ClickNL werkt aan subsidievoorstel van 80 miljoen om ‘immersieve content’ in de creatieve industrie te ontwikkelen

ClickNL werkt aan subsidievoorstel van 80 miljoen om ‘immersieve content’ in de creatieve industrie te ontwikkelen

Het topsectorinstituut voor de creatieve industrie, ClickNL start een ambitieus programma over ‘immersieve content ’. Daarvoor worden makers van augmented reality, virtual reality, digitale installaties andere versmelting van de fysieke met de digitale wereld opgeroepen om projecten in te sturen voor een gezamenlijke subsidieaanvraag van tientallen miljoenen.

Denken, doen en ervaren op ’toekomstfestival’ Society 5.0

Denken, doen en ervaren op ’toekomstfestival’ Society 5.0

Op het Society 5.0 Festival in Amsterdam onderzoeken op 12 en 13 oktober ontwerpers, wetenschappers, beleidsmakers en kunstenaars hoe de duurzame, inclusieve ‘samenleving 5.0’ eruit moet zien. Maar je kunt er ook samen je aan de slag om die toekomst te maken.

INTERVIEW ‘Solar sisters’ Pauline van Dongen en Marjan van Aubel: “De zon staat voor vreugde én gratis energie”

INTERVIEW ‘Solar sisters’ Pauline van Dongen en Marjan van Aubel: “De zon staat voor vreugde én gratis energie”

Een dubbelinterview met de twee initiatiefnemers van de eerste Solar Biënnale in Rotterdam: met kunst, design, technologie, wetenschap en filosofie. Alles kan zonne-energie opwekken in de wereld van modeontwerper Pauline van Dongen en productdesigner Marjan van Aubel. “De zon is onze grootste inspiratiebron.”

Coders en ontwerpers gezocht voor ‘hacketon’ tijdens DDW die nieuwe online-cultuuragenda moet opleveren

Coders en ontwerpers gezocht voor ‘hacketon’ tijdens DDW die nieuwe online-cultuuragenda moet opleveren

Tijdens DDW wordt een ‘hackaton’ georganiseerd waarbij programmeurs, coders, ontwerpers en nieuwe format bedenken om culturele live-events aan te kondigen, digitaal te ontsluiten, te archiveren en te distribueren.

Première documentaire over Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet op DesignDigger LIVE in Pakhuis de Zwijger op 14 september

Première documentaire over Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet op DesignDigger LIVE in Pakhuis de Zwijger op 14 september

Op een speciale editie van het kwartaalprogramma DesignDigger LIVE gaat de documentaire ‘A World To Shape’ over de bevlogen ontwerpers Nienke Hoogvliet en Dave Hakkens in première. Het event is op woensdag 14 september (20-21.30u) in Pakhuis de Zwijger.

Online-interviews met vier kopstukken uit de creatieve industrie voor GLUE Amsterdam

Online-interviews met vier kopstukken uit de creatieve industrie voor GLUE Amsterdam

GLUE Amsterdam is de designroute die de creatieve sector inde hoofdstad verbindt en versterkt. DesignDigger presenteert vier online-interviews met Creative Citizens of Honour voor GLUE TV.

DESIGN DIGGER LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal? Donderdag 29 september in Pakhuis de Zwijger

DESIGN DIGGER LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal? Donderdag 29 september in Pakhuis de Zwijger

De 12de editie van het live-magazine van DesignDigger staat op donderdag 29 september geheel in het teken van de metaverse.

OPEN CALL – Ontwerpen voor de metaverse voor publicatie én live-presentatie in Pakhuis de Zwijger

OPEN CALL – Ontwerpen voor de metaverse voor publicatie én live-presentatie in Pakhuis de Zwijger

Voor een nieuw dossier over de metaverse zoekt DesignDigger projecten over de metaverse waarin nieuwe technologieën als augmented of virtual reality, immersieve installaties of digitale animaties worden ingezet. Een van de ontwerpers krijgt bovendien het podium op de DesignDigger LIVE in Pakhuis de Zwijger op 29 september.

Marjan van Aubel en Formfantasma benoemd als Ambassadeurs van Dutch Design Week

Marjan van Aubel en Formfantasma benoemd als Ambassadeurs van Dutch Design Week

Marjan van Aubel en Formafantasma zijn de ambassadeurs van Dutch Design Week 2022. Ook is het thema bekend: Get Set. Dit thema duidt op een verschuiving in mentaliteit: van voorbereiding naar actie.

INTERVIEW Aldo Bakker over aanstaande solo-expo in Kunstmuseum: “Ontwerpen voelt soms als een gevecht”

INTERVIEW Aldo Bakker over aanstaande solo-expo in Kunstmuseum: “Ontwerpen voelt soms als een gevecht”

Ontwerpen is volgens Aldo Bakker het overwinnen van obstakels. Het
Kunstmuseum Den Haag toont van 22 oktober 2022 t/m 7 mei 2023 het eerste overzicht van al zijn ‘schenkers’.

DesignDigger lanceert verdiepend programma vol live-events, longreads en workshops over metaverse en NFT’s

DesignDigger lanceert verdiepend programma vol live-events, longreads en workshops over metaverse en NFT’s

Het komende half jaar duikt DesignDigger in de metaverse, de nieuwe digitale wereld die de komende jaren vorm krijgt. Dit programma bestaat uit twee live-events in Pakhuis de Zwijger, een NFT-workshop en diverse verdiepende longreads.

DESIGNALISM NEWSROOM #1 – In de journalistiek van de toekomst zijn ontwerpers onmisbaar

DESIGNALISM NEWSROOM #1 – In de journalistiek van de toekomst zijn ontwerpers onmisbaar

Designalism is een innovatieve vorm van journalistiek waarbij verslaggevers samenwerken met creatieve disciplines. Gevestigde media als de Volkskrant, de NOS en het cross-mediale platform Pointer werken er samen met jonge creatieven.

Thonik ontwerpt huisstijl Dutch Design Week – thema dit jaar is ‘The Greater Number’

Dutch Design Week is optimistisch over een fysiek festival in Eindhoven van 16 t/m 24 oktober. “We hebben heel veel geleerd van de virtuele DDW in 2020, maar het gevoel van een live festival is niet te vervangen”, aldus DDW-directeur Martijn Paulen.

Paulen: “DDW staat voor serendipiteit en toevallige ontmoetingen; nieuwe ontwerpers, ideeën en vergezichten die je onverwachts verrassen en inspireren. Daar willen we voor gaan. Vanzelfsprekend liggen er alternatieve scenario’s klaar, maar we geloven in de mogelijkheid van een fysiek evenement tegen die tijd.”

Inschrijving voor DDW21 is nu geopend. Ontwerpers kunnen zich via de website aanmelden voor deelname. Naast het fysieke festival is er een beperkt aantal 3D Viewing Rooms beschikbaar voor het online evenement. Ook DDW TV dat in 2020 werd gelanceerd gaat weer door. Wel worden deze programmma-onderdelen herzien en doorontwikkeld, zodat zij goed zullen aansluiten bij de editie van 2021. Het volledige programma met alle deelnemende ontwerpers zal in september bekend worden.

DDW TV – Het ochtendprogramma For Starts i.s.m. Design Digger

Visuele identiteit door Thonik

DDW viert dit jaar haar twintigste verjaardag en viert dat met een nieuwe visuele identiteit die de komende tijd zal worden ontworpen door het Amsterdamse Thonik, opgericht door ontwerpers Nikki Gonnissen en Thomas Widdershoven.

Zoektocht naar het betere aantal

Is de weg die we na de coronacrisis op willen gaan dezelfde als die we de afgelopen decennia hebben bewandeld, namelijk een weg gedreven door economische groei? Dat is een vraag die veel mensen zich het afgelopen jaar hebben gesteld. DDW denkt van niet en roept met The Greater Number op tot reflectie en verandering. De focus moet niet liggen op groeicijfers en big data prognoses maar op betere zorg van de aarde, in plaats van enkel economische waarden.

Na het thema The New Intimacy waarmee vorig jaar (in)direct werd verwezen naar de corona-pandemmi wordt de blik nu verbreed. The Greater Number staat voor de zoektocht naar een toekomst waarin voortdurend gezocht wordt naar een beter aantal: soms minder, soms meer maar van hogere kwaliteit en soms simpelweg anders. Wellicht moet er minder geconsumeerd worden om minder afval te veroorzaken, moet er worden ingezet op meer duurzame producten, of moet er juist een nieuwe gedragsverandering komen tussen consument en product. Dit alles zou ook moeten leiden tot een andere balans tussen ontwerpers en industrie. Dat wordt gevat in het overkoepelende thema naar het betere aantal. Met dit thema hoopt DDW deelnemende ontwerpers en partners te inspireren om hun visie te delen aan de hand van verschillende subthema’s rondom de pandemie, welzijnseconomie, het klimaat, inclusiviteit en het ontwerpveld.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.