LONGREAD “We leven al in de metaverse – en niet alleen online.” Aldus wetenschapper Esther Hammelburg

LONGREAD “We leven al in de metaverse – en niet alleen online.” Aldus wetenschapper Esther Hammelburg

De metaverse is geen toekomstvisie maar een technologische ontwikkeling die al lang is begonnen. We leven er al in. Dat betoogt Esther Hammelburg, senior onderzoeker aan de Hogeschool van Amsterdam. De longread is haar inzending op de Open Call van Design Digger met de vraag: welke rol kunnen – of misschien wel zelfs moeten – ontwerpers spelen in de bouw van de metaverse?

Dit zijn de exposities in 2023 om naar uit te kijken – van skateboards tot porseleinkoorts

Dit zijn de exposities in 2023 om naar uit te kijken – van skateboards tot porseleinkoorts

Een overzicht van de designexposities in 2023 om naar uit te kijken. Van skateboarden in Londen tot porseleinkoorts in Friesland. Maar ook de viering van een Esscher-jaar en de toekomst van ons geld.

De beste designexposities van 2022 – van virtual fashion tot ‘female gaze’

De beste designexposities van 2022 – van virtual fashion tot ‘female gaze’

DesignDigger blikt nog één keer terug op 2022 met de vier beste expo’s in binnen- en buitenland. Hoe wordt virtuele mode van pixels gemaakt en gedragen? Wie zijn de ‘damsels of design’? En waarom is Chriet Titulaer weer hip?

INTERVIEW Sabine Marcelis over haar nieuwe Ikea-collectie: “Ik zoek naar alledaagse magie”

INTERVIEW Sabine Marcelis over haar nieuwe Ikea-collectie: “Ik zoek naar alledaagse magie”

Sabine Marcelis heeft voor Ikea de interieurcollectie VARMBLIXT ontworpen. “”Ik wil mensen inspireren om de functie van licht in huis te herontdekken.” De gelimiteerde collectie bestaat uit naast verlichting uit glaswerk en vloerkleden.

INTERVIEW Audrey Large & Amber Jae Slooten: “Wij roepen vragen op over wat echt en wat nep is”

INTERVIEW Audrey Large & Amber Jae Slooten: “Wij roepen vragen op over wat echt en wat nep is”

Voor NXT Museum in Amsteram ontwierpen Amber Jae Slooten en Audrey Large een gezamenlijke installatie.. Hun werk tast de grenzen af van analoog en digitaal. Technologie is daarbij slechts een instrument. “Want iets dat alleen online bestaat is ook echt.”

Niet alleen de mode van Gianne Versace is ‘larger than life’

Niet alleen de mode van Gianne Versace is ‘larger than life’

In het Groninger Museum is nu een retrospectief te zien over de modekoning Gianni Versace. Als geen ander sloeg hij een brug tussen hoge en lage cultuur. Maar hij was ook een boegbeeld voor lhbt+ gemeenschap.

OPEN CALL Welke rol moeten ontwerpers spelen in de toekomstige metaverse? Werkbudget van 500 euro voor longread, podcast of beeldessay

OPEN CALL Welke rol moeten ontwerpers spelen in de toekomstige metaverse? Werkbudget van 500 euro voor longread, podcast of beeldessay

De metaverse wordt het nieuwe internet waar we niet op maar ‘in gaan’ met een vr-bril augmented reality of andere immersieve ervaringen. Welke rol kunnen – of moeten – ontwerpers spelen  in de bouw van deze digitale wereld? DesignDigger schrijft een OPEN CALL uit voor een longread, podcast of beeldessay dat deze vraag onderzoekt. Het beste voorstel krijgt 500 werkbudget. Deadline voor inzending is 12 december.

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

LONGREAD Wat moeten we met de metaverse? Het antwoord is aan ons – en niet aan ‘big tech’

LONGREAD Wat moeten we met de metaverse? Het antwoord is aan ons – en niet aan ‘big tech’

Het afgelopen jaar pompten de grote technologiebedrijven tientallen miljarden dollars in de metaverse, die virtuele wereld waar we samen komen om te spelen, werken, leren of winkelen. Of dat inderdaad zo’n geweldige toevoeging aan ons leven wordt, is volgens VR- en videogames-onderzoeker Mirjam Vosmeer nog maar de vraag.

Ontwerper Marjan van Aubel wil onze natuurlijke verbondenheid met de zon herstellen

Ontwerper Marjan van Aubel wil onze natuurlijke verbondenheid met de zon herstellen

‘Solar designer’ Marjan van Aubel is donderdag keynote speaker op het Society 5.0 Festival in Amsterdam. DesignDigger geeft twee kaarten weg voor dit festival. “De zon is een – bijna – eeuwige en bovendien gratis energiebron. Daar moeten meer gebruik van maken.”

INTERVIEW Alice Rawsthorn: “Design is een universele taal die mensen kan samenbrengen”

INTERVIEW Alice Rawsthorn: “Design is een universele taal die mensen kan samenbrengen”

Door hun constructieve mentaliteit zijn ontwerpers de voor hand liggende aanjagers van maatschappelijke vernieuwing. Aldus Alice Rawsthorn in haar nieuwe boek ‘Design Emergency’. Op 12 & 13 oktober spreekt de gerenommeerde Britse designcriticus op het Society 5.0 Festival in Amsterdam. “Design zou zich meer moeten richten op de keerzijde van technologie.”

Weggeefactie: koffietafelboek ‘Wasted’ is ook handleiding voor circulair design

Tweederde van alle grondstoffen en voedingsmiddelen die we aan de aarde onttrekken wordt uiteindelijk afval. Het staat er bijna terloops in het boek Wasted. When trash becomes treasure. In dit helder en gestileerde boek – wellicht wat overgestileerd voor een boek over recyclen en circulair design – worden dertig internationale ontwerpstudio’s uitgelicht die recyclen en upcyclen als uitgangspunt hebben. Of eigenlijk zijn het dertig verschillende ontwerpmentaliteiten die worden beschreven aan de hand van korte interviews en volop beeldmateriaal. Prachtig beeldmateriaal dus.

Alternatieve productiesystemen

Een koffietafelboek lijkt wat overdreven voor producten van afval gaat. Alsof de zaken mooier moete worden voorgesteld dan ze eigenlijk zijn. Maar uiteindelijk werkt het juist ontzettend goed om volgens de show don’t tell-methode te laten zien dat afval inderdaad prima kan worden hergebruikt voor fraaie en originele producten.

Feitelijk zijn het niet alleen producten maar productiesystemen die zijn ontwikkeld door de  beschreven ontwerpstudio’s; waaronder de Nederlandse Dirk van der Kooij, Simone Post, Super Local en Sanne Visser, en in Nederland gevestigde Simón Ballen en Basse Sittgen. Soms wordt samengewerkt met de industrie, zoals Simone Post die prachtige vloerkleden vervaardigde voor Adidas van gerecyled sneakers uit de eigen fabriek. Dirk van der Kooij daarentegen werkt juist volledig autonoom. Hij zamelt afvalplastic van oude koelkasten en cd-hoesjes en smelt deze om er met een tot reusachtige 3D-printer verbouwde robotarm tafels, stoelen ne lampen van te vervaardigen. Van der Kooij is feitelijk zelf een mini-fabriekje.

Super Local: ziekenhuizen in Afrika

Malawi heeft nauwelijks een eigen maakindustrie. Bedrijven, instellingen en zelfs ziekenhuizen moeten daarom hun apparatuur importeren uit Europa, Amerika en Azië. Deze geïmporteerde apparatuur is vaak extreem duur, te complex of van slechte kwaliteit. Daarom staan veel ziekenhuizen in Malawi vol met vervallen apparatuur. In opdracht van het Malawische bedrijf Sakaramenta ontwikkelde Super Local een collectie ziekenhuisapparatuur, deels vervaardigd van afgedankte meubels en materialen. Hiervoor werd samengewerkt lokale handwerklieden, wat resulteerde in een onafhankelijk productiesysteem wat ziekenhuizen in Malawi voorziet van betaalbare producten met garantie en creëert tegelijkertijd banen en stimuleer hiermee de lokale economie. In Zanzibar werd een soortgelijke samenwerkingsproject voor het recyclen van glas opgezet.

Sanne Visser: menselijk haar als grondstof

Studio Sanne Visser is opgericht door de Nederlandse ontwerpster Sanne Visser, die na haar afstuderen aan de Willem de Kooning Academy in 2016 de masters Material Futures aan Central Saint Martins afrondde. Sindsdien woont en werkt ze in Londen. Kunnen we mensenhaarafval gebruiken om nieuwe materialen en ontwerpresultaten te creëren? Die vraag is het uitgangspunt van haar voortdurende onderzoeksproject The New Age of Trichology. Menselijk haar is een natuurlijke hulpbron die in de toekomst zal toenemen, aangezien de wereldbevolking snel toeneemt. Alleen al Groot-Brittannië ‘creëert’ jaarlijks ongeveer 6,5 miljoen kilo mensenhaarafval, dat meestal op de vuilnisbelt terechtkomt of langzaam in het milieu vervalt. Dit veroorzaakt verschillende problemen voor zowel het milieu als de menselijke gezondheid, waarbij giftige gassen vrijkomen en het afvoersysteem verstikt.

Mensenhaar heeft echter veel waardevolle eigenschappen; het heeft een hoge treksterkte, is thermisch isolerend, flexibel, olie-absorberend en is licht van gewicht. Visser maakte een reeks gebruiksvoorwerpen en gereedschappen die helpen bij het creëren van een systeem van verzameling tot en met de eindtoepassing van menselijk haar. Ze is hiervoor genomineerd voor verschillende prijzen, waaronder de New Material Award (2018) en haar werk was te zien in Textielmuseum (NL) en Museu del Disseny de Barcelona.

Simón Ballen: goud en glas

Simón Ballen Botero begon met een studie materiële techniek in Medellín, Colombia waar hij vandaan komt. Aansluitend studeerde hij aan de Design Academy Eindhoven. In al zijn projecten spelen ontmoetingen en samenwerkingen met andere mensen. Ballen besloot door zijn geboorteland te reizen en verhalen te verzamelen. Hij realiseerde zich dat hij door middel van goud de meerdere verhalen van Colombia door de geschiedenis heen kon vertellen; het pre-Colombiaanse tijdperk, de koloniale geschiedenis, de corruptie en het geweld tot aan de huidige conflicten met mijnbouw.

In een oude goudmijn ontdekte hij jagua, een zandachtig bijproduct waarvan lokaal onder meer bierflesjes worden gemaakt. Terug in Nederland creëerde hij in het Glasmuseum in Leerdam een mal om het Columbiaanse glas in te gieten. Dit resulteerde in een serie grove maar prachtige glasobjecten. Vervolgens ging hij terug naar het mijnstadje om daar kinderen het glasambacht te leren en ze een nieuw perspectief te geven.

Upcyclen of vuilverbranding?

Het boek is onderverdeeld in vijf overzichtelijke hoofdstukken, samengesteld op basis van waar het afval vandaan komt en niet zo zeer wat je er mee kunt: Huiselijk, Industrieel, Mode, Voedsel en vervolgens een compleet hoofdstuk voor Plastic alleen. Wat werkt aan deze aanpak is dat naast de oplossing ook het probleem inzichtelijk wordt. Zo laat Wasted op een indringende manier dat afval ook afhangt van de locatie. Wat in Afrika nog zeer waardevol is en ook zo wordt gewaardeerd, gaat in onze Westerse landen linea recta naar de vuilverbranding.

Granby Workshop (GB)

Overbodig te zeggen dat dit boek een hoge urgentie heeft in het tijdperk van antropoceen. Niet alleen is de onstopbare hoeveelheid afval die dagelijks wordt geproduceerd een ondraaglijke last voor het milieu. Er komt een moment dat de grondstoffen uitgeput raken. Dat deze natuurlijke bronnen net zo zeldzaam worden als een oerbos of een wilde tomaat nu al zijn.

Wasted – When Trash Becomes Treasure. Auteur: Katie Treggiden. Uitgeverij Ludion. ISBN 9789493039384. 240p, € 35.90

Mobiele productie-unit van Studio Mama (GB)

4 reacties op: Weggeefactie: koffietafelboek ‘Wasted’ is ook handleiding voor circulair design

  1. Momenteel doe ik onderzoek naar Repurpose, in de “volksmond” vaker bekend als upcycling. Zou dit boek erg graag lezen, omdat ik denk dat het een bijdrage kan leveren aan het onderzoek!

  2. Wauw, wat inspirerend dit boek! Niet alleen voor op te koffietafel, maar om van kaft tot kaft door te lezen. Wie weet is dit het laatste zetje voor mij om zelf een onderneming op te starten waarin de ontwerper die gewilde objecten kan maken van restmaterialen centraal staat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *