INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink
Digitaal
Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.
Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties
Digitaal
Event
Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”
Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.
Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA
Digitaal
Event
DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.
Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren
Digitaal
De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?
Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond
Kleur
Research
In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië, Benin, India en Zuid-Afrika.
Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art
Event
De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.
DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt
Event
Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.
NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?
Event
Live
Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?
Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg
Event
De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.
DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne
Event
Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.
Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger
Event
De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.
Na de scholen en de winkels. Zelfs na de terrassen gaan de musea eindelijk weer open. Daarom is de 7de editie van het live-magazine Design Digger Live(stream) geheel gewijd aan de musea. Naast een preview (zie ook de eerdere lijst HIER) van de belangwekkende tentoonstellingen wordt met vijf gasten teruggeblikt én vooruitgekeken.
Moord en Brand – Bas van Beek FOTO Simon Lenskens
Het was een bewogen jaar. Welke lessen kunnen getrokken daaruit worden getrokken? Zien de musea eindelijk de noodzaak in van een sterke online presence? En zo ja, hoe moet die eruit zien? Maar ook: wat is het effect van social distancing op fysieke exposities? En in hoeverre zijn deze veranderingen permanent? Ook een interessante vraag is of er nu meer of juist minder blockbusters worden geprogrammeerd – zijn ze nu echt te duur geworden? Of worden ze de melkkoe om het verlies van afgelopen jaar goed te maken? En wat worden die kleine maar fijne exposities die inspelen op de actualiteit? Wat gaan we terug zien van Black Lives Matters, #metoo en andere urgente kwesties?Kortom, vragen vragen vragen…
Vorig jaar werd Amanda Pinatih aangesteld als curator Vormgeving design van het Stedelijk Museum in Amsterdam. Zij ontwikkelt interdisciplinaire tentoonstellingen vanuit een mondiaal en geëngageerd perspectief. Haar interesse ligt in etnografische objecten voor een hedendaagse generatie Nederlanders van Indonesische afkomst en de huidige dekolonisatie van musea en hun collecties. Pinatih was daarvoor medeoprichter van het Design Museum Dharavi in Mumbai, India, maakte deel uit van Crafts Council Nederland en was gastdocent aan verschillende academies.
Museum Boijmans van Beuningen lanceerde dit voorjaar de online-expositie De afbreekeconomie. In een virtuele museumzaal tonen ontwerpers en kunstenaars hun oplossingen voor het verantwoord afbreken van wat we maken. De tentoonstelling is mede bedoeld als inspiratiebron voor een kanteling in denken van economische groei naar balans in de natuur. Annemartine van Kesteren, curator Museum Boijmans van Beuningen, geeft een toelichting op dit nieuwe fenomeen: de digital; museumexpositie.
Bas van Beek een vreemde eend in de bijt. In tegenstelling tot anderen begint hij nooit met een leeg vel papier, maar borduurt hij voort op dat wat reeds bestaat. Het toe-eigenen en transformeren van andermans ontwerpen, is voor hem essentieel, een strategie om de status van erfgoed te bevragen en een manier om dit erfgoed te laten voortleven en van nieuwe betekenis te voorzien. Dit is zijn jaar. In het Kunstmuseum in Den Haag staat nu zijn solo-expositie Moord en Brand. Tegelijkertijd is in het Van Abbemuseum in Eindhoven de expositie Oog in oog met Gustav Klimt te zien, een totaalervaring waarin Van Beek eigen meubels en tegels combineert met de art nouveau schilderijen van Gustav Klimt (1862-1918). En als klap op de vuurpijl toont het Wolfsonian Museum in Miami dit najaar nieuw werk waarvoor Van Beek mocht rondsnuffelen in het omvangrijke museumdepot.
In het Zuiderzeemuseum opent zodra het mag Must See, een expositie over bekende Nederlandse iconen als kaas, klederdracht, en uiteraard de beroemde Hollandse luchten, dijken en waterwerken. Het thema is hyperactueel. Toerisme is een van de meest winstgevende bedrijfstakken ter wereld. In 2018 kwamen 18,8 miljoen buitenlandse toeristen naar Nederland. De opkomst van het COVID-virus plaatst het toerisme in een ander perspectief; in plaats van buitenlandse toeristen, zijn het nu Nederlanders die in eigen land op vakantie gaan. Wat is het bekende Nederland en hoe kunnen we dat herontdekken? Wat is authentiek en wat is nep? Wat is de impact van massatoerisme? Anne van der Zwaag is onafhankelijk curator en directeur van de designbeurs Object en de kunstbeurs Big Art.
Folkert Koelewijn is een van de deelnemers aan Must see. Hiervoor hebben vijftien creatieve talenten uit de wereld van kunst, design, mode en fotografie een tailor made kunstinstallatie ontworpen, geïnspireerd op toeristische iconen. Hij studeerde in 2017 af aan de Willem de Kooning Academie in Fotografie met een een focus op culturele diversiteit. De installatie die hij maakte met zijn partner Teuntje Fleur laat je als toerist kijken naar andere toeristen en confronteert je op verassende wijze met allerlei aspecten van de toeristen industrie in vissersplaatsen als Marken, Urk en Volendam voor én tijdens lockdown.