Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

De 9de editie van designbeurs Object Rotterdam is van 1 tot en met 4 juli, evenals de voorgaande jaren in het monumentale HAKA-gebouw.

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

Met een zelfgebouwd design-lab reed de Floris Schoonderbeek door Nederland. Op locatie werkte hij samen met experts uit verschillende disciplines. Recalculating Route noemt Schoonderbeek dit onconventionele ontwerpproces. “Door te werken in situaties die je niet kent, wordt je gedwongen om je open te stellen voor de ideeën van een ander.”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Elke laatste vrijdag van de maand laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: Waarom audio het nieuwe hip is

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Algemene Beschouwingen is oproep aan Nederlandse ontwerpers voor een alternatieve verkiezingsposter te ontwerpen. Op de verkiezingsdag 17 maart wordt er ook één winnende poster gekozen.

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Zijn nieuwe collectie Floris Schoonderbeek heeft zijn nieuwste collectie ontwikkelt op roadtrips met zijn zelfgebouwde ontwerp-lab, de ‘fieldstation’. Tijdens dit veldonderzoek werkt hij samen met uiteenlopende experts.

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

De producent van linoleumvloeren lanceert sfeervolle portretten van onder meer Christien Meindertsma en architect Remi Versteeg.

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Het driedaagse modefestival bestaat uit modeshows, performances, exposities, cross-overs met theater en dans, fashion talks en expertmeetings. Dit jaar zijn alle events uitsluitend online te bezoeken.

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

‘A Pop of Colour’ heet de nieuwe Fatboy-collectie van ontwerper Carole Baijings. In een exclusief interview met DesignDigger vertelt zij over de toepassing van kleur en geometrie.

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

De helft van de ontwerpers vreest voor 2020 een afname van de omzet. Voor 2021 wordt een licht herstel verwacht. Opvallend: ontwerpbureaus zijn daarbij positiever dan de ZZP-ers.

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Het Belgische designlabel Valerie Objects lanceert RE: Circles, een collectie multifunctionele ronde keukenbladen in een uitgebalanceerd kleurpalet. Het is ontworpen door het echtpaar Fien Muller en Hannes van Severen

Modeontwerper Ann Demeulemeester wint belangrijkste Vlaamse oeuvreprijs

Modeontwerper Ann Demeulemeester wint belangrijkste Vlaamse oeuvreprijs

Ann Demeulemeester weet “een object tot zijn essentie terug te brengen, ongeacht de vorm, materiaal of functie van dat object”, aldus de jury van de Lifetime Achievement Award. Deze oeuvreprijs is onderdeel van de Henry van de Velde Awards.

Designlabels Arco en Occony bundelen expertise in duurzame tafelcollectie ‘Kami’

Designlabels Arco en Occony bundelen expertise in duurzame tafelcollectie ‘Kami’

De tafelcollectie ‘Kami’ wordt gemaakt van lokaal hout en afvalpapier. De productie is in de Arco-fabriek in de Achterhoek.

Weggeefactie: koffietafelboek ‘Wasted’ is ook handleiding voor circulair design

Tweederde van alle grondstoffen en voedingsmiddelen die we aan de aarde onttrekken wordt uiteindelijk afval. Het staat er bijna terloops in het boek Wasted. When trash becomes treasure. In dit helder en gestileerde boek – wellicht wat overgestileerd voor een boek over recyclen en circulair design – worden dertig internationale ontwerpstudio’s uitgelicht die recyclen en upcyclen als uitgangspunt hebben. Of eigenlijk zijn het dertig verschillende ontwerpmentaliteiten die worden beschreven aan de hand van korte interviews en volop beeldmateriaal. Prachtig beeldmateriaal dus.

Alternatieve productiesystemen

Een koffietafelboek lijkt wat overdreven voor producten van afval gaat. Alsof de zaken mooier moete worden voorgesteld dan ze eigenlijk zijn. Maar uiteindelijk werkt het juist ontzettend goed om volgens de show don’t tell-methode te laten zien dat afval inderdaad prima kan worden hergebruikt voor fraaie en originele producten.

Feitelijk zijn het niet alleen producten maar productiesystemen die zijn ontwikkeld door de  beschreven ontwerpstudio’s; waaronder de Nederlandse Dirk van der Kooij, Simone Post, Super Local en Sanne Visser, en in Nederland gevestigde Simón Ballen en Basse Sittgen. Soms wordt samengewerkt met de industrie, zoals Simone Post die prachtige vloerkleden vervaardigde voor Adidas van gerecyled sneakers uit de eigen fabriek. Dirk van der Kooij daarentegen werkt juist volledig autonoom. Hij zamelt afvalplastic van oude koelkasten en cd-hoesjes en smelt deze om er met een tot reusachtige 3D-printer verbouwde robotarm tafels, stoelen ne lampen van te vervaardigen. Van der Kooij is feitelijk zelf een mini-fabriekje.

Super Local: ziekenhuizen in Afrika

Malawi heeft nauwelijks een eigen maakindustrie. Bedrijven, instellingen en zelfs ziekenhuizen moeten daarom hun apparatuur importeren uit Europa, Amerika en Azië. Deze geïmporteerde apparatuur is vaak extreem duur, te complex of van slechte kwaliteit. Daarom staan veel ziekenhuizen in Malawi vol met vervallen apparatuur. In opdracht van het Malawische bedrijf Sakaramenta ontwikkelde Super Local een collectie ziekenhuisapparatuur, deels vervaardigd van afgedankte meubels en materialen. Hiervoor werd samengewerkt lokale handwerklieden, wat resulteerde in een onafhankelijk productiesysteem wat ziekenhuizen in Malawi voorziet van betaalbare producten met garantie en creëert tegelijkertijd banen en stimuleer hiermee de lokale economie. In Zanzibar werd een soortgelijke samenwerkingsproject voor het recyclen van glas opgezet.

Sanne Visser: menselijk haar als grondstof

Studio Sanne Visser is opgericht door de Nederlandse ontwerpster Sanne Visser, die na haar afstuderen aan de Willem de Kooning Academy in 2016 de masters Material Futures aan Central Saint Martins afrondde. Sindsdien woont en werkt ze in Londen. Kunnen we mensenhaarafval gebruiken om nieuwe materialen en ontwerpresultaten te creëren? Die vraag is het uitgangspunt van haar voortdurende onderzoeksproject The New Age of Trichology. Menselijk haar is een natuurlijke hulpbron die in de toekomst zal toenemen, aangezien de wereldbevolking snel toeneemt. Alleen al Groot-Brittannië ‘creëert’ jaarlijks ongeveer 6,5 miljoen kilo mensenhaarafval, dat meestal op de vuilnisbelt terechtkomt of langzaam in het milieu vervalt. Dit veroorzaakt verschillende problemen voor zowel het milieu als de menselijke gezondheid, waarbij giftige gassen vrijkomen en het afvoersysteem verstikt.

Mensenhaar heeft echter veel waardevolle eigenschappen; het heeft een hoge treksterkte, is thermisch isolerend, flexibel, olie-absorberend en is licht van gewicht. Visser maakte een reeks gebruiksvoorwerpen en gereedschappen die helpen bij het creëren van een systeem van verzameling tot en met de eindtoepassing van menselijk haar. Ze is hiervoor genomineerd voor verschillende prijzen, waaronder de New Material Award (2018) en haar werk was te zien in Textielmuseum (NL) en Museu del Disseny de Barcelona.

Simón Ballen: goud en glas

Simón Ballen Botero begon met een studie materiële techniek in Medellín, Colombia waar hij vandaan komt. Aansluitend studeerde hij aan de Design Academy Eindhoven. In al zijn projecten spelen ontmoetingen en samenwerkingen met andere mensen. Ballen besloot door zijn geboorteland te reizen en verhalen te verzamelen. Hij realiseerde zich dat hij door middel van goud de meerdere verhalen van Colombia door de geschiedenis heen kon vertellen; het pre-Colombiaanse tijdperk, de koloniale geschiedenis, de corruptie en het geweld tot aan de huidige conflicten met mijnbouw.

In een oude goudmijn ontdekte hij jagua, een zandachtig bijproduct waarvan lokaal onder meer bierflesjes worden gemaakt. Terug in Nederland creëerde hij in het Glasmuseum in Leerdam een mal om het Columbiaanse glas in te gieten. Dit resulteerde in een serie grove maar prachtige glasobjecten. Vervolgens ging hij terug naar het mijnstadje om daar kinderen het glasambacht te leren en ze een nieuw perspectief te geven.

Upcyclen of vuilverbranding?

Het boek is onderverdeeld in vijf overzichtelijke hoofdstukken, samengesteld op basis van waar het afval vandaan komt en niet zo zeer wat je er mee kunt: Huiselijk, Industrieel, Mode, Voedsel en vervolgens een compleet hoofdstuk voor Plastic alleen. Wat werkt aan deze aanpak is dat naast de oplossing ook het probleem inzichtelijk wordt. Zo laat Wasted op een indringende manier dat afval ook afhangt van de locatie. Wat in Afrika nog zeer waardevol is en ook zo wordt gewaardeerd, gaat in onze Westerse landen linea recta naar de vuilverbranding.

Granby Workshop (GB)

Overbodig te zeggen dat dit boek een hoge urgentie heeft in het tijdperk van antropoceen. Niet alleen is de onstopbare hoeveelheid afval die dagelijks wordt geproduceerd een ondraaglijke last voor het milieu. Er komt een moment dat de grondstoffen uitgeput raken. Dat deze natuurlijke bronnen net zo zeldzaam worden als een oerbos of een wilde tomaat nu al zijn.

Wasted – When Trash Becomes Treasure. Auteur: Katie Treggiden. Uitgeverij Ludion. ISBN 9789493039384. 240p, € 35.90

Mobiele productie-unit van Studio Mama (GB)

4 reacties op: Weggeefactie: koffietafelboek ‘Wasted’ is ook handleiding voor circulair design

  1. Momenteel doe ik onderzoek naar Repurpose, in de “volksmond” vaker bekend als upcycling. Zou dit boek erg graag lezen, omdat ik denk dat het een bijdrage kan leveren aan het onderzoek!

  2. Wauw, wat inspirerend dit boek! Niet alleen voor op te koffietafel, maar om van kaft tot kaft door te lezen. Wie weet is dit het laatste zetje voor mij om zelf een onderneming op te starten waarin de ontwerper die gewilde objecten kan maken van restmaterialen centraal staat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *