INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”

INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”

Met zijn solo-expositie ‘Reconnect’ in het Centraal Museum in Utrecht geeft productontwerper Joost van Bleiswijk inzicht in zijn scheppingsproces. “Ik ben niet van de Eureka-momenten. Bij mij moeten ideeën de kans krijgen om te rijpen.”

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

Het holocaustmonument ‘Levenslicht’ van de Nederlandse kunstenaar Daan Roosegaarde, bestaande uit 104.000 oplichtende stenen, is winnaar in de categorie Spatial Media Art, de grootste categorie van de Media Architecture Awards (MAA2021). Met onderscheidingen voor onder meer een cinematografisch straatprotest in Brazilië en een off-the-grid nacht-uitkijk onderstrepen de winnaars de grote diversiteit van de discipline media architectuur.

INTERVIEW Rive Roshan: “Wij ontwerpen één groot spel van herkenning en vervreemding.”

INTERVIEW Rive Roshan: “Wij ontwerpen één groot spel van herkenning en vervreemding.”

Het Amsterdamse ontwerpduo Rive Roshan transformeert functionele gebruiksvoorwerpen als een tafel of een spiegel tot gracieuze kunstobjecten. In Museum JAN staat nu de eerste solo-expositie van Golnar Roshan (1986) en Ruben De La Rive Box (1981). “Dat je niet meteen ziet wat de functie van een object is vinden wij een pré.”

Designbeurs OBJECT lanceert talentprogramma voor pas-afgestudeerde ontwerpers

Designbeurs OBJECT lanceert talentprogramma voor pas-afgestudeerde ontwerpers

Designbeurs OBJECT lanceert in samenwerking met de Gemeente Rotterdam een speciaal talentprogramma. Het doel is om jonge creatieven een springplank te bieden naar het designveld. OBJECT is van 1 t/m 4 juli in het HAKA gebouw in Rotterdam.

DESIGN DIGGER LIVE #8 focust met ‘Design in de wijken’ in creatieve stadsontwikkeling

DESIGN DIGGER LIVE #8 focust met ‘Design in de wijken’ in creatieve stadsontwikkeling

Steeds vaker nemen ontwerpers en kunstenaars het voortouw nemen in stadsverbetering en nemen daarbij de rol in van buurtregisseur, beleidsmaker of commerciële ontwikkelaar. In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie focust DESIGN DIGGER LIVE #8 in op dit ‘Design in de wijk’

Studio Truly Truly lanceert eerste collectie als artdirectors van Leolux

Studio Truly Truly lanceert eerste collectie als artdirectors van Leolux

Vorig jaar werden Kate & Joel Booy, samen de Rotterdamse ontwerpstudio Truly Truly, aangesteld als artdirectors van Leolux. Nu lanceren ze hun eerste meubelcollectie van elegante meubels met een verrassende twist. “Het is fantastisch dat we al onze kennis en ideeën kwijt kunnen in één opdracht.”

Fotograaf Frank van der Salm reduceert steden tot abstracte en levenloze geometrie in ‘NOWHERE’

Fotograaf Frank van der Salm reduceert steden tot abstracte en levenloze geometrie in ‘NOWHERE’

Met een boek van Irma Boom en expositie in het Nederlands Fotomuseum blikt Frank van der Salm terug op een kwart eeuw architectuurfotografi9e.

Online-platform Designalism presenteert overlap tussen design en journalistiek

Online-platform Designalism presenteert overlap tussen design en journalistiek

‘Designalism’ is een nieuwe mengvorm van journalistiek, kunst en design. “Zo kunnen nieuwe doelgroepen van jongeren of laaggeletterden kennis maken met journalistiek nieuws”, aldus initiatiefnemer Noortje van Eekelen.

Alles moet kapot in online-expositie ‘De Afbreekeconomie’ van Boijmans

Alles moet kapot in online-expositie ‘De Afbreekeconomie’ van Boijmans

“De Afbreekeconomie is een tentoonstelling over het maken en kapotmaken van dingen. Het gaat hier niet over economische groei of efficiënt produceren. Maar juist over hoe we alles weer kunnen afbreken wat we als mens maken. Het kantelt ons economisch model”, zegt curator Annemartine van Kesteren van Museum Boijmans van Beuningen. Om de economische structuren […]

Satyendra Pakhalé ontwerpt onmisbare vaccin-koeler voor niet-Westerse landen – nu alleen nog een producent

Satyendra Pakhalé ontwerpt onmisbare vaccin-koeler voor niet-Westerse landen – nu alleen nog een producent

De Amsterdamse ontwerper van Indiase komaf werkte meer dan tien jaar aan de ontwikkeling van een draagbare en stapelbare medicijnkoeler voor niet-Westerse landen. Nu alleen nog een producent die het aandurft. “Maar het is in het belang van ons allemaal dat het snel op de markt komt.”

LONGREAD Satyendra Pahkalé: “De toekomst is maakbaar. Maar niet zonder design.”

LONGREAD Satyendra Pahkalé: “De toekomst is maakbaar. Maar niet zonder design.”

De huidige pandemie biedt mogelijkheden om onze wereld socialer en rechtvaardiger in te richten. Dat het kan, heeft de toekomst al bewezen. Maar dan alleen als deze toekomst met zorg en toewijding wordt ontworpen. “Design gáát over de toekomst”.

Preview van expo ‘Radical Austria’ in Designmuseum Den Bosch met virtuele rondleiding door curator Bart Lootsma

Preview van expo ‘Radical Austria’ in Designmuseum Den Bosch met virtuele rondleiding door curator Bart Lootsma

Curator Bart Lootsma geeft met designjournalist Jeroen Junte op maandag 12 april om 15.30u een virtuele rondleiding over de expositie ‘Radical Austria – Everything is Architecture’ in Designmuseum Den Bosch.

Studio Truly Truly nieuwe art director van Leolux

Het Nederlandse meubelmerk Leolux heeft het Rotterdamse ontwerpbureau Studio Truly Truly aangesteld als art director. Het ontwerpduo Kate & Joel Booy wordt hiermee verantwoordelijk voor de collectie, de beurspresentaties en de visuals. “En ja, natúúrlijk zullen we ook eigen ontwerpen aan de collectie toevoegen.”

Joel & Kate Booy

Met de aanstelling van Studio Truly Truly zet Leolux een voorzichtige koerswijziging in. Het samenwerkende echtpaar Booy (beiden geboren in 1981) heeft een stijl die gereserveerder en delicater dan is dan uitgesproken, wat zwierige meubels van Leolux. “Maar dat is juist goed, want zo halen wij elkaar uit onze comfortzones en creëren een identiteit die verrassend is maar waarin Leolux herkenbaar blijft”, licht Joel toe.

Ruimte voor nuance en detail

Wat hebben Truly Truly en Leolux gemeen? “Een streven naar originaliteit. Leolux is een merk met lef. Het heeft een lange historie van originele en gedurfde ontwerpen met sprankelende kleuren en expressieve vormen. In de jaren negentig was de collectie ronduit  vooruitstrevend en modern. Op deze traditie willen wij voortbouwen. Maar niet elk meubel hoeft uitgesproken te zijn. Er moet ruimte komen voor nuance en detail.”

“Meubels zijn alledaagse objecten, waarmee wij een intieme fysieke band hebben.”

Hoe gaan jullie de rol art director invullen? “Wij gaan het verhaal van Leolux opnieuw opbouwen. Van de fotografie in de catalogus tot de kleurenwaaier voor de collectie, niets ontsnapt daarbij aan onze aandacht. Welke nieuwe meubels missen in de collectie? Wat wordt de uitstraling van de advertenties en catalogi? En ja, natúúrlijk zullen we ook eigen ontwerpen aan de collectie toevoegen. Wij blijven in de allereerste plaats ontwerpers. Dat Leolux een eigen fabriek heeft, geeft extra glans aan onze taak als art director. Elk nieuw ontwerp, zelfs een pril idee, kan meteen worden getest. Kan het gemaakt worden? Zo ja, wat kost dat dan?”

Gynko sofa

Holistische aanpak

Hoe kwam het contact tot stand? “Wij mochten in 2019 Das Haus mocht inrichten op de meubelbeurs IMM in Keulen. Deze prestigieuze opdracht om een innovatief woonconcept te presenteren maakte indruk op Leolux . Voor Das Haus hadden wij alles ontworpen; van de afzonderlijke meubels, de enscenering en de belichting tot de folder, de fotografie en zelfs de tasjes. Dat was precies wat Leolux zocht, een art director die niet alleen meedenkt over de collectie maar over elk detail van de presentatie als  merk. Deze holistische aanpak heeft alleen kans van slagen met onvoorwaardelijk vertrouwen. Dus volgden er talloze gesprekken, die volkomen open waren.”

Das Haus, IMM Keulen

Hoe verliepen deze verkennende gesprekken? “Soms gingen wij te snel. Maar tegelijkertijd daagde Leolux ons uit om nog beter te formuleren waarom bepaalde keuzes maken. Wat een doorslaggevende rol speelde is dat Leolux al meer dan zeventig jaar een familiebedrijf is. De vader van de huidige CEO positioneerde Leolux in de jaren negentig als een vooruitstrevend merk. De wens om te innoveren zit dus diep verankerd in het bedrijf. Uiteindelijk zijn wij als art directors ook niet meer dan een schakel in een groter geheel. Leolux is een familiebedrijf en wij zijn nu onderdeel van die familie.”

Verfijning en vakmanschap

Het portfolio van Truly Truly loopt uiteen van exclusieve galery pieces tot meubels voor IKEA. Waarin komen deze uitersten samen? “Wij vinden het inspirerend om een combinatie te maken van kunstzinnige objecten met een maximale mate van verfijning en vakmanschap en juist praktische producten die efficiënt en slim zijn gemaakt, zodat ze voor grote groep consumenten toegankelijk zijn. Al zullen we ons altijd beperken tot het interieur. Meubels zijn alledaagse objecten, waarmee wij een intieme fysieke band hebben. We zitten of liggen erop, we voelen er aan, we strelen ze zelfs. Tegelijkertijd biedt een meubel door variaties in vorm, materiaal of kleur een scala aan verhalen.”

Leolux is een familiebedrijf en wij zijn nu onderdeel van die familie.”

Jullie hebben allebei de Australische nationaliteit. Hoe zijn jullie in Nederland terecht gekomen? “We zijn opgegroeid in Australië en zijn beiden opgeleid als grafisch ontwerper en werkten als collega’s bij een ontwerpbureau met veel opdrachten in de culturele sector. Dat bood veel ruimte voor experiment en expressie. Ik wilde mij verdiepen in ruimtelijk ontwerpen. Voor mij was er maar één plek waar dat kan: de Design Academy Eindhoven. Ik heb een Nederlands paspoort, want mijn vader is Nederlands. Dat maakte de stap eenvoudiger. Kate vond al snel werk als grafisch ontwerper. Meteen na mijn afstuderen in 2014  zijn we Truly Truly gestart. Het is fantastisch dat wij al onze kennis en ideeën nu kwijt kunnen in één opdracht, namelijk het neerzetten van Leolux als een eigentijdse en verrassende meubelproducent.”

Studio Truly Truly is het bureau van de Australische ontwerpers Joel Booy en Kate Booy. Grafisch ontwerper Joel Booy studeerde in 2014 af aan de Design Academy Eindhoven om zich te richten op productvormgeving. Aansluitend start hij met zijn vrouw Kate Booy, eveneens in Australië opgeleid tot grafisch ontwerper, de ontwerppraktijk Studio Truly Truly. Het werk heeft een sculpturaal of poëtisch karakter dat de grens tussen de industrie en autonome kunst aftast. Verfijnde materiaalbehandeling, een harmonieus kleurpalet en heldere composities zijn kenmerkend voor hun stijl.

Kijk het video-interview met Kate & Joel Booy van Studio Truly Truly

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *