INTERVIEW  Maarten Baas & Walter van Beirendonck: “Ik een provocateur? Zeker niet!”

INTERVIEW Maarten Baas & Walter van Beirendonck: “Ik een provocateur? Zeker niet!”

Voor meubelmerk Lensvelt ontwierp de Vlaamse modekoning Walter van Beirendonck een nieuwe look voor de 101 Chair van Maarten Baas. Deze ‘Characters’ zijn vervaardigd in een exclusieve oplage van 120 unieke stuks. Beide ontwerpers zijn blij. “Ik ben al lang fan van u.”

DesignDigger LIVE 11 – Een terugblik op 2021, een preview op 2022

DesignDigger LIVE 11 – Een terugblik op 2021, een preview op 2022

Het live(stream) programma DesignDigger LIVE maakt dinsdag 25 januari (18.30-19.45u) de balans op. Wat waren de hoogtepunten van 2021? Welke trends tekenden zich af in een jaar dat wederom wordt gedomineerd door covid? En welke trends zullen we komend jaar terugzien? 

PREVIEW 2022 DEEL #3 – Van Versace tot Mondriaan: alle historische tentoonstellingen op een rij

PREVIEW 2022 DEEL #3 – Van Versace tot Mondriaan: alle historische tentoonstellingen op een rij

Aan het begin van dit nieuwe jaar zet Design Digger alle grote tentoonstellingen, beurzen en openingen, designweeks en andere manifestaties op een rij. Met vandaag: de historische exposities in de Nederlandse musea. Van de art nouveau van Alphonse Mucha tot de strenge geometrie van Mondrian of het zwart van Balenciaga.

PREVIEW 2022 DEEL #2 – Van het Evoluon tot Milaan: alle cruciale design events op een rij

PREVIEW 2022 DEEL #2 – Van het Evoluon tot Milaan: alle cruciale design events op een rij

Aan het begin van dit nieuwe jaar zet Design Digger alle grote tentoonstellingen, beurzen en openingen, designweeks en andere manifestaties op een rij. Met vandaag: de grote design events. Van Milan Design Week tot DDW en Object Rotterdam.

Milan Design Week verplaatst naar  7 t/m 12 juni 2022

Milan Design Week verplaatst naar 7 t/m 12 juni 2022

De Salone del Mobile in Milaan wordt verplaatst naar 7 t/m 12 juni 2022. De gebruikelijke datum van medio april was voor de organisatie nog te risicovol. De belangrijkste designbeurs ter wereld viert dit jaar het zestigjarige jubileum.

PREVIEW 2022 DEEL #1 – Van Strandbeesten tot Formafantasma: alle tentoonstellingen van 2022 op een rij

PREVIEW 2022 DEEL #1 – Van Strandbeesten tot Formafantasma: alle tentoonstellingen van 2022 op een rij

Aan het begin van dit nieuwe jaar zet Design Digger alle grote tentoonstellingen, beurzen en openingen, designweeks en andere manifestaties op een rij. Met vandaag: de actuele exposities in de Nederlandse musea. Van materiaalexperiment in Stedelijk tot Theo Jansen in het Kunstmuseum.

Expo ‘Roaring Twenties’ toont non-binaire feestpakjes en stijlvol minimalisme van toen én nu

Expo ‘Roaring Twenties’ toont non-binaire feestpakjes en stijlvol minimalisme van toen én nu

Aan de hand van kunst, mode en design vergelijkt de sprankelende expositie ‘The Roaring Twenties’ de onstuimige jaren twintig van de vorige en deze eeuw. Van revue-ster Josephine Baker en het badpak voor mannen naar Beyoncé en 3D-printen.

De vijf dominante trends van 2021 – van natuur-inclusief en deepfakes tot theaterrevues en NFT’s

De vijf dominante trends van 2021 – van natuur-inclusief en deepfakes tot theaterrevues en NFT’s

Het ‘Dutch Designers Yearbook’ is een kloek overzicht van 2021. Een preview van dit jaarboek aan de hand de hoogtepunten – van natuur-inclusief design en virtuele expo’s tot deep fakes of theaterrevues.

Dit waren de vijf meest gelezen stukken op DesignDigger in 2021

Dit waren de vijf meest gelezen stukken op DesignDigger in 2021

Wat waren de meest spraakmakende events van 2021? Welke personen haalden het nieuws? Voordat wij ons opmaken voor 2022 wordt nog één keer teruggeblikt op afgelopen jaar.

Grafische architectuur van Thonik is nieuw Amsterdams icoon

Het markante nieuwe kantoor van Thonik is een versmelting van twee disciplines, architectuur en grafisch ontwerp. Niet voor niets is het een ontwerp van grafisch ontwerper Thomas Widdershoven, met zijn partner Nikki Gonnissen oprichter van het grafisch ontwerpbureau Thonik in 1993. Met de prijswinnende politieke campagne voor de SP vergaarde het bureau internationale roem. Naast kantoren van Thonik op de tweede en derde en een multifunctionele zaal voor de verhuur op de vierde verdieping wordt de plint en de eerste verdieping een restaurant in het hogere segment. Het gebouw kan in de toekomst worden getransformeerd tot woongebouw.

Aan de Wibautstraat in Amsterdam staat nu ook het eerste gebouw naar ontwerp van Widdershoven. In het heldere grafische patroon is duidelijk het handschrift van Thonik te herkennen. De conceptuele, soms wat harde stijl van Thonik werd bekend met de identiteit voor Museum Boijmans van Beuningen en de VPRO. Het vorige kantoor van Thonik was ook al uitgesproken. Het knaloranje ontwerp van MVRDV zorgde voor verhitte discussies in de buurt, waarna het een zachtere groen kleur kreeg. Voor architectonische subtiliteit ben je Thonik aan het verkeerde adres dus.

In eerste instantie oogt het nieuwe Thonik-kantoor druk en dynamisch. Tegelijkertijd straat het door zijn helderheid ook rust en eenvoud uit. Ondanks de relatief bescheiden schaal van vijf etages en de oppervlakte van een doorsnee woonkavel is een nieuw icoon gecreëerd. Voor de bouwkundige realisatie werkte Widdershoven overigens samen met Arjan van Ruyven van MMX-Architects.

De omtrek van gebouw is niets meer dan een staande rechthoekig, die alleen wordt doorbroken door hoge hoekramen en uitstekende balkons. En natuurlijk die trap. Het opvallende kenmerk is een zwart-witte lijnenpatroon dat verticaal en horizontaal over de gevel loopt en een buitentrap die over de hele voorgevel loopt met een diagonale belijning, eveneens in zwart en wit. Ook de balkons aan de zijkanten van het gebouw lijken letterlijk aan het gebouw geplakt. Deze breuken in de dominante lange lijnen over de hele lengte van de gevel geven het gebouw een bijna cartooneske uitstraling – zo zou een kind een flat met balkons tekenen.

De belijning op de buitengevel was in eerste instantie geen esthetische keuze maar een ontwerpoplossing, die voortkwam uit het plaatsen van een trap aan de gevel. Zonder een grafische belijning kon de trap de concurrentie niet aan met de dominante raster gevel met grote hoekramen. Door de trap een diagonale lijn te geven, een grafiek bijna, ontstaat een scherp contrast met de verticale lijnen op de gevel. De maatvoering van de lijnen is gebaseerd op de vloerdikte tussen de ramen. Het gebouw heeft daardoor een sterke grafische samenhang. Om een goed ritme van horizontaal, verticaal en diagonaal te krijgen moest de buitentrap een hoek 45 graden krijgen, wat eigenlijk te steil is. De trap loopt inderdaad niet echt lekker.

Al even strak is het interieur, waarbij twee frivoliteiten extra opvallen. Uit kostenbesparing moest deze leuning van de binnentrap van betonplex worden gemaakt, een lomp materiaal. Het Eindhovense ontwerperscollectief Envisions bedacht een streeppatroon over de alle vier verdiepingen langs de dichte leuning omhoog loopt, een visuele referentie naar de gestreepte buitengevel. Ontwerper Simone Post ontwikkelde een akoestisch wandpaneel op de vergaderruimte op de vierde verdieping. Heel kleurrijk en organisch, als een bewuste stijlbreuk met de dominante geometrie in de architectuur.

Natuurlijk draagt de locatie bij aan de flair van het gebouw, dat aan de drukke Wibautstraat ligt. Door de enorme breedte kan deze ietwat grijze verkeersader wel een uitbundige geste verdragen. Doordat het Thonik-gebouw enigszins teruggetrokken ligt van de straat domineert de bijdehandte architectuur niet het aangezicht van de straat. Je moer er bijna voor staan om het gebouw echt goed te kunnen zien. Leuk detail: als je langsrijdt verandert het gebouw mee met de zichthoek.

De architectonische vorm is eenvoudig met één heldere conceptuele twist, bijna old school ‘droog’ eigenlijk. Het is een gebouw in de categorie love it or hate it. Maar door de spannende symmetrie en het dwingende zwart-wit heeft het gebouw een zichtbare spanning die niet snel verveelt. Het is niet alleen een oefening in vorm maar vooral één pakkend beeld. Een logo bijna, wat natuurlijk de hand van de grafisch ontwerper Widdershoven verraadt.

Eén reactie op: Grafische architectuur van Thonik is nieuw Amsterdams icoon

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *