INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Theo Ploeg – Tech Talk #3 “NFT’s? Believe the hype! Vooralsnog tenminste…”

Sinds Everydays: The First 5,000 days van kunstenaar Beeple door veilinghuis Christie’s is verkocht voor 69 miljoen dollar zijn NFT’s een mediahype.

Een NFT is een certificaat van eigenschap – nauwelijks meer dan een ouderwets kopersbriefje feitelijk. In dit geval van het betreffende kunstwerk. Dat certificaat is wat koper Vignesh Sundaresa daadwerkelijk kocht. Kopieën van het werk zijn op internet eenvoudig te vinden. Inmiddels zijn er meer NFT’s voor astronomische bedragen verkocht. Die van Twitter-oprichter Jack Dorsey’s eerste tweet bijvoorbeeld. Dat heeft de schijn van een hype. Toch is er meer aan de hand. Maar eerst: waar hebben we het eigenlijk over?

The First 5,000 days – Beeple

Een NFT is een Non-Fungible Token, een uniek bewijs dat gekoppeld kan worden aan elk digitaal medium (tekst, foto’s, video, code, alles eigenlijk als het maar digitaal is) én de eigenaar ervan. Een NFT is authentiek en kan niet worden gereproduceerd. Dat digitale media nooit uniek kunnen zijn omdat ze naar hartenlust kunnen worden gekopieerd, werd lang gezien als een eigenschap die onlosmakelijk verbonden was met de digitale wereld.

Tot NFT dus. En dat is niets minder dan een revolutie. Althans, in theorie.

In 1936 publiceerde socioloog Walter Benjamin het invloedrijke essay Het Kunstwerk in het Tijdperk van de Mechanische Reproductie. Daarin beweert hij dat door de opkomst van moderne technieken om kunst te reproduceren essentiële eigenschappen van het kunstwerk verdwijnen. Een ontwikkeling die hij niet per se als negatief ziet. Hij duidt deze eigenschappen aan als ‘aura’. Een reproductie van een bijvoorbeeld de Mona Lisa verliest nog al wat van dit aura: het materiaal, de plek waar het hangt, de uniekheid, het ritueel van het museumbezoek. Benjamin maakt de digitalisering niet meer mee. In dat proces verdwijnt nog meer aura: de uniekheid van een kunstobject is er volledig afwezig. Het origineel en de kopie zijn immers volstrekt identiek aan elkaar.

Van Nike tot Don Diablo

Daar brengen NFT’s nu verandering in. Door de tokens vast te leggen in de blockchain, worden authenticiteit en eigenaarschap gewaarborgd. Dat biedt nieuwe mogelijkheden voor digitale (media)kunst. De eerste NFT, uitgebracht in juni 2017 en betaald met de blockchainmunt Ethereum toonde dat reeds. CryptoPunks verscheen in een oplage van 10 duizend en in vier verschillende smaken. Bijna vier jaar later is er nog steeds een levendige handel in karakters.

Detail uit CryptoPunks

De Nederlandse producer Don Diablo onthulde vorige week zijn NFT genesis piece. Daarmee negeert hij de crypto-art hype (iets eenvoudigs uitbrengen en er veel geld voor vangen) en benut de mogelijkheden van de nieuwe technologie. Zijn ‘genesis piece’ is een hologram waarin muziek en beeld samenkomen. De fysieke cartridge die onderdeel is van het werk, slaat een brug met de fysieke wereld. Dat is niet per se nieuw – Nike gebruikt NFT’s om zeldzame schoenmodellen aan de eigenaar ervan te koppelen – maar opent weldegelijk nieuwe perspectieven voor mediakunstenaars, designers, artiesten en muzikanten. Zo is het ook mogelijk om de oorspronkelijke maker financieel te laten profiteren van de handel in de NFT. Arm en eenzaam sterven als Vincent van Gogh hoeft niet meer .

De ontwikkeling van NFT’s is vol dynamiek en de komende tijd zullen er vast veel meer experimenten volgen. Zoals dat gaat met hypes. Al zijn er wel nog een aantal minpunten die roet in het eten kunnen gooien. Zo kost het bewaren van een NFT in de blockchain ontzettend veel energie. En wat als de maker het werk verandert of verwijdert? De NFT bevat immers niet het kunstwerk zelf, maar een verwijzing ernaar. Maar vooralsnog geldt: believe the hype!

Videostill uit Don Diablo’s NFT genesis piece

Keep on digging…

Op CryptoArtNet vind je een overzicht van de plekken waar je NFT’s kunt kopen: https://www.cryptoartnet.com. Let op: er verschijnen elke dag nieuwe marktplaatsen.

NFT’s kunnen in games voor belangrijke veranderingen zorgen. GamesBeat schreef er een goed artikel over: https://venturebeat.com/2021/02/26/the-deanbeat-how-non-fungible-tokens-nfts-will-change-games/

Verreweg het beste artikel over NFT’s vind je bij House Of Beautiful Business: https://houseofbeautifulbusiness.com/read/can-nfts-make-business-more-beautiful

Meer over de eerste NFT ‘CryptoPunks’ vind je hier: https://www.larvalabs.com/cryptopunks

Hic et Nunc is een alternatieve marktplaats voor cryptokunst waar het draait om de kunst zelf in plaats van de handel: https://www.hicetnunc.xyz

Theo Ploeg is als design socioloog verbonden aan Amsterdam Fashion Institute (AMFI) en International Music Academy Lab (IMA-Lab), met zijn eigen Studio Hyperspace experimenteert hij met speculative design en voert hij het Speculative Now.-platform.

LEES OOK: Tech Talk #1 en Tech Talk #2

Eén reactie op: Theo Ploeg – Tech Talk #3 “NFT’s? Believe the hype! Vooralsnog tenminste…”

  1. interessant Theo! Morgen in de les met Berklee studenten gaan we het hier ook over hebben. Misschien wil je aanhaken? Ik spreek je morgen sowieso! groetjes, Neeltje

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *