LONGREAD Satyendra Pahkalé: “De toekomst is maakbaar. Maar niet zonder design.”

De huidige pandemie biedt mogelijkheden om onze wereld socialer en rechtvaardiger in te richten. Dat het kan, heeft de toekomst al bewezen. Maar dan alleen als deze toekomst met zorg en toewijding wordt ontworpen. “Design gáát over de toekomst”.

Preview van expo ‘Radical Austria’ in Designmuseum Den Bosch met virtuele rondleiding door curator Bart Lootsma

Preview van expo ‘Radical Austria’ in Designmuseum Den Bosch met virtuele rondleiding door curator Bart Lootsma

Curator Bart Lootsma geeft met designjournalist Jeroen Junte op maandag 12 april om 15.30u een virtuele rondleiding over de expositie ‘Radical Austria – Everything is Architecture’ in Designmuseum Den Bosch.

Hoe ‘media architectuur’ onze steden verandert – “En ons leven zal verbeteren!”

Hoe ‘media architectuur’ onze steden verandert – “En ons leven zal verbeteren!”

Media architectuur is een combinatie van architectuur, stedenbouw, digitale media, design en kunst. Het speelt een rol in bijna alle aspecten van het stadsleven: van klimaatadaptatie tot sociale cohesie. “Media architectuur vormt onze steden en daarmee ons leven.”

INTERVIEW Aric Chen -“Blockbusters zijn geen prioriteit voor Het Nieuwe Instituut. Actuele relevantie wel!”

INTERVIEW Aric Chen -“Blockbusters zijn geen prioriteit voor Het Nieuwe Instituut. Actuele relevantie wel!”

De Amerikaanse curator en onderzoeker Aric Chen is benoemd als nieuwe artistiek directeur van Het Nieuwe Instituut in Rotterdam. In een exclusief interview met DesignDigger introduceert hij zijn plannen. “Blockbuster tentoonstellingen zijn niet mijn primaire doel.”

Aric Chen benoemd als algemeen &  artistiek directeur van Het Nieuwe Instituut

Aric Chen benoemd als algemeen & artistiek directeur van Het Nieuwe Instituut

De Amerikaanse curator en onderzoeker Aric Chen wordt de nieuwe artistiek directeur van Het Nieuwe Instituut in Rotterdam. De ingang van de werkzaamheden start op 1 mei aanstaande. Hij volgt daarmee Guus Beumer op, die met pensioen gaat.

Multifunctionele ‘Tiny table’ is zit-sta werkplek én bijzettafeltje voor de woonkamer

Multifunctionele ‘Tiny table’ is zit-sta werkplek én bijzettafeltje voor de woonkamer

Tiny table is het eerste ontwerp van Buro Now van ontwerpers Stijn van Woerkom en Victor le Noble. Uitgangspunt is een multifunctionele compacte thuiswerkplek, die na werktijd ook nog past in een huiselijk interieur.

Designmuseum Cube maakt doorstart als onderdeel van nieuw Discovery Museum

Designmuseum Cube maakt doorstart als onderdeel van nieuw Discovery Museum

De drie culturele instellingen op het Museumplein in Kerkrade fuseren in het Discovery Museum. De focus zal liggen op het ontdekken van wetenschap, technologie, ontwerp en de aarde. Het is de bundeling van Columbus earth center, designmuseum Cube en Continium discovery center.

Met Soft Distancing introduceert De Vorm een veilige én creatieve werkomgeving

Met Soft Distancing introduceert De Vorm een veilige én creatieve werkomgeving

Het Nederlandse designlabel lanceert een collectie gestoffeerde schermen in diverse kleuren, afmetingen en functionaliteit. Het bewaren van fysieke afstand wordt verenigd met een prettig leefklimaat. Soft Distancing is geschikt voor kantoor, school of restaurant.

Hoe kleur ons welzijn beïnvloedt – Panone-expert legt het uit op kleur-webinair van Forbo

Hoe kleur ons welzijn beïnvloedt – Panone-expert legt het uit op kleur-webinair van Forbo

Forbo Flooring organiseert op dinsdag 6 april aanstaande haar tweede internationale webinar, dat deze keer over kleur gaat.

Theo Ploeg – Tech Talk #3 “NFT’s? Believe the hype! Vooralsnog tenminste…”

Theo Ploeg – Tech Talk #3 “NFT’s? Believe the hype! Vooralsnog tenminste…”

Elke laatste vrijdag van de maand laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: zijn NFT’s meer dan een hype?

‘Vrouwelijke rolmodellen’ Hella Jongerius en Claudy Jongstra onderscheiden door BNO

‘Vrouwelijke rolmodellen’ Hella Jongerius en Claudy Jongstra onderscheiden door BNO

Hella Jongerius en Claudy Jongstra zijn benoemd tot erelid van de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO). “Beide vrouwelijke ontwerpers volgen beiden al decennia lang een consequent en tegelijk avontuurlijk pad, en verrassen telkens weer.”

Het Nieuwe Instituut verwerft unieke maquette van De Stijl-icoon Theo van Doesburg

Het Nieuwe Instituut verwerft unieke maquette van De Stijl-icoon Theo van Doesburg

De interieurmaquette van architect en kunstenaar Theo van Doesburg geldt als een meesterwerk van de abstracte kunst. Het voor 550 duizend verworven voor de Rijkscollectie. Het radicale ontwerp voor Café-restaurant Aubette markeert het moment waarop architectuur en schilderkunst binnen De Stijl versmolten tot één discipline.

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

In zijn nieuwe column belicht Theo Ploeg de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: Waarom luisteren het nieuwe nieuwe kijken is. Oftewel: waarom audio de nieuwe hip is.

Deze maand brak Clubhouse definitief door in Nederland. De opwinding waarmee over de audio-app gesproken wordt doet me denken aan de manier waarop in 2004 het social media-netwerk Orkut werd gelanceerd. Toelating vond plaats op uitnodiging door  iemand die al gebruiker was. Iedereen wilde een ‘invite’. Gebruikers verkochten deze op veilingsites. De hype hield niet lang stand. Orkut, een project van Google, kreeg snel concurrentie van andere netwerken zoals Facebook en Hyves. Toen Orkut voor iedereen werd opengesteld, was de lol er snel vanaf.

Er zijn meer overeenkomsten tussen Orkut en Clubhouse. Beide voelen zij de maatschappelijke ontwikkelingen goed aan. Orkut was een van de eerste vriendschapsnetwerken, Clubhouse speelt in op de recente populariteit van audio. Orkut bewijst dat dat nog geen zekerheid op succes garandeert. Toch heeft Clubhouse een sterke uitgangspositie: de app breekt met de standaarden die we gewend zijn van social media.

De interface van Orkut

Clubhouse is daarom geen ‘netwerk van openbare Zoom-bijeenkomsten, maar dan zonder audio’, zoals NRC/Handelsblad de app omschrijft. Er is niets ‘weggelaten’ in Clubhouse: de keuze voor alleen audio is een bewuste en juist dat maakt het concept zo sterk.

Audio is tot nu toe een onderschat onderdeel van de dagelijkse ervaring op internet. Het heeft vrijwel altijd een dienende rol: om beeld of video te ondersteunen, bijvoorbeeld. Of om een journalistiek verhaal net iets interessanter te maken. Audio staat nooit op zichzelf. De opmars van podcasts en audioboeken, toont dat alleen audio populairder wordt.

Dat is niet vreemd. In een tijd waarin de prikkels ons om de oren vliegen, is het fijn om slechts één zintuig bloot te stellen. Anders dan beeld, biedt audio ruimte voor reflectie. De Canadese mediatheoreticus Marshall McLuhan schreef al in de jaren zestig uitgebreid over het verschil waarop wij beeld en audio ervaren. Volgens McLuhan zijn wij bij beeld meer gefocust op de vorm en dat leidt af van de inhoud. Bij audio is dat niet het geval.

McLuhan beweerde dat Hitler nooit aan de macht was gekomen als hij enkel de radio als medium had gebruikt. Het theatrale beeldaspect van zijn optredens speelde volgens hem een cruciale rol in zijn populariteit. De Amerikaanse presidentsverkiezingen van 1961 sterkten McLuhan in zijn mening: Richard Nixon blonk met zijn sterke inhoudelijke analyse uit op de radio, maar legde het uiteindelijk op televisie af tegen de charismatische John F. Kennedy.

De populariteit van Clubhouse doet vermoeden dat we genoeg hebben van de stortvloed aan prikkels die over ons worden uitgestort. Misschien wel daardoor voelt Clubhouse intiem. Iedereen kan een eigen ‘room’ starten over een onderwerp naar keuze. De bekendere namen gebruiken die vooral om te zenden, relatief old school dus. De magie vindt plaats in gesprekken die zijn gestart vanuit een gedeelde passie. Daarom wordt de potentie van Clubhouse voelbaar.

Interface van Discord

Voor de oprichters zal dat niet voldoende zijn. Vorige maand werd er 100 miljoen opgehaald om de app verder uit te rollen. De waarde van Clubhouse wordt geschat op 1 miljard dollar. Facebook, Twitter en Microsoft azen al op een overname.

Niet getreurd: Clubhouse of niet, audio is een blijvertje. Wie de hype rond Clubhouse niet kan waarderen en terecht bezwaren heeft tegen het privacybeleid, kan terecht bij Discord. Oorspronkelijk ontwikkeld om het communiceren tijdens het gamen makkelijker te maken, is Discord uitgegroeid tot een interessant alternatief voor social media-netwerken. Audio speelt er een belangrijke rol. In de ‘audio-rooms’ kan tegenwoordig ook de camera worden aangezet, maar niemand die dat doet. Niets fijner om tijdens de afwas of het platen water geven kletsen over wat het beste album van Daft Punk is.

Theo Ploeg is als design socioloog verbonden aan Amsterdam Fashion Institute (AMFI) en International Music Academy Lab (IMA-Lab), met zijn eigen Studio Hyperspace experimenteert hij met speculative design en voert hij het Speculative Now.-platform.

Keep on digging!

  • Discord is hier te vinden: www.discord.com
  • Clubhouse is vooralsnog alleen beschikbaar voor iOS: www.joinclubhouse.com
  • Marshall McLuhan (1964). Understanding Media: The Extensions of Man. New York: McGraw Hill.
  • Het televisiedebat tussen Nixon en Kennedy is hier te zien: https://youtu.be/AYP8-oxq8ig

Eén reactie op: Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

  1. Hey Theo,
    Mooi stuk. In relatie tot Mcluhan vraag ik me af of je tone of voice, intonatie ook niet een beetje kunt zien als vorm binnen audio.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *