INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

THEO PLOEG – TECH TALK #7 “Digitaal of met dougnut-modellen, dancefestivals moeten duurzamer”

De muziekwereld heeft het de afgelopen anderhalf jaar zwaar te verduren gehad. In deze eeuw schoof het verdienmodel nog meer op van de verkoop van geluidsdragers en muziek naar het organiseren van concerten en events. Die waren plots niet meer mogelijk. Behalve dan als grootschalig protest.

Organisatoren, festivalwerkers en -bezoekers vierden onlangs in vijf grote steden steden een feestje zoals dat gevierd moet worden: spontaan, zonder beperkingen en lekker disruptief. Ze zijn het wachten op een covid19-oplossing zat. In winkels en onderwijs hoeft geen 1,5 meter afstand meer te worden gehouden en zelftesten de verantwoordelijkheid is van de bezoeker. Festivals worden echter gedwongen om teststraten in te richten. Veel aandacht van de mainstream media was er niet voor deze demonstratie. Maar de beelden gingen social media over en dat anno 2021 veel belangrijker. Daar vernieuwt de popmuziek zich.

Strijd tegen klimaatcrisis

Artiesten experimenteerden met optredens online. Via Youtube, of anders platform, gestreamde concerten zijn er inmiddels ten overvloede. Shows worden georganiseerd in digitale omgevingen als Fortnight en Animal Crossing. De Amerikaanse artieste Meresha liet een eigen virtuele omgeving bouwen en trad daar als avatar live op via sensoren op haar lichaam.

Meresha

De noodgedwongen pas op de plaats heeft naast digitalisering bijgedragen aan introspectie. Een jaar voor de pandemie ging de Music Declares Emercency-campagne van start, die de muziekindustrie probeert te verenigingen in de strijd tegen klimaatcrisis. Vorig jaar explodeerde het aantal mensen en organisaties uit de muziekindustrie die zich aan het initiatief verbonden. Inmiddels poseren steeds meer artiesten met een ‘No music on a dead planet’-shirt. Goede ontwikkeling, maar de campagne is gericht op het bewustzijn te vergroten en niet om de muziekindustrie zelf klimaatvriendelijker te maken.

Goed, de muziekindustrie is niet zo’n grote vervuiler als de vlees- en zuivelindustrie en transportsector, maar ze kan wel degelijk een impact maken. CleanScene, een club die klimaatvriendelijke alternatieven voor de dancescene onderzoek, publiceerde eerder dit jaar het rapport Last Night a DJ Took a Flight. Ze berekenden dat in 2019 de top-1000 DJ’s met het vliegen naar club of festival net zo veel energie verbruiken als 20.000 huishoudens jaarlijks doen.

Dance dougnut-economie

In Nederland presenteerde de United Independent Music Agencies (UIMA) de Green Rider, een lijst met voorstellen om het toeren van artiesten duurzamer te maken. De aanbevelingen gaan onder ander over het niet gebruiken van plastic rietjes in de kleedkamer tot het niet reizen per vliegtuig wanneer de afstand minder is dan 750 kilometer. Bij festival is de grote winst echter vooral bij het publiek te halen. Dat reist met tienduizenden naar één specifieke plek toe om daar gedurende het festival te consumeren wat er aangeboden wordt. Dat aanbod wordt steeds duurzamer, maar het probleem is dat het verdienmodel van festivals is gericht op grootschaligheid en minimale kosten. In het Britse muziekblad Kerrang! legt Melvin Benn, directeur van grote popfestivals in Leeds en Reading uit dat muziekfestivals moeten veranderen en dat vooral vervoer van het publiek, energieverbruik en het verminderen en recyclen van afval pijnpunten zijn.

Aan de wil van de festivalorganisatoren ligt het niet. De Spaanse organisator van dance-festivals Elrow heeft meerdere malen uitgesproken duurzamer te willen worden. Wie de feesten kent, ziet al meteen het probleem: er is een overdaad aan confetti, uitgebreid catering-aanbod en special voor dat specifieke feest gemaakte aankleding. Het wereldwijd opererende DGTL-festival is voortvarender aan de slag gegaan. Het stelde de DGTL Doughnut op, een manier om de impact van een festival te meten door gebruik te maken van het theoretische doughnut-model van econome Kate Rayworth. Vooralsnog blijft het bij een model, door covid19 is de proef nog niet op de som genomen. Ondertussen werkt DGTL door aan een algemene ‘festival doughnut’ die op maat kan worden gemaakt voor elk specifiek festival. Met hulp van het DGTL-team. Heeft het festival er meteen een nieuw verdienmodel bij.

Theo Ploeg is als design socioloog verbonden aan het International Music Industry Lab (IMI-Lab) en Fontys Hogeschool voor Journalistiek (FHJ), met zijn eigen Studio Hyperspace experimenteert hij met speculative design en voert hij het Speculative Now.-platform.

Keep on digging…

  • De acties weken werden acties georganiseerd door Unmute Us. Meer info op hun Instagram:
  • Op de website van Music Declares tekenden al duizenden muziekindustrie-mensen en artiesten het manifest voor de aanpak van de klimaatcrisis.
  • Naar aanleiding van Earth Day publiceerde Kerrang! het artikel No music on a dead planet over festivals en duurzaamheid.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *