Interieurarchitect Casper Schwarz ontwerpt ‘happy place’ voor design startup OCCO

Interieurarchitect Casper Schwarz ontwerpt ‘happy place’ voor design startup OCCO

OCCO is een Estlandse startup met een online database met ruim 200 duizend interieurproducten. Deze digitale tool waarmee (interieur) architecten snel en efficiënt kunnen zoeken naar een geschikt meubel wordt nu ondersteunt door een fysieke servicedesk. “Een happy space waarin je kunt werken en ontmoeten”, aldus interieurontwerper Casper Schwarz.

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie wordt in een serie van vier longreads de balans opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? Vandaag deel 1: “Het vakgebied is opgerekt met kritisch onderzoek, vrij experiment en verdiepende samenwerking.”

ICONISCH LOGO #3 Randstad: het autoritaire én warme functionalisme van Total Design

ICONISCH LOGO #3 Randstad: het autoritaire én warme functionalisme van Total Design

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van Randstad? Het strikte toepassing van het modernisme door Ben Bos (1930-2017) van Total Design. “Ik streef naar directheid in een heldere beeldtaal.”

DesignDigger LIVE #9 is nu online. ‘Fake this!’ – design tussen digitaal en analoog

DesignDigger LIVE #9 is nu online. ‘Fake this!’ – design tussen digitaal en analoog

Deze 9de editie van DesignDigger LIVE vanuit Pakhuis de Zwijger staat online. Onder de noemer Fake This! werden de vervagende grenzen tussen digitaal en analoog verkend.

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

De jonge ontwerper Teun Zwets is de winnaar van de Kazerne Design Award, een jaarlijkse prijs voor pas-afgestudeerde ontwerpers van de Design Academy Eindhoven. Zwets kreeg de prijs voor zijn ‘spontane interieurcollectie Teunland,

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

De afgelopen week deed DesignDigger verslag van een ietwat teleurstelllende Milan Design Week. Al tekenden zich ook zichtbare trends af. De zes dominante staan hier op een rij.

PREVIEW GLUE Duurzame fabrikanten Banne en Interface slaan handen ineen op design event  Glue Amsterdam

PREVIEW GLUE Duurzame fabrikanten Banne en Interface slaan handen ineen op design event Glue Amsterdam

Deze week is in Amsterdam de vierdaagse designroute Glue. DesignDigger is erbij. Met vandaag: een dubbelpresentatie met een nieuwe stoel van Lex Pott voor meubelmerk Banne en een duurzaam vloertapijt van Interface.

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

Ontwerpers Bertjan Pot, Wieki Somers, Amie Dicke en Mattijs van Bergen hebben een ontwerp gemaakt voor One Square Meter Berber. Met dit sociaal designproject van Mina Abouzahra wordt samengewerkt met Marokkaanse ambachtsvrouwen. “Marokko heeft een ongelooflijke ambachtelijke vaardigheden, maar veel daarvan dreigen snel te verdwijnen”

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

De ‘verloren’ afstudeerlichting 2020 van de Design Academy Eindhoven kreeg eindelijk het podium. De werken op de Graduation show in Milaan getuigen van een krachtige, kritische maar hoopvolle en oplossingsgerichte blik op de wereld. Vijf worden er uitgelicht.

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

De groepsexpositie Alcova op een verlaten legerkazerne neemt een voorschot op een doemscenario waarin aarde en klimaat zijn uitgeput. Tussen de puinhopen en distels staat rudimentaire design, onverslijtbaar en gemaakt uit noodzaak. Functioneel? Nauwelijks. Maar wel beklemmend.

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

Het ‘officieuze’ Nederlandse paviljoen Masterly profileert Dutch design waarbij experiment, een kritische en onderzoekende houding en ontregelende humor zijn verruild voor duurzaamheid, een geruststellende knipoog en een zakelijke insteek.

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

DesignDigger is de hele week op Milan Design Week en doet dagelijks verslag. De aftrap is vanzelfsprekend vanaf de meubelbeurs zelf, die kleiner was dan ooit. Maar de stoelen zijn juist oversized.

THEO PLOEG – TECH TALK #7 “Digitaal of met dougnut-modellen, dancefestivals moeten duurzamer”

De muziekwereld heeft het de afgelopen anderhalf jaar zwaar te verduren gehad. In deze eeuw schoof het verdienmodel nog meer op van de verkoop van geluidsdragers en muziek naar het organiseren van concerten en events. Die waren plots niet meer mogelijk. Behalve dan als grootschalig protest.

Organisatoren, festivalwerkers en -bezoekers vierden onlangs in vijf grote steden steden een feestje zoals dat gevierd moet worden: spontaan, zonder beperkingen en lekker disruptief. Ze zijn het wachten op een covid19-oplossing zat. In winkels en onderwijs hoeft geen 1,5 meter afstand meer te worden gehouden en zelftesten de verantwoordelijkheid is van de bezoeker. Festivals worden echter gedwongen om teststraten in te richten. Veel aandacht van de mainstream media was er niet voor deze demonstratie. Maar de beelden gingen social media over en dat anno 2021 veel belangrijker. Daar vernieuwt de popmuziek zich.

Strijd tegen klimaatcrisis

Artiesten experimenteerden met optredens online. Via Youtube, of anders platform, gestreamde concerten zijn er inmiddels ten overvloede. Shows worden georganiseerd in digitale omgevingen als Fortnight en Animal Crossing. De Amerikaanse artieste Meresha liet een eigen virtuele omgeving bouwen en trad daar als avatar live op via sensoren op haar lichaam.

Meresha

De noodgedwongen pas op de plaats heeft naast digitalisering bijgedragen aan introspectie. Een jaar voor de pandemie ging de Music Declares Emercency-campagne van start, die de muziekindustrie probeert te verenigingen in de strijd tegen klimaatcrisis. Vorig jaar explodeerde het aantal mensen en organisaties uit de muziekindustrie die zich aan het initiatief verbonden. Inmiddels poseren steeds meer artiesten met een ‘No music on a dead planet’-shirt. Goede ontwikkeling, maar de campagne is gericht op het bewustzijn te vergroten en niet om de muziekindustrie zelf klimaatvriendelijker te maken.

Goed, de muziekindustrie is niet zo’n grote vervuiler als de vlees- en zuivelindustrie en transportsector, maar ze kan wel degelijk een impact maken. CleanScene, een club die klimaatvriendelijke alternatieven voor de dancescene onderzoek, publiceerde eerder dit jaar het rapport Last Night a DJ Took a Flight. Ze berekenden dat in 2019 de top-1000 DJ’s met het vliegen naar club of festival net zo veel energie verbruiken als 20.000 huishoudens jaarlijks doen.

Dance dougnut-economie

In Nederland presenteerde de United Independent Music Agencies (UIMA) de Green Rider, een lijst met voorstellen om het toeren van artiesten duurzamer te maken. De aanbevelingen gaan onder ander over het niet gebruiken van plastic rietjes in de kleedkamer tot het niet reizen per vliegtuig wanneer de afstand minder is dan 750 kilometer. Bij festival is de grote winst echter vooral bij het publiek te halen. Dat reist met tienduizenden naar één specifieke plek toe om daar gedurende het festival te consumeren wat er aangeboden wordt. Dat aanbod wordt steeds duurzamer, maar het probleem is dat het verdienmodel van festivals is gericht op grootschaligheid en minimale kosten. In het Britse muziekblad Kerrang! legt Melvin Benn, directeur van grote popfestivals in Leeds en Reading uit dat muziekfestivals moeten veranderen en dat vooral vervoer van het publiek, energieverbruik en het verminderen en recyclen van afval pijnpunten zijn.

Aan de wil van de festivalorganisatoren ligt het niet. De Spaanse organisator van dance-festivals Elrow heeft meerdere malen uitgesproken duurzamer te willen worden. Wie de feesten kent, ziet al meteen het probleem: er is een overdaad aan confetti, uitgebreid catering-aanbod en special voor dat specifieke feest gemaakte aankleding. Het wereldwijd opererende DGTL-festival is voortvarender aan de slag gegaan. Het stelde de DGTL Doughnut op, een manier om de impact van een festival te meten door gebruik te maken van het theoretische doughnut-model van econome Kate Rayworth. Vooralsnog blijft het bij een model, door covid19 is de proef nog niet op de som genomen. Ondertussen werkt DGTL door aan een algemene ‘festival doughnut’ die op maat kan worden gemaakt voor elk specifiek festival. Met hulp van het DGTL-team. Heeft het festival er meteen een nieuw verdienmodel bij.

Theo Ploeg is als design socioloog verbonden aan het International Music Industry Lab (IMI-Lab) en Fontys Hogeschool voor Journalistiek (FHJ), met zijn eigen Studio Hyperspace experimenteert hij met speculative design en voert hij het Speculative Now.-platform.

Keep on digging…

  • De acties weken werden acties georganiseerd door Unmute Us. Meer info op hun Instagram:
  • Op de website van Music Declares tekenden al duizenden muziekindustrie-mensen en artiesten het manifest voor de aanpak van de klimaatcrisis.
  • Naar aanleiding van Earth Day publiceerde Kerrang! het artikel No music on a dead planet over festivals en duurzaamheid.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *