Deel 2 van de nieuwe podcast-serie  Designers write: ‘What design can NOT do’

Deel 2 van de nieuwe podcast-serie Designers write: ‘What design can NOT do’

‘Designers write’ is een nieuwe serie van drie podcasts over de rol van ontwerpers in de klimaatcrisis en alle andere wereldwijde rampen waarmee we worden geconfronteerd. Vandaag deel 2 – Wie wijn ‘wij’?

Dutch Invertuals lanceert online-expo ‘Objects for a New Kind of Society’

Dutch Invertuals lanceert online-expo ‘Objects for a New Kind of Society’

Het Eindhovense platform Dutch Invertuals presenteert werk van elf ontwerpers in en speciaal gecreëerde website. De digitale expositie sluit aan de bij de fysieke manifestatie op de laatste DDW in oktober 2021.

Simone Post ontwerpt kleurrijke muurschildering voor hoofdkantoor Vlisco

Simone Post ontwerpt kleurrijke muurschildering voor hoofdkantoor Vlisco

De Rotterdamse ontwerper Simone Post heeft met de grootste muurschildering van Nederland een spectaculaire make-over van het hoofdkantoor van Vlisco gerealiseerd. De wilde, kleurrijke schildering is geïnspireerd op haar wandkleden ‘Wildflowers’.

Nieuwe podcast ‘Designers write’ verkent rol van ontwerper in maatschappelijke crises van nu

Nieuwe podcast ‘Designers write’ verkent rol van ontwerper in maatschappelijke crises van nu

‘Designers write’ is een nieuwe podcast over de rol van ontwerpers in de klimaatcrisis en alle andere wereldwijde rampen waarmee we worden geconfronteerd. De komende weken presenteert DesignDigger alle drie edities.

INTERVIEW Gijs & Aldo Bakker: “Vormgeving is niet zomaar een leuke bezigheid.”

INTERVIEW Gijs & Aldo Bakker: “Vormgeving is niet zomaar een leuke bezigheid.”

In een openhartig interview geven ontwerpers Gijs Bakker en zijn zoon Aldo Bakker hun visie op het vak – en op elkaar. “Jouw werk kan genadeloos zijn.”

Nu online: de Talent Special van Design Digger LIVE. “Design moet een genereuze discipline zijn.”

Nu online: de Talent Special van Design Digger LIVE. “Design moet een genereuze discipline zijn.”

Hoe gaan jonge ontwerpers om met maatschappelijke vraagstukken als technologie, klimaat, mobiliteit en gezondheid? En vooral: welke rol kan design spelen in inclusiviteit of meerstemmigheid? Deze en andere vragen passeerden de revue op 10de editie van de talkshow Design Digger LIVE. Terugkijken kan nu online.

INTERVIEW Hans Lensvelt: “Duurzaamheid begint met een doordacht ontwerp.”

INTERVIEW Hans Lensvelt: “Duurzaamheid begint met een doordacht ontwerp.”

Al meer dan dertig jaar is duurzaamheid het uitgangspunt van meubelproducent Lensvelt. Maar aan certificaten doet het bedrijf niet. Daarom wordt directeur Hans Lensvelt langs de circulaire meetlat gelegd. ““De beste manier om duurzaam te produceren, is het ontwerpen van tijdloos design.”

Surrealistische bloemstillevens van Bob Negryn in Mondriaanhuis

Surrealistische bloemstillevens van Bob Negryn in Mondriaanhuis

Fotograaf Bob Negryn exposeert in het Mondriaanhuis met surrealistische stillevens van bloemen in plastic flacons. Daarbij combineert hij de blik van een beeldend kunstenaar met de technisch finesses van studiofotograaf.

DESIGN DIGGER LIVE #10 – Talentspecial: Design in tijden van crisis

DESIGN DIGGER LIVE #10 – Talentspecial: Design in tijden van crisis

Op maandag 15 november verkent de 10de editie van DESIGN DIGGER LIVE hoe een (post)crisis-generatie ontwerpers reageert op een snel veranderende wereld. De talkshow is GRATIS toegankelijk in Pakhuis de Zwijger.

LocHal in Tilburg wint als “huiskamer van de stad” de Herengracht Industrieprijs 2021

LocHal in Tilburg wint als “huiskamer van de stad” de Herengracht Industrieprijs 2021

De winnaar van de enige interieurprijs van Nederland is de LocHal in Tilburg, een samenwerking van onder meer Civic Architects en Inside Outside. De eigentijdse bibliotheek met flexwerkplekken, een makerslab, diverse zalen en een koffiebar is een “huiskamer van én voor de stad”., aldus de jury.

ICONISCH LOGO #5 Shell: de ‘kroon’ op het werk van Raymond Loewy

ICONISCH LOGO #5 Shell: de ‘kroon’ op het werk van Raymond Loewy

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van de rood-gele schelp van Shell?

INTERVIEW Timo de Rijk over expositie Goth: “We hebben allemaal een hang naar de donkerheid van het bestaan?”

INTERVIEW Timo de Rijk over expositie Goth: “We hebben allemaal een hang naar de donkerheid van het bestaan?”

Met de expositie ‘Goth. Desiging Darkness’ is het doorgaans goedgeluimde Design Museum Den Bosch doordesemd van onheilszwangere esthetiek. Directeur en curator van de expositie Timo de Rijk licht toe: “Goth viert het naargeestige en kapotte. Dat staat haaks op het moderne design.”

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

De jury van de BNO Piet Zwart Prijs prijst Hella Jongerius (1963) grote bewondering voor de manier waarop zij onderzoekt, experimenteert, grenzen verlegt en voortdurend blijft pionieren. Eigengereid volgt zij zowel culturele als commerciële paden, of baant die waar nodig. Ook haar eigen praktijk heeft ze een aantal keren opnieuw uitgevonden: begonnen als individueel opererende ontwerper zette ze vervolgens een ontwerpbureau op, om daarna te kiezen voor een internationaal verspreid netwerk van ontwerpers die werken onder haar leiding. Haar invloed op volgende generaties ontwerpers is groot: ten aanzien van wat ze maken, hoe ze onderzoeken en hoe ze hun praktijk inrichten.

Kleurstudie met glazuur voor Koninklijke Tichelaar Makum

Eerder dit jaar werd Hella Jongrius ook al benoemd tot erelid van de BNO. Lees het nieuwsbericht: ‘Vrouwelijke rolmodellen’ Hella Jongerius en Claudy Jongstra onderscheiden door BNO

Haar loopbaan startte als een komeet in 1993 met vazen en wasbakken van buigzaam rubber voor het vernieuwende ontwerpplatform Droog Design. Vervolgens pionierde ze met ambachtelijke producten, zoals porselein en aardewerk voor Koninklijke Tichelaar Makkum, het oudste familiebedrijf van Nederland. Waarna de industrie de weg vond naar het Jongeriuslab, zoals haar studio heet. Haar Polderbank voor meubelmerk Vitra is een internationale bestseller; haar uitverkochte collecties voor IKAE zijn gewilde collector items.

Vaas voor Ikea

De afgelopen tien jaar storrte zij zich helemaal op kleur. Dit voorlopige conclusie van dit intensieve onderzoek is weinig opbeurend: De wereld leidt aan kleur-anorexia. Er wordt steeds meer gebruikt gemaakt van synthetische kleurpigmenten van de verfindustrie met een constante kwaliteit. Volgens de industrie moet een kleur altijd hetzelfde zijn, of deze nou op textiel of op glimmend metaal is aangebracht. Ook worden enorme bedragen gepompt in onderzoek naar krasbestendigheid of lichtvastheid maar niet in de ontwikkeling van gelaagde kleurrecepten. Een rode auto moet bijvoorbeeld ’s ochtends exact dezelfde tint hebben als in het zachte avondlicht. Wat onzin is natuurlijk. Levende en ademende kleuren zijn juist een noodzakelijke antidode voor het kille witte licht van de digitale schermen waarnaar we de hele dag kijken. Daarom is haar missie een herwaardering van “instabiele kleuren”, die reageren op het licht of het materiaal waarop ze zijn aangebracht. Door een vleugje rood door de standaard verfrecepten voor groen te mengen bijvoorbeeld.

Installatie in Galerie Kre in Parijs

Inmiddels heeft ze haar focus verlegt naar weeftechnieken. In Europa is de weefindustrie de afgelopen twintig jaar in verval geraakt door de opkomst van fast fashion. Productie is ge-outsourced naar lagelonenlanden  als India en Vietnam. Bovendien worden stoffen steeds vaker voorzien van prints, waardoor bijzondere weeftechnieken overbodig worden. Uit kostenbesparing neemt de variatie in gebruikte stoffen af. Daarom zien zoveel banken en gordijnen er hetzelfde uit. Maar het is essentieel voor de intuïtieve manier waarop we onze leefomgeving ervaren. Hoe valt een gordijn? Hoe stevig voelt een trui? Hoe zacht is een bankleuning? Het staat of valt met het weefsel. Juist in een wereld die steeds digitaler en daarmee 2-dimensionaler wordt, neemt de behoefte aan een tastbare en zachte omgeving alleen maar toe, meent Jongerius.

sample van 3D weeftechniek

Hella Jongerius werkt(e) voor internationale merken zoals Ikea, KLM, Danskina, Maharam en Artek. Na haar studie aan de Design Academy Eindhoven (destijds AIVE) viel ze op met haar ontwerpen in ongebruikelijke materialen, zoals de Soft Urn en een zachte flexibele wasbak. In 1993 richtte ze haar eigen studio Jongeriuslab op. In 2009 verplaatste ze haar ontwerpstudio naar Berlijn, waar ze nog steeds woont en werkt.

Over de BNO Piet Zwart Prijs

De BNO Piet Zwart Prijs is een eervolle onderscheiding voor een ontwerper die van grote betekenis is voor het vakgebied en een voorbeeld is voor nieuwe generaties ontwerpers. Alle erkende ontwerpdisciplines die belangrijk zijn voor het aanzien en de ontwikkeling van het ontwerpvak komen in aanmerking. De BNO Piet Zwart Prijs wordt eens in de twee jaar toegekend. Hoewel de bekendmaking nu is, tijdens de Dutch Design Week waar ook de expositie met alle andere Dutch Design Awards is te zien, zal de prijs feitelijk pas in het voorjaar van 2022 worden uitgereikt, tijdens een speciaal aan Hella Jongerius gewijd inhoudelijk event.

Expo Breathing Colours in Museum Boijmans van Beuningen

De jury voor de BNO Piet Zwart Prijs 2021 bestaat uit Timo de Rijk (juryvoorzitter), Pieke Bergmans, Gert Franke, Joost Grootens, Ed van Hinte en Shahar Livne. Madeleine van Lennep (directeur BNO) is secretaris. Sinds de oprichting van de prijs in 1983 is deze uitgereikt aan onder meer Friso Kramer, Jan van Toorn, Wim Crouwel, Eva Besnyö, Nel Verschuuren, Jan Bons, Bruno Ninaber van Eyben, Gert Dumbar, Willem Diepraam, Marijke van der Wijst, Gerard Unger, Ulf Moritz, Paul Mijksenaar, ontwerpstudio LUST en Frans Bevers.

Eén reactie op: Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *