Jonge ontwerpers gezocht voor relatiegeschenk van de burgemeester – Amsterdam schrijft prijsvraag uit

Jonge ontwerpers gezocht voor relatiegeschenk van de burgemeester – Amsterdam schrijft prijsvraag uit

Alleen ontwerpers onder de 30 jaar en wonend in Amsterdam mogen meedoen aan de ontwerpwedstrijd voor het officiële relatiegeschenk van Amsterdam.

Help DesignDigger nóg beter te maken en vul de enquête in. Deelnemers maken kans op een gratis boek!

Help DesignDigger nóg beter te maken en vul de enquête in. Deelnemers maken kans op een gratis boek!

Om nog beter te inzicht te krijgen in de interesses van onze lezers is een enquête opgesteld, met dank aan Artemis Academy Amsterdam. Invullen duurt nog geen 5 minuten.

Verlaten autokerkhof wordt verstilde filmset door lens van fotoduo Erik & Petra Hesmerg

Verlaten autokerkhof wordt verstilde filmset door lens van fotoduo Erik & Petra Hesmerg

De foto’s tonen de schoonheid van vergankelijkheid. Ze zijn gemaakt op een autokerkhof dat al meer dan een halve eeuw verlaten in de Zwitserse natuur ligt.

NU ONLINE: ‘Design Digger Live #5 – Ego-design’. Over doe-het-zelf ontwerp van onze identiteit en emoties

NU ONLINE: ‘Design Digger Live #5 – Ego-design’. Over doe-het-zelf ontwerp van onze identiteit en emoties

De talkshow van een uur is nu terug te kijken. Met als hoofdgast Mieke Gerritzen over haar boek ‘Help Je Zelf!’ Maar ook tech-fashion, e-girls en burn-out animaties.

Zuiverende mondkapspray ‘ontworpen’ met lokale extracten als munt en laurier

Zuiverende mondkapspray ‘ontworpen’ met lokale extracten als munt en laurier

Het Limburgse ontwerpcollectief SOM Tales of Perfume heeft een mondkapspray ontwikkeld waarmee een mondkapje een frisse geur krijgt. De extracten zijn uitsluitend afkomstig van lokale grondstoffen

Red Bull heeft de primeur van het nieuwe kantoorconcept ‘habitoor’ van Casper Schwarz

Red Bull heeft de primeur van het nieuwe kantoorconcept ‘habitoor’ van Casper Schwarz

Het ‘habitoor’ is een nieuw interieur voor de werkomgeving dat zo inspirerend en sociaal is, dat het thuiswerkplek aftroeft. Het is ontwikkeld door interieurarchitect Casper Schwarz.

De musea zijn weer open: welke designexpo’s mag je niet missen?

De musea zijn weer open: welke designexpo’s mag je niet missen?

Zeven exposities in Nederlandse musea met één ding gemeen: een zintuiglijke ervaring van design. Met onder meer muziek in Groningen, kleur in Den Haag en gedachtespinsels in Tilburg.

De fragiele amforen van Tomáš Libertíny groeien door co-creatie met een bijenvolk

De fragiele amforen van Tomáš Libertíny groeien door co-creatie met een bijenvolk

De ontwerper laat bijen een honingraat bouwen op een metalen structuur als ode aan vergankelijkheid. Nu te zien in Rademakers Gallery.

Esther Stam van Studio Modijefsky: “Onze interieurs moeten de mood van gasten versterken”

Esther Stam van Studio Modijefsky: “Onze interieurs moeten de mood van gasten versterken”

Een interview de oprichter van Studio Modijefsky. Al meer dan tien jaar drukt zij een stempel op hippe horeca, die in Amsterdam in het bijzonder. Interieurarchitect en oprichter Esther Stam maakt de balans met het boek Making Space.

Weggeefactie: koffietafelboek ‘Wasted’ is ook handleiding voor circulair design

Weggeefactie: koffietafelboek ‘Wasted’ is ook handleiding voor circulair design

Dertig internationale ontwerpstudio’s die oplossing bieden voor het groeiende afvalprobleem worden uitgelicht. Waaronder ook drie uit Nederland: Sanne Visser, Super Local en Simón Ballen. En oh ja, we geven ook een exemplaar weg aan de eerste inzender naar info@designdigger.nl!

Organische sieraden van Isaac Monté verzamelen gezondheidsdata bij ouderen

Organische sieraden van Isaac Monté verzamelen gezondheidsdata bij ouderen

Met Prosthetic X heeft de Rotterdamse ontwerper een esthetisch alternatief ontwikkeld voor het communiceren van gegevens over de mentale en fysieke gezondheid van ouderen. De privacy blijft bovendien in handen van de gebruiker.

Design Digger Live #5 – Ego-design: doe-het-zelf ontwerp van onze identiteit en emoties

Design Digger Live #5 – Ego-design: doe-het-zelf ontwerp van onze identiteit en emoties

Op dinsdag 24 november (20.30-21.30u) focust de talkshow met hoofdgast Mieke Gerritzen op ‘self design’. Het event wordt live-gestreamed vanuit Pakhuis de Zwijger.

Grafische architectuur van Thonik is nieuw Amsterdams icoon

Het markante nieuwe kantoor van Thonik is een versmelting van twee disciplines, architectuur en grafisch ontwerp. Niet voor niets is het een ontwerp van grafisch ontwerper Thomas Widdershoven, met zijn partner Nikki Gonnissen oprichter van het grafisch ontwerpbureau Thonik in 1993. Met de prijswinnende politieke campagne voor de SP vergaarde het bureau internationale roem. Naast kantoren van Thonik op de tweede en derde en een multifunctionele zaal voor de verhuur op de vierde verdieping wordt de plint en de eerste verdieping een restaurant in het hogere segment. Het gebouw kan in de toekomst worden getransformeerd tot woongebouw.

Aan de Wibautstraat in Amsterdam staat nu ook het eerste gebouw naar ontwerp van Widdershoven. In het heldere grafische patroon is duidelijk het handschrift van Thonik te herkennen. De conceptuele, soms wat harde stijl van Thonik werd bekend met de identiteit voor Museum Boijmans van Beuningen en de VPRO. Het vorige kantoor van Thonik was ook al uitgesproken. Het knaloranje ontwerp van MVRDV zorgde voor verhitte discussies in de buurt, waarna het een zachtere groen kleur kreeg. Voor architectonische subtiliteit ben je Thonik aan het verkeerde adres dus.

In eerste instantie oogt het nieuwe Thonik-kantoor druk en dynamisch. Tegelijkertijd straat het door zijn helderheid ook rust en eenvoud uit. Ondanks de relatief bescheiden schaal van vijf etages en de oppervlakte van een doorsnee woonkavel is een nieuw icoon gecreëerd. Voor de bouwkundige realisatie werkte Widdershoven overigens samen met Arjan van Ruyven van MMX-Architects.

De omtrek van gebouw is niets meer dan een staande rechthoekig, die alleen wordt doorbroken door hoge hoekramen en uitstekende balkons. En natuurlijk die trap. Het opvallende kenmerk is een zwart-witte lijnenpatroon dat verticaal en horizontaal over de gevel loopt en een buitentrap die over de hele voorgevel loopt met een diagonale belijning, eveneens in zwart en wit. Ook de balkons aan de zijkanten van het gebouw lijken letterlijk aan het gebouw geplakt. Deze breuken in de dominante lange lijnen over de hele lengte van de gevel geven het gebouw een bijna cartooneske uitstraling – zo zou een kind een flat met balkons tekenen.

De belijning op de buitengevel was in eerste instantie geen esthetische keuze maar een ontwerpoplossing, die voortkwam uit het plaatsen van een trap aan de gevel. Zonder een grafische belijning kon de trap de concurrentie niet aan met de dominante raster gevel met grote hoekramen. Door de trap een diagonale lijn te geven, een grafiek bijna, ontstaat een scherp contrast met de verticale lijnen op de gevel. De maatvoering van de lijnen is gebaseerd op de vloerdikte tussen de ramen. Het gebouw heeft daardoor een sterke grafische samenhang. Om een goed ritme van horizontaal, verticaal en diagonaal te krijgen moest de buitentrap een hoek 45 graden krijgen, wat eigenlijk te steil is. De trap loopt inderdaad niet echt lekker.

Al even strak is het interieur, waarbij twee frivoliteiten extra opvallen. Uit kostenbesparing moest deze leuning van de binnentrap van betonplex worden gemaakt, een lomp materiaal. Het Eindhovense ontwerperscollectief Envisions bedacht een streeppatroon over de alle vier verdiepingen langs de dichte leuning omhoog loopt, een visuele referentie naar de gestreepte buitengevel. Ontwerper Simone Post ontwikkelde een akoestisch wandpaneel op de vergaderruimte op de vierde verdieping. Heel kleurrijk en organisch, als een bewuste stijlbreuk met de dominante geometrie in de architectuur.

Natuurlijk draagt de locatie bij aan de flair van het gebouw, dat aan de drukke Wibautstraat ligt. Door de enorme breedte kan deze ietwat grijze verkeersader wel een uitbundige geste verdragen. Doordat het Thonik-gebouw enigszins teruggetrokken ligt van de straat domineert de bijdehandte architectuur niet het aangezicht van de straat. Je moer er bijna voor staan om het gebouw echt goed te kunnen zien. Leuk detail: als je langsrijdt verandert het gebouw mee met de zichthoek.

De architectonische vorm is eenvoudig met één heldere conceptuele twist, bijna old school ‘droog’ eigenlijk. Het is een gebouw in de categorie love it or hate it. Maar door de spannende symmetrie en het dwingende zwart-wit heeft het gebouw een zichtbare spanning die niet snel verveelt. Het is niet alleen een oefening in vorm maar vooral één pakkend beeld. Een logo bijna, wat natuurlijk de hand van de grafisch ontwerper Widdershoven verraadt.

Eén reactie op: Grafische architectuur van Thonik is nieuw Amsterdams icoon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *