Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius is de winnaar van de BNO Piet Zwart Prijs 2021. De jury koos haar unaniem vanwege haar uitzonderlijke staat van dienst en haar betekenis voor huidige en volgende generaties ontwerpers. Ook is zij meermaals in staat gebleken om ook haar eigen praktijk opnieuw vorm te geven.

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

Op DDW presenteert het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie de nieuwste lichting ontwerpers met een talentenbeurs. DesignDigger blikt vooruit met het vierde en laatste deel in een serie longreads over talent.

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

Deel drie uit een serie van vier longreads waarin de balans wordt opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? “De blik verschuift van expressie en succes naar ongelijkheid en inclusiviteit.”

LONGREAD TALENT #2 – Ik en de wereld: Post-crisis ontwerpgeneratie zoekt (en vindt) zijn plek in kwetsbare toekomst

LONGREAD TALENT #2 – Ik en de wereld: Post-crisis ontwerpgeneratie zoekt (en vindt) zijn plek in kwetsbare toekomst

De tweede uit een serie van vier longreads waarin de balans wordt opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? “Als wij het tij niet keren, wie dan wel?”

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie wordt in een serie van vier longreads de balans opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? Vandaag deel 1: “Het vakgebied is opgerekt met kritisch onderzoek, vrij experiment en verdiepende samenwerking.”

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

De jonge ontwerper Teun Zwets is de winnaar van de Kazerne Design Award, een jaarlijkse prijs voor pas-afgestudeerde ontwerpers van de Design Academy Eindhoven. Zwets kreeg de prijs voor zijn ‘spontane interieurcollectie Teunland,

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

De afgelopen week deed DesignDigger verslag van een ietwat teleurstelllende Milan Design Week. Al tekenden zich ook zichtbare trends af. De zes dominante staan hier op een rij.

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

Ontwerpers Bertjan Pot, Wieki Somers, Amie Dicke en Mattijs van Bergen hebben een ontwerp gemaakt voor One Square Meter Berber. Met dit sociaal designproject van Mina Abouzahra wordt samengewerkt met Marokkaanse ambachtsvrouwen. “Marokko heeft een ongelooflijke ambachtelijke vaardigheden, maar veel daarvan dreigen snel te verdwijnen”

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

De ‘verloren’ afstudeerlichting 2020 van de Design Academy Eindhoven kreeg eindelijk het podium. De werken op de Graduation show in Milaan getuigen van een krachtige, kritische maar hoopvolle en oplossingsgerichte blik op de wereld. Vijf worden er uitgelicht.

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

De groepsexpositie Alcova op een verlaten legerkazerne neemt een voorschot op een doemscenario waarin aarde en klimaat zijn uitgeput. Tussen de puinhopen en distels staat rudimentaire design, onverslijtbaar en gemaakt uit noodzaak. Functioneel? Nauwelijks. Maar wel beklemmend.

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

Het ‘officieuze’ Nederlandse paviljoen Masterly profileert Dutch design waarbij experiment, een kritische en onderzoekende houding en ontregelende humor zijn verruild voor duurzaamheid, een geruststellende knipoog en een zakelijke insteek.

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

DesignDigger is de hele week op Milan Design Week en doet dagelijks verslag. De aftrap is vanzelfsprekend vanaf de meubelbeurs zelf, die kleiner was dan ooit. Maar de stoelen zijn juist oversized.

Studio Truly Truly nieuwe art director van Leolux

Het Nederlandse meubelmerk Leolux heeft het Rotterdamse ontwerpbureau Studio Truly Truly aangesteld als art director. Het ontwerpduo Kate & Joel Booy wordt hiermee verantwoordelijk voor de collectie, de beurspresentaties en de visuals. “En ja, natúúrlijk zullen we ook eigen ontwerpen aan de collectie toevoegen.”

Joel & Kate Booy

Met de aanstelling van Studio Truly Truly zet Leolux een voorzichtige koerswijziging in. Het samenwerkende echtpaar Booy (beiden geboren in 1981) heeft een stijl die gereserveerder en delicater dan is dan uitgesproken, wat zwierige meubels van Leolux. “Maar dat is juist goed, want zo halen wij elkaar uit onze comfortzones en creëren een identiteit die verrassend is maar waarin Leolux herkenbaar blijft”, licht Joel toe.

Ruimte voor nuance en detail

Wat hebben Truly Truly en Leolux gemeen? “Een streven naar originaliteit. Leolux is een merk met lef. Het heeft een lange historie van originele en gedurfde ontwerpen met sprankelende kleuren en expressieve vormen. In de jaren negentig was de collectie ronduit  vooruitstrevend en modern. Op deze traditie willen wij voortbouwen. Maar niet elk meubel hoeft uitgesproken te zijn. Er moet ruimte komen voor nuance en detail.”

“Meubels zijn alledaagse objecten, waarmee wij een intieme fysieke band hebben.”

Hoe gaan jullie de rol art director invullen? “Wij gaan het verhaal van Leolux opnieuw opbouwen. Van de fotografie in de catalogus tot de kleurenwaaier voor de collectie, niets ontsnapt daarbij aan onze aandacht. Welke nieuwe meubels missen in de collectie? Wat wordt de uitstraling van de advertenties en catalogi? En ja, natúúrlijk zullen we ook eigen ontwerpen aan de collectie toevoegen. Wij blijven in de allereerste plaats ontwerpers. Dat Leolux een eigen fabriek heeft, geeft extra glans aan onze taak als art director. Elk nieuw ontwerp, zelfs een pril idee, kan meteen worden getest. Kan het gemaakt worden? Zo ja, wat kost dat dan?”

Gynko sofa

Holistische aanpak

Hoe kwam het contact tot stand? “Wij mochten in 2019 Das Haus mocht inrichten op de meubelbeurs IMM in Keulen. Deze prestigieuze opdracht om een innovatief woonconcept te presenteren maakte indruk op Leolux . Voor Das Haus hadden wij alles ontworpen; van de afzonderlijke meubels, de enscenering en de belichting tot de folder, de fotografie en zelfs de tasjes. Dat was precies wat Leolux zocht, een art director die niet alleen meedenkt over de collectie maar over elk detail van de presentatie als  merk. Deze holistische aanpak heeft alleen kans van slagen met onvoorwaardelijk vertrouwen. Dus volgden er talloze gesprekken, die volkomen open waren.”

Das Haus, IMM Keulen

Hoe verliepen deze verkennende gesprekken? “Soms gingen wij te snel. Maar tegelijkertijd daagde Leolux ons uit om nog beter te formuleren waarom bepaalde keuzes maken. Wat een doorslaggevende rol speelde is dat Leolux al meer dan zeventig jaar een familiebedrijf is. De vader van de huidige CEO positioneerde Leolux in de jaren negentig als een vooruitstrevend merk. De wens om te innoveren zit dus diep verankerd in het bedrijf. Uiteindelijk zijn wij als art directors ook niet meer dan een schakel in een groter geheel. Leolux is een familiebedrijf en wij zijn nu onderdeel van die familie.”

Verfijning en vakmanschap

Het portfolio van Truly Truly loopt uiteen van exclusieve galery pieces tot meubels voor IKEA. Waarin komen deze uitersten samen? “Wij vinden het inspirerend om een combinatie te maken van kunstzinnige objecten met een maximale mate van verfijning en vakmanschap en juist praktische producten die efficiënt en slim zijn gemaakt, zodat ze voor grote groep consumenten toegankelijk zijn. Al zullen we ons altijd beperken tot het interieur. Meubels zijn alledaagse objecten, waarmee wij een intieme fysieke band hebben. We zitten of liggen erop, we voelen er aan, we strelen ze zelfs. Tegelijkertijd biedt een meubel door variaties in vorm, materiaal of kleur een scala aan verhalen.”

Leolux is een familiebedrijf en wij zijn nu onderdeel van die familie.”

Jullie hebben allebei de Australische nationaliteit. Hoe zijn jullie in Nederland terecht gekomen? “We zijn opgegroeid in Australië en zijn beiden opgeleid als grafisch ontwerper en werkten als collega’s bij een ontwerpbureau met veel opdrachten in de culturele sector. Dat bood veel ruimte voor experiment en expressie. Ik wilde mij verdiepen in ruimtelijk ontwerpen. Voor mij was er maar één plek waar dat kan: de Design Academy Eindhoven. Ik heb een Nederlands paspoort, want mijn vader is Nederlands. Dat maakte de stap eenvoudiger. Kate vond al snel werk als grafisch ontwerper. Meteen na mijn afstuderen in 2014  zijn we Truly Truly gestart. Het is fantastisch dat wij al onze kennis en ideeën nu kwijt kunnen in één opdracht, namelijk het neerzetten van Leolux als een eigentijdse en verrassende meubelproducent.”

Studio Truly Truly is het bureau van de Australische ontwerpers Joel Booy en Kate Booy. Grafisch ontwerper Joel Booy studeerde in 2014 af aan de Design Academy Eindhoven om zich te richten op productvormgeving. Aansluitend start hij met zijn vrouw Kate Booy, eveneens in Australië opgeleid tot grafisch ontwerper, de ontwerppraktijk Studio Truly Truly. Het werk heeft een sculpturaal of poëtisch karakter dat de grens tussen de industrie en autonome kunst aftast. Verfijnde materiaalbehandeling, een harmonieus kleurpalet en heldere composities zijn kenmerkend voor hun stijl.

Kijk het video-interview met Kate & Joel Booy van Studio Truly Truly

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *