DesignDigger LIVE 11 – Een terugblik op 2021, een preview op 2022

DesignDigger LIVE #11 blikt terug nog één keer terug op 2021. Wat waren de hoogtepunten van vorig jaar? Welke design trends tekenden zich af in een jaar dat wederom wordt gedomineerd door covid? Maar dit programma blikt niet alleen terug maar focust ook op de spreekwoordelijke stip op de horizon. Welke trends uit 2021 of daarvoor zullen we komend jaar terugzien? Waar moeten wij naar uitkijken in 2022? Hoe zien we de wereld van morgen en hoe kunnen ontwerpers bijdragen aan antwoorden op de urgente maatschappelijke, economische en ecologische uitdagingen waar de wereld mee geconfronteerd wordt? Kortom, DesignDigger LIVE #11 maakt de balans op.

Te gast in dit programma zijn:

Marjan van Aubel

Marjan van Aubel is een prijswinnende ontwerper en uitvinder. Dit jaar ontwierp zij een energie-opwekkend dak van het Nederlandse paviljoen op de World Expo in Dubai. Haar praktijk focust zich de laatste jaren op energieopwekking met innovatieve toepassingen van zonnepanelen, waarbij zij samenwerkt met wetenschappers, ingenieurs en instellingen als het Dutch Energy Centre. In 2020 organiseert zij samen met modeontwerper Pauline van Dongen de Solar Biennal, een groots event waarin alle aspecten van zonne-energie worden uitgelicht.

Mina Abouzahra

Mina Abouzahra is een ontwerper en meubelmaker gespecialiseerd in Marokkaanse ambachten. Ze studeerde aan het hout- en meubelcollege in Amsterdam en werkte aansluitend in Marokko waar ze een wereld van ambachten, kleuren en tradities ontdekte. Haar project One Square Meter Berber is opgericht met als doel een inclusieve Berbertapijt industrie en meer bewustzijn voor de benarde positie van de vrouwelijke wevers in Marokko. Nederlandse topontwepers als Bert Jan Pot en Wieki Somers hebben voor deze collectie een speciaal ontwerp gemaakt. Vorig jaar werd haar Abouzahra-Rietveld fauteuil aangekocht door het Centraal Museum in Utrecht. De functionele sobere stoel van Wim Rietveld uit 1959 wordt gecombineerd met kleurrijke stoffen in de vorm van een handgeweven Marokkaans tapijt.

Lees hier een eerder interview met Mina Abouzahra op DesignDigger: GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

Nienke Hoogvliet

Studio Nienke Hoogvliet is een ontwerpstudio voor materiaalonderzoek, experimenteel en conceptueel ontwerp. Uitgangspunt design als hulpmiddel om nieuwe duurzame manieren van productie te ontwikkelen. De studio bestaat uit naast Nienke Hoogvliet (1989) uit Tim Jongerius (1988), afgestudeerd aan de faculteit Bouwkunde van de TU Delft. Bekende projecten zijn onder meer uit leren krukjes van vissenhuiden, kimono’s geverfd met kleurpigmenten onttrokken aan afvalwaterzuivering en schalen van gerecycled wc-papier. Afgelopen jaar werd Zeefier gelanceerd, een collectie duurzaam textiel dat is gekleurd met pigmenten uit zeewier. Daarnaast toonde het duo dit jaar tijdens de Dutch Design  Week een installatie van twee tapijten; het ene kleed gemaakt in Armenië, het andere in Nederland. In een installatie kon het publiek de kleden beoordelen (waardering) en bepalen welke waarde (in geld) elk kleed heeft.

Wouter van Dijk – CLEVER°FRANKE

CLEVER°FRANKE is een digitaal ontwerpbureau van ‘datadriven experiences’. De Zwitserse private Globalance Bank vroeg het Nederlandse bureau vorig jaar om een ​​ digitaal platform te ontwerpen en ontwikkelen dat de wereldwijde impact van investeringen laat zien, een ‘Google Earth for Investors’. Dit Globalance World verbeeldt op een toegankelijke manier hoe we met investeringen een positieve invloed op geldstromen kunnen hebben. Daarmee dringt Globalance World door tot de kern van veel actuele problematiek; het laat zien hoe investeringen onze wereld ook positief kunnen beïnvloeden. Het project won een Dutch Design Award in de categorie Data & Interaction.

Cas Thorsen

Cas Thorsen (1997, hij/hem) is een Nederlandse grafisch ontwerper, illustrator en kunstenaar. Hij studeerde in 2021 cum laude af in Crossmedia Design aan de Artez Academy Enschede met To Dress Up, een korte documentaire over genderidentiteit waarin drie mensen worden verbeeld door keramische objecten die typerend zijn voor hun persoonlijkheid. De film van heeft een climax: een gruwel van een stekelig object verbeeldt op pijnlijk duidelijke wijze de intense gevoelens die genderdysforie veroorzaakt.

Aanleiding is de lancering van Dd, Dutch designers Yearbook. In dit boek wordt het afgelopen jaar samengevat: van de prijswinnende ontwerpen tot de beeldbepalende studios’ en projecten. Dd Yearbook is een initiatief van BNO wordt uitgegeven in samenwerking met nai010 uitgevers. Het kost € 29,95 of als e-book € 19,95 (192p, ISBN 978-94-6208-658-6). Met bijdragen van oa. Freek Kroesbergen, Jeroen van Erp, Jeroen Junte en Praveen Sewgobind.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.