THEO PLOEG – TECH TALK #6 “Kan metaverse het kapotte internet repareren?”

THEO PLOEG – TECH TALK #6 “Kan metaverse het kapotte internet repareren?”

Elke laatste vrijdag van de maand, maar nu incidenteel de tweede maandag, laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: waarom we ons moeten voorbereiden op de metaverse. En waarom we ons daarop moeten verheugen!

INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”

INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”

Met zijn solo-expositie ‘Reconnect’ in het Centraal Museum in Utrecht geeft productontwerper Joost van Bleiswijk inzicht in zijn scheppingsproces. “Ik ben niet van de Eureka-momenten. Bij mij moeten ideeën de kans krijgen om te rijpen.”

Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

De nieuwe flagship store van modelabel Off-White in Parijs is ontworpen dor AMO, de denktank van het architectenbureau OMA. Uitgangspunt van het ontwerp is een ontmoeting van high-end en casual elkaar, aldus architect Ellen van Loon.

‘Print & Play’ is een doe-het-zelf expositie met downloadable kunstwerken

‘Print & Play’ is een doe-het-zelf expositie met downloadable kunstwerken

Onder noemer ‘Print & Play’ presenteren twaalf kunstenaars nieuw werk, dat gratis kan worden gedownload en vervolgens uitgeprint. De werken kunnen thuis, op kantoor of in de kroeg worden geëxposeerd.

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

Het holocaustmonument ‘Levenslicht’ van de Nederlandse kunstenaar Daan Roosegaarde, bestaande uit 104.000 oplichtende stenen, is winnaar in de categorie Spatial Media Art, de grootste categorie van de Media Architecture Awards (MAA2021). Met onderscheidingen voor onder meer een cinematografisch straatprotest in Brazilië en een off-the-grid nacht-uitkijk onderstrepen de winnaars de grote diversiteit van de discipline media architectuur.

Designbeurs OBJECT organiseert online-veiling met Catawiki

Designbeurs OBJECT organiseert online-veiling met Catawiki

In aanvulling op de designbeurs organiseert OBJECT in samenwerking met Catawiki een online veiling gericht op een breed internationaal publiek. Tijdens deze veiling, gecureerd door Anne van der Zwaag, kunnen designliefhebbers op een laagdrempelige manier bieden op stukken van gerenommeerde ontwerpers, van prototypes tot ‘signature pieces’ in verschillende prijscategorieën.

Design Digger Live #8 nu online – en lees ook deze longread over ‘Design in de wijk’

Design Digger Live #8 nu online – en lees ook deze longread over ‘Design in de wijk’

In een live-talkshow vanuit Pakhuis de Zwijger werden vier projecten onder de loep genomen waarin ontwerpers en kunstenaars het voortouw nemen in stadsverbetering. Een longread in het Dutch Designers Magazine van de BNO geeft context. Lees hier een preview!

INTERVIEW Rive Roshan: “Wij ontwerpen één groot spel van herkenning en vervreemding.”

INTERVIEW Rive Roshan: “Wij ontwerpen één groot spel van herkenning en vervreemding.”

Het Amsterdamse ontwerpduo Rive Roshan transformeert functionele gebruiksvoorwerpen als een tafel of een spiegel tot gracieuze kunstobjecten. In Museum JAN staat nu de eerste solo-expositie van Golnar Roshan (1986) en Ruben De La Rive Box (1981). “Dat je niet meteen ziet wat de functie van een object is vinden wij een pré.”

Designbeurs OBJECT lanceert talentprogramma voor pas-afgestudeerde ontwerpers

Designbeurs OBJECT lanceert talentprogramma voor pas-afgestudeerde ontwerpers

Designbeurs OBJECT lanceert in samenwerking met de Gemeente Rotterdam een speciaal talentprogramma. Het doel is om jonge creatieven een springplank te bieden naar het designveld. OBJECT is van 1 t/m 4 juli in het HAKA gebouw in Rotterdam.

Geurkunstenaar The Snifferoo ontwerpt niche parfum ‘Zeelucht’ met tonen van helmgras én Hoogovens

Geurkunstenaar The Snifferoo ontwerpt niche parfum ‘Zeelucht’ met tonen van helmgras én Hoogovens

De Ambassade Van De Noordzee vroeg parfummaker Frank Bloem van The Snifferoo om een geurervaring die de essentie van de Noordzee vangt. “Als je de hele dag binnen achter een beeldscherm zit, wil je de natuur ruiken.”

DESIGN DIGGER LIVE #8 focust met ‘Design in de wijken’ in creatieve stadsontwikkeling

DESIGN DIGGER LIVE #8 focust met ‘Design in de wijken’ in creatieve stadsontwikkeling

Steeds vaker nemen ontwerpers en kunstenaars het voortouw nemen in stadsverbetering en nemen daarbij de rol in van buurtregisseur, beleidsmaker of commerciële ontwikkelaar. In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie focust DESIGN DIGGER LIVE #8 in op dit ‘Design in de wijk’

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van de ‘swoosh’ van Nike, het meest herkenbare – en daardoor wellicht ook meest waardevolle – sportlogo, dat dit jaar zijn 50ste verjaardag viert?

Theo Ploeg – Tech-Talk #1 “Big tech is bad tech! Of niet soms?”

Vanaf vandaag laat journalist/onderzoeker Theo Ploeg elke laatste vrijdag van de maand zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: Waarom technologie niet onze vijand is.

Vorige week benoemde de Hogeschool van Amsterdam Marleen Stikker tot Professor of Practice. De oprichter en directeur van onderzoeksinstelling Waag had een belangrijke boodschap voor haar studenten: sta kritisch tegenover technologie. Klinkt niet verkeerd. Niets mis met een kritische houding.

Technologie heeft de schijn tegen. Algoritmes leiden tot polarisatie en radicalisering. Cambridge Analytica beïnvloedde – met van Facebook verkregen data  de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten en de stemming voor Brexit. Door president Trump van hun social media-platforms te verbannen, ondermijnen big tech-bedrijven het democratisch proces.

In de documentaire Coded Bias laat Shalini Kantayya zien hoe kunstmatige intelligente mensen beoordeelt op hun huidskleur. Eerder bekenden designers al schuld in The Social Dilemma: zij gingen op de knieën voor de rol die zij speelden in het creëren van sociale media die ons verslaafd maken aan scrollen, liken en retweeten. Ondertussen polariseren wij, comfortabel in onze filter-bubbels. Met dank aan de algoritmes die onze (voor)oordelen bevestigen.

Ho, maar wacht eens even?

Hebben wij dan zelf helemaal geen invloed op ons eigen gedrag? Natuurlijk wel, betoogt filosoof Miriam Rasch in haar boek Frictie: Ethiek in Tijden van Dataïsme. We zijn gaan geloven in de patronen en modellen waarin we onszelf omschrijven. Wij zijn onze data geworden. Taal speelt daarin een bepalende rol. Professor Digitale Media Axel Bruns onderzocht in hoeverre het gebruik van metaforen als de filterbubbel en ‘echo chamber’ leidt tot een beter inzicht in hoe wij ons tot technologie verhouden. Zijn oordeel is hard: ze zorgen er vooral voor dat wij technologie blijven zien als iets buiten onszelf.

Technologie die onaantastbaar is, ons onderdrukt en overheerst. Dat maakt de big tech-bedrijven kwaadaardige entiteiten die technologie gebruiken om ons te manipuleren en te beïnvloeden zonder dat we er iets tegen kunnen doen. Dat geloof zit diep. David Sumpter, professor Toegepaste Mathematica aan de Universiteit van Uppsala, onderzocht uitgebreid in hoeverre algoritmes ons sturen in ons gedrag. Dat blijkt veel minder het geval dan we denken. De claim dat Cambridge Analytica de Amerikaanse verkiezingen zou hebben gestolen, verwijst hij onderbouwd naar de prullenbak.

Waarom blijven we dan toch vasthouden aan het idee dat technologie ons bedreigt? Een mogelijke verklaring is dat wij een cultuur hebben gecreëerd waarin wij onze eigen angsten projecteren op een abstracte ‘ander’: vluchtelingen, viruswaanzingekkies, snowflakes, mainstream media, de overheid, technologie. Liever veroordelen we Twitter voor het verbannen van Trump, dan te erkennen dat wij hebben gefaald als samenleving.

Designers kunnen ons helpen door technologie te ontwerpen die ons het eigenaarschap terug geeft, ons er bewust van maakt dat wij onze technologie zijn. Technologie houdt ons een spiegel voor en toont ons wie we werkelijk zijn. Technologie is niet onze vijand. We kunnen ermee laten zien dat een andere, betere wereld mogelijk is. Laten we zulke technologie ontwerpen.

Theo Ploeg

Theo Ploeg is als design socioloog verbonden aan Amsterdam Fashion Institute (AMFI) en International Music Academy Lab (IMA-Lab), met zijn eigen Studio Hyperspace experimenteert hij met speculative design en voert hij het Speculative Now.-platform.

Keep on digging!

  • Miriam Rasch (2020). Frictie: Ethiek in Tijden van Dataïsme. Amsterdam: De Bezige Bij.
  • Axel Bruns (2019). ‘It’s Not the Technology, Stupid: How the ‘Echo Chamber’ and ‘Filter Bubble’ Metaphors Have Failed Us’. Paper gepresenteerd op de IAMCR 2019 conference Madrid, 7-11 July.
  • David Sumpter (2018). Outnumbered: from Facebook and Google to Fake News and Filter-Bubbles — the Algorithms That Control Our Lives. New York: Bloomsbury Sigma.
  • Shalini Kantayya (2020). Coded Bias. New York: 7th Empire Media.
  • Jeff Orlowski en Larissa Rhodes, Larissa (2020). The Social Dilemma. Boulder, CO: Exposure Labs, Malibu, CA: Argent Pictures

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *