INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink
Digitaal
Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.
Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties
Digitaal
Event
Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”
Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.
Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA
Digitaal
Event
DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.
Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren
Digitaal
De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?
Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond
Kleur
Research
In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië, Benin, India en Zuid-Afrika.
Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art
Event
De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.
DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt
Event
Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.
NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?
Event
Live
Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?
Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg
Event
De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.
DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne
Event
Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.
Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger
Event
De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.
We hebben er anderhalf jaar op moeten wachten. Maar op 13 september (20-21.30u) is er eindelijk weer een echte Desgin Digger LIVE vanuit Pakhuis de Zwijger in de Amsterdam. Er is plaats voor 150 gasten in de Grote Zaal dus reserveer snel een plekje via Design Digger Live #9 : Fake this! – Pakhuis de Zwijger. Daarnaast is er een livestream vanaf de website van Pakhuis de Zwijger. Ook is Fake This! later terug te kijken op het LIVE archief van DesignDigger. Maar analoog en digitaal versmelten ook inhoudelijk met het thema Fake This!
Smartphone-installatie in Shanghai door Random Studio
Nepnieuws. Augmented realities. Deep fake. Avatars. Analoog en digitaal lopen tegenwoordig dwars door elkaar heen. Natuurlijk biedt deze virtuele revolutie tal van nieuwe mogelijkheden. Een stoel of jurk die alleen op een beeldscherm bestaat, kan immers elke gewenste vorm en kleur aannemen. Maar met de integratie van off- en online vervagen ook onze opvattingen over wat ‘echt’ is – met alle risico’s van verwarring en zelfs vervreemding tot gevolg. Hoe gaan ontwerpers om met deze dilemma’s? Wat betekent dit voor onze fysieke leefwereld? Maar ook: hoe nieuw is deze versmelting van fantasie en werkelijkheid eigenlijk?
Met in dit programma onder anderen:
Saskia van Stein
In Het Nieuwe Insitituut in Rotterdam opent op 5 september de expositie De Architectuur van een Wondere Wereld over het wereldwijde imperium van Walt Disney. Curator van deze expositie is Saskia van Stein, tevens hoofd van het Critical Inquiry Lab van de Design Academy Eindhoven en sinds kort ook directeur van de Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam. De droomfabriek Disney werd groot door constant slim gebruik te maken van de laatste technologieën – eerst met digital effects en inmiddels ook met vr en gaming. De fantasiewereld van het filmdoek werd vervolgens ook geëxporteerd naar de fysieke wereld in de vorm van pretparken en merchandise. Maar deze vindingrijkheid waarmee sprookjes en werkelijkheid naadloos in elkaar konden overlopen, gaat gepaard aan een nogal dwingend en eenzijdig wereldbeeld. Namelijk wit, patriarchaal, hetero en cis-gender. Welke lessen zijn uit de historie van Walt Disney te trekken voor de huidige wereld waarin echt en nep, analoog en digitaal voortdurend door elkaar lopen?
Marga Weimans – Green Landscape Dress (uit collectie Wonderland, spring/summer 2009) FOTO Marten de Leeuw
Amber Jae Sloten
Amber Jae Slooten is digital fashion designer. Zij studeerde in 2016 af aan het Amsterdam Fashion Institute en won in 2019 een Dutch Design Award in de categorie Young Talent. Zij is medeoprichter en creatief directeur van The Fabricant, een digitaal modehuis dat visual effects uit de filmindustrie gebruikt om een nieuw toekomstbeeld van identiteit vorm te geven. The Fabrican ontwerpt en maakt digitale kleding die uitsluitend bestaat op beeldschermen of is te bekijken met vr-brillen of augmented reality applicaties. The Fabricant werkt samen met modemerken, 3D-modellen, animators, editors en sound designers. Amber Jae Slooten bevraagt met digitale collecties zowel de duurzaamheid van de traditionele mode-industrie en de manier waarop we in de toekomst kleding zullen passen, aanschaffen en dragen. Door mode met de technologie van animatie te integreren, ontstaat een nieuwe virtuele modewereld. En raakt daarmee relevante thema’s rondom onze digitale identiteit. Maar haar werk biedt vooral een kijk in de toekomst van technologie en een nieuwe esthetiek die deze voortbrengt.
The Fabricant
Tiemen Rapati
Tiemen Rapati is senior artdirector bij Random Studio, een Amsterdamse designstudio van zintuigelijke ervaringen waarbij digitale en virtuele werelden zich vermengen met de fysieke omgeving van een interieur of immersive installation. Bij Random Studio werken zowel ontwerpers en kunstenaars als ingenieurs en programmeurs. Bij Random Studio heeft Rapati heeft gewerkt aan opdrachten voor merken als Apple, Chanel, Hermés maar ook voor culturele instellingen als Het Nieuwe Instituut en kinderfilmfestival Cinekid. Tiemen is afgestudeerd (cum laude) in Information & Interaction Design aan de HKU.
Still uit de virtuele modeshow van Random Studio voor de Modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
Random Studio is dit jaar genomineerd voor een Dutch Design Awards voor een virtuele modeshow die het heeft ontworpen voor de Modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen. De 140 bachelor studenten toonden hun werk op een virtuele catwalk die door techniek, illustratie, foto’s en video’s tot leven kwam en transformeerde bij elke collectie. De negen masterstudenten kregen de ruimte om een gepersonaliseerde digitale wereld te creëren. Random Studio onderzoekt hiermee de modeshow van de toekomst en heeft de mechanismen van de traditionele modeshow gedeconstrueerd en opnieuw opgebouwd in een virtuele ruimte.
Theo Ploeg
Elke maand laat Theo Ploeg in zijn column Tech Talkop het designplatform DesignDigger.nl zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Dit keer presenteert hij zijn column op het podium van Pakhuis de Zwijger. Theo Ploeg is als design socioloog verbonden aan het International Music Academy Lab (IMA-Lab) en Fontys Hogeschool voor Journalistiek (FHJ), met zijn eigen Studio Hyperspace experimenteert hij met speculative design.