Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

De 9de editie van designbeurs Object Rotterdam is van 1 tot en met 4 juli, evenals de voorgaande jaren in het monumentale HAKA-gebouw.

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

Met een zelfgebouwd design-lab reed de Floris Schoonderbeek door Nederland. Op locatie werkte hij samen met experts uit verschillende disciplines. Recalculating Route noemt Schoonderbeek dit onconventionele ontwerpproces. “Door te werken in situaties die je niet kent, wordt je gedwongen om je open te stellen voor de ideeën van een ander.”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Elke laatste vrijdag van de maand laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: Waarom audio het nieuwe hip is

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Algemene Beschouwingen is oproep aan Nederlandse ontwerpers voor een alternatieve verkiezingsposter te ontwerpen. Op de verkiezingsdag 17 maart wordt er ook één winnende poster gekozen.

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Zijn nieuwe collectie Floris Schoonderbeek heeft zijn nieuwste collectie ontwikkelt op roadtrips met zijn zelfgebouwde ontwerp-lab, de ‘fieldstation’. Tijdens dit veldonderzoek werkt hij samen met uiteenlopende experts.

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

De producent van linoleumvloeren lanceert sfeervolle portretten van onder meer Christien Meindertsma en architect Remi Versteeg.

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Het driedaagse modefestival bestaat uit modeshows, performances, exposities, cross-overs met theater en dans, fashion talks en expertmeetings. Dit jaar zijn alle events uitsluitend online te bezoeken.

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

‘A Pop of Colour’ heet de nieuwe Fatboy-collectie van ontwerper Carole Baijings. In een exclusief interview met DesignDigger vertelt zij over de toepassing van kleur en geometrie.

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

De helft van de ontwerpers vreest voor 2020 een afname van de omzet. Voor 2021 wordt een licht herstel verwacht. Opvallend: ontwerpbureaus zijn daarbij positiever dan de ZZP-ers.

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Het Belgische designlabel Valerie Objects lanceert RE: Circles, een collectie multifunctionele ronde keukenbladen in een uitgebalanceerd kleurpalet. Het is ontworpen door het echtpaar Fien Muller en Hannes van Severen

Modeontwerper Ann Demeulemeester wint belangrijkste Vlaamse oeuvreprijs

Modeontwerper Ann Demeulemeester wint belangrijkste Vlaamse oeuvreprijs

Ann Demeulemeester weet “een object tot zijn essentie terug te brengen, ongeacht de vorm, materiaal of functie van dat object”, aldus de jury van de Lifetime Achievement Award. Deze oeuvreprijs is onderdeel van de Henry van de Velde Awards.

Designlabels Arco en Occony bundelen expertise in duurzame tafelcollectie ‘Kami’

Designlabels Arco en Occony bundelen expertise in duurzame tafelcollectie ‘Kami’

De tafelcollectie ‘Kami’ wordt gemaakt van lokaal hout en afvalpapier. De productie is in de Arco-fabriek in de Achterhoek.

Design-startup OCCO biedt efficiënte online-databank met 250 duizend interieurproducten

Om alvast jaar uit te kijken: de design ‘zoekmachine’ OCCO strijkt dit voorjaar neer in Nederland. Dit wordt de eerste buitenlandse vestiging van het vijf jaar oude bedrijf. OCCO is een online-databank met interieurproducten van ongeveer 500 Europese designlabels, variërend van grote namen als Tom Dixon en Italiaanse merken als Foscarini tot Baltische producenten van meubels van lokaal hout. Ook is er een groot assortiment Nederlandse interieurmerken: Pode, Pastoe, Brand van Egmond, Studio Henk, Hollands Licht, Zuiver en Dutchbone.

Paul Veetõusme, CEO van OCCO

Met gerichte zoekopdrachten kunnen architecten en interieurontwerpers zich snel en efficiënt een weg banen door de ruim 250 duizend producten, variërend van vloerkleden en lampen tot werktafels en akoestische panelen. In Estland is OCCO een gevestigde naam; het heeft 32 werknemers en is eigendom van drie partners. “Ons doel is het werk van interieurarchitecten vereenvoudigen”, aldus Paul Veetõusme, de CEO van OCCO.

De getallen zijn indrukwekkend. Ruim 250 duizend producten van 500 merken. Maar hoe vinden gebruikers hun weg op het platform?

“Op basis van interviews met meer dan honderd architecten en interieurontwerpers uit heel Europa hebben wij niet gekozen voor filters maar laten wij de eerste keuze aan de ontwerper. Die heeft namelijk vaak al een idee wat voor meubel hij of zij zoekt. Door gebruik te maken fotoherkenning en slimme algoritmes wordt bij elk geselecteerd product vervolgens een serie alternatieven geboden. Dat maakt het direct vergelijken van producten makkelijk. Bovendien zal de database de persoonlijke voorkeuzen van elke gebruiker herkennen, een beetje zoals Spotify. Daardoor kunnen wij productadvies op maat bieden. De volgende stap is het integreren van duurzaamheid in dit selectieproces.”

Op OCCO staan uitsluitend bestaande producten van gevestigde interieurmerken. Feitelijks niks nieuws onder de zon dus. Op welke manier precies maken jullie het werk van interieurarchitecten makkelijker?

“Uit onderzoek blijkt dat interieurarchitecten gemiddeld 20 uur per maand besteden aan de selectie van stand alone producten in hun projecten. Door deze tijd te reduceren kunnen zij meer tijd besteden in waar ze echt goed in zijn: het creëren van innovatie en onderscheidende interieurconcepten. Op het huidige online-platform kunnen zij snel en overzichtelijk zoeken naar deze producten. Bij elk product staan onder meer de afmetingen, de beschikbare kleuren en materialen, en natuurlijk de aanschafprijs vermeld. Ook verschaffen wij de digitale tools om de producten direct in een ontwerptekening te bekijken.”

Maatwerk is efficiënt maar bij een bezoek aan een designbeurs of een showroom ziet een architect soms net dat ene onverwachte meubel. Is er op OCCO ook ruimte voor ‘the unexpected’?

“De online databank wordt ondersteund door een fysieke showroom, waar materialen van de meeste merken zijn uitgestald, zoals textielsamples, houtelementen enzovoort. Daar kunnen gebruikers zich laten verrassen. Deze showroom zal zich ontwikkelen tot een servicedesk voor vragen over specifieke producten. Daarnaast is er een digitale showroom waar nieuwe merken en opvallende producten worden uitgelicht. Maar heel belangrijk, dat zijn geen verkapte advertenties. Het is een service. Het zou best kunnen dat wij deze redactionele content de komende tijd gaan uitbreiden. Maar vooralsnog willen wij de databank juist zo eenvoudig mogelijk houden.

Een door OCCO ingericht interieur is Estland

Door de corona-pandemie is de kennismaking van ontwerpers met nieuwe producten verplaatst van fysieke beurzen als Salone del Mobile en IMM Keulen naar online platforms.

“Onlinediensten zijn voor ontwerpers een geaccepteerd onderdeel geworden van hun beroepspraktijk, dat verandert niet als deze pandemie is overgewaaid. Maar het doel is niet concurreren met designbeurzen. Onze focus ligt op niet nieuw-nieuw-nieuw maar juist het eenvoudig en glashelder vergelijken van relevante producten.”

Kan iedereen gebruik maken van OCCO? En wat zijn de gebruikerskosten?

“De service is vooralsnog gratis. Wel is er een screening van alle aanmeldingen. Daarna volgt eventueel een intake gesprek, omdat wij een persoonlijke band met architecten en ontwerpers willen. Maar welk businessmodel wij zullen kiezen in Nederland, wordt de komende maanden duidelijk. Om eerlijk te zijn, OCCO verandert nog elke dag. De input van onze gebruikers is daarbij leidend.”

Kan elk merk zich aansluiten bij OCCO? Indien nee, wat zijn dan de selectiecriteria?

“Wij maken een voorselectie van relevante merken. Daarbij letten wij in de eerste plaats op kwaliteit en credibility. De merken moeten niet alleen gevestigd zijn in Europa of Scandinavië maar ook hier produceren. Ook hebben wij een focus op de zakelijke markt. Dus kantoren, hospitality en retail. Wij bieden wel meubels aan voor de woonmarkt maar dat aanbod is nog bescheiden. Tegelijkertijd willen wij wel een breed palet aanbieden in prijs, uitstraling en materiaal.”

Wanneer is de lancering in Nederland?

“In april deze zomer. Dan gaat zowel de website in de lucht als de opening van de fysiek showroom. Wij voeren nu de voorgesprekken met een selectief aantal architectenbureaus om te verkennen wat de specifieke wensen van Nederlandse gebruikers.”

 Waarom is gekozen voor Nederland als eerste vestigingsplaats?

“De Nederlandse markt staat bekend om zijn openheid voor innovatieve producten en ideeën. Daarnaast is Nederland een prominent land als het gaat om architectuur en design, met enorm veel expertise en ook durf. De manier van zakendoen is bovendien vergelijkbaar met Estland; direct en open.”

Tallinn, uitvalsbasis van OCCO

Waarom zouden Nederlandse ontwerpers voor hun productkeuze vertrouwen op een start-up uit Estland?   

“Estland heeft wellicht geen designhistorie zoals Nederland die heeft. De Nederlandse ontwerpers laten zich toch niets wijsmaken trouwens. Maar Estland beschikt over unicorns als Skype en Transferwire, techbedrijven die meer dan een 1 miljard waard zijn. Daarbij is er een recordaantal startups per hoofd van de bevolking en is computerprogrammeren verplicht lesmateriaal op onze scholen. Deze gecombineerde expertise geeft ons veel vertrouwen in een succesvolle lancering van een digitale designtool in Nederland.”

Laatste vraag: heeft OCCO een betekenis in het Ests?

“Haha, het is de uitdrukking voor het gezicht dat je trekt als er een foto wordt genomen. Maar nu hoorde ik van onze partners in Amsterdam dat een van de eerste burgemeesters van de stad ook die naam had. Dat lijkt mij een goed voorteken.”


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *