Na de scholen en de winkels. Zelfs na de terrassen gaan de musea eindelijk weer open. Daarom is de 7de editie van het live-magazine Design Digger Live(stream) geheel gewijd aan de musea. Naast een preview (zie ook de eerdere lijst HIER) van de belangwekkende tentoonstellingen wordt met vijf gasten teruggeblikt én vooruitgekeken.
Het was een bewogen jaar. Welke lessen kunnen getrokken daaruit worden getrokken? Zien de musea eindelijk de noodzaak in van een sterke online presence? En zo ja, hoe moet die eruit zien? Maar ook: wat is het effect van social distancing op fysieke exposities? En in hoeverre zijn deze veranderingen permanent? Ook een interessante vraag is of er nu meer of juist minder blockbusters worden geprogrammeerd – zijn ze nu echt te duur geworden? Of worden ze de melkkoe om het verlies van afgelopen jaar goed te maken? En wat worden die kleine maar fijne exposities die inspelen op de actualiteit? Wat gaan we terug zien van Black Lives Matters, #metoo en andere urgente kwesties?Kortom, vragen vragen vragen…
- Zie ook het overzicht: Wat heeft het designjaar 2021 in petto?
Te gast op deze editie zijn:
Amanda Pinatih
Vorig jaar werd Amanda Pinatih aangesteld als curator Vormgeving design van het Stedelijk Museum in Amsterdam. Zij ontwikkelt interdisciplinaire tentoonstellingen vanuit een mondiaal en geëngageerd perspectief. Haar interesse ligt in etnografische objecten voor een hedendaagse generatie Nederlanders van Indonesische afkomst en de huidige dekolonisatie van musea en hun collecties. Pinatih was daarvoor medeoprichter van het Design Museum Dharavi in Mumbai, India, maakte deel uit van Crafts Council Nederland en was gastdocent aan verschillende academies.
Annemartine van Kesteren
Museum Boijmans van Beuningen lanceerde dit voorjaar de online-expositie De afbreekeconomie. In een virtuele museumzaal tonen ontwerpers en kunstenaars hun oplossingen voor het verantwoord afbreken van wat we maken. De tentoonstelling is mede bedoeld als inspiratiebron voor een kanteling in denken van economische groei naar balans in de natuur. Annemartine van Kesteren, curator Museum Boijmans van Beuningen, geeft een toelichting op dit nieuwe fenomeen: de digital; museumexpositie.
Bas van Beek
Bas van Beek een vreemde eend in de bijt. In tegenstelling tot anderen begint hij nooit met een leeg vel papier, maar borduurt hij voort op dat wat reeds bestaat. Het toe-eigenen en transformeren van andermans ontwerpen, is voor hem essentieel, een strategie om de status van erfgoed te bevragen en een manier om dit erfgoed te laten voortleven en van nieuwe betekenis te voorzien. Dit is zijn jaar. In het Kunstmuseum in Den Haag staat nu zijn solo-expositie Moord en Brand. Tegelijkertijd is in het Van Abbemuseum in Eindhoven de expositie Oog in oog met Gustav Klimt te zien, een totaalervaring waarin Van Beek eigen meubels en tegels combineert met de art nouveau schilderijen van Gustav Klimt (1862-1918). En als klap op de vuurpijl toont het Wolfsonian Museum in Miami dit najaar nieuw werk waarvoor Van Beek mocht rondsnuffelen in het omvangrijke museumdepot.
Anne van der Zwaag
In het Zuiderzeemuseum opent zodra het mag Must See, een expositie over bekende Nederlandse iconen als kaas, klederdracht, en uiteraard de beroemde Hollandse luchten, dijken en waterwerken. Het thema is hyperactueel. Toerisme is een van de meest winstgevende bedrijfstakken ter wereld. In 2018 kwamen 18,8 miljoen buitenlandse toeristen naar Nederland. De opkomst van het COVID-virus plaatst het toerisme in een ander perspectief; in plaats van buitenlandse toeristen, zijn het nu Nederlanders die in eigen land op vakantie gaan. Wat is het bekende Nederland en hoe kunnen we dat herontdekken? Wat is authentiek en wat is nep? Wat is de impact van massatoerisme? Anne van der Zwaag is onafhankelijk curator en directeur van de designbeurs Object en de kunstbeurs Big Art.
Folkert Koelewijn
Folkert Koelewijn is een van de deelnemers aan Must see. Hiervoor hebben vijftien creatieve talenten uit de wereld van kunst, design, mode en fotografie een tailor made kunstinstallatie ontworpen, geïnspireerd op toeristische iconen. Hij studeerde in 2017 af aan de Willem de Kooning Academie in Fotografie met een een focus op culturele diversiteit. De installatie die hij maakte met zijn partner Teuntje Fleur laat je als toerist kijken naar andere toeristen en confronteert je op verassende wijze met allerlei aspecten van de toeristen industrie in vissersplaatsen als Marken, Urk en Volendam voor én tijdens lockdown.