LONGREAD “We leven al in de metaverse – en niet alleen online.” Aldus wetenschapper Esther Hammelburg

LONGREAD “We leven al in de metaverse – en niet alleen online.” Aldus wetenschapper Esther Hammelburg

De metaverse is geen toekomstvisie maar een technologische ontwikkeling die al lang is begonnen. We leven er al in. Dat betoogt Esther Hammelburg, senior onderzoeker aan de Hogeschool van Amsterdam. De longread is haar inzending op de Open Call van Design Digger met de vraag: welke rol kunnen – of misschien wel zelfs moeten – ontwerpers spelen in de bouw van de metaverse?

Dit zijn de exposities in 2023 om naar uit te kijken – van skateboards tot porseleinkoorts

Dit zijn de exposities in 2023 om naar uit te kijken – van skateboards tot porseleinkoorts

Een overzicht van de designexposities in 2023 om naar uit te kijken. Van skateboarden in Londen tot porseleinkoorts in Friesland. Maar ook de viering van een Esscher-jaar en de toekomst van ons geld.

De beste designexposities van 2022 – van virtual fashion tot ‘female gaze’

De beste designexposities van 2022 – van virtual fashion tot ‘female gaze’

DesignDigger blikt nog één keer terug op 2022 met de vier beste expo’s in binnen- en buitenland. Hoe wordt virtuele mode van pixels gemaakt en gedragen? Wie zijn de ‘damsels of design’? En waarom is Chriet Titulaer weer hip?

INTERVIEW Sabine Marcelis over haar nieuwe Ikea-collectie: “Ik zoek naar alledaagse magie”

INTERVIEW Sabine Marcelis over haar nieuwe Ikea-collectie: “Ik zoek naar alledaagse magie”

Sabine Marcelis heeft voor Ikea de interieurcollectie VARMBLIXT ontworpen. “”Ik wil mensen inspireren om de functie van licht in huis te herontdekken.” De gelimiteerde collectie bestaat uit naast verlichting uit glaswerk en vloerkleden.

INTERVIEW Audrey Large & Amber Jae Slooten: “Wij roepen vragen op over wat echt en wat nep is”

INTERVIEW Audrey Large & Amber Jae Slooten: “Wij roepen vragen op over wat echt en wat nep is”

Voor NXT Museum in Amsteram ontwierpen Amber Jae Slooten en Audrey Large een gezamenlijke installatie.. Hun werk tast de grenzen af van analoog en digitaal. Technologie is daarbij slechts een instrument. “Want iets dat alleen online bestaat is ook echt.”

Niet alleen de mode van Gianne Versace is ‘larger than life’

Niet alleen de mode van Gianne Versace is ‘larger than life’

In het Groninger Museum is nu een retrospectief te zien over de modekoning Gianni Versace. Als geen ander sloeg hij een brug tussen hoge en lage cultuur. Maar hij was ook een boegbeeld voor lhbt+ gemeenschap.

OPEN CALL Welke rol moeten ontwerpers spelen in de toekomstige metaverse? Werkbudget van 500 euro voor longread, podcast of beeldessay

OPEN CALL Welke rol moeten ontwerpers spelen in de toekomstige metaverse? Werkbudget van 500 euro voor longread, podcast of beeldessay

De metaverse wordt het nieuwe internet waar we niet op maar ‘in gaan’ met een vr-bril augmented reality of andere immersieve ervaringen. Welke rol kunnen – of moeten – ontwerpers spelen  in de bouw van deze digitale wereld? DesignDigger schrijft een OPEN CALL uit voor een longread, podcast of beeldessay dat deze vraag onderzoekt. Het beste voorstel krijgt 500 werkbudget. Deadline voor inzending is 12 december.

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

LONGREAD Wat moeten we met de metaverse? Het antwoord is aan ons – en niet aan ‘big tech’

LONGREAD Wat moeten we met de metaverse? Het antwoord is aan ons – en niet aan ‘big tech’

Het afgelopen jaar pompten de grote technologiebedrijven tientallen miljarden dollars in de metaverse, die virtuele wereld waar we samen komen om te spelen, werken, leren of winkelen. Of dat inderdaad zo’n geweldige toevoeging aan ons leven wordt, is volgens VR- en videogames-onderzoeker Mirjam Vosmeer nog maar de vraag.

Ontwerper Marjan van Aubel wil onze natuurlijke verbondenheid met de zon herstellen

Ontwerper Marjan van Aubel wil onze natuurlijke verbondenheid met de zon herstellen

‘Solar designer’ Marjan van Aubel is donderdag keynote speaker op het Society 5.0 Festival in Amsterdam. DesignDigger geeft twee kaarten weg voor dit festival. “De zon is een – bijna – eeuwige en bovendien gratis energiebron. Daar moeten meer gebruik van maken.”

INTERVIEW Alice Rawsthorn: “Design is een universele taal die mensen kan samenbrengen”

INTERVIEW Alice Rawsthorn: “Design is een universele taal die mensen kan samenbrengen”

Door hun constructieve mentaliteit zijn ontwerpers de voor hand liggende aanjagers van maatschappelijke vernieuwing. Aldus Alice Rawsthorn in haar nieuwe boek ‘Design Emergency’. Op 12 & 13 oktober spreekt de gerenommeerde Britse designcriticus op het Society 5.0 Festival in Amsterdam. “Design zou zich meer moeten richten op de keerzijde van technologie.”

Studio Truly Truly nieuwe art director van Leolux

Het Nederlandse meubelmerk Leolux heeft het Rotterdamse ontwerpbureau Studio Truly Truly aangesteld als art director. Het ontwerpduo Kate & Joel Booy wordt hiermee verantwoordelijk voor de collectie, de beurspresentaties en de visuals. “En ja, natúúrlijk zullen we ook eigen ontwerpen aan de collectie toevoegen.”

Joel & Kate Booy

Met de aanstelling van Studio Truly Truly zet Leolux een voorzichtige koerswijziging in. Het samenwerkende echtpaar Booy (beiden geboren in 1981) heeft een stijl die gereserveerder en delicater dan is dan uitgesproken, wat zwierige meubels van Leolux. “Maar dat is juist goed, want zo halen wij elkaar uit onze comfortzones en creëren een identiteit die verrassend is maar waarin Leolux herkenbaar blijft”, licht Joel toe.

Ruimte voor nuance en detail

Wat hebben Truly Truly en Leolux gemeen? “Een streven naar originaliteit. Leolux is een merk met lef. Het heeft een lange historie van originele en gedurfde ontwerpen met sprankelende kleuren en expressieve vormen. In de jaren negentig was de collectie ronduit  vooruitstrevend en modern. Op deze traditie willen wij voortbouwen. Maar niet elk meubel hoeft uitgesproken te zijn. Er moet ruimte komen voor nuance en detail.”

“Meubels zijn alledaagse objecten, waarmee wij een intieme fysieke band hebben.”

Hoe gaan jullie de rol art director invullen? “Wij gaan het verhaal van Leolux opnieuw opbouwen. Van de fotografie in de catalogus tot de kleurenwaaier voor de collectie, niets ontsnapt daarbij aan onze aandacht. Welke nieuwe meubels missen in de collectie? Wat wordt de uitstraling van de advertenties en catalogi? En ja, natúúrlijk zullen we ook eigen ontwerpen aan de collectie toevoegen. Wij blijven in de allereerste plaats ontwerpers. Dat Leolux een eigen fabriek heeft, geeft extra glans aan onze taak als art director. Elk nieuw ontwerp, zelfs een pril idee, kan meteen worden getest. Kan het gemaakt worden? Zo ja, wat kost dat dan?”

Gynko sofa

Holistische aanpak

Hoe kwam het contact tot stand? “Wij mochten in 2019 Das Haus mocht inrichten op de meubelbeurs IMM in Keulen. Deze prestigieuze opdracht om een innovatief woonconcept te presenteren maakte indruk op Leolux . Voor Das Haus hadden wij alles ontworpen; van de afzonderlijke meubels, de enscenering en de belichting tot de folder, de fotografie en zelfs de tasjes. Dat was precies wat Leolux zocht, een art director die niet alleen meedenkt over de collectie maar over elk detail van de presentatie als  merk. Deze holistische aanpak heeft alleen kans van slagen met onvoorwaardelijk vertrouwen. Dus volgden er talloze gesprekken, die volkomen open waren.”

Das Haus, IMM Keulen

Hoe verliepen deze verkennende gesprekken? “Soms gingen wij te snel. Maar tegelijkertijd daagde Leolux ons uit om nog beter te formuleren waarom bepaalde keuzes maken. Wat een doorslaggevende rol speelde is dat Leolux al meer dan zeventig jaar een familiebedrijf is. De vader van de huidige CEO positioneerde Leolux in de jaren negentig als een vooruitstrevend merk. De wens om te innoveren zit dus diep verankerd in het bedrijf. Uiteindelijk zijn wij als art directors ook niet meer dan een schakel in een groter geheel. Leolux is een familiebedrijf en wij zijn nu onderdeel van die familie.”

Verfijning en vakmanschap

Het portfolio van Truly Truly loopt uiteen van exclusieve galery pieces tot meubels voor IKEA. Waarin komen deze uitersten samen? “Wij vinden het inspirerend om een combinatie te maken van kunstzinnige objecten met een maximale mate van verfijning en vakmanschap en juist praktische producten die efficiënt en slim zijn gemaakt, zodat ze voor grote groep consumenten toegankelijk zijn. Al zullen we ons altijd beperken tot het interieur. Meubels zijn alledaagse objecten, waarmee wij een intieme fysieke band hebben. We zitten of liggen erop, we voelen er aan, we strelen ze zelfs. Tegelijkertijd biedt een meubel door variaties in vorm, materiaal of kleur een scala aan verhalen.”

Leolux is een familiebedrijf en wij zijn nu onderdeel van die familie.”

Jullie hebben allebei de Australische nationaliteit. Hoe zijn jullie in Nederland terecht gekomen? “We zijn opgegroeid in Australië en zijn beiden opgeleid als grafisch ontwerper en werkten als collega’s bij een ontwerpbureau met veel opdrachten in de culturele sector. Dat bood veel ruimte voor experiment en expressie. Ik wilde mij verdiepen in ruimtelijk ontwerpen. Voor mij was er maar één plek waar dat kan: de Design Academy Eindhoven. Ik heb een Nederlands paspoort, want mijn vader is Nederlands. Dat maakte de stap eenvoudiger. Kate vond al snel werk als grafisch ontwerper. Meteen na mijn afstuderen in 2014  zijn we Truly Truly gestart. Het is fantastisch dat wij al onze kennis en ideeën nu kwijt kunnen in één opdracht, namelijk het neerzetten van Leolux als een eigentijdse en verrassende meubelproducent.”

Studio Truly Truly is het bureau van de Australische ontwerpers Joel Booy en Kate Booy. Grafisch ontwerper Joel Booy studeerde in 2014 af aan de Design Academy Eindhoven om zich te richten op productvormgeving. Aansluitend start hij met zijn vrouw Kate Booy, eveneens in Australië opgeleid tot grafisch ontwerper, de ontwerppraktijk Studio Truly Truly. Het werk heeft een sculpturaal of poëtisch karakter dat de grens tussen de industrie en autonome kunst aftast. Verfijnde materiaalbehandeling, een harmonieus kleurpalet en heldere composities zijn kenmerkend voor hun stijl.

Kijk het video-interview met Kate & Joel Booy van Studio Truly Truly

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *