijt van Interface.

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

Ontwerpers Bertjan Pot, Wieki Somers, Amie Dicke en Mattijs van Bergen hebben een ontwerp gemaakt voor One Square Meter Berber. Met dit sociaal designproject van Mina Abouzahra wordt samengewerkt met Marokkaanse ambachtsvrouwen. “Marokko heeft een ongelooflijke ambachtelijke vaardigheden, maar veel daarvan dreigen snel te verdwijnen”

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

De ‘verloren’ afstudeerlichting 2020 van de Design Academy Eindhoven kreeg eindelijk het podium. De werken op de Graduation show in Milaan getuigen van een krachtige, kritische maar hoopvolle en oplossingsgerichte blik op de wereld. Vijf worden er uitgelicht.

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

De groepsexpositie Alcova op een verlaten legerkazerne neemt een voorschot op een doemscenario waarin aarde en klimaat zijn uitgeput. Tussen de puinhopen en distels staat rudimentaire design, onverslijtbaar en gemaakt uit noodzaak. Functioneel? Nauwelijks. Maar wel beklemmend.

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

Het ‘officieuze’ Nederlandse paviljoen Masterly profileert Dutch design waarbij experiment, een kritische en onderzoekende houding en ontregelende humor zijn verruild voor duurzaamheid, een geruststellende knipoog en een zakelijke insteek.

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

DesignDigger is de hele week op Milan Design Week en doet dagelijks verslag. De aftrap is vanzelfsprekend vanaf de meubelbeurs zelf, die kleiner was dan ooit. Maar de stoelen zijn juist oversized.

Nuchter design en melancholieke kunst op duo-expo Ineke Hans

Kunst en design – als ze samen worden tentoongesteld staan ze vaak naast elkaar. Letterlijk. Beide disciplines blijven gevangen in hun eigen wereld. Van een dialoog tussen de verschillende werken is zelden sprake – vaak ook is er een strenge hiërarchie, waarbij design meestal het onderspit delft. Op de expositie Geel als Citroen, Rood als Tomaat in Museum Het Valkhof is er niet alleen sprake van gelijkwaardigheid maar de ontwerper Ineke Hans en beeldend kunstenaar Erik Mattijssen reageren op elkaars werk. Dagen elkaar uit en verrassen elkaar, maar voortdurend wordt er een relatie opgebouwd tussen hun oeuvres.

Folklore, archetypes en melancholie

Ineke Hans (1966) is productontwerper met een veelzijdig portfolio, dat bestaat uit meubels, gebruiksvoorwerpen en interieurs. Ze laat zich daarbij inspireren door zowel nieuwe als traditionele materialen en technieken, als ook het boerenverstand, materialen, folklore en het menselijke gedrag. Haar gebruiksvriendelijke producten kenmerken zich in een uitgesproken nuchtere, soms zelfs archetypische uitstraling.

Erik Mattijssen (1957) maakt hoofdzakelijk schilderijen waaruit een zekere melancholie, soms een vleug van nostalgie spreekt. Kleuren, typografie en productreclame uit de vooroorlogse jaren zijn een belangrijke invloed. Mattijssen weet zo op persoonlijke herinneringen in beeld te brengen die refereren aan ons collectieve geheugen.

Intuïtie, vorm of kleur als leidraad

In de zalen van Museum Het Valkhof hebben de twee één samenhangende compositie gemaakt waarin werk van beiden naast, voor, door of zelfs óp elkaar wordt gezet. Verrassend is hoe goed dat werkt. Soms sluiten de werken naadloos aan, soms is alleen de kleur de leidraad en soms ook zijn ze contrasterend. Soms is de intuïtie leidend, soms de vorm of de inhoud. Maar steeds zijn kleur, vorm en betekenis vrolijk verbindende elementen. Het resultaat is dan ook  eenduidig: een verzamelingen van bijzondere voorwerpen met opmerkelijke functies, of van objecten met herinneringen aan lang vervlogen tijden.

FOTO Het Valkhof/ Flip Franssen

Gelderse grootheden in kunst en design

Functionaliteit en nuchterheid staan bij Ineke Hans hoog in het vaandel. Een product moet toegankelijk zijn, maar tegelijkertijd bijzonder. Haar werk oogt eenvoudig maar komt tot stand met een intensief proces van creatief denken en puzzelen tot het klopt. Het resultaat: een oeuvre aan producten ‘zonder opsmuk’. Het werk van Mattijssen roept herkenning op van plekken die je vaag bekend voorkomen, een slaap- of huiskamer, een keuken, een winkel met een rijkdom aan voedselwaren die niet langer op de markt lijken te zijn. Zijn minutieuze aandacht voor detail verleidt de kijker tot steeds opnieuw ontdekken; een kat die onder een sprei slaapt, een rolletje naaigaren, een puntenslijper. We kennen het beeld en toch weet de kunstenaar ons te verrassen met nieuwe associaties en betekenissen.

FOTO Het Valkhof/ Flip Franssen

Geels als Citroen, Rood als Tomaat is onderdeel van een tentoonstellingsreeks in het Museum Het Valkhof waarin telkens twee Gelderse kunstenaars en creatieven worden uitgedaagd om samen te werken. De opdracht daarbij is eenvoudig: stel een tentoonstelling samen waarin je duidelijk zichtbaar reageert op elkaars werk. T/m 13 september 2020.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *