INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Expo ‘Roaring Twenties’ toont non-binaire feestpakjes en stijlvol minimalisme van toen én nu

Aan de hand van kunst, mode en design vergelijkt The Roaring Twenties de onstuimige jaren twintig van de vorige en deze eeuw. Van revuester Josephine Baker en het badpak voor mannen switcht deze expositie moeiteloos naar Beyoncé en genderneutrale lockdown mode.

* * * * The Roaring Twenties. Museum Kranenburgh, Bergen

Zelfverzekerd heupwiegt Josephine Baker in een topje met tepelkwastjes en een hotpants. In de jaren twintig van de vorige eeuw vierde dit multitalent – ze was danseres, zangers én actrice – grote successen. Met haar opzwepende revue werd deze zwarte vrouw het eerste popidool én activiste voor burgerrechten voor vrouwen en zwarten. Deze historische zwartwit beelden worden afgewisseld met een sprankelende videoclip van Beyoncé, die al zelfverzekerd heupwiegt in een weinig verhullend gouden jurkje. De gelijkenissen tussen deze twee krachtige vrouwen zijn meer dan visueel. Ook Beyoncé is voor miljoenen mensen zowel een sekssymbool als activist.

Deze beelden schieten voorbij in een indrukwekkende video-installatie met een tiental schermen aan het begin van The Roaring Twenties. Deze expositie in Museum Kranenburgh in Bergen (t/m 3 april 2022) wil de overeenkomsten tonen tussen ‘onze’ jaren twintig en die van de vorige eeuw. Natuurlijk is een mooi rond getal – precies honderd jaar geleden! – een voor de hand liggende aanleiding voor historisch vergelijk. Maar hier is meer aan de hand, zo maakt de beeldcollage duidelijk.

De zaal met Design van curator Wieki Somers

Black Lives Matter

Zo werden beide decennia geteisterd door een pandemie; toen Spaanse Griep, nu covid-19. Nog een overeenkomst is een wankele financiële bubbel: de ontluikende aandelenmarkt en moderne speculatie met bitcoins. Grote technologische doorbaken als kunstmatige intelligentie en metaverse versus luchtvaart en de ‘kantoortuin’. De T-Ford en de Tesla. Tiktok versus de eerste Hollywood films. En dus de sociale turbulentie – van vrouwenemancipatie (Josephine Baker) tot Black Lives Matter en #metoo (Beyoncé).

De zaal met Mode

Na deze overrompelende historische introductie legt The Roaring Twenties de kunst, mode en design van deze jaren twintig naast elkaar, overzichtelijk verdeeld over drie zalen en elk met een andere curator. Waarbij vooral mode zich met vlag en wimpel onderscheid. Fascinerend om de frivole feestjurkjes en de Great Gatsby-achtige mannenpakken te zien waaraan de roaring twenties de naam danken. Waarbij de fletse zwartwit foto’s op de muur erachter als een visuele echo weerkaatsen. Het stoere vrouwenpak en de wufte pantalon trois-quarts voor mannen demonstreren hoe ook toen de opvattingen over gender verschoven. Belangrijk detail: de eerste sportkleding is daarbij een krachtige stimulans, zoals de sportbroek voor vrouwen en het hemd-achtige zwempak voor mannen.

Great Gatsby-achtige mannenpak

lhbtqi-symboliek

Hier tegenover heeft modecurator Liesbeth in ’t Hout het eigentijdse modecollectief Maison The Faux gezet met een installatie van feestelijk-roze thuispakjes en burlesque netkousen voor tijdens de lockdown. Dit feestelijke nihilisme refereert onbekommerd aan zowel lhbtqi-symbolen als geile seks. Het gender-spel wordt nog steeds gespeeld, alleen de regels zijn veranderd. Duran Lantink heeft minuscule paspoppen zeer zorgvuldig aangekleed en in een hoge glazen vitrine geplaatst– alsof je de creaties op een smartphonescherm bekijkt. Pal ernaast staat juist een metershoge opblaaspop van Ninamounah, een ode aan het non-binaire rolmodel Richie Shazam Khan. De emanciperende kracht van mode is door het Amsterdamse modelabel letterlijk uitvergroot.

Ninamounah

Minder visueel spektakel maar meer context biedt de zaal met design, gecureerd door ontwerper Wieki Somers. De vernieuwingsdrang uit de vorige eeuw is zichtbaar gemaakt met stoel die door Gerrit Rietveld uit één aluminiumplaat is gevouwen of de abstracte – je zou ook kunnen zeggen: kubistische – patronen van de Bauhaus-stoffen, waarvan de kleuren op bijna-wetenschappelijke manier waren gecomponeerd. En niet te vergeten de chaisse longue LC4 van Le Corbusier en Charlotte Perriand, een zitmachine met bewegende onderdelen.

Minimalisme met neonlicht

Deze design klassiekers zijn gecombineerd met eigentijds design. Soms associatief, zoals de werktafel Inside Outside van het duo Minale Maeda waarvan de 3D-print en maakinstructies gratis zijn te downloaden die naast een houtejn stoel met doe-hetzelf-uistraling van (alweer) Gerrit Rietveld staat. Soms op basis van het maakproces: het industriële persglas van Piet Zwart naast 3D-geprinte glazen van bioplastic van ontwerpduo Klarenbeek & Dros. Maar alleen esthetisch kan ook. Het Tube Light waarbij Eileen Gray door gebruik te maken van de nieuwe neon-techniek de lamp reduceerde tot een smalle staande streep. Ernaast staat de minimalistische Metal Sherwal Bench van Hozan Zangana, ook niet meer dan een gekrulde staalplaat.  

Op de voorgrond: de chaisse longue LC4 van Le Corbusier en Charlotte Perriand

Minder goed uit de verf ten slotte komt het historische vergelijk met beeldende kunst. Veel meer dan thematische en inhoudelijk overeenkomsten in de schilderijen biedt het niet. Een schilderij van Charley Toorop van etende vrienden en een plak-en-knip-doek van Erik van Lieshout met eenzelfde tafereel biedt niet echt nieuwe perspectieven op kunst van toen en nu. Zeker, hier wringt dat de eigen collectie met Bergense schilders van John Rädecker en Kees Maks het vertrekpunt moest zijn. Dat is nu eenmaal geen (schilder)kunst die uitblinkt is radicaal activisme, zoals zoveel hedendaagse kunst. Maar er kon toch ook digitale nft-kunst of ruimtelijke installaties tegenover gezet worden?

Een volledig historisch beeld geeft The Roaring Twenties dan ook niet. Ook zijn de historische parallellen soms wat vergezocht. Dat de hippe werkpakken van Bonne Suits zijn geïnspireerd op de industriële overalls uit de oorlogsindustrie van een eeuw geleden gelooft toch (bijna) niemand. Het zijn juist de kleine overeenkomsten, de originele gedachtesprongen van de curatoren en de veelzeggende details die een fascinerende inkijk geven in hoe kunstenaars en ontwerpers toen én nu reageren op en snel veranderende tijd.

Eén reactie op: Expo ‘Roaring Twenties’ toont non-binaire feestpakjes en stijlvol minimalisme van toen én nu

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *