INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Wat wordt het nieuwe Futurelab? Eindhoven de innovatiefste!

Op 4 juni geeft de Raad voor Cultuur een advies aan minister Engelshoven van OCW over welke van de drie meedingende instellingen de jaarlijkse 1 miljoen euro krijgt om een Futurelab te starten. De kanshebbers worden volgens het journalistieke adagium van ‘wie wat waar’ gewikt en met plussen en minnen gewogen. Wordt het Complex, dat ‘nieuwste instituut’ in Eindhoven?

WIE

Eindhoven koestert al jaren de wens van een eigen designmuseum. Een stad die zich profileert als innovatief en creatief – en bovendien twee cutting edge opleidingen in huis heeft, de TU en de Design Academy (DAE) – kan immers niet zonder. Bovendien zou het een welkome aanvulling zijn  op bestaande evenementen als Dutch Design Week, tech-festival STRP festival en de Dutch Technology Week en instellingen als MU en De Kazerne. Het nieuw op te richten designmuseum Complex is dan ook een initiatief vanuit de gemeente. Al worden de TU, DAE, Dutch Design Foundation (organisator van DDW en de Dutch Design Awards) en MU omschreven als de echte founding fathers. De ambities zijn dan ook hoog: “De wereld van ontwerp – de cultuur & creatieve industrie – en de wereld van de technologie – onderzoekers en het bedrijfsleven – structureel en openbaar samen te brengen met iedereen in de samenleving, het grote publiek dus”. Kortom, Complex structureert en manifesteert wat er al in Eindhoven gaande is.

Al zijn de ambities tegelijkertijd bescheiden: pas vanaf 2023 wil de instellingen neerstrijken op een eigen locatie om daarvanuit de wereld in te trekken. Tot die tijd leidt Complex een nomadisch bestaan. Hoewel, bescheiden? Middels de internationale netwerken van de founding partners en het Brainport-netwerk is de reikwijdte van COMPLEX van meet af aan groot, zo wordt voorspelt. Bovendien wordt nadrukkelijk samenwerking gezocht met Design Museum Den Bosch en met CUBE in Kerkrade en wordt voortgebouwd op de sterke internationaal georiënteerde onderzoekstak van Het Nieuwe Instituut door aldaar geadresseerde thema’s te vertalen naar een groter publiek. Eerste indruk: Complex is een allemansvriend die vooral op de schouder van anderen gaat staan.

Het paviljoen van Ovetreders W op DDW 2018

WAT

In tegenstelling tot mededingers Next Nature Network en De Waag houdt Complex de kaarten nog tegen de borst. Veel meer dan een algemene omschrijving van de activiteiten wordt niet prijsgegeven. De bevraagde thema’s worden: de interactie tussen mens en planeet, tussen mens en mens en tussen mens en technologie. Hoe we omgaan met onze natuur, hoe we met elkaar samenleven, en hoe technologie ons leven en ons ‘mens zijn’ beïnvloedt, zijn aan grote veranderingen onderhevig. (Grond)Stof tot Nadenken wordt een onderzoek naar een bescheidener opstelling van de mens als  medebewoner van deze planeet.

Nog een prangende maatschappelijk vraag die wordt geadresseerd is hoe we omgaan met diversiteit, met andersdenkenden, inkomensongelijkheid, verschillen in seksuele geaardheden en met de systemen die de maatschappij heeft gevormd en waarin steeds minder mensen hun weg weten te vinden – oftewel Samen-Leven. Tot slot is er nog het vraagstuk Mens – Machine. Waar eindigt de samensmelting van technologie met onszelf? Waar ligt de balans tussen AI als publiek goed dat ons vooruit kan helpen, en AI als middel voor een politiestaat en autoritaire regeringen?

Relevante vragen, dat zeker. Maar hoe worden deze verpakt in aansprekende en diepgravende activiteiten? Daarover is Complex dus minder uitgesproken. Er wordt gerept van tentoonstellingen en debatten tot performances of zelfs prototypes die binnen het bedrijfsleven verder worden ontwikkeld. Educatie, workshops en real life testcases. Maar wat wordt hoe gepresenteerd?

WAAR

Tja, dat is dus een lastige. Eindhoven in elk geval. Maar opvallend genoeg uitgerekend niet in het Evoluon, want dat futuristische gebouw wordt de komende jaren geprogrammeerd door Next Nature Network (dat nota bene ook in de running als Futurelab, maar daarover later meer!). Complex wil de eerste jaren overal – en daarmee wellicht ook nergens? – echt neerdalen. Het zweeft boven de partijen en zoekt allianties. Dat geeft veel flexibiliteit – voor elke nieuwe activiteit kan een bijpassende partner en dus ook een nieuwe locatie worden gezocht. Dan weer een expositie in MU, dan weer een debat in De Kazerne. Ook kan zo heel handig worden meegelift op de al aanwezige expertise bij deze allianties. Maar er dreigt ook het gevaar van onzichtbaarheid. Wat is Complex nu eigenlijk zelf?

De lopende expositie Worlding Worlds in MU

PLUS + + +

Complex heeft een (invloed)rijke steunpilaar: de gemeente Eindhoven. Niet alleen kan direct gebruik worden gemaakt van een goede infrastructuur met bijbehorend nationaal en internationaal netwerk. Ook heeft de gemeente zich gecommitteerd om jaarlijks ook een half miljoen euro in Complex te steken. Ogenschijnlijk worden de goede vragen gesteld. Het lijkt alsof er een goede balans wordt gezocht tussen theorie en praktijk, en breed publiek en de professionele stakeholders als onderwijs en bedrijfsleven. Door de flexibele opzet kan snel worde ingespeeld op actuele vragen. Complex zou zomaar eens overal kunnen opduiken. Tenminste, in Eindhoven dan.

MIN – –

En dat is meteen ook een zwakte: er wordt wel héél nadrukkelijk geleund op Eindhoven. Terwijl de minister expliciet vroeg om een nationaal verbindend instituut. Dat schept het risico dat Complex niet meer wordt dan een koepelorganisatie voor bestaande instellingen en activiteiten en dus feitelijk helemaal geen nieuw instituut. Vooralsnog roept Complex vooral vragen op over haar eigen activiteiten. Wat zijn nou eigenlijk de concrete onderzoeksvragen? Hoe worden die gepresenteerd? Maar vooral, die naam. Complex? En dan de ambitie hebben om de wereld inzichtelijk te maken voor een breed publiek? Trouwens, er is helemaal geen complex. Er is niet een eigen vergaderzaal.

KORTOM…

Vragen vragen vragen – dat is de kracht én de zwakte van Complex. Inhoudelijk zal het wel snor zitten met founding fathers als Dutch Design Week, de TU, MU en de Design Academy. Ook de financiën lijken geen probleem om de forse ambities (exposities, debat, performances, prototypes etc) te realiseren. Maar hoe houdt Complex zich staande tussen al die Eindhovense giganten? Wat gaan ze nou precies doen? En hoe vaak? Waar ook vooral? Vooralsnog lijkt Complex op zo’n zuigvis die zich aan de huid van een walvis – of haai! – klemt. Slim en efficiënt maar vooralsnog zonder identiteit. De grote vraag is nu dus vooral: hoeveel vragen heeft de Raad voor Cultuur bij dit Eindhovense onderonsje?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *