VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

‘A Pop of Colour’ heet de nieuwe Fatboy-collectie van ontwerper Carole Baijings. In een exclusief interview met DesignDigger vertelt zij over de toepassing van kleur en geometrie.

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

De helft van de ontwerpers vreest voor 2020 een afname van de omzet. Voor 2021 wordt een licht herstel verwacht. Opvallend: ontwerpbureaus zijn daarbij positiever dan de ZZP-ers.

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Het Belgische designlabel Valerie Objects lanceert RE: Circles, een collectie multifunctionele ronde keukenbladen in een uitgebalanceerd kleurpalet. Het is ontworpen door het echtpaar Fien Muller en Hannes van Severen

Modeontwerper Ann Demeulemeester wint belangrijkste Vlaamse oeuvreprijs

Modeontwerper Ann Demeulemeester wint belangrijkste Vlaamse oeuvreprijs

Ann Demeulemeester weet “een object tot zijn essentie terug te brengen, ongeacht de vorm, materiaal of functie van dat object”, aldus de jury van de Lifetime Achievement Award. Deze oeuvreprijs is onderdeel van de Henry van de Velde Awards.

Designlabels Arco en Occony bundelen expertise in duurzame tafelcollectie ‘Kami’

Designlabels Arco en Occony bundelen expertise in duurzame tafelcollectie ‘Kami’

De tafelcollectie ‘Kami’ wordt gemaakt van lokaal hout en afvalpapier. De productie is in de Arco-fabriek in de Achterhoek.

Design Digger LIVE #6 nu online – “Ontwerpers laten ons anders kijken naar de samenleving”

Design Digger LIVE #6 nu online – “Ontwerpers laten ons anders kijken naar de samenleving”

Terugkijken van de BNO-special van het live-magazine van Design Digger kan nu online. Het programma zoomt in op de veranderkracht van ontwerp.

Bart Hess wint Designprijs 2021 van Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant

Bart Hess wint Designprijs 2021 van Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant

Bart Hess krijgt de prestigieuze designprijs voor “zijn zinnenprikkelend en revolutionair design, waarmee hij de wereld verbaasd”, aldus de jury.

Online-galerie Homecoming mikt op ‘woonkamer-koper’ met uitbundige fotocollectie

Online-galerie Homecoming mikt op ‘woonkamer-koper’ met uitbundige fotocollectie

Homecoming is een nieuwe fotogalerie voor beginnende verzamelaars en liefhebbers. De collectie is samengesteld door onafhankelijke curatoren.

Piet Hein Eek ontwerpt cartooneske MVPHE stoel voor designlabel Spectrum.

Piet Hein Eek ontwerpt cartooneske MVPHE stoel voor designlabel Spectrum.

Piet Hein Eek heeft een eigenwijze fauteuil ontworpen als een ode aan zijn vriend en collega-ontwerper Martin Visser. De naam van de stoel is de bundeling van beider initialen.

Theo Ploeg – Tech-Talk #1 “Big tech is bad tech! Of niet soms?”

Theo Ploeg – Tech-Talk #1 “Big tech is bad tech! Of niet soms?”

Elke laatste vrijdag van de maand laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: Waarom technologie niet onze vijand is

De missie van ‘lobbygroep’ Taskforce Fashion: maatschappelijke verandering dankzij mode

De missie van ‘lobbygroep’ Taskforce Fashion: maatschappelijke verandering dankzij mode

Vijftien modeontwerpers worden met de Residency for Responsible Fashion uitgedaagd om hun sociale verantwoordelijkheid te nemen. Met dit initiatief wil Taskforce Fashion onderstrepen dat mode meer is dan kledingstukken. “Wij zijn hét voorbeeld dat het kan, een gelijkwaardige samenwerking tussen mode-organisaties.”

Met minimalistisch horloge verbeeldt Li Edelkoort de behoefte aan verstilling en helderheid

Met minimalistisch horloge verbeeldt Li Edelkoort de behoefte aan verstilling en helderheid

De vermaarde trendforecaster heeft een zacht-wit horloge ontworpen voor de Zwitserse horlogemerk Rado. “Tijd is de grootste luxe in het moderne leven.”

‘The New Intimacy’ is thema van Dutch Design Week 2020

Sinds 2012 bepaalt DDW een thema voor de week. Deze thema’s zijn de basis van de jaarlijkse publiekscampagnes van het evenement, en vormen het vertrekpunt van waaruit ontwerpers, bedrijven en andere deelnemers inhoud geven aan onder meer exposities, presentaties en bijeenkomsten.

Natuurlijk heeft de keuze van Dutch Design Week voor The New Intimacy te maken met de Corona-pandemie. Een lockdown en social distancing zetten intimiteit en menselijke interactie in een ander daglicht. Tegelijkertijd zijn grote maatschappelijke uitdagingen waarvan we ons al langer bewust waren – zoals klimaatverandering, ongelijkheid of armoede –  in een korte tijd nog urgenter geworden. “Dit betekent dat we ons in versneld tempo anders ten opzichte van elkaar, de wereld om ons heen, onze spullen, onze gezondheid, onze data en onze overheid zijn gaan verhouden”, aldus de toelichting van DDW.

Mondkapje vervaardigd van de bekende Ikea-tas van de Chinese ontwerper Zhijung Wang

De wereld is tegelijkertijd groter en kleiner geworden. De individuele mens trekt zich deels noodgedwongen verder terug in de eigen intieme wereld van familie en werk. Aan de andere kant is de verbinding met de ander verder weg dan ooit. Dit vraagt om een nieuwe balans waarin belangrijke waarden als intimiteit en genegenheid zijn gewaarborgd. Ontwerpers kunnen een belangrijke verkennende rol spelen in die zoektocht, is daarom het uitgangspunt van de komende editie van DDW. “Dit vraagt om de kennis, verbeeldingskracht en inventiviteit van ontwerpers. Met optimisme en creativiteit komen zij met nieuwe concepten die inspireren, verwonderen én aanzetten tot actie. Ontwerpers laten zien hoe we ons in deze nieuwe werkelijkheid tot elkaar en de wereld kunnen verhouden.”

Het Smart Distancing System van Jólan van der Wiel en Nick Verstand visualiseer de afstand tussen mensen met lasers

Fysieke programma uitgebreid

Eerder maakte DDW al bekend dit jaar een aangepaste editie te organiseren. De recente versoepelingen in de Covid-19 regelgeving van het RIVM maken het mogelijk om dit ‘live’ onderdeel te verbreden. De organisatie hoopt zo meer professionele bezoekers te kunnen verwelkomen in de vorm van geplande bezoeken aan studio expo’s en ‘design areas’. Concreet betekent dit dat ontwerpers zich vanaf vandaag kunnen aanmelden voor een beperkt aantal fysieke locaties beschikbaar waar de organisatie samen met de ontwerp community invulling aan zal geven.

Daarnaast organiseert DDW een uitgebreid online programma met virtuele exposities van ontwerpers wereldwijd, livestreams, video content, DDW talks, virtuele feestjes en meer. Alle goedgekeurde deelnemers worden onderdeel van het online programma en krijgen de beschikking over een eigen digitale ruimte waarin zij een virtuele 3D expositie kunnen inrichten. Voor de mogelijkheden wat betreft het fysieke programma kan contact worden opgenomen met het programma team van DDW.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *