DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: ontwerper zoekt industrie. Beide zijn onmisbaar om de productieketen te innoveren. Een tv-format kan uitkomst bieden?

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Van meer naar genoeg, hoe doen we dat? Twee projecten op de Dutch Design Week wijzen de weg. “Laten wij vooral niet vergeten dat de 80 procent samenleving ook heel leuk kan zijn.”

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: “Van fake news en deep fakes tot augmented realities en data driven polictics – de grenzen tussen on- en offline versmelten.”

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag twee: “Met knutseldesign nemen jonge ontwerpers een voorschot op de toekomst.”

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. De aftrap is vandaag: “Dankzij de verbeeldingskracht van ontwerpers wordt minder juist vrolijker en speelser.”

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius is de winnaar van de BNO Piet Zwart Prijs 2021. De jury koos haar unaniem vanwege haar uitzonderlijke staat van dienst en haar betekenis voor huidige en volgende generaties ontwerpers. Ook is zij meermaals in staat gebleken om ook haar eigen praktijk opnieuw vorm te geven.

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

Op DDW presenteert het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie de nieuwste lichting ontwerpers met een talentenbeurs. DesignDigger blikt vooruit met het vierde en laatste deel in een serie longreads over talent.

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

In de tentoonstelling ‘De architectuur van een wondere wereld’ focust curator Saskia van Stein op de invloed van het Disney imperium op het denken over gender, kolonialisme en identiteit.

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Het thema van Dutch Design Week is dit jaar The Greater Number. Deze zoektocht naar een optimaal getal gaat uit van minder in plaats van altijd maar méér. Op deze drie presentaties op DDW kun je zoeken naar jouw ‘greater number’.

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

Op uitnodiging van BLOK Plaatmateriaal verkennen drie bouwexperts de rol van hout in de klimaatopgave. De uitdagingen zijn groot. “Maar hout heeft goede kaarten.”

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

Op maandag 18 oktober (20-21u) is een speciale – gratis! – editie van DesignDigger LIVE in De Kazerne met Nienke Hoogvliet en Dave Hakkens. In hoeverre zijn hun duurzame ambities haalbaar nu milieuproblemen zo overweldigend worden dat de meeste mensen de hoop verliezen?

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

Deel drie uit een serie van vier longreads waarin de balans wordt opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? “De blik verschuift van expressie en succes naar ongelijkheid en inclusiviteit.”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

In zijn nieuwe column belicht Theo Ploeg de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: Waarom luisteren het nieuwe nieuwe kijken is. Oftewel: waarom audio de nieuwe hip is.

Deze maand brak Clubhouse definitief door in Nederland. De opwinding waarmee over de audio-app gesproken wordt doet me denken aan de manier waarop in 2004 het social media-netwerk Orkut werd gelanceerd. Toelating vond plaats op uitnodiging door  iemand die al gebruiker was. Iedereen wilde een ‘invite’. Gebruikers verkochten deze op veilingsites. De hype hield niet lang stand. Orkut, een project van Google, kreeg snel concurrentie van andere netwerken zoals Facebook en Hyves. Toen Orkut voor iedereen werd opengesteld, was de lol er snel vanaf.

Er zijn meer overeenkomsten tussen Orkut en Clubhouse. Beide voelen zij de maatschappelijke ontwikkelingen goed aan. Orkut was een van de eerste vriendschapsnetwerken, Clubhouse speelt in op de recente populariteit van audio. Orkut bewijst dat dat nog geen zekerheid op succes garandeert. Toch heeft Clubhouse een sterke uitgangspositie: de app breekt met de standaarden die we gewend zijn van social media.

De interface van Orkut

Clubhouse is daarom geen ‘netwerk van openbare Zoom-bijeenkomsten, maar dan zonder audio’, zoals NRC/Handelsblad de app omschrijft. Er is niets ‘weggelaten’ in Clubhouse: de keuze voor alleen audio is een bewuste en juist dat maakt het concept zo sterk.

Audio is tot nu toe een onderschat onderdeel van de dagelijkse ervaring op internet. Het heeft vrijwel altijd een dienende rol: om beeld of video te ondersteunen, bijvoorbeeld. Of om een journalistiek verhaal net iets interessanter te maken. Audio staat nooit op zichzelf. De opmars van podcasts en audioboeken, toont dat alleen audio populairder wordt.

Dat is niet vreemd. In een tijd waarin de prikkels ons om de oren vliegen, is het fijn om slechts één zintuig bloot te stellen. Anders dan beeld, biedt audio ruimte voor reflectie. De Canadese mediatheoreticus Marshall McLuhan schreef al in de jaren zestig uitgebreid over het verschil waarop wij beeld en audio ervaren. Volgens McLuhan zijn wij bij beeld meer gefocust op de vorm en dat leidt af van de inhoud. Bij audio is dat niet het geval.

McLuhan beweerde dat Hitler nooit aan de macht was gekomen als hij enkel de radio als medium had gebruikt. Het theatrale beeldaspect van zijn optredens speelde volgens hem een cruciale rol in zijn populariteit. De Amerikaanse presidentsverkiezingen van 1961 sterkten McLuhan in zijn mening: Richard Nixon blonk met zijn sterke inhoudelijke analyse uit op de radio, maar legde het uiteindelijk op televisie af tegen de charismatische John F. Kennedy.

De populariteit van Clubhouse doet vermoeden dat we genoeg hebben van de stortvloed aan prikkels die over ons worden uitgestort. Misschien wel daardoor voelt Clubhouse intiem. Iedereen kan een eigen ‘room’ starten over een onderwerp naar keuze. De bekendere namen gebruiken die vooral om te zenden, relatief old school dus. De magie vindt plaats in gesprekken die zijn gestart vanuit een gedeelde passie. Daarom wordt de potentie van Clubhouse voelbaar.

Interface van Discord

Voor de oprichters zal dat niet voldoende zijn. Vorige maand werd er 100 miljoen opgehaald om de app verder uit te rollen. De waarde van Clubhouse wordt geschat op 1 miljard dollar. Facebook, Twitter en Microsoft azen al op een overname.

Niet getreurd: Clubhouse of niet, audio is een blijvertje. Wie de hype rond Clubhouse niet kan waarderen en terecht bezwaren heeft tegen het privacybeleid, kan terecht bij Discord. Oorspronkelijk ontwikkeld om het communiceren tijdens het gamen makkelijker te maken, is Discord uitgegroeid tot een interessant alternatief voor social media-netwerken. Audio speelt er een belangrijke rol. In de ‘audio-rooms’ kan tegenwoordig ook de camera worden aangezet, maar niemand die dat doet. Niets fijner om tijdens de afwas of het platen water geven kletsen over wat het beste album van Daft Punk is.

Theo Ploeg is als design socioloog verbonden aan Amsterdam Fashion Institute (AMFI) en International Music Academy Lab (IMA-Lab), met zijn eigen Studio Hyperspace experimenteert hij met speculative design en voert hij het Speculative Now.-platform.

Keep on digging!

  • Discord is hier te vinden: www.discord.com
  • Clubhouse is vooralsnog alleen beschikbaar voor iOS: www.joinclubhouse.com
  • Marshall McLuhan (1964). Understanding Media: The Extensions of Man. New York: McGraw Hill.
  • Het televisiedebat tussen Nixon en Kennedy is hier te zien: https://youtu.be/AYP8-oxq8ig

Eén reactie op: Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

  1. Hey Theo,
    Mooi stuk. In relatie tot Mcluhan vraag ik me af of je tone of voice, intonatie ook niet een beetje kunt zien als vorm binnen audio.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *