INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Glue preview – van afval naar customized vloeren en mozaïekgevels

Het People’s Pavilion van Overtreders W en Bureau SLA op de Dutch Design Week in 2017 kennen we allemaal nog wel. Midden op Strijp-S was voor amper negen dagen een volwaardig gebouw neergezet dat was volledig vervaardigd van gerecyclede materialen, waaronder zevenduizend kilo afvalplastic; dat was in een fabriek in België met speciale mallen in negenduizend ruitvormige tegels geperst. Het resultaat was een intrigerende schub-achtige gevel, die van veraf een prachtige gloed had. “Het afval is niet gesorteerd, waardoor elke patrijs een afwijkende kleur en textuur heeft. Dat geeft een bijzonder effect. Bakstenen zijn tenslotte ook allemaal anders”, aldus Hester van Dijk van Overtreders W.

People’s Pavilion

Dat kunnen we zelf beter, oordeelde Overtreders W over de afvalplastic tegels en in samenwerking met het Amsterdamse Bureau SLA is een eigen productielijn opgestart. De tegels zijn nu leverbaar als volwaardig bouwmateriaal. Het fabriekje laat alle stappen van het upcycling proces zien: van vuilniszak tot uniek product. Er zijn machines om te sorteren, te wassen, te malen en te spuiten.

Sint Oelbert School in Oosterhout

Circulaire impact door architectuur

In 2019 volgde de goedkeuring voor brandcertificaat klasse B (zeer moeilijk brandbaar) volgens NEN-EN 13501-1. Kortom, de Pretty Plastic afvalplastic tegel is een officieel erkend bouwproduct. Begin dit jaar werd de eerste nieuwbouw met bekleding van Pretty Plastic opgeleverd, de Sint Oelbert School in Oosterhout. Naast het schoolgebouw is een aparte muziekpaviljoen gebouwd door Grosfeld Bekkers van der Velde Architecten. Voor de  Deense gemeente Aarhus werd een kleine versie van dit paviljoen gerealiseerd.

Paviljoen in Aarhus

Ervaring met circulair bouwen hadden Overtreders W en Bureau SLA opgedaan met de Noorderparkbar, een kiosk die geheel was gebouwd van materialen die op Marktplaats waren gekocht. In 2015 werd van gerecycled plastic werkunits gemaakt voor de Hogeschool van Amsterdam. “Gerecycled plastic wordt meestal gebruikt voor lampenkappen of vazen. Om echt impact te hebben op het milieu moet er volume worden gemaakt. Dat kan met architectuur.”

3D-printen met robotarmen

Dat van duurzaam plastic aansprekende gebouwen kunnen worden, gemaakt wist DUS Architects al veel eerder. Sinds 2013 experimenteert het Amsterdamse bureau met de realisatie van een 3D-geprint grachtenpand van bioplastic, het 3D-print Canalhouse. In 2018 werd de aandacht verlegd naar de start-up Aectual, waarmee weliswaar wordt voortgeborduurd op de kennis die was opgedaan met het  grachtenpand maar toch een nieuwe weg wed ingeslagen. In plaats van hele gebouwen worden nu alleen nog vloeren 3D-geprint met verrijdbare robotarmen. “Een markt met een wereldwijde omzet van 300 miljard, en dat is vloeren alleen dus”, zegt CEO Hans Vermeulen, met Martine de Wit en Hedwig Heinsman de oprichters van zowel Aectual als DUS Architecten.

“Voor het nieuwe kantoorverzamelgebouw Capital C in Amsterdam hebben voor de vloer van de dakkoepel gerecyled glas van bierflessen gebruikt.”

Hans Vermeulen, CEO Aectual

Eerst wordt met een zelf ontwikkeld bio-plastic, gemaakt van lijnzaadolie en met gerecycled afvalplastic, een patroon op de vloer geprint. Dat wordt vervolgens gevuld met hoogwaardige afvalmaterialen, zoals marmer. Door er andere elementen aan toe te voegen ontstaat de karakteristieke terazzo-vloer met zwierige lijnpatronen. Vermeulen: “Onlangs zijn we gestart met een zeer hoge resolutie beton als aanvulling op onze bio-based en volledig recyclebare polymeer. Maar we zijn flexibel in materiaalkeuze. Voor het nieuwe kantoorverzamelgebouw Capital C in Amsterdam hebben voor de vloer van de dakkoepel gerecyled glas van bierflessen gebruikt. Wat ook bijzonder duurzaam is: bij de productie van Aectual vloeren komt geen afval vrij. En ook veranderende bouwvoorschriften kunnen eenvoudig worden meegenomen in het ontwerp. Het zijn immers gewoon nieuwe data voor het programmeren van de robots.”

Nike en Patricia Urquiola

Aectual kan tegenwoordig een groeiend aantal digitaal geprinte bouwelementen aanbieden, van vloeroppervlakken tot wandpanelen en trappen. Doordat deze telkens opnieuw moeten worden vervaardigd, kunnen ze niet alleen (bijna) elke gewenste afmeting hebben maar ook de printpatronen kunnen worden aangepast aan de individuele wensen. Tot de klantenkring behoren onder meer Nike, BMW, product- en interieurontwerper Patricia Urquiola en Amsterdam Schiphol Airport.

Pretty Plastic. Contactweg 47, 1014 AN Amsterdam. Open: vrij-zon 12.00-18.00 uur

Aectual. Naritaweg 14, 1043 BZ Amsterdam. Open: vrij-zat 10.00-18.00 uur, zo tot 17.00 uur. Lezing + rondleiding door medeoprichter Hedwig Heinsman: za 19 sept, 15.00 uur, borrel en hapjes om 16.30 uur (RSVP: info@aectual.com)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *