INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Grafische architectuur van Thonik is nieuw Amsterdams icoon

Het markante nieuwe kantoor van Thonik is een versmelting van twee disciplines, architectuur en grafisch ontwerp. Niet voor niets is het een ontwerp van grafisch ontwerper Thomas Widdershoven, met zijn partner Nikki Gonnissen oprichter van het grafisch ontwerpbureau Thonik in 1993. Met de prijswinnende politieke campagne voor de SP vergaarde het bureau internationale roem. Naast kantoren van Thonik op de tweede en derde en een multifunctionele zaal voor de verhuur op de vierde verdieping wordt de plint en de eerste verdieping een restaurant in het hogere segment. Het gebouw kan in de toekomst worden getransformeerd tot woongebouw.

Aan de Wibautstraat in Amsterdam staat nu ook het eerste gebouw naar ontwerp van Widdershoven. In het heldere grafische patroon is duidelijk het handschrift van Thonik te herkennen. De conceptuele, soms wat harde stijl van Thonik werd bekend met de identiteit voor Museum Boijmans van Beuningen en de VPRO. Het vorige kantoor van Thonik was ook al uitgesproken. Het knaloranje ontwerp van MVRDV zorgde voor verhitte discussies in de buurt, waarna het een zachtere groen kleur kreeg. Voor architectonische subtiliteit ben je Thonik aan het verkeerde adres dus.

In eerste instantie oogt het nieuwe Thonik-kantoor druk en dynamisch. Tegelijkertijd straat het door zijn helderheid ook rust en eenvoud uit. Ondanks de relatief bescheiden schaal van vijf etages en de oppervlakte van een doorsnee woonkavel is een nieuw icoon gecreëerd. Voor de bouwkundige realisatie werkte Widdershoven overigens samen met Arjan van Ruyven van MMX-Architects.

De omtrek van gebouw is niets meer dan een staande rechthoekig, die alleen wordt doorbroken door hoge hoekramen en uitstekende balkons. En natuurlijk die trap. Het opvallende kenmerk is een zwart-witte lijnenpatroon dat verticaal en horizontaal over de gevel loopt en een buitentrap die over de hele voorgevel loopt met een diagonale belijning, eveneens in zwart en wit. Ook de balkons aan de zijkanten van het gebouw lijken letterlijk aan het gebouw geplakt. Deze breuken in de dominante lange lijnen over de hele lengte van de gevel geven het gebouw een bijna cartooneske uitstraling – zo zou een kind een flat met balkons tekenen.

De belijning op de buitengevel was in eerste instantie geen esthetische keuze maar een ontwerpoplossing, die voortkwam uit het plaatsen van een trap aan de gevel. Zonder een grafische belijning kon de trap de concurrentie niet aan met de dominante raster gevel met grote hoekramen. Door de trap een diagonale lijn te geven, een grafiek bijna, ontstaat een scherp contrast met de verticale lijnen op de gevel. De maatvoering van de lijnen is gebaseerd op de vloerdikte tussen de ramen. Het gebouw heeft daardoor een sterke grafische samenhang. Om een goed ritme van horizontaal, verticaal en diagonaal te krijgen moest de buitentrap een hoek 45 graden krijgen, wat eigenlijk te steil is. De trap loopt inderdaad niet echt lekker.

Al even strak is het interieur, waarbij twee frivoliteiten extra opvallen. Uit kostenbesparing moest deze leuning van de binnentrap van betonplex worden gemaakt, een lomp materiaal. Het Eindhovense ontwerperscollectief Envisions bedacht een streeppatroon over de alle vier verdiepingen langs de dichte leuning omhoog loopt, een visuele referentie naar de gestreepte buitengevel. Ontwerper Simone Post ontwikkelde een akoestisch wandpaneel op de vergaderruimte op de vierde verdieping. Heel kleurrijk en organisch, als een bewuste stijlbreuk met de dominante geometrie in de architectuur.

Natuurlijk draagt de locatie bij aan de flair van het gebouw, dat aan de drukke Wibautstraat ligt. Door de enorme breedte kan deze ietwat grijze verkeersader wel een uitbundige geste verdragen. Doordat het Thonik-gebouw enigszins teruggetrokken ligt van de straat domineert de bijdehandte architectuur niet het aangezicht van de straat. Je moer er bijna voor staan om het gebouw echt goed te kunnen zien. Leuk detail: als je langsrijdt verandert het gebouw mee met de zichthoek.

De architectonische vorm is eenvoudig met één heldere conceptuele twist, bijna old school ‘droog’ eigenlijk. Het is een gebouw in de categorie love it or hate it. Maar door de spannende symmetrie en het dwingende zwart-wit heeft het gebouw een zichtbare spanning die niet snel verveelt. Het is niet alleen een oefening in vorm maar vooral één pakkend beeld. Een logo bijna, wat natuurlijk de hand van de grafisch ontwerper Widdershoven verraadt.

Eén reactie op: Grafische architectuur van Thonik is nieuw Amsterdams icoon

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *