Creatieve hub Capital C heeft kunstkabinetten en op het dak een smeltende diamant

Neem alleen al de negen vergaderzalen. Gesammtkunstwerken zijn het, ingericht door  Nederlandse topontwerpers. Van Tejo Remy is een recycle-interieur met kasten van kartonkokers en lampen van glasservies. Aan de muren van de ‘klokkentoren’ van reclameman en fotocurator Erik Kessels hangen een meterhoog Swatch horloge, een authentieke koekoeksklok en honderden andere uurwerken. Na afloop van de vergadersessie gaan deze tegelijkertijd af; alleen met een grote rode knop kan het geluid worden afgezet.

The Essential Room door Sabine Marcelis

Duidelijk, Capital C is geen standaard kantoorgebouw. In het interieur gaan authentieke elementen als een trapportaal van zwart marmer vloeiend op in strak stucwerk, eigentijds glaswanden en 3D-geprinte betonvloeren van Aectual. Dit rijksmonument uit 1910 is rigoureus verbouwd door Zwarts & Jansma Architecten. Kosten: 25 miljoen euro. Blikvanger is The High Light, een paviljoen van staal en glas met een opvallend ruitpatroon. Alsof er een smeltende diamant van ruim veertig meter lang en bijna tien meter hoog op het dak ligt. De koepel kan worden afgehuurd voor evenementen, zoals de openingsshow van de Amsterdam Fashion Week in september.

Lichtsculpturen en druipkunst

Daarnaast liggen als strooigoed door het gebouw kunstwerken verspreid. In de zwart geverfde en bovendien verduisterde liftgang op de zesde verdieping hangt een twee meter hoge wandinstallatie van lichtkunstenaars Children of the Light. Doordat het licht verandert in intensiteit, verandert ook de kleur van de wanden van dof zwart naar diep paars, donkerblauw en weer naar zwart. In een andere gang hangt een lichtsculptuur van Gabriel Lester, wan wie ok nog een grote installatie voor de deur op de Weesperstraat zal verrijzen. Ook jong talent komt aan bod trouwens. In een wit trappenhuis heeft Rutger de Vries – in 2018 afgestudeerd aan de Rijksacademie – een wilde druipschildering gemaakt van tien meter hoog, waarvoor hij verf heeft laten rondspuiten uit een brandblusser.

Trappenhuis door Rutger de Vries

Capital C mikt op de creatieve industrie, een economische sector die in Amsterdam alleen al 100 duizend werknemers telt, die samen een omzet van 4.5 miljard euro genereren. Maar één centrale plek waar dat allemaal samenkomt was er niet. Daarom die naam dus: Capital C. Van de zeven verdiepingen bestaan er vier uit kantoorvloeren, grotendeels verhuurd aan start-ups in reclame, tech en e-commerce, een BBC-redactie en de uitgeverij Sijthoff Media, tevens de initiatiefnemer van het gebouw. Daarnaast zijn er twee verdiepingen met ruim honderd flexwerkplekken. Openbaar zijn het klassiek grandcafé Stan & Co en de entree die fungeert als pop-up galerie met aan het plafond een spiraalvormige lichtinstallatie van ontwerper Rick Tegelaar.

Crazy Diamond door Aart van Asseldonk
Installatie van Rick Tegelaar in de lobby

Felgekleurde acrylaat-stoelen

Ook bij ontwerpopdrachten kreeg jong talent een kans. Sabine Marcelis, eerder dit jaar nog door stijlbijbel Wallpaper verkozen tot Best Talent, ontwierp een superstrak interieur met een geometrische zitstoelen van felgekleurd acrylaat. Klaas Kuiken koos juist voor grove gietijzeren meubels en een monumentale houten kast. Maar één eis kregen de ontwerpers: er moet een tafel in staan. Hoewel: in de Pink Room van ontwerper Ineke Hans staan slechts zeven enorme maar stijlvolle kinderstoelen in een kring, elk met een klep om op te schrijven.

Signature room van Klaas Kuiken
Sky Light door Richard Hutten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *