INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Theo Ploeg – Tech Talk # 4 Het einde van human-centered design

Ontwerpers staan bekend als vooruitstrevend en in vergelijking met andere disciplines zit daar best een kern van waarheid in. Toch kennen ook zij hun stokpaardjes, paradigma’s en routines. iedereen die daar zomaar aan morrelt, wordt met scepsis bekeken. Toonaangevende ontwerpbureaus en designscholen doen daar maar al te graag aan mee. Zij omarmen een ontwerp-methodiek en laten die niet meer los. Tot het echt niet anders mee kan.

De keuze van SPACE10, de onafhankelijke denktank van IKEA, om het vertrouwde human-centered design in te ruilen voor een meer planeetgerichte aanpak is daarom verrassend en dapper. Sinds de oprichting van het onderzoeks- en designlaboratorium zoekt SPACE10 de grenzen op. Dat is ook de reden waarom het geen onderdeel is van moederorganisatie IKEA en het een plekje heeft gevonden in Copenhagen, gevoelsmatig én geografisch op afstand van de multinational waarvoor het lab werkt. Met name in het laatste decennium van het zeventienjarige bestaan heeft SPACE10 zich steeds meer ontworsteld aan de functie van designbureau voor IKEA.

The Growroom, een doe-het-zelf voedseltuin ontwikkeld door Space10

De laatste jaren werd er onderzoek gedaan naar onder andere mentale gezondheid, inclusieve steden en duurzame voeding. Daar kwam gedurende de covid19-pandemie onderzoek naar een veiligere en duurzamere planeet bij. Dat leidde uiteindelijk tot een belangrijk inzicht: onze planeet is er niet bij gebaat dat we blijven ontwerpen vanuit een eenzijdig menselijk perspectief. Dus stapt SPACE10 over op een mens/planeet-gecentreerde ontwerp-aanpak. De aanwezigheid van het woord ‘mens’ toont aan dat het lab toch nog enige voorzichtigheid betracht.

Van product naar mens naar planeet

Vreemd is dat niet. Nieuwe ideeën sijpelen doorgaans maar langzaam door in de ontwerpcultuur. In 1971 schreef Victor Papanek in zijn boek Design for the Real World: Human Ecology and Social Change dat een mensgerichte in plaats van een productgerichte manier van ontwerpen de standaard zou moeten worden. Pas deze eeuw – en eigenlijk pas écht op grote schaal in het laatste decennium – is die gedachte gemeengoed geworden.

Het is een kwestie van tijd voordat SPACE10 het woord mens schrapt. Onder invloed van de ideeën van denkers als Bruno Latour en Timothy Morton schuiven steeds meer autonome ontwerpers op in de richting van critical en speculative design, aanpakken die vaak een minder belangrijke rol voor de mens propaganderen. Gezien de huidige globale ontwikkelingen is dat een logische stap. Die stap is echter lastig te zetten. We begrijpen best dat klimaatverandering een essentieel onderwerp is, maar onbaatzuchtig ontwerpen voor ecosystemen in de Amazone zonder na te denken over de rol die zij spelen voor de mens? Dat vinden we lastig. We zijn er sinds de verlichting immers aan gewend geraakt om altijd in het centrum van de aandacht te staan en alles op onszelf te betrekken.

De keuze van SPACE10is daarom, ik schreef het al, dapper. Én belangrijk. Toonaangevende ontwerpbureaus en designopleidingen voelen nu de druk om hun nog niet zolang geleden omarmde human-centered design-aanpak in te ruilen.

En dat hebben we, eh… heeft de planeet nodig.

Theo Ploeg is als design socioloog verbonden aan het International Music Academy Lab (IMA-Lab) en Fontys Hogeschool voor Journalistiek (FHJ), met zijn eigen Studio Hyperspace experimenteert hij met speculative design en voert hij het Speculative Now.-platform. Zie www.studiohyperspace.net

Keep on digging…

  • SPACE10 licht de keuze hier toe: https://space10.com/beyond-human-centered-design/
  • Victor Papanek (1971). Design for the Real World: Human Ecology and Social Change. New York: Pantheon Books.
  • Bruno Latour (2005). Reassembling the Social: an Introduction to Actor-network-theory. Oxford: Oxford University Press.
  • Timothy Morton (2018). Being Ecological. London: Pelican Books.

Lees ook:

Tech Talk #1 – “Big tech is bad tech! Of niet soms?”

Tech Talk 2 – “Luisteren is het nieuwe kijken”

Tech Talk #3 – “NFT’s? Believe the hype! Vooralsnog tenminste…”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *