Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

De 9de editie van designbeurs Object Rotterdam is van 1 tot en met 4 juli, evenals de voorgaande jaren in het monumentale HAKA-gebouw.

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

Met een zelfgebouwd design-lab reed de Floris Schoonderbeek door Nederland. Op locatie werkte hij samen met experts uit verschillende disciplines. Recalculating Route noemt Schoonderbeek dit onconventionele ontwerpproces. “Door te werken in situaties die je niet kent, wordt je gedwongen om je open te stellen voor de ideeën van een ander.”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Elke laatste vrijdag van de maand laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: Waarom audio het nieuwe hip is

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Algemene Beschouwingen is oproep aan Nederlandse ontwerpers voor een alternatieve verkiezingsposter te ontwerpen. Op de verkiezingsdag 17 maart wordt er ook één winnende poster gekozen.

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Zijn nieuwe collectie Floris Schoonderbeek heeft zijn nieuwste collectie ontwikkelt op roadtrips met zijn zelfgebouwde ontwerp-lab, de ‘fieldstation’. Tijdens dit veldonderzoek werkt hij samen met uiteenlopende experts.

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

De producent van linoleumvloeren lanceert sfeervolle portretten van onder meer Christien Meindertsma en architect Remi Versteeg.

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Het driedaagse modefestival bestaat uit modeshows, performances, exposities, cross-overs met theater en dans, fashion talks en expertmeetings. Dit jaar zijn alle events uitsluitend online te bezoeken.

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

‘A Pop of Colour’ heet de nieuwe Fatboy-collectie van ontwerper Carole Baijings. In een exclusief interview met DesignDigger vertelt zij over de toepassing van kleur en geometrie.

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

De helft van de ontwerpers vreest voor 2020 een afname van de omzet. Voor 2021 wordt een licht herstel verwacht. Opvallend: ontwerpbureaus zijn daarbij positiever dan de ZZP-ers.

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Het Belgische designlabel Valerie Objects lanceert RE: Circles, een collectie multifunctionele ronde keukenbladen in een uitgebalanceerd kleurpalet. Het is ontworpen door het echtpaar Fien Muller en Hannes van Severen

Modeontwerper Ann Demeulemeester wint belangrijkste Vlaamse oeuvreprijs

Modeontwerper Ann Demeulemeester wint belangrijkste Vlaamse oeuvreprijs

Ann Demeulemeester weet “een object tot zijn essentie terug te brengen, ongeacht de vorm, materiaal of functie van dat object”, aldus de jury van de Lifetime Achievement Award. Deze oeuvreprijs is onderdeel van de Henry van de Velde Awards.

Designlabels Arco en Occony bundelen expertise in duurzame tafelcollectie ‘Kami’

Designlabels Arco en Occony bundelen expertise in duurzame tafelcollectie ‘Kami’

De tafelcollectie ‘Kami’ wordt gemaakt van lokaal hout en afvalpapier. De productie is in de Arco-fabriek in de Achterhoek.

Glue preview – van afval naar customized vloeren en mozaïekgevels

Het People’s Pavilion van Overtreders W en Bureau SLA op de Dutch Design Week in 2017 kennen we allemaal nog wel. Midden op Strijp-S was voor amper negen dagen een volwaardig gebouw neergezet dat was volledig vervaardigd van gerecyclede materialen, waaronder zevenduizend kilo afvalplastic; dat was in een fabriek in België met speciale mallen in negenduizend ruitvormige tegels geperst. Het resultaat was een intrigerende schub-achtige gevel, die van veraf een prachtige gloed had. “Het afval is niet gesorteerd, waardoor elke patrijs een afwijkende kleur en textuur heeft. Dat geeft een bijzonder effect. Bakstenen zijn tenslotte ook allemaal anders”, aldus Hester van Dijk van Overtreders W.

People’s Pavilion

Dat kunnen we zelf beter, oordeelde Overtreders W over de afvalplastic tegels en in samenwerking met het Amsterdamse Bureau SLA is een eigen productielijn opgestart. De tegels zijn nu leverbaar als volwaardig bouwmateriaal. Het fabriekje laat alle stappen van het upcycling proces zien: van vuilniszak tot uniek product. Er zijn machines om te sorteren, te wassen, te malen en te spuiten.

Sint Oelbert School in Oosterhout

Circulaire impact door architectuur

In 2019 volgde de goedkeuring voor brandcertificaat klasse B (zeer moeilijk brandbaar) volgens NEN-EN 13501-1. Kortom, de Pretty Plastic afvalplastic tegel is een officieel erkend bouwproduct. Begin dit jaar werd de eerste nieuwbouw met bekleding van Pretty Plastic opgeleverd, de Sint Oelbert School in Oosterhout. Naast het schoolgebouw is een aparte muziekpaviljoen gebouwd door Grosfeld Bekkers van der Velde Architecten. Voor de  Deense gemeente Aarhus werd een kleine versie van dit paviljoen gerealiseerd.

Paviljoen in Aarhus

Ervaring met circulair bouwen hadden Overtreders W en Bureau SLA opgedaan met de Noorderparkbar, een kiosk die geheel was gebouwd van materialen die op Marktplaats waren gekocht. In 2015 werd van gerecycled plastic werkunits gemaakt voor de Hogeschool van Amsterdam. “Gerecycled plastic wordt meestal gebruikt voor lampenkappen of vazen. Om echt impact te hebben op het milieu moet er volume worden gemaakt. Dat kan met architectuur.”

3D-printen met robotarmen

Dat van duurzaam plastic aansprekende gebouwen kunnen worden, gemaakt wist DUS Architects al veel eerder. Sinds 2013 experimenteert het Amsterdamse bureau met de realisatie van een 3D-geprint grachtenpand van bioplastic, het 3D-print Canalhouse. In 2018 werd de aandacht verlegd naar de start-up Aectual, waarmee weliswaar wordt voortgeborduurd op de kennis die was opgedaan met het  grachtenpand maar toch een nieuwe weg wed ingeslagen. In plaats van hele gebouwen worden nu alleen nog vloeren 3D-geprint met verrijdbare robotarmen. “Een markt met een wereldwijde omzet van 300 miljard, en dat is vloeren alleen dus”, zegt CEO Hans Vermeulen, met Martine de Wit en Hedwig Heinsman de oprichters van zowel Aectual als DUS Architecten.

“Voor het nieuwe kantoorverzamelgebouw Capital C in Amsterdam hebben voor de vloer van de dakkoepel gerecyled glas van bierflessen gebruikt.”

Hans Vermeulen, CEO Aectual

Eerst wordt met een zelf ontwikkeld bio-plastic, gemaakt van lijnzaadolie en met gerecycled afvalplastic, een patroon op de vloer geprint. Dat wordt vervolgens gevuld met hoogwaardige afvalmaterialen, zoals marmer. Door er andere elementen aan toe te voegen ontstaat de karakteristieke terazzo-vloer met zwierige lijnpatronen. Vermeulen: “Onlangs zijn we gestart met een zeer hoge resolutie beton als aanvulling op onze bio-based en volledig recyclebare polymeer. Maar we zijn flexibel in materiaalkeuze. Voor het nieuwe kantoorverzamelgebouw Capital C in Amsterdam hebben voor de vloer van de dakkoepel gerecyled glas van bierflessen gebruikt. Wat ook bijzonder duurzaam is: bij de productie van Aectual vloeren komt geen afval vrij. En ook veranderende bouwvoorschriften kunnen eenvoudig worden meegenomen in het ontwerp. Het zijn immers gewoon nieuwe data voor het programmeren van de robots.”

Nike en Patricia Urquiola

Aectual kan tegenwoordig een groeiend aantal digitaal geprinte bouwelementen aanbieden, van vloeroppervlakken tot wandpanelen en trappen. Doordat deze telkens opnieuw moeten worden vervaardigd, kunnen ze niet alleen (bijna) elke gewenste afmeting hebben maar ook de printpatronen kunnen worden aangepast aan de individuele wensen. Tot de klantenkring behoren onder meer Nike, BMW, product- en interieurontwerper Patricia Urquiola en Amsterdam Schiphol Airport.

Pretty Plastic. Contactweg 47, 1014 AN Amsterdam. Open: vrij-zon 12.00-18.00 uur

Aectual. Naritaweg 14, 1043 BZ Amsterdam. Open: vrij-zat 10.00-18.00 uur, zo tot 17.00 uur. Lezing + rondleiding door medeoprichter Hedwig Heinsman: za 19 sept, 15.00 uur, borrel en hapjes om 16.30 uur (RSVP: info@aectual.com)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *