THEO PLOEG – TECH TALK #6 “Kan metaverse het kapotte internet repareren?”

THEO PLOEG – TECH TALK #6 “Kan metaverse het kapotte internet repareren?”

Elke laatste vrijdag van de maand, maar nu incidenteel de tweede maandag, laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: waarom we ons moeten voorbereiden op de metaverse. En waarom we ons daarop moeten verheugen!

INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”

INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”

Met zijn solo-expositie ‘Reconnect’ in het Centraal Museum in Utrecht geeft productontwerper Joost van Bleiswijk inzicht in zijn scheppingsproces. “Ik ben niet van de Eureka-momenten. Bij mij moeten ideeën de kans krijgen om te rijpen.”

Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

De nieuwe flagship store van modelabel Off-White in Parijs is ontworpen dor AMO, de denktank van het architectenbureau OMA. Uitgangspunt van het ontwerp is een ontmoeting van high-end en casual elkaar, aldus architect Ellen van Loon.

‘Print & Play’ is een doe-het-zelf expositie met downloadable kunstwerken

‘Print & Play’ is een doe-het-zelf expositie met downloadable kunstwerken

Onder noemer ‘Print & Play’ presenteren twaalf kunstenaars nieuw werk, dat gratis kan worden gedownload en vervolgens uitgeprint. De werken kunnen thuis, op kantoor of in de kroeg worden geëxposeerd.

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

Het holocaustmonument ‘Levenslicht’ van de Nederlandse kunstenaar Daan Roosegaarde, bestaande uit 104.000 oplichtende stenen, is winnaar in de categorie Spatial Media Art, de grootste categorie van de Media Architecture Awards (MAA2021). Met onderscheidingen voor onder meer een cinematografisch straatprotest in Brazilië en een off-the-grid nacht-uitkijk onderstrepen de winnaars de grote diversiteit van de discipline media architectuur.

Designbeurs OBJECT organiseert online-veiling met Catawiki

Designbeurs OBJECT organiseert online-veiling met Catawiki

In aanvulling op de designbeurs organiseert OBJECT in samenwerking met Catawiki een online veiling gericht op een breed internationaal publiek. Tijdens deze veiling, gecureerd door Anne van der Zwaag, kunnen designliefhebbers op een laagdrempelige manier bieden op stukken van gerenommeerde ontwerpers, van prototypes tot ‘signature pieces’ in verschillende prijscategorieën.

Design Digger Live #8 nu online – en lees ook deze longread over ‘Design in de wijk’

Design Digger Live #8 nu online – en lees ook deze longread over ‘Design in de wijk’

In een live-talkshow vanuit Pakhuis de Zwijger werden vier projecten onder de loep genomen waarin ontwerpers en kunstenaars het voortouw nemen in stadsverbetering. Een longread in het Dutch Designers Magazine van de BNO geeft context. Lees hier een preview!

INTERVIEW Rive Roshan: “Wij ontwerpen één groot spel van herkenning en vervreemding.”

INTERVIEW Rive Roshan: “Wij ontwerpen één groot spel van herkenning en vervreemding.”

Het Amsterdamse ontwerpduo Rive Roshan transformeert functionele gebruiksvoorwerpen als een tafel of een spiegel tot gracieuze kunstobjecten. In Museum JAN staat nu de eerste solo-expositie van Golnar Roshan (1986) en Ruben De La Rive Box (1981). “Dat je niet meteen ziet wat de functie van een object is vinden wij een pré.”

Designbeurs OBJECT lanceert talentprogramma voor pas-afgestudeerde ontwerpers

Designbeurs OBJECT lanceert talentprogramma voor pas-afgestudeerde ontwerpers

Designbeurs OBJECT lanceert in samenwerking met de Gemeente Rotterdam een speciaal talentprogramma. Het doel is om jonge creatieven een springplank te bieden naar het designveld. OBJECT is van 1 t/m 4 juli in het HAKA gebouw in Rotterdam.

Geurkunstenaar The Snifferoo ontwerpt niche parfum ‘Zeelucht’ met tonen van helmgras én Hoogovens

Geurkunstenaar The Snifferoo ontwerpt niche parfum ‘Zeelucht’ met tonen van helmgras én Hoogovens

De Ambassade Van De Noordzee vroeg parfummaker Frank Bloem van The Snifferoo om een geurervaring die de essentie van de Noordzee vangt. “Als je de hele dag binnen achter een beeldscherm zit, wil je de natuur ruiken.”

DESIGN DIGGER LIVE #8 focust met ‘Design in de wijken’ in creatieve stadsontwikkeling

DESIGN DIGGER LIVE #8 focust met ‘Design in de wijken’ in creatieve stadsontwikkeling

Steeds vaker nemen ontwerpers en kunstenaars het voortouw nemen in stadsverbetering en nemen daarbij de rol in van buurtregisseur, beleidsmaker of commerciële ontwikkelaar. In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie focust DESIGN DIGGER LIVE #8 in op dit ‘Design in de wijk’

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van de ‘swoosh’ van Nike, het meest herkenbare – en daardoor wellicht ook meest waardevolle – sportlogo, dat dit jaar zijn 50ste verjaardag viert?

DDW-tour DAG 1: Facefilters, Rembrandt-selfies en ‘zelfhulp-design’

Kijk ook naar For Starters het dagelijkse ochtendprogramma van DesignDigger voor DDW-TV. Met vandaag Roos Meerman en Julia Janssen. KLIK HIER

Elke dag gidst DesignDigger je door Dutch Design Week met de talkshow For starters en een messcherpe trend analyse. Met vandaag: de vloeibare identiteit van digitale outfits en ‘self design’. De waarheid is maakbaar geworden. Ook voor ontwerpers. Of misschien wel juist. De grenzen tussen on- en offline morfen en een jonge ontwerpgeneratie beweegt zich vloeiend tussen beide werelden.

Keepin’ it real

Online wordt offline – en vice versa. Net zoals het werk van Post Neon, een ontwerpduo van Vito Boeckx en Jim Brady die zich met een 20-tal ontwerpers kunnen presenteren dankzij Talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie, meervoudig is. Zij creëren digitale ervaringen en fysieke installaties, verkennen alternatieve realiteiten met fysieke en niet-fysieke ruimtes. Jim Brady studeerde vorig jaar af aan de DAE met Immersive Journalism, een fluïde verhaalvorm van journalistiek, augmenented reality en storytelling. Met Broeckx is hij nu verantwoordelijk voor het artwork voor het Nederlandse hiphopfenomeen Ronnie Flex. Van innovatieve factfinding naar de digitalisering van hiphop, een traditionele cultuur die juist is gefundeerd op ouderwetse skills als dj-en, graffiti en breakdansen. Van high naar low – en keepin’ it real.

Post Neon
Jim Brady – Immersive Journalism

Modeontwerper Iris van Wees, genomineerd voor een Dutch Design Award in de categorie Young Designer, maakt evenmin onderscheid tussen digitaal en analoog. In de speciaal ontwikkelde Iris-van-Wees app vind je kleding en accessoires die in de materiële wereld niet bestaan. Althans, niet letterlijk. Haar ontwerpen worden gedragen op sociale media of in games maar versterken tegelijkertijd onze offline identiteit . Van Wees is een pionier in de transitie van een zichzelf vernietigende de mode-industrie naar een eigentijdse verbeelding van identiteit met echte en virtuele kleding. Heel opvallend: met een visuele taal die teruggrijpt op de jaren tachtig. Oud én nieuw, ook dat.

Iris van Wees

Selfies van Rembrandt

De discrepantie tussen een echte en een zelfgeschapen realiteit wordt ook uitgediept door Leanne van Hees met haar Modern Masters. Inspelend op de selfie-cultuur kunnen bezoekers van het Rijksmuseum met deze installatie een zelfsportret van zichzelf maken in de stijl van de bewonderde schilderijen. Jouw hoofd gezicht dat opeens tussen de Staalmeesters van Rembrandt staat.

Van jezelf een kostbaar kunstwerk maken – waarom ook niet. Het concept van individuele schoonheid staat immer al lang niet meer vast. De Spaanse kunstenaar/ontwerper Ines Alpha heeft een virtuele make-up ontwikkeld, waarmee ze vrijelijk fantaseert over hoe ver we kunnen gaan in het customizen van schoonheid. Want zeg nou zelf, waarom zou je een peperduur Chanel-truitje trui aandoen, als je ook een bloemengezicht kunt dragen? De facefilters van Alpha zijn te zien bij het art& tech festival Manifestations.

Ines Alfa

Zelfhulp-design

Ontwerpers lopen voorop bij het aftasten van deze grenzen, zo hoort het ook. Maar niemand hoeft nog een brave volger te zijn. In Mu op Strijp-S staat deze hele week The Self Design Academy van Mieke Gerritzen & Angelique Spanninks. Geïnspireerd op de toenemende populariteit van de zelfhulpindustrie worden achttien creatieve strategieën en technieken van evenzoveel kunstenaars en ontwerpers getoond waarmee we onszelf kunnen ontwikkelen. Naom Youngrak Son heeft het facefilter Becoming Noam ontwikkeld, waar zij haar eigen gezicht over dat van andere  kan plaatsen. Zo kan zijn elke gewenste persoonlijkheid aannemen.

Hanneke Wetzer, Living alone (together)

Ga vooral even rondlopen, The Self Design Academy is een welkome fysieke ervaring tussen alle schermtijd deze week. Maar vergeet ook niet weer in te loggen. Er is immers ook nog het Self Design Academy Share-program, met lezingen, presentaties en performances. Elke dag, tegelijkertijd in real life en op het internet.

Kijk ook naar For Starters het dagelijkse ochtendprogramma van DesignDigger voor DDW-TV

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *