THEO PLOEG – TECH TALK #6 “Kan metaverse het kapotte internet repareren?”

THEO PLOEG – TECH TALK #6 “Kan metaverse het kapotte internet repareren?”

Elke laatste vrijdag van de maand, maar nu incidenteel de tweede maandag, laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: waarom we ons moeten voorbereiden op de metaverse. En waarom we ons daarop moeten verheugen!

INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”

INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”

Met zijn solo-expositie ‘Reconnect’ in het Centraal Museum in Utrecht geeft productontwerper Joost van Bleiswijk inzicht in zijn scheppingsproces. “Ik ben niet van de Eureka-momenten. Bij mij moeten ideeën de kans krijgen om te rijpen.”

Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

De nieuwe flagship store van modelabel Off-White in Parijs is ontworpen dor AMO, de denktank van het architectenbureau OMA. Uitgangspunt van het ontwerp is een ontmoeting van high-end en casual elkaar, aldus architect Ellen van Loon.

‘Print & Play’ is een doe-het-zelf expositie met downloadable kunstwerken

‘Print & Play’ is een doe-het-zelf expositie met downloadable kunstwerken

Onder noemer ‘Print & Play’ presenteren twaalf kunstenaars nieuw werk, dat gratis kan worden gedownload en vervolgens uitgeprint. De werken kunnen thuis, op kantoor of in de kroeg worden geëxposeerd.

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

Het holocaustmonument ‘Levenslicht’ van de Nederlandse kunstenaar Daan Roosegaarde, bestaande uit 104.000 oplichtende stenen, is winnaar in de categorie Spatial Media Art, de grootste categorie van de Media Architecture Awards (MAA2021). Met onderscheidingen voor onder meer een cinematografisch straatprotest in Brazilië en een off-the-grid nacht-uitkijk onderstrepen de winnaars de grote diversiteit van de discipline media architectuur.

Designbeurs OBJECT organiseert online-veiling met Catawiki

Designbeurs OBJECT organiseert online-veiling met Catawiki

In aanvulling op de designbeurs organiseert OBJECT in samenwerking met Catawiki een online veiling gericht op een breed internationaal publiek. Tijdens deze veiling, gecureerd door Anne van der Zwaag, kunnen designliefhebbers op een laagdrempelige manier bieden op stukken van gerenommeerde ontwerpers, van prototypes tot ‘signature pieces’ in verschillende prijscategorieën.

Design Digger Live #8 nu online – en lees ook deze longread over ‘Design in de wijk’

Design Digger Live #8 nu online – en lees ook deze longread over ‘Design in de wijk’

In een live-talkshow vanuit Pakhuis de Zwijger werden vier projecten onder de loep genomen waarin ontwerpers en kunstenaars het voortouw nemen in stadsverbetering. Een longread in het Dutch Designers Magazine van de BNO geeft context. Lees hier een preview!

INTERVIEW Rive Roshan: “Wij ontwerpen één groot spel van herkenning en vervreemding.”

INTERVIEW Rive Roshan: “Wij ontwerpen één groot spel van herkenning en vervreemding.”

Het Amsterdamse ontwerpduo Rive Roshan transformeert functionele gebruiksvoorwerpen als een tafel of een spiegel tot gracieuze kunstobjecten. In Museum JAN staat nu de eerste solo-expositie van Golnar Roshan (1986) en Ruben De La Rive Box (1981). “Dat je niet meteen ziet wat de functie van een object is vinden wij een pré.”

Designbeurs OBJECT lanceert talentprogramma voor pas-afgestudeerde ontwerpers

Designbeurs OBJECT lanceert talentprogramma voor pas-afgestudeerde ontwerpers

Designbeurs OBJECT lanceert in samenwerking met de Gemeente Rotterdam een speciaal talentprogramma. Het doel is om jonge creatieven een springplank te bieden naar het designveld. OBJECT is van 1 t/m 4 juli in het HAKA gebouw in Rotterdam.

Geurkunstenaar The Snifferoo ontwerpt niche parfum ‘Zeelucht’ met tonen van helmgras én Hoogovens

Geurkunstenaar The Snifferoo ontwerpt niche parfum ‘Zeelucht’ met tonen van helmgras én Hoogovens

De Ambassade Van De Noordzee vroeg parfummaker Frank Bloem van The Snifferoo om een geurervaring die de essentie van de Noordzee vangt. “Als je de hele dag binnen achter een beeldscherm zit, wil je de natuur ruiken.”

DESIGN DIGGER LIVE #8 focust met ‘Design in de wijken’ in creatieve stadsontwikkeling

DESIGN DIGGER LIVE #8 focust met ‘Design in de wijken’ in creatieve stadsontwikkeling

Steeds vaker nemen ontwerpers en kunstenaars het voortouw nemen in stadsverbetering en nemen daarbij de rol in van buurtregisseur, beleidsmaker of commerciële ontwikkelaar. In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie focust DESIGN DIGGER LIVE #8 in op dit ‘Design in de wijk’

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van de ‘swoosh’ van Nike, het meest herkenbare – en daardoor wellicht ook meest waardevolle – sportlogo, dat dit jaar zijn 50ste verjaardag viert?

Nieuwe huisstijl DesignDigger door Studio Laucke Siebein

Rood voor het urgente nieuws. Blauw voor verdiepende journalistiek. Dat is het in het kort de nieuwe opzet van het on- en offline platform DesignDigger. Naast natuurlijk het opvallende nieuwe logo in een unieke letter.

Het ontwerp van de nieuwe website en de bijbehorende huisstijl is van de internationale ontwerpstudio Laucke Siebein, met kantoren in Berlijn en Amsterdam. Uitgangspunt is een heldere opmaak waarin de gebruiker intuïtief zijn weg kan vinden. Daarbij is gekozen voor een neutrale en strakke grid. “Een website over design heeft al veel visueel spektakel. Daar hebben we rust en helderheid tegenover gezet”, aldus grafisch ontwerper Dirk Laucke.

De architectuur van de website gaat uit van een homepage met rood al dominante kleur. Laucke: “Rood heeft urgentie. Hier vind je dus al het actuele nieuws.” De verdiepende omgeving met longreads, interviews en dossiers heet toepasselijk Digging Deeper. Hier is gekozen voor een rustig blauw.” Deze omgeving kan worden gevonden door op het blauwe logo DesignDigger te klikken. Op de mobiel kan bovendien naar rechts worden geswiped.

Het offline-programma van Design Digger – waaronder het kwartaalprogramma Design Digger Live in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam – is vanaf nu eenvoudig te vinden onder de header Live; hier worden ook lezingen, live-interviews en andere activiteiten getoond die zijn ontwikkeld met externe partners als Dutch Design Week of GLUE in Amsterdam, de online shop Mud in May of merken als Vitra. Ook zijn er de nieuwe headers Podcast en Jobs, die de komende maanden gevuld zullen worden. Jobs wordt een online vacaturebank waar bedrijven maar ook zzp-ers tegen een kleine vergoeding een oproep kunnen plaatsen voor een openstaande vacature of juist werkzaamheden kunnen worden aangeboden. De eerste podcast verschijnt later deze maand: dus blijf terugkomen.

De nieuwspagina is onderverdeeld is de subdisciplines: Grafisch, Product, Digitaal, Interieur & Event. Het verdiepende Digging Deeper is onderverdeeld in de thema’s Habitat (wonen), Kleur, Human Needs, Online Designmuseum en Talentroom. De lezer kan hier eenvoudig zijn weg vinden door een speels kleurgebruik; geel voor ‘human needs’, roze voor talent enzovoorts.

Met deze uitgekiende vormgeving is DesignDigger nu het enige journalistieke platform over de volle breedte van het Nederlands ontwerp, waarin bovendien journalistieke genres zijn vertegenwoordigd: nieuwsberichten, interviews, opinie, essays en (beeld)columns. Bovendien wij zijn voortdurend op zoek naar tips en ideeën van ontwerpers maar ook schrijftalent. Ook staan wij altijd open voor samenwerking met zowel commerciële als educatieve culturele of gewoon super-coole artistieke projecten. DesignDigger is niet voor niets een platform!

De nieuwe huisstijl werd mogelijk gemaakt door:

2 reacties op: Nieuwe huisstijl DesignDigger door Studio Laucke Siebein

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *