INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Creatieve hub Capital C heeft kunstkabinetten en op het dak een smeltende diamant

Neem alleen al de negen vergaderzalen. Gesammtkunstwerken zijn het, ingericht door  Nederlandse topontwerpers. Van Tejo Remy is een recycle-interieur met kasten van kartonkokers en lampen van glasservies. Aan de muren van de ‘klokkentoren’ van reclameman en fotocurator Erik Kessels hangen een meterhoog Swatch horloge, een authentieke koekoeksklok en honderden andere uurwerken. Na afloop van de vergadersessie gaan deze tegelijkertijd af; alleen met een grote rode knop kan het geluid worden afgezet.

The Essential Room door Sabine Marcelis

Duidelijk, Capital C is geen standaard kantoorgebouw. In het interieur gaan authentieke elementen als een trapportaal van zwart marmer vloeiend op in strak stucwerk, eigentijds glaswanden en 3D-geprinte betonvloeren van Aectual. Dit rijksmonument uit 1910 is rigoureus verbouwd door Zwarts & Jansma Architecten. Kosten: 25 miljoen euro. Blikvanger is The High Light, een paviljoen van staal en glas met een opvallend ruitpatroon. Alsof er een smeltende diamant van ruim veertig meter lang en bijna tien meter hoog op het dak ligt. De koepel kan worden afgehuurd voor evenementen, zoals de openingsshow van de Amsterdam Fashion Week in september.

Lichtsculpturen en druipkunst

Daarnaast liggen als strooigoed door het gebouw kunstwerken verspreid. In de zwart geverfde en bovendien verduisterde liftgang op de zesde verdieping hangt een twee meter hoge wandinstallatie van lichtkunstenaars Children of the Light. Doordat het licht verandert in intensiteit, verandert ook de kleur van de wanden van dof zwart naar diep paars, donkerblauw en weer naar zwart. In een andere gang hangt een lichtsculptuur van Gabriel Lester, wan wie ok nog een grote installatie voor de deur op de Weesperstraat zal verrijzen. Ook jong talent komt aan bod trouwens. In een wit trappenhuis heeft Rutger de Vries – in 2018 afgestudeerd aan de Rijksacademie – een wilde druipschildering gemaakt van tien meter hoog, waarvoor hij verf heeft laten rondspuiten uit een brandblusser.

Trappenhuis door Rutger de Vries

Capital C mikt op de creatieve industrie, een economische sector die in Amsterdam alleen al 100 duizend werknemers telt, die samen een omzet van 4.5 miljard euro genereren. Maar één centrale plek waar dat allemaal samenkomt was er niet. Daarom die naam dus: Capital C. Van de zeven verdiepingen bestaan er vier uit kantoorvloeren, grotendeels verhuurd aan start-ups in reclame, tech en e-commerce, een BBC-redactie en de uitgeverij Sijthoff Media, tevens de initiatiefnemer van het gebouw. Daarnaast zijn er twee verdiepingen met ruim honderd flexwerkplekken. Openbaar zijn het klassiek grandcafé Stan & Co en de entree die fungeert als pop-up galerie met aan het plafond een spiraalvormige lichtinstallatie van ontwerper Rick Tegelaar.

Crazy Diamond door Aart van Asseldonk
Installatie van Rick Tegelaar in de lobby

Felgekleurde acrylaat-stoelen

Ook bij ontwerpopdrachten kreeg jong talent een kans. Sabine Marcelis, eerder dit jaar nog door stijlbijbel Wallpaper verkozen tot Best Talent, ontwierp een superstrak interieur met een geometrische zitstoelen van felgekleurd acrylaat. Klaas Kuiken koos juist voor grove gietijzeren meubels en een monumentale houten kast. Maar één eis kregen de ontwerpers: er moet een tafel in staan. Hoewel: in de Pink Room van ontwerper Ineke Hans staan slechts zeven enorme maar stijlvolle kinderstoelen in een kring, elk met een klep om op te schrijven.

Signature room van Klaas Kuiken
Sky Light door Richard Hutten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *