INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Amanda Pinatih nieuwe curator design bij Stedelijk Museum

De nieuwe conservator Vormgeving van het Stedelijk Museum Amsterdam is de jonge kunsthistoricus Amanda Pinatih. Zij is medeoprichter van het Design Museum Dharavi in Mumbai en maakte deel uit van Crafts Council Nederland. Ook was Pinatih gastdocent aan verschillende academies. 

Amanda Pinatih heeft een geëngageerd visie op de betekenis van design. Met haar eerdere tentoonstellingen en projecten toont ze betrokkenheid bij sociale, maatschappelijke, politieke, dekoloniale, technologische en economische vraagstukken. “Musea kunnen ingrijpende sociale veranderingen laten zien die de wereld momenteel ondergaat. Als conservator Vormgeving heb ik een eigen, interdisciplinaire visie waarbij originele manieren van nieuwe verhalen vertellen voorop staan.” 

Amanda Pinatih

Pinatih ziet vormgeving in een geëngageerd perspectief en reageerde met haar tentoonstellingen en projecten op sociale, maatschappelijke, politieke, dekoloniale, technologische en economische vraagstukken. Als curator ontwikkelt zij interdisciplinaire tentoonstellingen vanuit een mondiaal perspectief. Ook experimenteert zij graag met makers die het ontwerpproces met het maakproces combineren.  

Het Design Museum Dharavi presenteert lokaal talent uit deze sloppenwijk – een van de grootste ter wereld – met een nomadische expositieruimte en kenmerkt zich door design in te zetten als een tool voor sociale verandering. Pinatih realiseerde het instituut met haar partner Jorge Manes Rubio. Het Design Museum Dharavi was te zien in The Design Museum in Londen en de tentoonstelling Broken Nature in de Triennale Milano van afgelopen jaar. In het oprichtingsjaar won het museum de Leading Cultural Destination Award 2016 voor Best New Museum – Asia Pacific en was het genomineerd voor de Beazley Design of the Year Award 2016.   

Design Museum Dharavi

Voor de Crafts Council Nederland maakte Pinatih de presentatie HOW&WOW waar jonge makers naast gevestigde namen werden tentoongesteld. Daarbij stond telkens de vraag centraal wie de erfgoedmakers van morgen zijn en hoe culturele identiteit daar een rol bij speelt. Op dit moment werkt zij met ontwerper Mina Abouzah aan de tentoonstelling One Square Meter Berber af voor de 1-54 Contemporary African Art Fair in Marrakech. 

HOW&WOW op Dutch Design Week



Gelijktijdig met haar aanstelling bij het Stedelijk Museum Amsterdam onderzoekt Pinatih als PhD-kandidaat aan de Vrije Universiteit Amsterdam hoe collecties met een koloniale oorsprong uit Nederlandse musea een rol kunnen spelen bij de identiteitsvorming van jongere doelgroepen met een migratieachtergrond. De basis daarvoor vormen objecten die tijdens de koloniale periode van Indonesië naar Nederland zijn gekomen. Ook bij het Stedelijk zal Pinatih onderzoeken hoe de collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam vanuit een meerstemmig perspectief kan worden benaderd.

Rein Wolfs, directeur Stedelijk Museum Amsterdam: “Met de aanstelling van Amanda Pinatih halen we iemand in huis die de rijke vormgevingscollectie van het Stedelijk Museum kan voorzien van nieuwe perspectieven. Haar experimentele werkwijze typeert zich door andere vormen van kennisoverdracht te ontwikkelen en door te onderzoeken hoe historische collecties participatief en associatief kunnen werken op nieuwere generaties. De geëngageerde houding van Pinatih is een verfrissende toevoeging aan het Stedelijk.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *