Nieuwe huisstijl DesignDigger door Studio Laucke Siebein

Rood voor het urgente nieuws. Blauw voor verdiepende journalistiek. Dat is het in het kort de nieuwe opzet van het on- en offline platform DesignDigger. Naast natuurlijk het opvallende nieuwe logo in een unieke letter.

Het ontwerp van de nieuwe website en de bijbehorende huisstijl is van de internationale ontwerpstudio Laucke Siebein, met kantoren in Berlijn en Amsterdam. Uitgangspunt is een heldere opmaak waarin de gebruiker intuïtief zijn weg kan vinden. Daarbij is gekozen voor een neutrale en strakke grid. “Een website over design heeft al veel visueel spektakel. Daar hebben we rust en helderheid tegenover gezet”, aldus grafisch ontwerper Dirk Laucke.

De architectuur van de website gaat uit van een homepage met rood al dominante kleur. Laucke: “Rood heeft urgentie. Hier vind je dus al het actuele nieuws.” De verdiepende omgeving met longreads, interviews en dossiers heet toepasselijk Digging Deeper. Hier is gekozen voor een rustig blauw.” Deze omgeving kan worden gevonden door op het blauwe logo DesignDigger te klikken. Op de mobiel kan bovendien naar rechts worden geswiped.

Het offline-programma van Design Digger – waaronder het kwartaalprogramma Design Digger Live in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam – is vanaf nu eenvoudig te vinden onder de header Live; hier worden ook lezingen, live-interviews en andere activiteiten getoond die zijn ontwikkeld met externe partners als Dutch Design Week of GLUE in Amsterdam, de online shop Mud in May of merken als Vitra. Ook zijn er de nieuwe headers Podcast en Jobs, die de komende maanden gevuld zullen worden. Jobs wordt een online vacaturebank waar bedrijven maar ook zzp-ers tegen een kleine vergoeding een oproep kunnen plaatsen voor een openstaande vacature of juist werkzaamheden kunnen worden aangeboden. De eerste podcast verschijnt later deze maand: dus blijf terugkomen.

De nieuwspagina is onderverdeeld is de subdisciplines: Grafisch, Product, Digitaal, Interieur & Event. Het verdiepende Digging Deeper is onderverdeeld in de thema’s Habitat (wonen), Kleur, Human Needs, Online Designmuseum en Talentroom. De lezer kan hier eenvoudig zijn weg vinden door een speels kleurgebruik; geel voor ‘human needs’, roze voor talent enzovoorts.

Met deze uitgekiende vormgeving is DesignDigger nu het enige journalistieke platform over de volle breedte van het Nederlands ontwerp, waarin bovendien journalistieke genres zijn vertegenwoordigd: nieuwsberichten, interviews, opinie, essays en (beeld)columns. Bovendien wij zijn voortdurend op zoek naar tips en ideeën van ontwerpers maar ook schrijftalent. Ook staan wij altijd open voor samenwerking met zowel commerciële als educatieve culturele of gewoon super-coole artistieke projecten. DesignDigger is niet voor niets een platform!

De nieuwe huisstijl werd mogelijk gemaakt door:

2 reacties op: Nieuwe huisstijl DesignDigger door Studio Laucke Siebein

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *