INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Nieuwe master Design Academy Eindhoven, geleid door Formafantasma

De Italiaanse ontwerpers Andrea Trimarchi en Simone Farresin – samen Formafantasma – zijn benoemd als hoofd van de nieuwe masteropleiding Geo Design aan de Design Academy Eindhoven. Deze nieuwe afdeling wordt toegevoegd aan de drie huidige masters in Social Design, Contextual Design en Information Design. De tweejarige opleiding zal inzoomen hoe de globale ontwikkelingen van invloed zijn op de ontwerpdiscipline. Daarbij wordt een kritische houding aangenomen over de bijdrage van de (industriële) productie aan ecologische en sociale instabiliteit, alsook de onverenigbaarheid met modellen voor een duurzame toekomst.

Formafantasma

Andrea Trimarchi (1983) en Simone Farresin (1980) rondden in 2009 een master Contextual Design af aan de DAE. Momenteel is hun praktijk gevestiogd in Amsterdam, waar ze met speculatieve, kunstzinnige of anderszins experimenteel design de globale implicaties van hun vakgebied verkennen. Hun meest recente werk is Ore Streams,

De masteropleiding Geo Design is een logisch voortzetting van de gelijknamige tentoonstellingsreeks die elkaar jaar in het Van Abbemuseum in Museum tijdens de Dutch Design Week. In een zeer succesvolle editie in 2018 werd het Chinese internetplatform Alibaba onderzocht.  Elk van de geëxposeerde designprojecten belichtte een ander aspect van het invloedrijke Alibaba, dat allang niet meer uitsluitend de Chinese markt bediend. “We zien de Geo Design-exposities als kweekvijver voor ideeën en technologieën die steeds verder in onze opleiding gaat doordruppelen, en dat we daarmee de verschuiving naar design als motor voor strategisch denken op wereldniveau kunnen stimuleren,” zegt Joseph Grima, creatief directeur van Design Academy Eindhoven.

Dit jaar worden onder de noemer JUNK – All That Is Solid Melts into Trash de wereldwijde afvalstromen onder de loep genomen. Van satellietkerkhoven tot onverkochte modeartikelen en de plasticsoep in de Noordelijke Grote Oceaan, de expositie verkent wereldwijd een aantal systemen van afgedankte dingen. “Afval is het onontkoombare eindproduct van de consumptiecultuur en dat levert een complex systeem op. Omdat ook ontwerpers deel uitmaken van dat systeem, hebben we een belangrijke verantwoordelijkheid om dit te observeren en helder te krijgen hoe dit werkt,” vertelt Martina Muzi, conservator van de tentoonstelling.



JUNK – All That Is Solid Melts into Trash volgt opvallend verschillende benaderingen van design en research en doorkruist daarmee vuilstortplaatsen en vuilnisbelten, legt de geest van dode digitale gemeenschappen bloot en gaat op ontdekkingsreis naar nieuwe ecosystemen en economieën die draaien op huisvuil. De expositie kijkt naar afval als een microkosmos, als economische barometer van de werkelijkheid van consumptie en productie, maar ook als onderwerp van intercontinentale diplomatie. 

JUNK – Van Abbemuseum



GEO—DESIGN: Junk. All That Is Solid Melts into Trash is van 19 oktober tot 17 november 2019 te zien in het Van AbbemuseumEDIT”FORMAFANTASMA BENOEMD ALS HOOFD AAN DESIGN ACADEMY”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *