INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Theo Ploeg – Tech-Talk #1 “Big tech is bad tech! Of niet soms?”

Vanaf vandaag laat journalist/onderzoeker Theo Ploeg elke laatste vrijdag van de maand zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: Waarom technologie niet onze vijand is.

Vorige week benoemde de Hogeschool van Amsterdam Marleen Stikker tot Professor of Practice. De oprichter en directeur van onderzoeksinstelling Waag had een belangrijke boodschap voor haar studenten: sta kritisch tegenover technologie. Klinkt niet verkeerd. Niets mis met een kritische houding.

Technologie heeft de schijn tegen. Algoritmes leiden tot polarisatie en radicalisering. Cambridge Analytica beïnvloedde – met van Facebook verkregen data  de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten en de stemming voor Brexit. Door president Trump van hun social media-platforms te verbannen, ondermijnen big tech-bedrijven het democratisch proces.

In de documentaire Coded Bias laat Shalini Kantayya zien hoe kunstmatige intelligente mensen beoordeelt op hun huidskleur. Eerder bekenden designers al schuld in The Social Dilemma: zij gingen op de knieën voor de rol die zij speelden in het creëren van sociale media die ons verslaafd maken aan scrollen, liken en retweeten. Ondertussen polariseren wij, comfortabel in onze filter-bubbels. Met dank aan de algoritmes die onze (voor)oordelen bevestigen.

Ho, maar wacht eens even?

Hebben wij dan zelf helemaal geen invloed op ons eigen gedrag? Natuurlijk wel, betoogt filosoof Miriam Rasch in haar boek Frictie: Ethiek in Tijden van Dataïsme. We zijn gaan geloven in de patronen en modellen waarin we onszelf omschrijven. Wij zijn onze data geworden. Taal speelt daarin een bepalende rol. Professor Digitale Media Axel Bruns onderzocht in hoeverre het gebruik van metaforen als de filterbubbel en ‘echo chamber’ leidt tot een beter inzicht in hoe wij ons tot technologie verhouden. Zijn oordeel is hard: ze zorgen er vooral voor dat wij technologie blijven zien als iets buiten onszelf.

Technologie die onaantastbaar is, ons onderdrukt en overheerst. Dat maakt de big tech-bedrijven kwaadaardige entiteiten die technologie gebruiken om ons te manipuleren en te beïnvloeden zonder dat we er iets tegen kunnen doen. Dat geloof zit diep. David Sumpter, professor Toegepaste Mathematica aan de Universiteit van Uppsala, onderzocht uitgebreid in hoeverre algoritmes ons sturen in ons gedrag. Dat blijkt veel minder het geval dan we denken. De claim dat Cambridge Analytica de Amerikaanse verkiezingen zou hebben gestolen, verwijst hij onderbouwd naar de prullenbak.

Waarom blijven we dan toch vasthouden aan het idee dat technologie ons bedreigt? Een mogelijke verklaring is dat wij een cultuur hebben gecreëerd waarin wij onze eigen angsten projecteren op een abstracte ‘ander’: vluchtelingen, viruswaanzingekkies, snowflakes, mainstream media, de overheid, technologie. Liever veroordelen we Twitter voor het verbannen van Trump, dan te erkennen dat wij hebben gefaald als samenleving.

Designers kunnen ons helpen door technologie te ontwerpen die ons het eigenaarschap terug geeft, ons er bewust van maakt dat wij onze technologie zijn. Technologie houdt ons een spiegel voor en toont ons wie we werkelijk zijn. Technologie is niet onze vijand. We kunnen ermee laten zien dat een andere, betere wereld mogelijk is. Laten we zulke technologie ontwerpen.

Theo Ploeg

Theo Ploeg is als design socioloog verbonden aan Amsterdam Fashion Institute (AMFI) en International Music Academy Lab (IMA-Lab), met zijn eigen Studio Hyperspace experimenteert hij met speculative design en voert hij het Speculative Now.-platform.

Keep on digging!

  • Miriam Rasch (2020). Frictie: Ethiek in Tijden van Dataïsme. Amsterdam: De Bezige Bij.
  • Axel Bruns (2019). ‘It’s Not the Technology, Stupid: How the ‘Echo Chamber’ and ‘Filter Bubble’ Metaphors Have Failed Us’. Paper gepresenteerd op de IAMCR 2019 conference Madrid, 7-11 July.
  • David Sumpter (2018). Outnumbered: from Facebook and Google to Fake News and Filter-Bubbles — the Algorithms That Control Our Lives. New York: Bloomsbury Sigma.
  • Shalini Kantayya (2020). Coded Bias. New York: 7th Empire Media.
  • Jeff Orlowski en Larissa Rhodes, Larissa (2020). The Social Dilemma. Boulder, CO: Exposure Labs, Malibu, CA: Argent Pictures

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *