DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: ontwerper zoekt industrie. Beide zijn onmisbaar om de productieketen te innoveren. Een tv-format kan uitkomst bieden?

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Van meer naar genoeg, hoe doen we dat? Twee projecten op de Dutch Design Week wijzen de weg. “Laten wij vooral niet vergeten dat de 80 procent samenleving ook heel leuk kan zijn.”

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: “Van fake news en deep fakes tot augmented realities en data driven polictics – de grenzen tussen on- en offline versmelten.”

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag twee: “Met knutseldesign nemen jonge ontwerpers een voorschot op de toekomst.”

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. De aftrap is vandaag: “Dankzij de verbeeldingskracht van ontwerpers wordt minder juist vrolijker en speelser.”

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius is de winnaar van de BNO Piet Zwart Prijs 2021. De jury koos haar unaniem vanwege haar uitzonderlijke staat van dienst en haar betekenis voor huidige en volgende generaties ontwerpers. Ook is zij meermaals in staat gebleken om ook haar eigen praktijk opnieuw vorm te geven.

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

Op DDW presenteert het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie de nieuwste lichting ontwerpers met een talentenbeurs. DesignDigger blikt vooruit met het vierde en laatste deel in een serie longreads over talent.

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

In de tentoonstelling ‘De architectuur van een wondere wereld’ focust curator Saskia van Stein op de invloed van het Disney imperium op het denken over gender, kolonialisme en identiteit.

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Het thema van Dutch Design Week is dit jaar The Greater Number. Deze zoektocht naar een optimaal getal gaat uit van minder in plaats van altijd maar méér. Op deze drie presentaties op DDW kun je zoeken naar jouw ‘greater number’.

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

Op uitnodiging van BLOK Plaatmateriaal verkennen drie bouwexperts de rol van hout in de klimaatopgave. De uitdagingen zijn groot. “Maar hout heeft goede kaarten.”

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

Op maandag 18 oktober (20-21u) is een speciale – gratis! – editie van DesignDigger LIVE in De Kazerne met Nienke Hoogvliet en Dave Hakkens. In hoeverre zijn hun duurzame ambities haalbaar nu milieuproblemen zo overweldigend worden dat de meeste mensen de hoop verliezen?

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

Deel drie uit een serie van vier longreads waarin de balans wordt opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? “De blik verschuift van expressie en succes naar ongelijkheid en inclusiviteit.”

#milaan2020: Vier fictieve Vitra-huiskamers

Al jarenlang presenteert de Zwitserse meubelinternational Vitra de nieuwe producten en updates van hun designiconen in de beursgebouwen van de Salone del Mobile in Milaan. Al laat Vitra zich de laatste jaren ook op andere locaties in de Italiaanse stad zien. Maar dit jaar zouden de nieuwe meubels op Fiera Rho worden gepresenteerd , verwerkt in de vorm vier onderscheidende woonomgevingen. Deze zijn tijdelijk opgesteld op de Vitra Campus in Weil am Rhein.

De vier onderscheidende woonomgevingen zijn door vier verschillende interieurarchitecten of designcollectieven gecreëerd met denkbeeldige personages in gedachten. In die vier boxen zijn nieuwe producten in gebruik en in context te zien, van grote namen als Edward Barber & Jay Osgerby, Ronan & Erwan Bouroullec, Antonio Citterio, Konstantin Grcic, Jasper Morrison en Jean Prouvé, evenals speciale edities van iconische Vitra-ontwerpen van Charles en Ray Eames.

Signore X, ingericht door F. Taylor Colantonio

F. Taylor Colantonio maakte deze huiskamer met links de Chaise Tout Bois van Jean Prouvé en rechts de Mariposa corner van Edward Barber & Jay Osgerby

Box 1 is ingericht door F. Taylor Colantonio, de ontwerper van surrealistische objecten uit Rome. Hij nam voor de leefomgeving Signore X een excentrieke, gecultiveerde kunsthistoricus die aan de vooravond van de Brexit terugkeert naar het palazzo van zijn familie voor ogen. Links zie je de Chaise Tout Bois (1941), de enige stoel van ‘constructeur’ en ontwerper Jean Prouvé die volledig van hout gemaakt is. Het ontwerp lijkt sterk op de beroemde standaardstoel van Prouvé, maar door de schaarste aan metaal tijdens de Tweede Wereldoorlog is het metalen onderstel vervangen door hout. Rechts bank Mariposa (2014/2020) van Edward Barber & Jay Osgerby, dat met Mariposa Corner model wordt uitgebreid tot een veelzijdige Mariposa Sofa-familie.

Tatami door architectenbureau Charlap Hyman & Herrero

De huiskamer van Charlap Hyman & Herrero met de nieuwste stoel Moca van Jasper Morrison en Vases Découpage van Ronan & Erwan Bouroullec

Box Tatami van het Amerikaanse architectenbureau Charlap Hyman & Herrero toont de eetruimte van fictieve kunst- en designverzamelaar en mecenas met grote waardering voor Japanse esthetiek. Denk aan Pauline de Rothschild en een decadente bohemien lifestyle. Daarin staat stoel Moca (2020). De Moca-stoel is een uitdrukking van Jasper Morrison’s ‘super normale’ benadering van design: ingetogen, praktisch en verantwoord. Op tafel staan de eigenaardige composities uit cilinders, schijven en staven van klei Vases Découpage (2020) van designbroers Ronan & Erwan Bouroullec.

A possible space door AAS Gonzalez Haase

Gonzalez Haase met de nieuwste fauteuil Citizen van Konstantin Grcic

De Berlijnse architectuur-, scenografie- en verlichtingsstudio AAS Gonzalez Haase bouwt een mobiele structuur op een niet gespecificeerde maar stedelijke locatie. Positie en functie kunnen gemakkelijke wisselen. Daarin staat de Citizen fauteuil (2020) van Konstantin Grcic. Hij combineert een ongewoon design met een nieuwe manier van zitten: de zitting is opgehangen aan drie kabels om een aangename schommelbeweging en een dynamische zitervaring mogelijk te maken.

The long view door Daskal Laperre

Daskal/Laperre met rechts de 75e verjaardagseditie van de Plywood chair van het echtpaar Eames

De laatste box van de Brusselse interieurontwerpstudio Daskal Laperre is gemaakt voor de fictieve familie Keller, die in een tijd van drukte al het overbodige afwijst. Minimalistisch en tijdloos meubilair met aandacht voor details. Rechts zie je de Plywood Group LCW 75th Anniversary Edition (1945/1946/2020), waarmee Vitra de 75e verjaardag van hun signatuurmeubel Plywood chair van de hand van Charles & Ray Eames viert. In 1945 is dit icoon opstaan uit experiment met het vormen van multiplex.

Van #Milaan2020 naar Autumn2020 in Weil am Rhein

“Omdat het begin van Corona al geruime tijd voor de beurs plaatsvond, hebben wij de nieuwe producten nooit onder de noemer Milaan gepresenteerd,“ legt Marketing & PR Manager Muriël de Lange van Vitra Nederland uit. “Ook de beursstand, waarvan het concept al helemaal klaar was en ingericht zou worden door de vier verschillende ontwerpers/ontwerp duo’s, hebben we in plaats van in Milaan in het Sanaa Gebouw op de Vitra Campus in Weil am Rhein, Duitsland, opgebouwd en gefotografeerd en gefilmd. Uiteraard kon daar niemand naar toe, maar we tonen het nu digitaal waarbij het gelijk als Autumn2020 is benoemd. De reden dat we de campagne direct hebben kunnen hernoemen tot Autumn2020 is dat we normaliter nieuwe producten lanceren op Milaan, maar de producten voor consumenten vaak pas te bestellen en leverbaar zijn in de herfst, na 1 september.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *