LONGREAD Satyendra Pahkalé: “De toekomst is maakbaar. Maar niet zonder design.”

LONGREAD Satyendra Pahkalé: “De toekomst is maakbaar. Maar niet zonder design.”

De huidige pandemie biedt mogelijkheden om onze wereld socialer en rechtvaardiger in te richten. Dat het kan, heeft de toekomst al bewezen. Maar dan alleen als deze toekomst met zorg en toewijding wordt ontworpen. “Design gáát over de toekomst”.

Preview van expo ‘Radical Austria’ in Designmuseum Den Bosch met virtuele rondleiding door curator Bart Lootsma

Preview van expo ‘Radical Austria’ in Designmuseum Den Bosch met virtuele rondleiding door curator Bart Lootsma

Curator Bart Lootsma geeft met designjournalist Jeroen Junte op maandag 12 april om 15.30u een virtuele rondleiding over de expositie ‘Radical Austria – Everything is Architecture’ in Designmuseum Den Bosch.

Hoe ‘media architectuur’ onze steden verandert – “En ons leven zal verbeteren!”

Hoe ‘media architectuur’ onze steden verandert – “En ons leven zal verbeteren!”

Media architectuur is een combinatie van architectuur, stedenbouw, digitale media, design en kunst. Het speelt een rol in bijna alle aspecten van het stadsleven: van klimaatadaptatie tot sociale cohesie. “Media architectuur vormt onze steden en daarmee ons leven.”

INTERVIEW Aric Chen -“Blockbusters zijn geen prioriteit voor Het Nieuwe Instituut. Actuele relevantie wel!”

INTERVIEW Aric Chen -“Blockbusters zijn geen prioriteit voor Het Nieuwe Instituut. Actuele relevantie wel!”

De Amerikaanse curator en onderzoeker Aric Chen is benoemd als nieuwe artistiek directeur van Het Nieuwe Instituut in Rotterdam. In een exclusief interview met DesignDigger introduceert hij zijn plannen. “Blockbuster tentoonstellingen zijn niet mijn primaire doel.”

Hoe kleur ons welzijn beïnvloedt – Panone-expert legt het uit op kleur-webinair van Forbo

Hoe kleur ons welzijn beïnvloedt – Panone-expert legt het uit op kleur-webinair van Forbo

Forbo Flooring organiseert op dinsdag 6 april aanstaande haar tweede internationale webinar, dat deze keer over kleur gaat.

Het Nieuwe Instituut verwerft unieke maquette van De Stijl-icoon Theo van Doesburg

Het Nieuwe Instituut verwerft unieke maquette van De Stijl-icoon Theo van Doesburg

De interieurmaquette van architect en kunstenaar Theo van Doesburg geldt als een meesterwerk van de abstracte kunst. Het voor 550 duizend verworven voor de Rijkscollectie. Het radicale ontwerp voor Café-restaurant Aubette markeert het moment waarop architectuur en schilderkunst binnen De Stijl versmolten tot één discipline.

LONGREAD: Waarom Instagram funest is voor design! En wat is daar aan te doen?

LONGREAD: Waarom Instagram funest is voor design! En wat is daar aan te doen?

Door corona zijn musea gesloten en beurzen afgelast. Instagram is daardoor belangrijker dan ooit. Met als gevolg dat design uitsluitend nog wordt beoordeeld op like-ability. Kan dit vervlakkende tij nog worden gekeerd?

Smarter Phone van Robert Bronwasser niet alleen slimmer maar vooral mooier

Smarter Phone van Robert Bronwasser niet alleen slimmer maar vooral mooier

De mobiele telefoon is een prototype uit het boek Enjoy Everyday Design dat de Amsterdamse ontwerper Robert Bronwasser onlangs lanceerde. Centraal in zijn ontwerpen staat het SMILE-principe: Smart, Modest, Iconic, Logica and Enjoyable.

INTERVIEW  Dirk van der Kooij: “Ik word gewoon geil van dikke klodders plastic”

INTERVIEW Dirk van der Kooij: “Ik word gewoon geil van dikke klodders plastic”

De ‘Stop Stool’ is de nieuwste creatie van ontwerper Dirk van der Kooij. Net als zijn overige producten is ook dit eigenzinnige ontwerp met een zelfontwikkelde productietechniek vervaardigd van afvalplastic. “Je ziet in een oogopslag hoe mijn meubels zijn gemaakt.”

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

Met een zelfgebouwd design-lab reed de Floris Schoonderbeek door Nederland. Op locatie werkte hij samen met experts uit verschillende disciplines. Recalculating Route noemt Schoonderbeek dit onconventionele ontwerpproces. “Door te werken in situaties die je niet kent, wordt je gedwongen om je open te stellen voor de ideeën van een ander.”

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Het driedaagse modefestival bestaat uit modeshows, performances, exposities, cross-overs met theater en dans, fashion talks en expertmeetings. Dit jaar zijn alle events uitsluitend online te bezoeken.

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

‘A Pop of Colour’ heet de nieuwe Fatboy-collectie van ontwerper Carole Baijings. In een exclusief interview met DesignDigger vertelt zij over de toepassing van kleur en geometrie.

Circulair Warenhuis lanceert collectie van gepimpte kringloopmeubels

Het Circulair Warenhuis is een nieuwe conceptstore met gerecyclede producten in Leiden. De collectie is gebaseerd op restmaterialen en ingezamelde producten. Hiermee hebben ontwerpers Jurgen Bey, Nienke Hoogvliet, Max Lipsey en Fraser McPhee nieuwe gebruiksvoorwerpen hebben vervaardigd.

De showroom zelf is gevestigd in oude kweekkassen op het Leidse DZB terrein, waar jaarlijks drie miljoen kilo aan afgedankte spullen binnenkomen. Naast deze showroom ligt ook de werkplaats waar de collecties van de vier topontwerpers op ambachtelijke manier worden vervaardigd. Vanwege de maatregelen rondom Covid-19 is het Circulair Warenhuis te bezoeken op afspraak.

Ook winkelinterieur is gerecycled

De kas, waar het licht mooi doorheen valt, is een overzichtelijk ruimte met een informele opstelling. Je hoeft je niet bezwaard te voelen om je jas aan te houden. De glazen constructie geeft het interieur een sfeervolle uitstraling en geeft zowel een binnen- als buitengevoel. De gehele inrichting is opgebouwd uit materiaaloverschotten die uit de werkplaats ernaast komen. Op die manier is ook het bankje ontworpen wat nu wordt gebruikt in museum De Lakenhal voor de expositie van Claudy Jongstra. De informele showroom is ook een waar je geïnformeerd en geïnspireerd wordt.

Elk van de vier deelnemende ontwerpers heeft een anders restmateriaal of productieproces als uitgangspunt genomen. Max Lipsey creëert zijn eigen ‘terrazzo-hamer’, waarmee hij onverkocht keramisch tafelgoed klein maakt en gebruikt als basismateriaal voor terrazzo-tegels en terrazzo-plateaus. Lipsey geeft het servies door een simpele ingreep een nieuwe look. Door zandstralen behandelt hij het oppervlak van het servies en door spelenderwijs het originele patroon weg te stralen, of juist te laten zitten op enkele plekken, ontstaat er een nieuw ontwerp.

Spaanplaat en synthetische vezels

Jaarlijkse gooien Nederlanders gemiddeld veertig kilo aan textiel weg. Een gedeelte wordt hergebruikt en of verkocht maar grotendeels wordt alles vernietigd. Nienke Hoogvliet stuitte op de ongekende hoeveelheid aan synthetische kleding. Bij het wassen van die kleding komen er microvezels vrij en dat is rampzalig voor het milieu, maar ook voor onze eigen gezondheid. “Plastic heeft altijd een negatief bijeffect”, zegt Hoogvliet. Voor haar project onderschept ze badlakens van de brandovens en hergebruikt het afvaltextiel als fleurig oppervlak van een zitobject. Met dit werk wil ze mensen ervan bewust maken dat naast plastic flesjes en verpakkingen, kleding ook een boosdoener voor het milieu is.

Fraser McPhee hergebruikt spaanplaat, veelvoorkomend materiaal in Ikea meubels en juist die belanden vaak bij kringloopbedrijven. “Ik vind het interessant om naar een product te kijken met in het achterhoofd dat het een ander product gaat worden” legt McPhee uit. Spaanplaat kun je niet op dezelfde manier behandelen als hout: het is poreus en eigenlijk niet eens mooi. Voor Fraser zijn snijden en stapelen manieren om met dit gefabriceerde materiaal te werken. In zijn werk, bestaande uit een kast, kruk en bankje, oogt het synthetische materiaal als natuursteen.

Oude glazen, nieuwe gravures

De klemtoom bij Studio Makkink & Bey ligt altijd op het proces en zo start Jurgen Bey ook dit project. Hij constateerde een bepaalde werkwijze en richtlijnen in het atelier van het kringloopbedrijf. Bey bedacht hiervoor een alternatieve handleiding waar werknemers te maken krijgen met nieuwe technieken, zoals het zandstralen en graveren van drinkglazen, maar ook waar elk persoon een onafhankelijk rol krijgt. De selectie aan glazen moet zo divers mogelijk zijn, met het gegeven dat ze samen zeventig liter water moeten kunnen dragen —evenveel als het menselijke lichaam met zich meesleept. Elk glas krijgt daarna een illustratie van het hart en is daarmee onderdeel van het grotere plaatsje. “We willen graag zien wat voor soort instituten en gemeenschappen er in Leiden zijn. Het zou mooi zijn als bijvoorbeeld een school of een ziekenhuis gebruik zou maken van een collectie glazen die op de werkplek van het Circulair Warenhuis is geselecteerd en bewerkt”, aldus Bey.

Het Circulair Warenhuis is een initiatief van cultureel producent buro bordo, grafisch ontwerpbureau Raw Color en Popma ter Steege Architecten, dat even verderop aan een nieuw project werkt. Het collectief ontwikkelt niet alleen een label waar producten worden herontdekt, maar geven ook een draai aan het imago van hergebruik. In de kas — die zich nu leent als conceptstore, is ook het werk New Old Chairs van Simone Post te bewonderen naast de kleurrijke karpetten van Studio RENS.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *