THEO PLOEG – TECH TALK #6 “Kan metaverse het kapotte internet repareren?”

THEO PLOEG – TECH TALK #6 “Kan metaverse het kapotte internet repareren?”

Elke laatste vrijdag van de maand, maar nu incidenteel de tweede maandag, laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: waarom we ons moeten voorbereiden op de metaverse. En waarom we ons daarop moeten verheugen!

INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”

INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”

Met zijn solo-expositie ‘Reconnect’ in het Centraal Museum in Utrecht geeft productontwerper Joost van Bleiswijk inzicht in zijn scheppingsproces. “Ik ben niet van de Eureka-momenten. Bij mij moeten ideeën de kans krijgen om te rijpen.”

Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

De nieuwe flagship store van modelabel Off-White in Parijs is ontworpen dor AMO, de denktank van het architectenbureau OMA. Uitgangspunt van het ontwerp is een ontmoeting van high-end en casual elkaar, aldus architect Ellen van Loon.

‘Print & Play’ is een doe-het-zelf expositie met downloadable kunstwerken

‘Print & Play’ is een doe-het-zelf expositie met downloadable kunstwerken

Onder noemer ‘Print & Play’ presenteren twaalf kunstenaars nieuw werk, dat gratis kan worden gedownload en vervolgens uitgeprint. De werken kunnen thuis, op kantoor of in de kroeg worden geëxposeerd.

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

Het holocaustmonument ‘Levenslicht’ van de Nederlandse kunstenaar Daan Roosegaarde, bestaande uit 104.000 oplichtende stenen, is winnaar in de categorie Spatial Media Art, de grootste categorie van de Media Architecture Awards (MAA2021). Met onderscheidingen voor onder meer een cinematografisch straatprotest in Brazilië en een off-the-grid nacht-uitkijk onderstrepen de winnaars de grote diversiteit van de discipline media architectuur.

Designbeurs OBJECT organiseert online-veiling met Catawiki

Designbeurs OBJECT organiseert online-veiling met Catawiki

In aanvulling op de designbeurs organiseert OBJECT in samenwerking met Catawiki een online veiling gericht op een breed internationaal publiek. Tijdens deze veiling, gecureerd door Anne van der Zwaag, kunnen designliefhebbers op een laagdrempelige manier bieden op stukken van gerenommeerde ontwerpers, van prototypes tot ‘signature pieces’ in verschillende prijscategorieën.

Design Digger Live #8 nu online – en lees ook deze longread over ‘Design in de wijk’

Design Digger Live #8 nu online – en lees ook deze longread over ‘Design in de wijk’

In een live-talkshow vanuit Pakhuis de Zwijger werden vier projecten onder de loep genomen waarin ontwerpers en kunstenaars het voortouw nemen in stadsverbetering. Een longread in het Dutch Designers Magazine van de BNO geeft context. Lees hier een preview!

INTERVIEW Rive Roshan: “Wij ontwerpen één groot spel van herkenning en vervreemding.”

INTERVIEW Rive Roshan: “Wij ontwerpen één groot spel van herkenning en vervreemding.”

Het Amsterdamse ontwerpduo Rive Roshan transformeert functionele gebruiksvoorwerpen als een tafel of een spiegel tot gracieuze kunstobjecten. In Museum JAN staat nu de eerste solo-expositie van Golnar Roshan (1986) en Ruben De La Rive Box (1981). “Dat je niet meteen ziet wat de functie van een object is vinden wij een pré.”

Designbeurs OBJECT lanceert talentprogramma voor pas-afgestudeerde ontwerpers

Designbeurs OBJECT lanceert talentprogramma voor pas-afgestudeerde ontwerpers

Designbeurs OBJECT lanceert in samenwerking met de Gemeente Rotterdam een speciaal talentprogramma. Het doel is om jonge creatieven een springplank te bieden naar het designveld. OBJECT is van 1 t/m 4 juli in het HAKA gebouw in Rotterdam.

Geurkunstenaar The Snifferoo ontwerpt niche parfum ‘Zeelucht’ met tonen van helmgras én Hoogovens

Geurkunstenaar The Snifferoo ontwerpt niche parfum ‘Zeelucht’ met tonen van helmgras én Hoogovens

De Ambassade Van De Noordzee vroeg parfummaker Frank Bloem van The Snifferoo om een geurervaring die de essentie van de Noordzee vangt. “Als je de hele dag binnen achter een beeldscherm zit, wil je de natuur ruiken.”

DESIGN DIGGER LIVE #8 focust met ‘Design in de wijken’ in creatieve stadsontwikkeling

DESIGN DIGGER LIVE #8 focust met ‘Design in de wijken’ in creatieve stadsontwikkeling

Steeds vaker nemen ontwerpers en kunstenaars het voortouw nemen in stadsverbetering en nemen daarbij de rol in van buurtregisseur, beleidsmaker of commerciële ontwikkelaar. In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie focust DESIGN DIGGER LIVE #8 in op dit ‘Design in de wijk’

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van de ‘swoosh’ van Nike, het meest herkenbare – en daardoor wellicht ook meest waardevolle – sportlogo, dat dit jaar zijn 50ste verjaardag viert?

Thonik ontwerpt huisstijl Dutch Design Week – thema dit jaar is ‘The Greater Number’

Dutch Design Week is optimistisch over een fysiek festival in Eindhoven van 16 t/m 24 oktober. “We hebben heel veel geleerd van de virtuele DDW in 2020, maar het gevoel van een live festival is niet te vervangen”, aldus DDW-directeur Martijn Paulen.

Paulen: “DDW staat voor serendipiteit en toevallige ontmoetingen; nieuwe ontwerpers, ideeën en vergezichten die je onverwachts verrassen en inspireren. Daar willen we voor gaan. Vanzelfsprekend liggen er alternatieve scenario’s klaar, maar we geloven in de mogelijkheid van een fysiek evenement tegen die tijd.”

Inschrijving voor DDW21 is nu geopend. Ontwerpers kunnen zich via de website aanmelden voor deelname. Naast het fysieke festival is er een beperkt aantal 3D Viewing Rooms beschikbaar voor het online evenement. Ook DDW TV dat in 2020 werd gelanceerd gaat weer door. Wel worden deze programmma-onderdelen herzien en doorontwikkeld, zodat zij goed zullen aansluiten bij de editie van 2021. Het volledige programma met alle deelnemende ontwerpers zal in september bekend worden.

DDW TV – Het ochtendprogramma For Starts i.s.m. Design Digger

Visuele identiteit door Thonik

DDW viert dit jaar haar twintigste verjaardag en viert dat met een nieuwe visuele identiteit die de komende tijd zal worden ontworpen door het Amsterdamse Thonik, opgericht door ontwerpers Nikki Gonnissen en Thomas Widdershoven.

Zoektocht naar het betere aantal

Is de weg die we na de coronacrisis op willen gaan dezelfde als die we de afgelopen decennia hebben bewandeld, namelijk een weg gedreven door economische groei? Dat is een vraag die veel mensen zich het afgelopen jaar hebben gesteld. DDW denkt van niet en roept met The Greater Number op tot reflectie en verandering. De focus moet niet liggen op groeicijfers en big data prognoses maar op betere zorg van de aarde, in plaats van enkel economische waarden.

Na het thema The New Intimacy waarmee vorig jaar (in)direct werd verwezen naar de corona-pandemmi wordt de blik nu verbreed. The Greater Number staat voor de zoektocht naar een toekomst waarin voortdurend gezocht wordt naar een beter aantal: soms minder, soms meer maar van hogere kwaliteit en soms simpelweg anders. Wellicht moet er minder geconsumeerd worden om minder afval te veroorzaken, moet er worden ingezet op meer duurzame producten, of moet er juist een nieuwe gedragsverandering komen tussen consument en product. Dit alles zou ook moeten leiden tot een andere balans tussen ontwerpers en industrie. Dat wordt gevat in het overkoepelende thema naar het betere aantal. Met dit thema hoopt DDW deelnemende ontwerpers en partners te inspireren om hun visie te delen aan de hand van verschillende subthema’s rondom de pandemie, welzijnseconomie, het klimaat, inclusiviteit en het ontwerpveld.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *