INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”

INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”

Met zijn solo-expositie ‘Reconnect’ in het Centraal Museum in Utrecht geeft productontwerper Joost van Bleiswijk inzicht in zijn scheppingsproces. “Ik ben niet van de Eureka-momenten. Bij mij moeten ideeën de kans krijgen om te rijpen.”

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

Het holocaustmonument ‘Levenslicht’ van de Nederlandse kunstenaar Daan Roosegaarde, bestaande uit 104.000 oplichtende stenen, is winnaar in de categorie Spatial Media Art, de grootste categorie van de Media Architecture Awards (MAA2021). Met onderscheidingen voor onder meer een cinematografisch straatprotest in Brazilië en een off-the-grid nacht-uitkijk onderstrepen de winnaars de grote diversiteit van de discipline media architectuur.

INTERVIEW Rive Roshan: “Wij ontwerpen één groot spel van herkenning en vervreemding.”

INTERVIEW Rive Roshan: “Wij ontwerpen één groot spel van herkenning en vervreemding.”

Het Amsterdamse ontwerpduo Rive Roshan transformeert functionele gebruiksvoorwerpen als een tafel of een spiegel tot gracieuze kunstobjecten. In Museum JAN staat nu de eerste solo-expositie van Golnar Roshan (1986) en Ruben De La Rive Box (1981). “Dat je niet meteen ziet wat de functie van een object is vinden wij een pré.”

Designbeurs OBJECT lanceert talentprogramma voor pas-afgestudeerde ontwerpers

Designbeurs OBJECT lanceert talentprogramma voor pas-afgestudeerde ontwerpers

Designbeurs OBJECT lanceert in samenwerking met de Gemeente Rotterdam een speciaal talentprogramma. Het doel is om jonge creatieven een springplank te bieden naar het designveld. OBJECT is van 1 t/m 4 juli in het HAKA gebouw in Rotterdam.

DESIGN DIGGER LIVE #8 focust met ‘Design in de wijken’ in creatieve stadsontwikkeling

DESIGN DIGGER LIVE #8 focust met ‘Design in de wijken’ in creatieve stadsontwikkeling

Steeds vaker nemen ontwerpers en kunstenaars het voortouw nemen in stadsverbetering en nemen daarbij de rol in van buurtregisseur, beleidsmaker of commerciële ontwikkelaar. In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie focust DESIGN DIGGER LIVE #8 in op dit ‘Design in de wijk’

Studio Truly Truly lanceert eerste collectie als artdirectors van Leolux

Studio Truly Truly lanceert eerste collectie als artdirectors van Leolux

Vorig jaar werden Kate & Joel Booy, samen de Rotterdamse ontwerpstudio Truly Truly, aangesteld als artdirectors van Leolux. Nu lanceren ze hun eerste meubelcollectie van elegante meubels met een verrassende twist. “Het is fantastisch dat we al onze kennis en ideeën kwijt kunnen in één opdracht.”

Fotograaf Frank van der Salm reduceert steden tot abstracte en levenloze geometrie in ‘NOWHERE’

Fotograaf Frank van der Salm reduceert steden tot abstracte en levenloze geometrie in ‘NOWHERE’

Met een boek van Irma Boom en expositie in het Nederlands Fotomuseum blikt Frank van der Salm terug op een kwart eeuw architectuurfotografi9e.

Online-platform Designalism presenteert overlap tussen design en journalistiek

Online-platform Designalism presenteert overlap tussen design en journalistiek

‘Designalism’ is een nieuwe mengvorm van journalistiek, kunst en design. “Zo kunnen nieuwe doelgroepen van jongeren of laaggeletterden kennis maken met journalistiek nieuws”, aldus initiatiefnemer Noortje van Eekelen.

Alles moet kapot in online-expositie ‘De Afbreekeconomie’ van Boijmans

Alles moet kapot in online-expositie ‘De Afbreekeconomie’ van Boijmans

“De Afbreekeconomie is een tentoonstelling over het maken en kapotmaken van dingen. Het gaat hier niet over economische groei of efficiënt produceren. Maar juist over hoe we alles weer kunnen afbreken wat we als mens maken. Het kantelt ons economisch model”, zegt curator Annemartine van Kesteren van Museum Boijmans van Beuningen. Om de economische structuren […]

Satyendra Pakhalé ontwerpt onmisbare vaccin-koeler voor niet-Westerse landen – nu alleen nog een producent

Satyendra Pakhalé ontwerpt onmisbare vaccin-koeler voor niet-Westerse landen – nu alleen nog een producent

De Amsterdamse ontwerper van Indiase komaf werkte meer dan tien jaar aan de ontwikkeling van een draagbare en stapelbare medicijnkoeler voor niet-Westerse landen. Nu alleen nog een producent die het aandurft. “Maar het is in het belang van ons allemaal dat het snel op de markt komt.”

LONGREAD Satyendra Pahkalé: “De toekomst is maakbaar. Maar niet zonder design.”

LONGREAD Satyendra Pahkalé: “De toekomst is maakbaar. Maar niet zonder design.”

De huidige pandemie biedt mogelijkheden om onze wereld socialer en rechtvaardiger in te richten. Dat het kan, heeft de toekomst al bewezen. Maar dan alleen als deze toekomst met zorg en toewijding wordt ontworpen. “Design gáát over de toekomst”.

Preview van expo ‘Radical Austria’ in Designmuseum Den Bosch met virtuele rondleiding door curator Bart Lootsma

Preview van expo ‘Radical Austria’ in Designmuseum Den Bosch met virtuele rondleiding door curator Bart Lootsma

Curator Bart Lootsma geeft met designjournalist Jeroen Junte op maandag 12 april om 15.30u een virtuele rondleiding over de expositie ‘Radical Austria – Everything is Architecture’ in Designmuseum Den Bosch.

Weggeefactie: koffietafelboek ‘Wasted’ is ook handleiding voor circulair design

Tweederde van alle grondstoffen en voedingsmiddelen die we aan de aarde onttrekken wordt uiteindelijk afval. Het staat er bijna terloops in het boek Wasted. When trash becomes treasure. In dit helder en gestileerde boek – wellicht wat overgestileerd voor een boek over recyclen en circulair design – worden dertig internationale ontwerpstudio’s uitgelicht die recyclen en upcyclen als uitgangspunt hebben. Of eigenlijk zijn het dertig verschillende ontwerpmentaliteiten die worden beschreven aan de hand van korte interviews en volop beeldmateriaal. Prachtig beeldmateriaal dus.

Alternatieve productiesystemen

Een koffietafelboek lijkt wat overdreven voor producten van afval gaat. Alsof de zaken mooier moete worden voorgesteld dan ze eigenlijk zijn. Maar uiteindelijk werkt het juist ontzettend goed om volgens de show don’t tell-methode te laten zien dat afval inderdaad prima kan worden hergebruikt voor fraaie en originele producten.

Feitelijk zijn het niet alleen producten maar productiesystemen die zijn ontwikkeld door de  beschreven ontwerpstudio’s; waaronder de Nederlandse Dirk van der Kooij, Simone Post, Super Local en Sanne Visser, en in Nederland gevestigde Simón Ballen en Basse Sittgen. Soms wordt samengewerkt met de industrie, zoals Simone Post die prachtige vloerkleden vervaardigde voor Adidas van gerecyled sneakers uit de eigen fabriek. Dirk van der Kooij daarentegen werkt juist volledig autonoom. Hij zamelt afvalplastic van oude koelkasten en cd-hoesjes en smelt deze om er met een tot reusachtige 3D-printer verbouwde robotarm tafels, stoelen ne lampen van te vervaardigen. Van der Kooij is feitelijk zelf een mini-fabriekje.

Super Local: ziekenhuizen in Afrika

Malawi heeft nauwelijks een eigen maakindustrie. Bedrijven, instellingen en zelfs ziekenhuizen moeten daarom hun apparatuur importeren uit Europa, Amerika en Azië. Deze geïmporteerde apparatuur is vaak extreem duur, te complex of van slechte kwaliteit. Daarom staan veel ziekenhuizen in Malawi vol met vervallen apparatuur. In opdracht van het Malawische bedrijf Sakaramenta ontwikkelde Super Local een collectie ziekenhuisapparatuur, deels vervaardigd van afgedankte meubels en materialen. Hiervoor werd samengewerkt lokale handwerklieden, wat resulteerde in een onafhankelijk productiesysteem wat ziekenhuizen in Malawi voorziet van betaalbare producten met garantie en creëert tegelijkertijd banen en stimuleer hiermee de lokale economie. In Zanzibar werd een soortgelijke samenwerkingsproject voor het recyclen van glas opgezet.

Sanne Visser: menselijk haar als grondstof

Studio Sanne Visser is opgericht door de Nederlandse ontwerpster Sanne Visser, die na haar afstuderen aan de Willem de Kooning Academy in 2016 de masters Material Futures aan Central Saint Martins afrondde. Sindsdien woont en werkt ze in Londen. Kunnen we mensenhaarafval gebruiken om nieuwe materialen en ontwerpresultaten te creëren? Die vraag is het uitgangspunt van haar voortdurende onderzoeksproject The New Age of Trichology. Menselijk haar is een natuurlijke hulpbron die in de toekomst zal toenemen, aangezien de wereldbevolking snel toeneemt. Alleen al Groot-Brittannië ‘creëert’ jaarlijks ongeveer 6,5 miljoen kilo mensenhaarafval, dat meestal op de vuilnisbelt terechtkomt of langzaam in het milieu vervalt. Dit veroorzaakt verschillende problemen voor zowel het milieu als de menselijke gezondheid, waarbij giftige gassen vrijkomen en het afvoersysteem verstikt.

Mensenhaar heeft echter veel waardevolle eigenschappen; het heeft een hoge treksterkte, is thermisch isolerend, flexibel, olie-absorberend en is licht van gewicht. Visser maakte een reeks gebruiksvoorwerpen en gereedschappen die helpen bij het creëren van een systeem van verzameling tot en met de eindtoepassing van menselijk haar. Ze is hiervoor genomineerd voor verschillende prijzen, waaronder de New Material Award (2018) en haar werk was te zien in Textielmuseum (NL) en Museu del Disseny de Barcelona.

Simón Ballen: goud en glas

Simón Ballen Botero begon met een studie materiële techniek in Medellín, Colombia waar hij vandaan komt. Aansluitend studeerde hij aan de Design Academy Eindhoven. In al zijn projecten spelen ontmoetingen en samenwerkingen met andere mensen. Ballen besloot door zijn geboorteland te reizen en verhalen te verzamelen. Hij realiseerde zich dat hij door middel van goud de meerdere verhalen van Colombia door de geschiedenis heen kon vertellen; het pre-Colombiaanse tijdperk, de koloniale geschiedenis, de corruptie en het geweld tot aan de huidige conflicten met mijnbouw.

In een oude goudmijn ontdekte hij jagua, een zandachtig bijproduct waarvan lokaal onder meer bierflesjes worden gemaakt. Terug in Nederland creëerde hij in het Glasmuseum in Leerdam een mal om het Columbiaanse glas in te gieten. Dit resulteerde in een serie grove maar prachtige glasobjecten. Vervolgens ging hij terug naar het mijnstadje om daar kinderen het glasambacht te leren en ze een nieuw perspectief te geven.

Upcyclen of vuilverbranding?

Het boek is onderverdeeld in vijf overzichtelijke hoofdstukken, samengesteld op basis van waar het afval vandaan komt en niet zo zeer wat je er mee kunt: Huiselijk, Industrieel, Mode, Voedsel en vervolgens een compleet hoofdstuk voor Plastic alleen. Wat werkt aan deze aanpak is dat naast de oplossing ook het probleem inzichtelijk wordt. Zo laat Wasted op een indringende manier dat afval ook afhangt van de locatie. Wat in Afrika nog zeer waardevol is en ook zo wordt gewaardeerd, gaat in onze Westerse landen linea recta naar de vuilverbranding.

Granby Workshop (GB)

Overbodig te zeggen dat dit boek een hoge urgentie heeft in het tijdperk van antropoceen. Niet alleen is de onstopbare hoeveelheid afval die dagelijks wordt geproduceerd een ondraaglijke last voor het milieu. Er komt een moment dat de grondstoffen uitgeput raken. Dat deze natuurlijke bronnen net zo zeldzaam worden als een oerbos of een wilde tomaat nu al zijn.

Wasted – When Trash Becomes Treasure. Auteur: Katie Treggiden. Uitgeverij Ludion. ISBN 9789493039384. 240p, € 35.90

Mobiele productie-unit van Studio Mama (GB)

4 reacties op: Weggeefactie: koffietafelboek ‘Wasted’ is ook handleiding voor circulair design

  1. Momenteel doe ik onderzoek naar Repurpose, in de “volksmond” vaker bekend als upcycling. Zou dit boek erg graag lezen, omdat ik denk dat het een bijdrage kan leveren aan het onderzoek!

  2. Wauw, wat inspirerend dit boek! Niet alleen voor op te koffietafel, maar om van kaft tot kaft door te lezen. Wie weet is dit het laatste zetje voor mij om zelf een onderneming op te starten waarin de ontwerper die gewilde objecten kan maken van restmaterialen centraal staat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *