THEO PLOEG – TECH TALK #6 “Kan metaverse het kapotte internet repareren?”

THEO PLOEG – TECH TALK #6 “Kan metaverse het kapotte internet repareren?”

Elke laatste vrijdag van de maand, maar nu incidenteel de tweede maandag, laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: waarom we ons moeten voorbereiden op de metaverse. En waarom we ons daarop moeten verheugen!

INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”

INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”

Met zijn solo-expositie ‘Reconnect’ in het Centraal Museum in Utrecht geeft productontwerper Joost van Bleiswijk inzicht in zijn scheppingsproces. “Ik ben niet van de Eureka-momenten. Bij mij moeten ideeën de kans krijgen om te rijpen.”

Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

De nieuwe flagship store van modelabel Off-White in Parijs is ontworpen dor AMO, de denktank van het architectenbureau OMA. Uitgangspunt van het ontwerp is een ontmoeting van high-end en casual elkaar, aldus architect Ellen van Loon.

‘Print & Play’ is een doe-het-zelf expositie met downloadable kunstwerken

‘Print & Play’ is een doe-het-zelf expositie met downloadable kunstwerken

Onder noemer ‘Print & Play’ presenteren twaalf kunstenaars nieuw werk, dat gratis kan worden gedownload en vervolgens uitgeprint. De werken kunnen thuis, op kantoor of in de kroeg worden geëxposeerd.

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

Het holocaustmonument ‘Levenslicht’ van de Nederlandse kunstenaar Daan Roosegaarde, bestaande uit 104.000 oplichtende stenen, is winnaar in de categorie Spatial Media Art, de grootste categorie van de Media Architecture Awards (MAA2021). Met onderscheidingen voor onder meer een cinematografisch straatprotest in Brazilië en een off-the-grid nacht-uitkijk onderstrepen de winnaars de grote diversiteit van de discipline media architectuur.

Designbeurs OBJECT organiseert online-veiling met Catawiki

Designbeurs OBJECT organiseert online-veiling met Catawiki

In aanvulling op de designbeurs organiseert OBJECT in samenwerking met Catawiki een online veiling gericht op een breed internationaal publiek. Tijdens deze veiling, gecureerd door Anne van der Zwaag, kunnen designliefhebbers op een laagdrempelige manier bieden op stukken van gerenommeerde ontwerpers, van prototypes tot ‘signature pieces’ in verschillende prijscategorieën.

Design Digger Live #8 nu online – en lees ook deze longread over ‘Design in de wijk’

Design Digger Live #8 nu online – en lees ook deze longread over ‘Design in de wijk’

In een live-talkshow vanuit Pakhuis de Zwijger werden vier projecten onder de loep genomen waarin ontwerpers en kunstenaars het voortouw nemen in stadsverbetering. Een longread in het Dutch Designers Magazine van de BNO geeft context. Lees hier een preview!

INTERVIEW Rive Roshan: “Wij ontwerpen één groot spel van herkenning en vervreemding.”

INTERVIEW Rive Roshan: “Wij ontwerpen één groot spel van herkenning en vervreemding.”

Het Amsterdamse ontwerpduo Rive Roshan transformeert functionele gebruiksvoorwerpen als een tafel of een spiegel tot gracieuze kunstobjecten. In Museum JAN staat nu de eerste solo-expositie van Golnar Roshan (1986) en Ruben De La Rive Box (1981). “Dat je niet meteen ziet wat de functie van een object is vinden wij een pré.”

Designbeurs OBJECT lanceert talentprogramma voor pas-afgestudeerde ontwerpers

Designbeurs OBJECT lanceert talentprogramma voor pas-afgestudeerde ontwerpers

Designbeurs OBJECT lanceert in samenwerking met de Gemeente Rotterdam een speciaal talentprogramma. Het doel is om jonge creatieven een springplank te bieden naar het designveld. OBJECT is van 1 t/m 4 juli in het HAKA gebouw in Rotterdam.

Geurkunstenaar The Snifferoo ontwerpt niche parfum ‘Zeelucht’ met tonen van helmgras én Hoogovens

Geurkunstenaar The Snifferoo ontwerpt niche parfum ‘Zeelucht’ met tonen van helmgras én Hoogovens

De Ambassade Van De Noordzee vroeg parfummaker Frank Bloem van The Snifferoo om een geurervaring die de essentie van de Noordzee vangt. “Als je de hele dag binnen achter een beeldscherm zit, wil je de natuur ruiken.”

DESIGN DIGGER LIVE #8 focust met ‘Design in de wijken’ in creatieve stadsontwikkeling

DESIGN DIGGER LIVE #8 focust met ‘Design in de wijken’ in creatieve stadsontwikkeling

Steeds vaker nemen ontwerpers en kunstenaars het voortouw nemen in stadsverbetering en nemen daarbij de rol in van buurtregisseur, beleidsmaker of commerciële ontwikkelaar. In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie focust DESIGN DIGGER LIVE #8 in op dit ‘Design in de wijk’

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van de ‘swoosh’ van Nike, het meest herkenbare – en daardoor wellicht ook meest waardevolle – sportlogo, dat dit jaar zijn 50ste verjaardag viert?

‘Corona-prooff’ Dutch Design Week met beperkt studiobezoek en uitgebreid online-programma

Dutch Design Week (17-25 oktober) in Eindhoven verandert dit jaar ingrijpend. In overleg met de gemeente Eindhoven en Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost is besloten dat een evenement met de gebruikelijke 350 duizend bezoekers niet realistisch is. Daarom zullen er geen grote centrale locaties worden ingericht; ook de georganiseerde vervoersopties worden geschrapt. Wel wordt er een beperkt aantal studiobezoeken aangeboden voor geselecteerde, veelal professionele bezoekers. “We gaan deze editie niet voor kwantiteit maar voor kwaliteit. Een compact programma biedt meer ruimte voor intimiteit, verdieping en relevantie. Daarmee sluit het evenement toch goed aan bij deze tijd”, aldus DDW-directeur Martijn Paulen.

Martijn Paulen – FOTO Jeroen van der Wielen

Daarnaast wordt een uitgebreid online-programma opgetuigd. “De plannen daarvoor zijn wij nu aan het uitwerken. De komende weken en maanden zal meer daarover bekend worden”, aldus Paulen. Vast staat in elk geval dat de deelnemers prominent worden uitgelicht op een sterk verbeterd digitaal DDW-platform. Ook worden nieuwe online formats ontwikkeld, waaronder gestreamde DDW Talks, zoom-interviews, video’s en andere unieke content. “Hiermee kunnen ook ruimte bieden aan de ontwerpers en partners die niet fysiek in Eindhoven kunnen deelnemen.”

Martijn Paulen: “We gaan deze editie niet voor kwantiteit maar voor kwaliteit.”
Foto Max Kneefel

Geen Klokgebouw

De afgelopen maanden zijn diverse scenario’s onderzocht, waaronder een afgeslankt Klokgebouw waar drieduizend bezoekers per dag een vaste route konden volgen. “Maar telkens als deze scenario’s waren uitgewerkt konden ze meteen in de prullenbak, omdat de veiligheidssituatie weer was veranderd.” Uiteindelijk bleek een regulier bezoekersprogramma onhaalbaar. “Daarom dit jaar geen Klokgebouw of geen Veemgebouw. Dit zijn de blockbusters van DDW dus dat was even sikken.” Partner-events als Manifestations gaan vooralsnog wel door; hoe is nog de vraag. De optie om van DDW een testlab te maken voor diverse ontwerpen met betrekking tot de anderhalvemeter samenleving bleek evenmin haalbaar. “Beheersbaarheid en veiligheid is uiteindelijk belangrijker dan experiment en innovatie. Maar dat individuele ontwerpers en instellingen zullen inspelen op de actualiteit is logisch.”

Het Klokgebouw

Graduation Show

In nauwe samenspraak met de Eindhovense ontwerpers is een “gedecentraliseerd” programma ontwikkeld. “De vraag vanuit de design community om een live programma aan te bieden was groot. Ontmoeting is een essentieel onderdeel van DDW. De eerste keer dat wij letterlijk aan tafel konden met een afvaardiging van Eindhovense ontwerpers hadden wij kippenvel.” Bij dit bottom-up programma ligt de focus op relevante ontmoetingen tussen de deelnemende ontwerpers en professionele bezoekers. “Daarmee gaat de organisatie terug naar de kern waar vanuit DDW ooit is gestart en blijft zij trouw aan haar DNA, de ontwerper die centraal staat.” Ook komt er een Graduation Show van de Design Academy. “Hoe deze eruit gaat zien, staat nog niet vast.”

De organisatie van DDW zal de protocollen voor deze studiobezoeken de komende maanden verder uitwerken. Uitgangspunt hierbij is zijn de richtlijnen en het advies van de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost. Concreet betekent dit dat alle deelnemers per afgesproken tijdslot een maximumaantal bezoekers krijgt toegewezen op basis van het netto beschikbare vloeroppervlakte van de exporuimte, bijvoorbeeld tien, dertig of het maximum van honderd personen. Daarnaast zal er een maximumaantal DDW bezoekers per dag gelden om druk op de stedelijke infrastructuur te voorkomen. Musea als het Van Abbe en MU zullen werken reserveringen met vaste timeslots.

Landelijke uitstraling

Vooralsnog zijn er nog geen concrete plannen om de focus van DDW van Eindhoven te verleggen naar landelijke spreiding van het fysieke programma, al dat wordt ook niet uitgesloten. “Vooralsnog is de uitdaging om de bestaande plannen goed uit te werken is groot genoeg. Maar als de afgelopen maanden ons iets hebben geleerd is het wel dat dingen soms razendsnel kunnen veranderen. Wij richten ons op de mogelijkheden die nu realistisch zijn. Natuurlijk kan het zijn dat randvoorwaarden verder versoepelen, of juist strakker worden. We zullen daar samen met de ontwerpers adaptief mee omgaan. ”

Het is de intentie dat DDW ook dit jaar in elk geval de volle negen dagen zal duren. “Wij kijken naar opties om het festival misschien wel langer te laten duren. Er zijn ontwerpers die al hebben geopperd dat ze ook de daaropvolgende maanden een dag per week hun open studio willen stellen voor professionals. Als DDW zouden wij dan een bemiddelende rol kunnen spelen.”

Ontwerpers en instellingen in Eindhoven kunnen zich vanaf 15 juni hier aanmelden voor deelname.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *