INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

De jury van de BNO Piet Zwart Prijs prijst Hella Jongerius (1963) grote bewondering voor de manier waarop zij onderzoekt, experimenteert, grenzen verlegt en voortdurend blijft pionieren. Eigengereid volgt zij zowel culturele als commerciële paden, of baant die waar nodig. Ook haar eigen praktijk heeft ze een aantal keren opnieuw uitgevonden: begonnen als individueel opererende ontwerper zette ze vervolgens een ontwerpbureau op, om daarna te kiezen voor een internationaal verspreid netwerk van ontwerpers die werken onder haar leiding. Haar invloed op volgende generaties ontwerpers is groot: ten aanzien van wat ze maken, hoe ze onderzoeken en hoe ze hun praktijk inrichten.

Kleurstudie met glazuur voor Koninklijke Tichelaar Makum

Eerder dit jaar werd Hella Jongrius ook al benoemd tot erelid van de BNO. Lees het nieuwsbericht: ‘Vrouwelijke rolmodellen’ Hella Jongerius en Claudy Jongstra onderscheiden door BNO

Haar loopbaan startte als een komeet in 1993 met vazen en wasbakken van buigzaam rubber voor het vernieuwende ontwerpplatform Droog Design. Vervolgens pionierde ze met ambachtelijke producten, zoals porselein en aardewerk voor Koninklijke Tichelaar Makkum, het oudste familiebedrijf van Nederland. Waarna de industrie de weg vond naar het Jongeriuslab, zoals haar studio heet. Haar Polderbank voor meubelmerk Vitra is een internationale bestseller; haar uitverkochte collecties voor IKAE zijn gewilde collector items.

Vaas voor Ikea

De afgelopen tien jaar storrte zij zich helemaal op kleur. Dit voorlopige conclusie van dit intensieve onderzoek is weinig opbeurend: De wereld leidt aan kleur-anorexia. Er wordt steeds meer gebruikt gemaakt van synthetische kleurpigmenten van de verfindustrie met een constante kwaliteit. Volgens de industrie moet een kleur altijd hetzelfde zijn, of deze nou op textiel of op glimmend metaal is aangebracht. Ook worden enorme bedragen gepompt in onderzoek naar krasbestendigheid of lichtvastheid maar niet in de ontwikkeling van gelaagde kleurrecepten. Een rode auto moet bijvoorbeeld ’s ochtends exact dezelfde tint hebben als in het zachte avondlicht. Wat onzin is natuurlijk. Levende en ademende kleuren zijn juist een noodzakelijke antidode voor het kille witte licht van de digitale schermen waarnaar we de hele dag kijken. Daarom is haar missie een herwaardering van “instabiele kleuren”, die reageren op het licht of het materiaal waarop ze zijn aangebracht. Door een vleugje rood door de standaard verfrecepten voor groen te mengen bijvoorbeeld.

Installatie in Galerie Kre in Parijs

Inmiddels heeft ze haar focus verlegt naar weeftechnieken. In Europa is de weefindustrie de afgelopen twintig jaar in verval geraakt door de opkomst van fast fashion. Productie is ge-outsourced naar lagelonenlanden  als India en Vietnam. Bovendien worden stoffen steeds vaker voorzien van prints, waardoor bijzondere weeftechnieken overbodig worden. Uit kostenbesparing neemt de variatie in gebruikte stoffen af. Daarom zien zoveel banken en gordijnen er hetzelfde uit. Maar het is essentieel voor de intuïtieve manier waarop we onze leefomgeving ervaren. Hoe valt een gordijn? Hoe stevig voelt een trui? Hoe zacht is een bankleuning? Het staat of valt met het weefsel. Juist in een wereld die steeds digitaler en daarmee 2-dimensionaler wordt, neemt de behoefte aan een tastbare en zachte omgeving alleen maar toe, meent Jongerius.

sample van 3D weeftechniek

Hella Jongerius werkt(e) voor internationale merken zoals Ikea, KLM, Danskina, Maharam en Artek. Na haar studie aan de Design Academy Eindhoven (destijds AIVE) viel ze op met haar ontwerpen in ongebruikelijke materialen, zoals de Soft Urn en een zachte flexibele wasbak. In 1993 richtte ze haar eigen studio Jongeriuslab op. In 2009 verplaatste ze haar ontwerpstudio naar Berlijn, waar ze nog steeds woont en werkt.

Over de BNO Piet Zwart Prijs

De BNO Piet Zwart Prijs is een eervolle onderscheiding voor een ontwerper die van grote betekenis is voor het vakgebied en een voorbeeld is voor nieuwe generaties ontwerpers. Alle erkende ontwerpdisciplines die belangrijk zijn voor het aanzien en de ontwikkeling van het ontwerpvak komen in aanmerking. De BNO Piet Zwart Prijs wordt eens in de twee jaar toegekend. Hoewel de bekendmaking nu is, tijdens de Dutch Design Week waar ook de expositie met alle andere Dutch Design Awards is te zien, zal de prijs feitelijk pas in het voorjaar van 2022 worden uitgereikt, tijdens een speciaal aan Hella Jongerius gewijd inhoudelijk event.

Expo Breathing Colours in Museum Boijmans van Beuningen

De jury voor de BNO Piet Zwart Prijs 2021 bestaat uit Timo de Rijk (juryvoorzitter), Pieke Bergmans, Gert Franke, Joost Grootens, Ed van Hinte en Shahar Livne. Madeleine van Lennep (directeur BNO) is secretaris. Sinds de oprichting van de prijs in 1983 is deze uitgereikt aan onder meer Friso Kramer, Jan van Toorn, Wim Crouwel, Eva Besnyö, Nel Verschuuren, Jan Bons, Bruno Ninaber van Eyben, Gert Dumbar, Willem Diepraam, Marijke van der Wijst, Gerard Unger, Ulf Moritz, Paul Mijksenaar, ontwerpstudio LUST en Frans Bevers.

Eén reactie op: Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *