INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

‘Corona-prooff’ Dutch Design Week met beperkt studiobezoek en uitgebreid online-programma

Dutch Design Week (17-25 oktober) in Eindhoven verandert dit jaar ingrijpend. In overleg met de gemeente Eindhoven en Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost is besloten dat een evenement met de gebruikelijke 350 duizend bezoekers niet realistisch is. Daarom zullen er geen grote centrale locaties worden ingericht; ook de georganiseerde vervoersopties worden geschrapt. Wel wordt er een beperkt aantal studiobezoeken aangeboden voor geselecteerde, veelal professionele bezoekers. “We gaan deze editie niet voor kwantiteit maar voor kwaliteit. Een compact programma biedt meer ruimte voor intimiteit, verdieping en relevantie. Daarmee sluit het evenement toch goed aan bij deze tijd”, aldus DDW-directeur Martijn Paulen.

Martijn Paulen – FOTO Jeroen van der Wielen

Daarnaast wordt een uitgebreid online-programma opgetuigd. “De plannen daarvoor zijn wij nu aan het uitwerken. De komende weken en maanden zal meer daarover bekend worden”, aldus Paulen. Vast staat in elk geval dat de deelnemers prominent worden uitgelicht op een sterk verbeterd digitaal DDW-platform. Ook worden nieuwe online formats ontwikkeld, waaronder gestreamde DDW Talks, zoom-interviews, video’s en andere unieke content. “Hiermee kunnen ook ruimte bieden aan de ontwerpers en partners die niet fysiek in Eindhoven kunnen deelnemen.”

Martijn Paulen: “We gaan deze editie niet voor kwantiteit maar voor kwaliteit.”
Foto Max Kneefel

Geen Klokgebouw

De afgelopen maanden zijn diverse scenario’s onderzocht, waaronder een afgeslankt Klokgebouw waar drieduizend bezoekers per dag een vaste route konden volgen. “Maar telkens als deze scenario’s waren uitgewerkt konden ze meteen in de prullenbak, omdat de veiligheidssituatie weer was veranderd.” Uiteindelijk bleek een regulier bezoekersprogramma onhaalbaar. “Daarom dit jaar geen Klokgebouw of geen Veemgebouw. Dit zijn de blockbusters van DDW dus dat was even sikken.” Partner-events als Manifestations gaan vooralsnog wel door; hoe is nog de vraag. De optie om van DDW een testlab te maken voor diverse ontwerpen met betrekking tot de anderhalvemeter samenleving bleek evenmin haalbaar. “Beheersbaarheid en veiligheid is uiteindelijk belangrijker dan experiment en innovatie. Maar dat individuele ontwerpers en instellingen zullen inspelen op de actualiteit is logisch.”

Het Klokgebouw

Graduation Show

In nauwe samenspraak met de Eindhovense ontwerpers is een “gedecentraliseerd” programma ontwikkeld. “De vraag vanuit de design community om een live programma aan te bieden was groot. Ontmoeting is een essentieel onderdeel van DDW. De eerste keer dat wij letterlijk aan tafel konden met een afvaardiging van Eindhovense ontwerpers hadden wij kippenvel.” Bij dit bottom-up programma ligt de focus op relevante ontmoetingen tussen de deelnemende ontwerpers en professionele bezoekers. “Daarmee gaat de organisatie terug naar de kern waar vanuit DDW ooit is gestart en blijft zij trouw aan haar DNA, de ontwerper die centraal staat.” Ook komt er een Graduation Show van de Design Academy. “Hoe deze eruit gaat zien, staat nog niet vast.”

De organisatie van DDW zal de protocollen voor deze studiobezoeken de komende maanden verder uitwerken. Uitgangspunt hierbij is zijn de richtlijnen en het advies van de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost. Concreet betekent dit dat alle deelnemers per afgesproken tijdslot een maximumaantal bezoekers krijgt toegewezen op basis van het netto beschikbare vloeroppervlakte van de exporuimte, bijvoorbeeld tien, dertig of het maximum van honderd personen. Daarnaast zal er een maximumaantal DDW bezoekers per dag gelden om druk op de stedelijke infrastructuur te voorkomen. Musea als het Van Abbe en MU zullen werken reserveringen met vaste timeslots.

Landelijke uitstraling

Vooralsnog zijn er nog geen concrete plannen om de focus van DDW van Eindhoven te verleggen naar landelijke spreiding van het fysieke programma, al dat wordt ook niet uitgesloten. “Vooralsnog is de uitdaging om de bestaande plannen goed uit te werken is groot genoeg. Maar als de afgelopen maanden ons iets hebben geleerd is het wel dat dingen soms razendsnel kunnen veranderen. Wij richten ons op de mogelijkheden die nu realistisch zijn. Natuurlijk kan het zijn dat randvoorwaarden verder versoepelen, of juist strakker worden. We zullen daar samen met de ontwerpers adaptief mee omgaan. ”

Het is de intentie dat DDW ook dit jaar in elk geval de volle negen dagen zal duren. “Wij kijken naar opties om het festival misschien wel langer te laten duren. Er zijn ontwerpers die al hebben geopperd dat ze ook de daaropvolgende maanden een dag per week hun open studio willen stellen voor professionals. Als DDW zouden wij dan een bemiddelende rol kunnen spelen.”

Ontwerpers en instellingen in Eindhoven kunnen zich vanaf 15 juni hier aanmelden voor deelname.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *