Teun Zwets maakt multifunctioneel meubel van gerecyclede denim van G-Star

Teun Zwets maakt multifunctioneel meubel van gerecyclede denim van G-Star

Het Nederlandse denimmerk G-Star RAW lanceert een nieuw initiatief waarbij jonge kunstenaars en ontwerpers worden uitgenodigd om aan de slag te gaan met restmateriaal. De aftrap is door de Eindhovense ontwerper Teun Zwets.

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

Het artistieke platform Designalism organiseert een intensieve workshop waarin ervaren journalisten van drie gevestigde nieuwsorganisaties samenwerken met jonge talentvolle ontwerpers, kunstenaars, experimentele developers en andere creatieven om vernieuwende mediaproducties maakt voor een gevarieerd publiek. In de producties van deze ‘newsroom of the future’ worden design, kunst, journalistiek en technologie ingezet om een onderscheidende nieuwsverslag te realiseren.

Innovatief journalistiek platform Designalism zoekt creatief talent voor de ‘newsroom of the future’

Innovatief journalistiek platform Designalism zoekt creatief talent voor de ‘newsroom of the future’

Om innovatieve vormen van nieuwsvoorziening te onderzoeken heeft Designalism een open call uitgeschreven voor voor designers en kunstenaars. Zij werken acht weken met ervaren journalisten in een ‘redactie van de toekomst’.

Next Nature maakt van Evoluon weer eigentijds techniekmuseum, met als aftrap de VR-experience ‘Tijdreizen’

Next Nature maakt van Evoluon weer eigentijds techniekmuseum, met als aftrap de VR-experience ‘Tijdreizen’

De komende vier jaar wordt het iconische Evoluon in Eindhoven geprogrammeerd door Next Nature Network. De aftrap is met de virtual reality experience ‘Tijdreizen’. “Wij vertellen de geschiedenis en toekomst van techniek op aarde en de plaats van de mens hierin”, aldus directeur Koert van Mensvoort.

Dutch Invertuals Academy biedt nieuwe online-stoomcursus voor jonge talent

Dutch Invertuals Academy biedt nieuwe online-stoomcursus voor jonge talent

Het Eindhovense designcollectief Dutch Invertuals start op 14 februari een jniruwe ronde van zijn Dutch Invertuals Academy. Met een een intensief, online programma kunnen jonge professionals zich verdiepen en een internationaal netwerk opbouwen.

INTERVIEW  Maarten Baas & Walter van Beirendonck: “Ik een provocateur? Zeker niet!”

INTERVIEW Maarten Baas & Walter van Beirendonck: “Ik een provocateur? Zeker niet!”

Voor meubelmerk Lensvelt ontwierp de Vlaamse modekoning Walter van Beirendonck een nieuwe look voor de 101 Chair van Maarten Baas. Deze ‘Characters’ zijn vervaardigd in een exclusieve oplage van 120 unieke stuks. Beide ontwerpers zijn blij. “Ik ben al lang fan van u.”

PREVIEW 2022 DEEL #3 – Van Versace tot Mondriaan: alle historische tentoonstellingen op een rij

PREVIEW 2022 DEEL #3 – Van Versace tot Mondriaan: alle historische tentoonstellingen op een rij

Aan het begin van dit nieuwe jaar zet Design Digger alle grote tentoonstellingen, beurzen en openingen, designweeks en andere manifestaties op een rij. Met vandaag: de historische exposities in de Nederlandse musea. Van de art nouveau van Alphonse Mucha tot de strenge geometrie van Mondrian of het zwart van Balenciaga.

PREVIEW 2022 DEEL #1 – Van Strandbeesten tot Formafantasma: alle tentoonstellingen van 2022 op een rij

PREVIEW 2022 DEEL #1 – Van Strandbeesten tot Formafantasma: alle tentoonstellingen van 2022 op een rij

Aan het begin van dit nieuwe jaar zet Design Digger alle grote tentoonstellingen, beurzen en openingen, designweeks en andere manifestaties op een rij. Met vandaag: de actuele exposities in de Nederlandse musea. Van materiaalexperiment in Stedelijk tot Theo Jansen in het Kunstmuseum.

Fotografenduo Schelten & Abbenes: Spelen met herkenning én vervreemding.”

Fotografenduo Schelten & Abbenes: Spelen met herkenning én vervreemding.”

Deze week opent in Ravenstijn Galerie in Amsterdam de solo-expositie ‘Literally’ van fotografenduo Maurice Scheltens en Liesbeth Abbenes. “Wij proberen de wereld opnieuw te organiseren tot een kalm en aangenaam beeld.”

Expo ‘Roaring Twenties’ toont non-binaire feestpakjes en stijlvol minimalisme van toen én nu

Expo ‘Roaring Twenties’ toont non-binaire feestpakjes en stijlvol minimalisme van toen én nu

Aan de hand van kunst, mode en design vergelijkt de sprankelende expositie ‘The Roaring Twenties’ de onstuimige jaren twintig van de vorige en deze eeuw. Van revue-ster Josephine Baker en het badpak voor mannen naar Beyoncé en 3D-printen.

Zo woont architect Mels Crouwel – modern monument aan Noord-Zuidlijn

Zo woont architect Mels Crouwel – modern monument aan Noord-Zuidlijn

Een monumentaal wevershuis in Amsterdam is door architect Mels Crouwel verbouwd tot een eigentijds woonhuis. In het strakke design zijn de sporen van de rijke geschiedenis zichtbaar gebleven.

Deel 2 van de nieuwe podcast-serie  Designers write: ‘What design can NOT do’

Deel 2 van de nieuwe podcast-serie Designers write: ‘What design can NOT do’

‘Designers write’ is een nieuwe serie van drie podcasts over de rol van ontwerpers in de klimaatcrisis en alle andere wereldwijde rampen waarmee we worden geconfronteerd. Vandaag deel 2 – Wie wijn ‘wij’?

Weggeefactie: koffietafelboek ‘Wasted’ is ook handleiding voor circulair design

Tweederde van alle grondstoffen en voedingsmiddelen die we aan de aarde onttrekken wordt uiteindelijk afval. Het staat er bijna terloops in het boek Wasted. When trash becomes treasure. In dit helder en gestileerde boek – wellicht wat overgestileerd voor een boek over recyclen en circulair design – worden dertig internationale ontwerpstudio’s uitgelicht die recyclen en upcyclen als uitgangspunt hebben. Of eigenlijk zijn het dertig verschillende ontwerpmentaliteiten die worden beschreven aan de hand van korte interviews en volop beeldmateriaal. Prachtig beeldmateriaal dus.

Alternatieve productiesystemen

Een koffietafelboek lijkt wat overdreven voor producten van afval gaat. Alsof de zaken mooier moete worden voorgesteld dan ze eigenlijk zijn. Maar uiteindelijk werkt het juist ontzettend goed om volgens de show don’t tell-methode te laten zien dat afval inderdaad prima kan worden hergebruikt voor fraaie en originele producten.

Feitelijk zijn het niet alleen producten maar productiesystemen die zijn ontwikkeld door de  beschreven ontwerpstudio’s; waaronder de Nederlandse Dirk van der Kooij, Simone Post, Super Local en Sanne Visser, en in Nederland gevestigde Simón Ballen en Basse Sittgen. Soms wordt samengewerkt met de industrie, zoals Simone Post die prachtige vloerkleden vervaardigde voor Adidas van gerecyled sneakers uit de eigen fabriek. Dirk van der Kooij daarentegen werkt juist volledig autonoom. Hij zamelt afvalplastic van oude koelkasten en cd-hoesjes en smelt deze om er met een tot reusachtige 3D-printer verbouwde robotarm tafels, stoelen ne lampen van te vervaardigen. Van der Kooij is feitelijk zelf een mini-fabriekje.

Super Local: ziekenhuizen in Afrika

Malawi heeft nauwelijks een eigen maakindustrie. Bedrijven, instellingen en zelfs ziekenhuizen moeten daarom hun apparatuur importeren uit Europa, Amerika en Azië. Deze geïmporteerde apparatuur is vaak extreem duur, te complex of van slechte kwaliteit. Daarom staan veel ziekenhuizen in Malawi vol met vervallen apparatuur. In opdracht van het Malawische bedrijf Sakaramenta ontwikkelde Super Local een collectie ziekenhuisapparatuur, deels vervaardigd van afgedankte meubels en materialen. Hiervoor werd samengewerkt lokale handwerklieden, wat resulteerde in een onafhankelijk productiesysteem wat ziekenhuizen in Malawi voorziet van betaalbare producten met garantie en creëert tegelijkertijd banen en stimuleer hiermee de lokale economie. In Zanzibar werd een soortgelijke samenwerkingsproject voor het recyclen van glas opgezet.

Sanne Visser: menselijk haar als grondstof

Studio Sanne Visser is opgericht door de Nederlandse ontwerpster Sanne Visser, die na haar afstuderen aan de Willem de Kooning Academy in 2016 de masters Material Futures aan Central Saint Martins afrondde. Sindsdien woont en werkt ze in Londen. Kunnen we mensenhaarafval gebruiken om nieuwe materialen en ontwerpresultaten te creëren? Die vraag is het uitgangspunt van haar voortdurende onderzoeksproject The New Age of Trichology. Menselijk haar is een natuurlijke hulpbron die in de toekomst zal toenemen, aangezien de wereldbevolking snel toeneemt. Alleen al Groot-Brittannië ‘creëert’ jaarlijks ongeveer 6,5 miljoen kilo mensenhaarafval, dat meestal op de vuilnisbelt terechtkomt of langzaam in het milieu vervalt. Dit veroorzaakt verschillende problemen voor zowel het milieu als de menselijke gezondheid, waarbij giftige gassen vrijkomen en het afvoersysteem verstikt.

Mensenhaar heeft echter veel waardevolle eigenschappen; het heeft een hoge treksterkte, is thermisch isolerend, flexibel, olie-absorberend en is licht van gewicht. Visser maakte een reeks gebruiksvoorwerpen en gereedschappen die helpen bij het creëren van een systeem van verzameling tot en met de eindtoepassing van menselijk haar. Ze is hiervoor genomineerd voor verschillende prijzen, waaronder de New Material Award (2018) en haar werk was te zien in Textielmuseum (NL) en Museu del Disseny de Barcelona.

Simón Ballen: goud en glas

Simón Ballen Botero begon met een studie materiële techniek in Medellín, Colombia waar hij vandaan komt. Aansluitend studeerde hij aan de Design Academy Eindhoven. In al zijn projecten spelen ontmoetingen en samenwerkingen met andere mensen. Ballen besloot door zijn geboorteland te reizen en verhalen te verzamelen. Hij realiseerde zich dat hij door middel van goud de meerdere verhalen van Colombia door de geschiedenis heen kon vertellen; het pre-Colombiaanse tijdperk, de koloniale geschiedenis, de corruptie en het geweld tot aan de huidige conflicten met mijnbouw.

In een oude goudmijn ontdekte hij jagua, een zandachtig bijproduct waarvan lokaal onder meer bierflesjes worden gemaakt. Terug in Nederland creëerde hij in het Glasmuseum in Leerdam een mal om het Columbiaanse glas in te gieten. Dit resulteerde in een serie grove maar prachtige glasobjecten. Vervolgens ging hij terug naar het mijnstadje om daar kinderen het glasambacht te leren en ze een nieuw perspectief te geven.

Upcyclen of vuilverbranding?

Het boek is onderverdeeld in vijf overzichtelijke hoofdstukken, samengesteld op basis van waar het afval vandaan komt en niet zo zeer wat je er mee kunt: Huiselijk, Industrieel, Mode, Voedsel en vervolgens een compleet hoofdstuk voor Plastic alleen. Wat werkt aan deze aanpak is dat naast de oplossing ook het probleem inzichtelijk wordt. Zo laat Wasted op een indringende manier dat afval ook afhangt van de locatie. Wat in Afrika nog zeer waardevol is en ook zo wordt gewaardeerd, gaat in onze Westerse landen linea recta naar de vuilverbranding.

Granby Workshop (GB)

Overbodig te zeggen dat dit boek een hoge urgentie heeft in het tijdperk van antropoceen. Niet alleen is de onstopbare hoeveelheid afval die dagelijks wordt geproduceerd een ondraaglijke last voor het milieu. Er komt een moment dat de grondstoffen uitgeput raken. Dat deze natuurlijke bronnen net zo zeldzaam worden als een oerbos of een wilde tomaat nu al zijn.

Wasted – When Trash Becomes Treasure. Auteur: Katie Treggiden. Uitgeverij Ludion. ISBN 9789493039384. 240p, € 35.90

Mobiele productie-unit van Studio Mama (GB)

4 reacties op: Weggeefactie: koffietafelboek ‘Wasted’ is ook handleiding voor circulair design

  1. Momenteel doe ik onderzoek naar Repurpose, in de “volksmond” vaker bekend als upcycling. Zou dit boek erg graag lezen, omdat ik denk dat het een bijdrage kan leveren aan het onderzoek!

  2. Wauw, wat inspirerend dit boek! Niet alleen voor op te koffietafel, maar om van kaft tot kaft door te lezen. Wie weet is dit het laatste zetje voor mij om zelf een onderneming op te starten waarin de ontwerper die gewilde objecten kan maken van restmaterialen centraal staat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.