Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

De 9de editie van designbeurs Object Rotterdam is van 1 tot en met 4 juli, evenals de voorgaande jaren in het monumentale HAKA-gebouw.

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

Met een zelfgebouwd design-lab reed de Floris Schoonderbeek door Nederland. Op locatie werkte hij samen met experts uit verschillende disciplines. Recalculating Route noemt Schoonderbeek dit onconventionele ontwerpproces. “Door te werken in situaties die je niet kent, wordt je gedwongen om je open te stellen voor de ideeën van een ander.”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Elke laatste vrijdag van de maand laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: Waarom audio het nieuwe hip is

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Algemene Beschouwingen is oproep aan Nederlandse ontwerpers voor een alternatieve verkiezingsposter te ontwerpen. Op de verkiezingsdag 17 maart wordt er ook één winnende poster gekozen.

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Zijn nieuwe collectie Floris Schoonderbeek heeft zijn nieuwste collectie ontwikkelt op roadtrips met zijn zelfgebouwde ontwerp-lab, de ‘fieldstation’. Tijdens dit veldonderzoek werkt hij samen met uiteenlopende experts.

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

De producent van linoleumvloeren lanceert sfeervolle portretten van onder meer Christien Meindertsma en architect Remi Versteeg.

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Het driedaagse modefestival bestaat uit modeshows, performances, exposities, cross-overs met theater en dans, fashion talks en expertmeetings. Dit jaar zijn alle events uitsluitend online te bezoeken.

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

‘A Pop of Colour’ heet de nieuwe Fatboy-collectie van ontwerper Carole Baijings. In een exclusief interview met DesignDigger vertelt zij over de toepassing van kleur en geometrie.

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

De helft van de ontwerpers vreest voor 2020 een afname van de omzet. Voor 2021 wordt een licht herstel verwacht. Opvallend: ontwerpbureaus zijn daarbij positiever dan de ZZP-ers.

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Het Belgische designlabel Valerie Objects lanceert RE: Circles, een collectie multifunctionele ronde keukenbladen in een uitgebalanceerd kleurpalet. Het is ontworpen door het echtpaar Fien Muller en Hannes van Severen

Modeontwerper Ann Demeulemeester wint belangrijkste Vlaamse oeuvreprijs

Modeontwerper Ann Demeulemeester wint belangrijkste Vlaamse oeuvreprijs

Ann Demeulemeester weet “een object tot zijn essentie terug te brengen, ongeacht de vorm, materiaal of functie van dat object”, aldus de jury van de Lifetime Achievement Award. Deze oeuvreprijs is onderdeel van de Henry van de Velde Awards.

Designlabels Arco en Occony bundelen expertise in duurzame tafelcollectie ‘Kami’

Designlabels Arco en Occony bundelen expertise in duurzame tafelcollectie ‘Kami’

De tafelcollectie ‘Kami’ wordt gemaakt van lokaal hout en afvalpapier. De productie is in de Arco-fabriek in de Achterhoek.

#milaan2020: Vier fictieve Vitra-huiskamers

Al jarenlang presenteert de Zwitserse meubelinternational Vitra de nieuwe producten en updates van hun designiconen in de beursgebouwen van de Salone del Mobile in Milaan. Al laat Vitra zich de laatste jaren ook op andere locaties in de Italiaanse stad zien. Maar dit jaar zouden de nieuwe meubels op Fiera Rho worden gepresenteerd , verwerkt in de vorm vier onderscheidende woonomgevingen. Deze zijn tijdelijk opgesteld op de Vitra Campus in Weil am Rhein.

De vier onderscheidende woonomgevingen zijn door vier verschillende interieurarchitecten of designcollectieven gecreëerd met denkbeeldige personages in gedachten. In die vier boxen zijn nieuwe producten in gebruik en in context te zien, van grote namen als Edward Barber & Jay Osgerby, Ronan & Erwan Bouroullec, Antonio Citterio, Konstantin Grcic, Jasper Morrison en Jean Prouvé, evenals speciale edities van iconische Vitra-ontwerpen van Charles en Ray Eames.

Signore X, ingericht door F. Taylor Colantonio

F. Taylor Colantonio maakte deze huiskamer met links de Chaise Tout Bois van Jean Prouvé en rechts de Mariposa corner van Edward Barber & Jay Osgerby

Box 1 is ingericht door F. Taylor Colantonio, de ontwerper van surrealistische objecten uit Rome. Hij nam voor de leefomgeving Signore X een excentrieke, gecultiveerde kunsthistoricus die aan de vooravond van de Brexit terugkeert naar het palazzo van zijn familie voor ogen. Links zie je de Chaise Tout Bois (1941), de enige stoel van ‘constructeur’ en ontwerper Jean Prouvé die volledig van hout gemaakt is. Het ontwerp lijkt sterk op de beroemde standaardstoel van Prouvé, maar door de schaarste aan metaal tijdens de Tweede Wereldoorlog is het metalen onderstel vervangen door hout. Rechts bank Mariposa (2014/2020) van Edward Barber & Jay Osgerby, dat met Mariposa Corner model wordt uitgebreid tot een veelzijdige Mariposa Sofa-familie.

Tatami door architectenbureau Charlap Hyman & Herrero

De huiskamer van Charlap Hyman & Herrero met de nieuwste stoel Moca van Jasper Morrison en Vases Découpage van Ronan & Erwan Bouroullec

Box Tatami van het Amerikaanse architectenbureau Charlap Hyman & Herrero toont de eetruimte van fictieve kunst- en designverzamelaar en mecenas met grote waardering voor Japanse esthetiek. Denk aan Pauline de Rothschild en een decadente bohemien lifestyle. Daarin staat stoel Moca (2020). De Moca-stoel is een uitdrukking van Jasper Morrison’s ‘super normale’ benadering van design: ingetogen, praktisch en verantwoord. Op tafel staan de eigenaardige composities uit cilinders, schijven en staven van klei Vases Découpage (2020) van designbroers Ronan & Erwan Bouroullec.

A possible space door AAS Gonzalez Haase

Gonzalez Haase met de nieuwste fauteuil Citizen van Konstantin Grcic

De Berlijnse architectuur-, scenografie- en verlichtingsstudio AAS Gonzalez Haase bouwt een mobiele structuur op een niet gespecificeerde maar stedelijke locatie. Positie en functie kunnen gemakkelijke wisselen. Daarin staat de Citizen fauteuil (2020) van Konstantin Grcic. Hij combineert een ongewoon design met een nieuwe manier van zitten: de zitting is opgehangen aan drie kabels om een aangename schommelbeweging en een dynamische zitervaring mogelijk te maken.

The long view door Daskal Laperre

Daskal/Laperre met rechts de 75e verjaardagseditie van de Plywood chair van het echtpaar Eames

De laatste box van de Brusselse interieurontwerpstudio Daskal Laperre is gemaakt voor de fictieve familie Keller, die in een tijd van drukte al het overbodige afwijst. Minimalistisch en tijdloos meubilair met aandacht voor details. Rechts zie je de Plywood Group LCW 75th Anniversary Edition (1945/1946/2020), waarmee Vitra de 75e verjaardag van hun signatuurmeubel Plywood chair van de hand van Charles & Ray Eames viert. In 1945 is dit icoon opstaan uit experiment met het vormen van multiplex.

Van #Milaan2020 naar Autumn2020 in Weil am Rhein

“Omdat het begin van Corona al geruime tijd voor de beurs plaatsvond, hebben wij de nieuwe producten nooit onder de noemer Milaan gepresenteerd,“ legt Marketing & PR Manager Muriël de Lange van Vitra Nederland uit. “Ook de beursstand, waarvan het concept al helemaal klaar was en ingericht zou worden door de vier verschillende ontwerpers/ontwerp duo’s, hebben we in plaats van in Milaan in het Sanaa Gebouw op de Vitra Campus in Weil am Rhein, Duitsland, opgebouwd en gefotografeerd en gefilmd. Uiteraard kon daar niemand naar toe, maar we tonen het nu digitaal waarbij het gelijk als Autumn2020 is benoemd. De reden dat we de campagne direct hebben kunnen hernoemen tot Autumn2020 is dat we normaliter nieuwe producten lanceren op Milaan, maar de producten voor consumenten vaak pas te bestellen en leverbaar zijn in de herfst, na 1 september.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *