INTERVIEW Dirk van der Kooij: “Ik word gewoon geil van dikke klodders plastic”
Habitat
Product
De ‘Stop Stool’ is de nieuwste creatie van ontwerper Dirk van der Kooij. Net als zijn overige producten is ook dit eigenzinnige ontwerp met een zelfontwikkelde productietechniek vervaardigd van afvalplastic. “Je ziet in een oogopslag hoe mijn meubels zijn gemaakt.”
Marjan van Aubel lanceert lamp met zonnepanelen ‘Sunne’ op Kickstarter
Product
De lamp ‘Sunne’ van de Amsterdamse ontwerper Marjan van Aubel brandt op zonne-energie. “Ik stel me een toekomst voor waarin alle objecten autonoom zijn en zichzelf van stroom kunnen voorzien door middel van zonne-energie ontwerp.”
INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”
Habitat
Product
Met een zelfgebouwd design-lab reed de Floris Schoonderbeek door Nederland. Op locatie werkte hij samen met experts uit verschillende disciplines. Recalculating Route noemt Schoonderbeek dit onconventionele ontwerpproces. “Door te werken in situaties die je niet kent, wordt je gedwongen om je open te stellen voor de ideeën van een ander.”
Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”
Digitaal
Elke laatste vrijdag van de maand laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: Waarom audio het nieuwe hip is
Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep
Grafisch
Algemene Beschouwingen is oproep aan Nederlandse ontwerpers voor een alternatieve verkiezingsposter te ontwerpen. Op de verkiezingsdag 17 maart wordt er ook één winnende poster gekozen.
Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups
Product
Zijn nieuwe collectie Floris Schoonderbeek heeft zijn nieuwste collectie ontwikkelt op roadtrips met zijn zelfgebouwde ontwerp-lab, de ‘fieldstation’. Tijdens dit veldonderzoek werkt hij samen met uiteenlopende experts.
Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks
Event
Talentroom
Het driedaagse modefestival bestaat uit modeshows, performances, exposities, cross-overs met theater en dans, fashion talks en expertmeetings. Dit jaar zijn alle events uitsluitend online te bezoeken.
VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”
Habitat
Interieur
‘A Pop of Colour’ heet de nieuwe Fatboy-collectie van ontwerper Carole Baijings. In een exclusief interview met DesignDigger vertelt zij over de toepassing van kleur en geometrie.
BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”
Research
De helft van de ontwerpers vreest voor 2020 een afname van de omzet. Voor 2021 wordt een licht herstel verwacht. Opvallend: ontwerpbureaus zijn daarbij positiever dan de ZZP-ers.
Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren
Kleur
Product
Het Belgische designlabel Valerie Objects lanceert RE: Circles, een collectie multifunctionele ronde keukenbladen in een uitgebalanceerd kleurpalet. Het is ontworpen door het echtpaar Fien Muller en Hannes van Severen
Marcel Wanders knipoogt naar Hollands erfgoed met VIP-room Schiphol
Marcel Wanders heeft de nieuwe VIP-room op vliegveld Schiphol ontworpen. Uitgangspunt in het kleurrijke en weelderige interieur in typische Wanders-stijl zijn herkenningspunten uit de Hollandse historie. Zo hebben vloerkleden print van 17de-eeuwse zeekaarten. De muurpanelen zijn blow-ups van stillevens van Grote meesters als Albert Cuyp.
“De VIP-room moet het visitekaartje zijn voor de Nederlandse creatieve helden”, licht Marcel Wanders Wanders toe. De fotowand bestaat uit portretten van uiteenlopende iconen als Annie M.G. Smit, Harry Mulisch, Freddy Heineken, André Rieu en Vincent van Gogh. Er zijn wisselende tentoonstelling van schilders als Mesdag en Jordaens, afgewisseld met werk van hedendaagse kunstenaars als Casper Faassen en Gijs van Bon. Vanzelfsprekend is er ruimte aandacht hedendaags dutch design, met meubels van Maarten Baas, Studio Drift, Kiki van Eijk, Studio IJM, Floris Hovers, Daphna Laurens, Sjoerd Vroonland en Irma Boon.
Een luchthaven vol Dutch design
Gebruik van de VIP-room moet bij de luchthaven worden aangevraagd en staat los van de individuele status bij een airline. Normaal gesproken is deze niet beschikbaar voor reguliere passagiers, maar wie de portemonnee trekt kan er ook terecht. Elke ruimte in deze exclusieve wachtruimte voor het Koninklijk Huis en internationale beroemdheden heeft een ander thema. De eetkamer heeft als thema Delfts blauw. De donkerblauwe slaapkamer heeft een nachtelijke sfeer. Er zijn grove verfstreken en glimmende vazen, hoge tulpstoelen van Wanders zelf voor zijn label Moooi en schemerlampen die ogen als peperbussen – een verwijzing naar de specerijenhandel. Kleuren, vormen en texturen buitelen over elkaar heen, zoals we dat van Wanders gewend zijn.
Het ontwerp van de VIP-room pop Schiphol is een erebaantje. Het vorige interieur uit 2008 werd ontworpen door architectenbureau Concrete Amsterdam. Ook in de rest van Schiphol is veel Dutch design te zien. Vertrekhal 3 (voor Easyjet en andere prijsstunters) is ingericht door Studio Tjep. Ook elders staan bijzondere ontwerpen van Studio Tjep, zoals het Tulpenhuisje in de passage tussen Vertrekhallen 1 &2. De blikvanger in vertrekhal 2 is Maarten Baas’ klok met straatvegers.